Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i AMD:s sockel TR4

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i AMD:s sockel TR4

Metoden att installera AMD:s värstingprocessorer Threadripper skiljer sig en hel del från andra modeller. SweClockers datorbyggarguide går igenom monteringsprocessen, från början till slut!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer med största sannolikhet aldrig att skaffa en Threadripper (har personligen ingen nytta av all den multitrådade prestandan) men det är alltid lika trevligt att kolla in Jonas videos. Proffsigt varenda gång.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Typisk sådan broschyr som borde ligga ut på våra elkejdor så att vanligt folk ej gör fel.

För min del avvaktar jag med nuvarande Threadripper då jag har så många datorer att sprida lasten på, det är väldigt sällan man måste ha allt som man vill köra samtidigt på en och samma dator. Bara det att det blir tusan så mycket billigare och enklare.

tänk på pubben där man visar upp sin lösning och ber folk gissa hur många datorer som driver lösningen, där typ ingen skulle gissa en dator. Men med Threadripper kan de flesta just göra detta.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide. Ni täcker ju även upp och reder ut de vanligaste fallgroparna så det här är ju guld alltså!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan en tutorials/guide göras bättre (?) Jag tror f*n inte det!

Älskar att en momentnyckel finns i själva grunden till byggandet, det blir lite som att skruva fast en cylindertopp på en motor! Avvikelsen är minimal, jämt tryck på alla sidor.

Jag älskar det! Jag är kär!

Alla processorer skulle fästas och spännas så här, tycker jag!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bra guide! Måste erkänna att jag tycker det är nördigt coolt med threadripper och allt runt den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Intressant guide.. även om man inte har råd med threadripper

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

En fråga bara, hur mkt kylpasta ska man ha på det där monstret? lite mer än vanligt bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

En fråga bara, hur mkt kylpasta ska man ha på det där monstret? lite mer än vanligt bara?

Javars, lite mer verkar det allt gå åt Dock finns det tydligen inte en enda metod som funkar utan det finns flera som ger bra resultat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

No offence.. men... kanske vända MK 90 grader mot kameran så syns det lite bättre, väntar på "montera kyla på aset"

Permalänk
Medlem

Sockeln ser så jävla snygg ut för TR4.

Modern och unik 2017.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

krångligare cpu montering får man ju leta efter.

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Faktiskt är det inte så enkelt på ASUS Zenith Extreme som videon får det att se ut.
Rescensionsexemplaren, där ett sådant troligtvis användes i denna videon har nog lite annorlunda skruvar än de som faktiskt sålts i butik.
För mig och många flera andra med detta moderkortet, var man tvungen att trycka ner hårt på skruv #1 för att få den att börja ta (skruva den ett halvt var så den precis greppat), därefter få skruv 2 och sedan skruv 3 att börja gänga innan man börjar spänna åt alla skruvarna.

Och för att ens lyckas få skruv #1 att börja ta i gängorna, behövde man också putta monteringsramen lite i sidled så att den var exakt över skruvhålet då det är lite spel på den i sidled.

Inte bara mitt moderkort som varit så, sett foruminlägg lite varstans där andra personer haft samma erfarenheter som mig gällande monteringen.

Permalänk
Medlem

Every one saying they nailed it... hmm
Pins, nail and a flat surface on top.
Ofc you need to hammer it GOT IT!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Hej!
Inget fel på guiden
Ett par tips.
Lägg inte cpun med kontaktytorna mot bordet. kan bli skräp eller fett som fastnar på guldytorna. Man ska heller inte fingra på dessa kontaktytor.

Spara skydden som hör till sockeln. Brukar krävas vid retur av trasigt moderkort.

Inspektera benen nere i sockeln innan man sätter i cpun så allt ser symmetriskt ut och inget pekar snett. Om så är fallet bör man kontakta återförsäljare/tillverkare.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag var de fick "epyc" ifrån... för monteringen på dessa socklar, är verkligen helt otrolig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att monteringen av TR var väldigt smidig, i varje fall på de två moderkorten jag har installerat på. Det känns väl genomtänkt, dock kanske lite omständligt.

Det som retar mig mest med dessa processorer är förpackningen de kommer i. Jag hade inte haft något emot om de reducerade storleken till en tiondel.

Permalänk
Medlem

Bra guide. Bra med tydliga moment för att installera CPU:n. Samt att den redan sitter i en kassett, minimerar mänsklig kontakt med själva CPU:n och att man monterar den fel.

Synd att man inte har råd med en sådan bara Nästa liv kanske.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk

@joakim99: Håller med ang förpackningen. inte direkt miljö tänk där.
Borde gå o köpa i enklare förpackning.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Aldrig sett montering av TR tidigare men gillar vad jag ser. Känns robust. Byglarna funkar så klart men det är kändes manligare. Gillar skruv!