Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Det innebär en extra avgift 1% för singelhushåll och 2% för sambos/gifta.

Nja det blir ju även 1% för sambos/gifta eftersom inkomsten också ska dubbleras.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att avgiften blir till skatt men jag tycker den är för hög. Borde minst vara hälften. Borde ju bli billigare när fler betalar. En familj med två vuxna föräldrar och två vuxna barn blir ju 4600 om året mot 2600 som det är idag. Med tanke på bostadsbristen är det ju inte så ovanligt att ens barn bor kvar hemma efter 18 årsåldern. Har vänner som är 26 och fortfarande bor hemma fast de har jobb. Kanske inte heltid men de tjänar garanterat mer än 130000 om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Trist, nu vill dom sno mina pengar till att betala vänsterpartister på gärdet som vill prata mens och känslor, för att det är viktigt. Skaffa ett riktigt jobb istället där er lön inte betalas med stulna pengar, inte intresserad att lyssna på ointressant skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte någon är speciellt intresserad av att lyssna på klagomål från folk som inte kan definitionerna av enkla koncept som "stöld" heller. Det här är betydligt längre från stöld än piratkopiering, och det sistnämnda är inte heller stöld.

Permalänk
Medlem

Jag inte betalat en krona hela livet till radiotjänst, så om jag för betala en hundring nu - bryr mig inte ett dugg. Fine.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

16% av dagens ungdomar kollar aldrig på TV. Det som växer mest är streamingtjänster som Netflix.
Att beskatta dessa är oetiskt.

Att spika en lag nu när TV-tittande är i majoritet kanske ter sig logiskt för de flesta. Men utveckligen bort från propagandan ökar så stadigt att man borde åta sig att fundera på hur rättvist system man vill ha i framtiden. Var ska gränsen gå innan de som tar avstånd ska slippa betala?

Vi som inte har licenspliktiga hushåll idag får ju ännu en straffskatt. Gränsen på 130k är rätt lågt satt. Det innebär en extra avgift på minst 1%

Det är ju inte så mycket, kanske någon säger. Men när man plussar ihop alla straffskatter som man inte har något för rinner till slut bägaren över. De flesta hushåll står och faller inte med ett par hundralappar, men de finns tillräckligt med hushåll som faktiskt GÖR det.

När man då får skippa grönsakerna och bara äta ris de sista dagarna på månaden kan man fråga sig om inte näring borde gå före propaganda/underhållning?

Kanske public service kramarna borde fundera på vad detta sluttande plan leder till. Ska folk svälta för att ni ska påtvinga folk eran rödgröna politiska åsikt?

Även om public service i framtiden SKULLE lyckas bli politiskt neutral, så kvarstår mitt argument. Näring måste vara viktigare. Avgiftsgränsen måste höjas till rimligare nivåer, den slår för hårt mot de som redan har det svårt nog. Alternativt att man låter licensfria hem vara fortsatt avgiftsfria.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag tror inte någon är speciellt intresserad av att lyssna på klagomål från folk som inte kan definitionerna av enkla koncept som "stöld" heller. Det här är betydligt längre från stöld än piratkopiering, och det sistnämnda är inte heller stöld.

Skatt är per definition stöld. Du måste betala dina beskyddare (staten) annars kommer deras hantlangare med straff om du inte pröjsar.

Om du som arbetsgivare och jag som arbetstagare ingår ett avtal med varandra så kommer staten som 3e part och roffar åt sig av det ni producerar.

Excapt samma koncept som maffian använder.

Vad man sen tycker om det är en annan fråga, men det är stöld. Jag har aldrig bett om att bli rånad varje dag, utan jag måste finna mig i det om dom inte ska raida min lägenhet och bli föremål för deras utredningar och då ännu högre avgifter.

Någon tar pengar av dig med tvång och hot om straff, men du tycker inte det faller under stöld?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skatt är per definition stöld. Du måste betala dina beskyddare (staten) annars kommer deras hantlangare med straff om du inte pröjsar.

Om du som arbetsgivare och jag som arbetstagare ingår ett avtal med varandra så kommer staten som 3e part och roffar åt sig av det ni producerar.

Excapt samma koncept som maffian använder.

Vad man sen tycker om det är en annan fråga, men det är stöld. Jag har aldrig bett om att bli rånad varje dag, utan jag måste finna mig i det om dom inte ska raida min lägenhet och bli föremål för deras utredningar och då ännu högre avgifter.

Någon tar pengar av dig med tvång och hot om straff, men du tycker inte det faller under stöld?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske läge då att flytta till ett land där denna typ av "stöld" inte förekommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, seröst? Du hänvisar till ett inlägg i opinionsdelen (skrivet av förbundsordföranden i Ung Pirat) som att SVT själva är källan? Visst kan det finnas poänger i det han skriver, men att som du hävda att källan är "SVT själva" är kanske aningen väl missvisande...

Ska man ta det ett steg längre så borde det väl vara ett tecken på att man faktiskt ÄR någorlunda neutrala då man tillåter debattinlägg som visar på potentiella interna missförhållanden?

Sedan kan man ju undra vad det faktiskt skulle innebära att SVT själva skriver något? Ska det då vara en reporter? Någon chef? Högste chefen? Någon annan representant?

Ironin när han ska försöka framhäva sin åsikt om att SVT är "propaganda" och vinklat genom att länka till en OPINIONSartikel. Herregud. Detta är precis varför vi behöver public service.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Skatt är per definition stöld. Du måste betala dina beskyddare (staten) annars kommer deras hantlangare med straff om du inte pröjsar.

Om du som arbetsgivare och jag som arbetstagare ingår ett avtal med varandra så kommer staten som 3e part och roffar åt sig av det ni producerar.

Excapt samma koncept som maffian använder.

Vad man sen tycker om det är en annan fråga, men det är stöld. Jag har aldrig bett om att bli rånad varje dag, utan jag måste finna mig i det om dom inte ska raida min lägenhet och bli föremål för deras utredningar och då ännu högre avgifter.

Någon tar pengar av dig med tvång och hot om straff, men du tycker inte det faller under stöld?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej beskattning är inte stöld. Stöld är när man olovligen tar något. Det är ett lagbrott att stjäla.
Beskattning är inte olagligt och det är överenskommet att vi som medborgare vill ha ett samhälle med infrastruktur och detta finansieras gemensamt.
Man får såklart vara anarkist om man så önskar och ogilla allt vad som heter infrastruktur och välfärd, men du är helt enkelt fel på det när du blandar ihop beskattning och stöld.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@sleepyoh: Jag måste erkänna att jag inte kan den exakta definitionen av stöld, men jag föreställer mig att den är någonting i stil med "att ta någonting som inte är ditt och att inte återlämna det/ge det tillbaks.

Skatt är inte stöld på så vis att skatt återges i olika former i samhället, till exempel genom socialförsäkringssystemet, utbildningssystemet, hälsovårdssystemet och underhåll av vägnät, samt civilförsvaret. Skatt går till många fler saker än så, som som du själv säkert förstår. Jag tenderar att se skatt som ett gemensamt kontrakt mellan alla som är en del av det svenska samhället, och det är genom skatten som vi tar ett gemensamt ansvar för varandra och det samhälle vi vill leva i.

Permalänk
Avstängd

snart är sverige en fullvärdig diktatur som tvingar dig att se eller betala för deras propaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Oroväckande.

Inga riksdagspartier har tagit ställning över en väldigt omtalad fråga. Men fortfarande väljer att klubba igenom internt istället för en folkomröstning. Eller så skulle detta beslut ha fattats efter nästa val då Public Service som valfråga hade påverkat hur folk röstar.

Enligt mina sociala medier så verkar en överväldigande majoritet vara emot skattefinansierad Public Service, antingen pga de konsumerar inte längre SVT/SR eller TV/Radio överhuvudtaget, eller så uppmärksammas den vänstervridna reportaget när det ska vara politiskt oberoende.

Men när detta ändå är spikat, så tycker jag att det ska införas tuffare regler för anställda inom Public Service. Någon som kontrollerar att deras innehåll verkligen är opartiskt och att konsekvenserna ska vara hårda eftersom vi skattebetalare betalar deras löner.

På vilket sätt skulle detta lämpa sig för folkomröstning?

Skrivet av BritishTeaparty:

Sluta gnälla över den nya skatten, vart var ni när Sverige introducerade andra skatter som går till tjänster ni inte använder er av?

De var här.. gnällde över skatter. Kolla på trådar om kemikalieskatten t.ex.

Skrivet av skrplbnkdbnk:

@tintinj: Lätt att vara för propaganda om det matchar dina egna åsikter. Läser inte friatider, men kan se hur de vinklar, hymlar och lägger locket på i SVT dagarna i ända.

Lätt att vara emot och skylla på att det är propaganda när man inte håller med.

Skrivet av pokerproffset:

Venezuelas folk visar på att folket accepterar vad som helst, staten kan göra precis som de vill, nu är de väl inte så illa här såklart, men vad regeringen än gör, så kommer alla acceptera det, 12-20 dollar i månaden i inkomst i venezuela med matpriser som i sverige, och ännu inget inbördeskrig. Om staten hade ökat skatterna med 50 procent så hade folket gnällt och gjort uppror bakom skärmen, sen hade de accepterat det. Verkar inte finnas någon gräns för hur mkt folket tål, folket: "MEN va FAN har ni höjt skatten med 50 PROCENT"
staten: "jo men vi behöver det till,, hmmm sjukvård. Folket: " aha okej jaja de e väl bra.

De roliga är att jag påverkas inte så mkt då jag tjänar bra men finns ju familjer som fan inte har råd som det är, så har vi sånt här Nordkorea piss, tvinga folk att betala för propaganda.

Ännu en jämförelse med Nordkorea. Börjar bli en trend kan man ju tycka där allt som man inte gillar är per automatik Nordkorea. Jag gillar inte att folk beter sig illa på restauranger och skräpar ned.. Nordkorea är vad det är (många utropstecken följer)!!!!!!

Skrivet av Kevlarheart:

Så.. hur slipper man betala skatten, då jag varken äger TV eller Radio???

Genom att hänvisa att du inte har en TV och därför får tillbaka det på skatten året efter. För någon direkt lösning kommer du inte undan eftersom det ligger på skattesedeln. Får se hur detta implementeras dock. Kan bli så att man får en skattesedel där man får checka in om man har TV och radio eller inte.

Skrivet av anon159643:

Folk kan inte välja att vilka skatter de vill betala, om det vore på detta sätt så skulle man t.ex kunna gå ur kyrkan..

Kyrkan är annars som svt, de är enligt vissa är de helt objektivneutrala till precis allt. Och kyrkan hjälper till med så mycket som folkbildning, vore det ej för kyrkan så skulle folket ej veta att jorden är ca 10 000år gammal etc.

Mitt förslag är såklart gör som kyrkoavgiften och gör den frivillig, visst kommer folk klaga över att de får betala för sina egna intressen själv, men det blir rättvist.

Det där stämmer inte riktigt. Vissa skatter kan man bestämma om man ska betala eller inte genom att man väljer att använda produkten som är skattebelagd. Ett par exempel är moms och bensinskatt.

Skrivet av skrplbnkdbnk:

Man lyssnar på de underrepresenterade och ser på vad de har för kritik, och sen faktakollar man detta. Då ser att det finns mycket som stämmer gällande information som utelämnas eller ljugs om från public service.

För publik service är ju verkligen inte människor och kan därför inte ha fel.

Skrivet av imortalse:

snart är sverige en fullvärdig diktatur som tvingar dig att se eller betala för deras propaganda.

Japp. Allt som du inte gillar betyder diktatur. För det argumentet håller ju verkligen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av l4nky:

Ironin när han ska försöka framhäva sin åsikt om att SVT är "propaganda" och vinklat genom att länka till en OPINIONSartikel. Herregud. Detta är precis varför vi behöver public service.

Ironin när du ska trycka ner folk utan att ens ha läst källan i opinionen själv och inte ens förstår (fast jag tom skrev det) att jag bara länkade den som eventuell anledning till varför folk ser SVT som "propaganda".
Det är inte ens min åsikt. Har redan sagt att jag ställer mig neutral i tråden, men ändå ska du försöka plocka lite poäng genom "cheap shots". Kom igen, bättre kan du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Man lyssnar på de underrepresenterade och ser på vad de har för kritik, och sen faktakollar man detta. Då ser att det finns mycket som stämmer gällande information som utelämnas eller ljugs om från public service.

Och samtidigt så ramlar man ner i ännu djupare gropar om man ska hitta alternativ.

Ingen media kan vara helt objektiv då allt i någon grad färgas av de som rapporterar och/eller väljer ut vad som ska rapporteras. Det intressanta blir då som sagt när du ska hitta medier som ligger bättre till även med ditt sätt att kolla opartiskheten. Kan du komma med exempel på någon mediekälla som klarar sig bättre när man utgår från de som kan anse sig vara underrepresenterade i det mediet?

Sedan kan man undra vad "de underrepresenterade" innebär, och samtidigt fundera på huruvida deras åsikter kanske färgas av att de just anser sig vara underrepresenterade?

Kan man kräva att någon källa ska passa alla åsikter? Kommer man inte alltid att få folk som inte anser att deras åsikter representeras i media? Islamister? Feminister? Nazister? Velourpappor? Veganer? Friluftsmänniskor? Ska man verkligen ens sikta på att tillgodose allas världssyn? Om jag använder din metod så är jag klart nöjd om public service träffar mittfåran och relativt få underrepresenterade vilket jag tycker verkar vara fallet, även om många av de som anser sig vara underrepresenterade ofta är rätt högljudda och tar mycket plats på diverse forum. Och återigen, finns det några alternativ som är påtagligt bättre? Om det inte gör det, vilka krav är det egentligen rimligt att man ska ställa på public service då total objektivitet är omöjligt att uppnå?

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Lätt att vara emot och skylla på att det är propaganda när man inte håller med.

Absolut! Den fällan är lika enkel att falla i.

Skrivet av Xinpei:

För publik service är ju verkligen inte människor och kan därför inte ha fel.

Tror du citerar fel person. Jag tror alla människor kan göra fel. Det är mer oroande när ett påtvingat maskinera som kostar tiotals miljarder varje år konsekvent felrapporterar och vinklar. Alltid gullar med Fridolin, men alltid vinklar högersidan till det sämre. (e.g. alltid kalla Jimmie Akesson för främlingsfientlig, konsekvent kalla ekonomiska migranten för flyktingar, eller skicka ut "faktablad" med smutskastning av Ulf Kristersson.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Absolut! Den fällan är lika enkel att falla i.
Tror du citerar fel person. Jag tror alla människor kan göra fel. Det är mer oroande när ett påtvingat maskinera som kostar tiotals miljarder varje år konsekvent felrapporterar och vinklar. Alltid gullar med Fridolin, men alltid vinklar högersidan till det sämre. (e.g. alltid kalla Jimmie Akesson för främlingsfientlig, konsekvent kalla ekonomiska migranten för flyktingar, eller skicka ut "faktablad" med smutskastning av Ulf Kristersson.)

Jimmie Åkesson är främlingsfientlig, varför ska man då komma på något annat ord för att beskriva honom?
Vad jag vet är det ingen som kallar ekonomiska migranter för flyktingar. Flyktingar är de som flyr för sina liv, som flyr från svält, krig och risken att dö av olika anledningar. Ska man dock tro främlingsfientliga partier som SD och andra rasistiska grupperingar så är nog nästan alla flyktingar "ekonomiska migranter" i deras ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skatt är per definition stöld. Du måste betala dina beskyddare (staten) annars kommer deras hantlangare med straff om du inte pröjsar.

Om du som arbetsgivare och jag som arbetstagare ingår ett avtal med varandra så kommer staten som 3e part och roffar åt sig av det ni producerar.

Excapt samma koncept som maffian använder.

Vad man sen tycker om det är en annan fråga, men det är stöld. Jag har aldrig bett om att bli rånad varje dag, utan jag måste finna mig i det om dom inte ska raida min lägenhet och bli föremål för deras utredningar och då ännu högre avgifter.

Någon tar pengar av dig med tvång och hot om straff, men du tycker inte det faller under stöld?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det vore stöld per definition så skulle du kunna polisanmäla staten. Jag behöver inte förklara något längre än så för att det ska vara uppenbart hur det ligger till.

Inte ens din felaktiga definition passar in utan du beskriver mer utpressning, men det rör det sig såklart inte heller om. Som jag tidigare sade så är din argumentation än mer felaktig än när filmbolag osv kallar piratkopiering för stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Absolut! Den fällan är lika enkel att falla i.
Tror du citerar fel person. Jag tror alla människor kan göra fel. Det är mer oroande när ett påtvingat maskinera som kostar tiotals miljarder varje år konsekvent felrapporterar och vinklar. Alltid gullar med Fridolin, men alltid vinklar högersidan till det sämre. (e.g. alltid kalla Jimmie Akesson för främlingsfientlig, konsekvent kalla ekonomiska migranten för flyktingar, eller skicka ut "faktablad" med smutskastning av Ulf Kristersson.)

Hur är det att vinkla? Om någon flyr från krig så är man per definition en flykting. Detta enligt FN definition. Att kalla Åkesson främlingsfientlig är väl att ta i men han representerar ett parti fylld med främlingsfientliga politiker och xenofobi som han dessutom står och försvarar i TV. Detta i kombination med att han gick med när de var ett nynazistiskt parti pekar på att han kanske bara håller dessa åsikter under ytan. Ulf Kristersson är dock en tomte. Detta säger jag som moderatväljare. Han kommer att driva partiet i sank eftersom han följer Kinberg Batras idiotiska väg som i sin tur ledde M till det största fallet i op. undersökningar i modern tid. Man riskerar att tappa positionen som Sveriges näst största parti tack vare denna idioti.. men det är en hel annan diskussion det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur är det att vinkla? Om någon flyr från krig så är man per definition en flykting. Detta enligt FN definition. Att kalla Åkesson främlingsfientlig är väl att ta i men han representerar ett parti fylld med främlingsfientliga politiker och xenofobi som han dessutom står och försvarar i TV. Detta i kombination med att han gick med när de var ett nynazistiskt parti pekar på att han kanske bara håller dessa åsikter under ytan. Ulf Kristersson är dock en tomte. Detta säger jag som moderatväljare. Han kommer att driva partiet i sank eftersom han följer Kinberg Batras idiotiska väg som i sin tur ledde M till det största fallet i op. undersökningar i modern tid. Man riskerar att tappa positionen som Sveriges näst största parti tack vare denna idioti.. men det är en hel annan diskussion det.

Enligt en rapport från FN's flyktingorgan UNHCR var endast 3% av personerna som kommer till europa och söker asyl flyktingar... så där föll hela ditt argument.

De flesta kommer från fredliga länder och inte från krig och svält etc. De söker sig till europa för att de vill ha ett bättre liv (helt förståeligt) men då är de ekonomiska migranter och inte flyktingar.

Lite statistik från UNHCR för dig.

http://data2.unhcr.org/en/situations/mediterranean

Vilka av dessa länderna har krig idag? Ser bara ett av dem, och de representerar endast 9,7% av alla de flyktingar som har kommit över medelhavet. De flesta av dessa befinner sig redan i länder där de har fred. Alltså finns inget behov av att fly längre.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Vad jag vet är det ingen som kallar ekonomiska migranter för flyktingar. Flyktingar är de som flyr för sina liv, som flyr från svält, krig och risken att dö av olika anledningar. Ska man dock tro främlingsfientliga partier som SD och andra rasistiska grupperingar så är nog nästan alla flyktingar "ekonomiska migranter" i deras ögon.

Skrivet av Xinpei:

Hur är det att vinkla? Om någon flyr från krig så är man per definition en flykting. Detta enligt FN definition.

Att fly från Danmark till Sverige är inte att vara flykting, det är en ekonomisk migrant.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl...

Skrivet av Xinpei:

Att kalla Åkesson främlingsfientlig är väl att ta i men han representerar ett parti fylld med främlingsfientliga politiker och xenofobi som han dessutom står och försvarar i TV. Detta i kombination med att han gick med när de var ett nynazistiskt parti pekar på att han kanske bara håller dessa åsikter under ytan.

Public service ska rapportera. Om de gör analyser ska de inte vara ensidiga. Att gissa hur en person känner inombords är att misslyckats med detta.

Skrivet av Xinpei:

Ulf Kristersson är dock en tomte. Detta säger jag som moderatväljare. Han kommer att driva partiet i sank eftersom han följer Kinberg Batras idiotiska väg som i sin tur ledde M till det största fallet i op. undersökningar i modern tid. Man riskerar att tappa positionen som Sveriges näst största parti tack vare denna idioti.. men det är en hel annan diskussion det.

Det spelar ingen roll vad du tycker om Ulf, eller att du är moderat. Att bara plocka ut en skitlista för vissa partiledare är vinklat. Snälla sluta svara mig utan att reflektera, du slösar min och andras tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Att fly från Danmark till Sverige är inte att vara flykting, det är en ekonomisk migrant.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl...

Du har fortfarande inte givit mig något exempel på när någon har kallat en migrant som inte har annat än ekonomisk orsak att flytta till Sverige för flykting. Och jag har inte sagt att man är flykting om man som dansk medborgare flyttar från Danmark till Sverige.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Du har fortfarande inte givit mig något exempel på när någon har kallat en migrant som inte har annat än ekonomisk orsak att flytta till Sverige för flykting. Och jag har inte sagt att man är flykting om man som dansk medborgare flyttar från Danmark till Sverige.

Läste du ens länken jag skickade? De flesta asylsökande tar sig hit via Danmark, Sverige är inte det första säkra land de kommer till. Jag förstår inte varför du envisas med att gå runt med händerna för öronen, acceptera fakta.

Bara för att man är asylsökande betyder det inte att man är flykting. Att kalla alla som kommer hit för flyktingar är självklart en medveten lögn för att väcka empati.

Exempel på när man slänger in flykting lite godtyckligt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-ser-chansen-att-tjan...
Här är det ibland asylsökande och ibland flyktingar, när man pratar om samma grupp människor.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tusentals-batflyktingar-ra...
(Båt)flyktingar. lite senare i texten blandas detta fritt med ordet migranter, konstigt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/advokaten-stammer-int...
Asylsökande/migranter ska det såklart stå, "ojsan!"

Det skumma är såklart att de ibland har artiklar som skiljer på flykting och asylsökande. Om det beror på okunskap eller ett försök till välvilja är svårt att veta.

Permalänk
Medlem

Trist. Vänsterns största propagandaapparat får nu ännu mera pengar att röra sig med Och nu måste jag dessutom bidra till smörjan.

Går ju inte ens att lyssna på P3 längre, det är kamrat hit, feminist dit, manshat rent allmänt och joller om farfar som har fyra fruar helt utan självkritik. Lyssnar man verkligen kritiskt på SR så märker man omgående vilken agenda som målas upp vitt och brett och dessutom helt utan den minsta skam i kroppen. Till och med i lokala SR-kanalerna!

Public Service ska vara oberoende både politiskt och ideologiskt. Idag är det vänstern och kommunismen som breder ut sig fullständigt och det känns så idiotiskt så det inte är klokt.

Om public service hade ägnat sig åt att utbilda medborgarna, att kritiskt granska makten, att rapportera opolitiskt så hade jag varit 100% för att lägga det som en separat post på skatten men i nuläget.. Så kräks jag lite lätt i munnen av det här.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Inaktiv

ojojojo, undra om folks ekonomi klarar den här smällen..........

Permalänk

Vad bra! Inte för jag tittar på TV, jag gör en massa saker på fritiden och har svårt att ens få tid till on-demand/Youtube... hur mina föräldrar hade tid att titta på TV övergår mitt förstånd tiderna har förändrats, tror jag.

Men det är ju bra om man kan trimma bort den avdelningen på Radiotjänst och det är väl okej med skatten om det ger mer svenskt producerad och bättre programutbud för alla andra.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Trist. Vänsterns största propagandaapparat får nu ännu mera pengar att röra sig med Och nu måste jag dessutom bidra till smörjan.

Går ju inte ens att lyssna på P3 längre, det är kamrat hit, feminist dit, manshat rent allmänt och joller om farfar som har fyra fruar helt utan självkritik. Lyssnar man verkligen kritiskt på SR så märker man omgående vilken agenda som målas upp vitt och brett och dessutom helt utan den minsta skam i kroppen. Till och med i lokala SR-kanalerna!

Public Service ska vara oberoende både politiskt och ideologiskt. Idag är det vänstern och kommunismen som breder ut sig fullständigt och det känns så idiotiskt så det inte är klokt.

Om public service hade ägnat sig åt att utbilda medborgarna, att kritiskt granska makten, att rapportera opolitiskt så hade jag varit 100% för att lägga det som en separat post på skatten men i nuläget.. Så kräks jag lite lätt i munnen av det här.

Du är helt rätt ute!
Sen tycker jag att det går inte kalla det för "public service" utan det borde heta "Statskontrollerad media" istället....
Sverige är den sista Sovjetstaten

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Du är nog i minoritet när du klassar SVT som en nöjeskanal. Visst, det visas nöjesprogram, men SVT rapporterar även nyheter dagligen från alla världens hörn. Glöm heller inte program som Uppdrag granskning, vilket finansieras av folket.

Det visas mer underhållning, än nyheter, dokumentärer, och samhällsupplysning tillsammans. Definitivt nöjeskanal. Dessutom sponsrad sådan, vilket är reklamfinansierad. Så riktigt varför det betalas TV licensavgifter, via skatten eller inte, förstår jag faktiskt inte...

Skrivet av Nivity:

"För ensamhushåll nästan halveras avgiften med 43,2 procent."

Har ingen TV så vet inte hur den halveras direkt.

Antar att jag får ta och köpa en TV bara för att när skatten kommer, vad jag nu ska med den till.

Det tänker jag göra. Jag är ju under brytpunkten, så jag slipper betala skatten med. Så jag ska fan köpa en fet TV. Om 15-20 år när jag sparat vad avgiften hade kostat, och därför har råd.

Skrivet av Pepsin:

Däremot tycker jag implementationen verkar lite konstig. Genomsnittliga hushåll borde väl betala mindre när fler är med och delar på avgiften, och man slipper extrakostnaderna för Radiomaffian i Kiruna AB. Men i praktiken får de flesta betala mer. Istället för ett golv på 131 000 och ett tak på bara 163 000 borde avgiften bli progressivt högre från kanske ca. 100 000:- / år upp till ett relativt högt inkomsttak kring, säg 350 - 400kkr/år.

Det har hela tiden varit avsikten att höja avgiften. Däremot verkar höjningen ha blivit mindre än tidigare signalerat, men jag ger mig fan på att det är tills man infört det på skatten, sen höjer man den i omgångar, och vipps så är man hemma.

Skrivet av Paddanx:

PS. Håller med att det borde bara vara en skatt per hushåll dock. Vi är ju ffs registrerade till bostadsadresser, så inte direkt mycket jobb att elektroniskt maxa ut en avgift nivå per boende. Är man 3, ta 1/3 av den till vardera vuxna som bor där, alt ägarna av bostaden om det går (kan dock blir svårare att genomföra). DS

Det är en skatt. Ingen annan skatt fördelas "per hushåll" utan skatt är alltid per beskattningsbar inkomst. Det är det som gör det här så huvudlöst.

Skrivet av deveraux:

Betydligt bättre än reklam eller Radiotjänst.

Fast reklam är det ju i SVT redan. De kallar det "sponsring", men det är ju samma sak.

Skrivet av Azodan:

Vad är problemet menar du? Det är ju ingen skillnad från en som bor ensam och tjänar över 131kkr

Problemet är så klart att det är en rätt häftig höjning från licensavgiften i dag, till 5200:-

Skrivet av Gropenator:

Kanske dags för dessa inneboende vuxna barn med egna inkomster att flytta till eget boende?

Det gör de säkert gärna, när ekonomin tillåter. I delar av landet räcker inte 130Kkr/år till boende & livets nödtorft, och jobbar man samtidigt som man försöker studera i en sådan del av landet, kan det fort blir lite trist.
Med det sagt, så är jag fortfarande för förändringen till skatt, men jag är fortfarande skeptisk till om det faktiskt blir av.

Skrivet av Xinpei:

Har då inte märkt av denna "bostadsbrist".

Märkligt. Det är nämligen hemlighet att det är bostadsbristen som pressat upp priserna på bostäder, både hyra, och köp, och att man inte vågar skapa förutsättningar för att bygga på ett expansivt sätt, eftersom det riskerar att få marknadspriserna att rasa, vilket skulle vara en katastrof för skuldsatta. Det står något om det i nästan alla "dags"tidningar, nästan dagligen, och pratas om det i nyheterna på TV minst lika ofta.

Skrivet av Xinpei:

Skatten på bensin är en klassisk straffskatt. Den kommer du undan om du använder mindre bensin/diesel. Vilket är dess faktiska funktion också. Att få dig att använda bilen mindre.

Fast det fungerar ju inte. Det har staten underlag som visar, och de delar gärna med sig. Sanningen är att folk kör väldigt lite bil för att det är roligt, och väldigt mycket för att man måste transportera sig någonstans.

Skrivet av danedi:

Varför ska jag betala när jag inte har TV eller en maskin som kan se SVT eller höra på SR.

Varför ska jag betala för skola, och järnväg?

Skrivet av tintinj:

Du har fortfarande inte givit mig något exempel på när någon har kallat en migrant som inte har annat än ekonomisk orsak att flytta till Sverige för flykting. Och jag har inte sagt att man är flykting om man som dansk medborgare flyttar från Danmark till Sverige.

Det hör inte riktigt till tråden, men... Regelverket säger klart och tydligt att man som flykting ska söka asyl i det första EU land man kommer till. När man fått asyl har vi fri rörlighet inom EU, och de får flytta var de vill, förutsatt att de kan försörja sig.
Med andra ord. I princip alla flyktingar som kommit till Sverige, är här i strid med gällande regelverk, och därmed "ekonomisk migrant", om det nu är så man vill definiera det. Det är enbart flyktingar som kommit från ett land utanför EU och direkt till Sverige som är "flyktingar" enligt den definitionen, och vi tar emot hemskt få människor via Ryssland, och Norge. (Och jag misstänker att Norge inte skulle räknas, i enlighet med Schengen avtal osv.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej beskattning är inte stöld. Stöld är när man olovligen tar något. Det är ett lagbrott att stjäla.
Beskattning är inte olagligt och det är överenskommet att vi som medborgare vill ha ett samhälle med infrastruktur och detta finansieras gemensamt.
Man får såklart vara anarkist om man så önskar och ogilla allt vad som heter infrastruktur och välfärd, men du är helt enkelt fel på det när du blandar ihop beskattning och stöld.

Nä det är bara staten som får luras och bedra mm. Det kallas då för överenskommelse. Vi medborgare har kommit överens med staten att de får lura oss, det är inte skojeri och inte heller stöld. Vi kan ha olika lagar beroende på vem som gör något annorlunda.

Vi har ju möjlighet att rösta ibland. Vi får välja parti. Partiet väljer sen sina kandidater. I vanligt näringsliv så finns det konkurrensbegränsningar men inom politiken så får man sätta konkurrensen ur spel. Det är tillåtet att samarbeta. Väljarna har olika namn i sina partisedlar men det är inte så mycket som skiljer. Politiker kommer med att man får bilda egna partier, vi vet hur många som dyker upp. Reglerna har gjorts så att det är nästan omöjligt att starta ett nytt parti. 4% spärren är en, man behöver samla ihop drygt 300 tusen röster innan det går att komma med.
Avtal som exempel, de finns inga giltiga avtal ibland, de är omförhandlade av oss(staten).
Det är bara staten som får sälja saker som kunden inte vill ha och bara ta betalt. Det är bara staten som kan skicka faktura och kräva att få betalt utan anlledning (det måste ha blivit fel på fakturan men det tar vi sen, alla kostnader får den drabbade stå för) .

Nä TV-skatten är en ren stöld från statens sida. Det är staten som tycker att stölden är riktig.

Permalänk
Medlem

SVT ska specialbehandlas.
Det skulle bli mer rätt om SVT får göra som övriga mediabolag. De får bygga upp en egen inkasseringsrutin. Det skulle Kiruna-bolaget ha varit bra att ha till. Istället ska vi ha en tveksam skatt på lön som ska gå till TV mm.

Om staten tycker att det är så viktigt att ha ett egen TV så kunde dom köpa in lite tid hos något lämplig bolag, skulle inte behöva kosta lika mycket. Vi skulle ha möjlighet att välja om man vill ödsla tid på TV och vad man ska slösa tiden på. TV i sig skapar ändå bara passiva människor som går i politikernas spår sömnmässigt.

Permalänk
Medlem

Bra, på tiden att det blir något åt det här hållet, men lite dyrt ändå tycker jag, kunde varit rimligare belopp, då jag varken äger TV eller konsumerar någonting som de håller på med.

Visa signatur

| Ibland lättroad |