Permalänk

3d skrivare, vilken ska jag välja?

Hej

Jag går i valet och kvalet att köpa en 3d skrivare, se listan: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3385405&view=c

Jag har små komponenter s.k. Led-Segment (Led-Displayer) där jag ska göra hållare till en panel. Alternativet är att fixa med akrylplast men jag tror det resultatet kommer bli mycket bättre med en 3d skrivare?

Då jag gillar att bygga är det en fördel om det är i en byggsats. Men då måste modellen i sig vara så mycket bättre än en färdig modell att det är värt ett bygge.

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med flashforge. Uppvärmd bottenplatta med innesluten byggmiljö rekommenderas.

Permalänk

Då jag inte kan något om 3d modellering behöver jag ett bra och enkelt program. Mina krav är:

Språket ska vara svenska om det finns?
Enkelt och funktionsrikt.
Kunna bygga modeller från grunden.
Gratis, om man hittar något bra annars runt 400:-

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Då jag inte kan något om 3d modellering behöver jag ett bra och enkelt program. Mina krav är:

Språket ska vara svenska om det finns?
Enkelt och funktionsrikt.
Kunna bygga modeller från grunden.
Gratis, om man hittar något bra annars runt 400:-

Mvh Fredrik

Om du inte ska göra något allt för avancerat kanske https://www.tinkercad.com/ funkar för dina behov?

Permalänk
Medlem

HP Jet Fusion 4200

Jag har lite erfarenhet av HP Jet Fusion 4200, den printar på som fan. Borde kunna göra det du önskar!

Permalänk

Köp inte Velleman K8200, den är inte så rolig. Underdimensionerad PSU, ojämn byggplatta, 3mm filament, dålig hotend, vanlig m8-stång som kommer ge ränder i utskriften. Listan kan göras lång, allt kan uppgraderas men då kostar det mer pengar och det krävs lite jobb för att få den att fungera fint.

Det verkar som att Creality CR-10 är mycket populär och fungerar bra. Vet inte om den går att köpa i Sverige men man kan beställa den via banggood om man nu är bekväm med sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbeso:

Jag har lite erfarenhet av HP Jet Fusion 4200, den printar på som fan. Borde kunna göra det du önskar!

Så du rekommenderar en 3D-skrivare i 2 miljonerklassen.... den som ändå hade den degen till en 3D-skrivare.

Till TS:

I vilka material vill du skriva ut i, måste de vara UV stabila eller klara höga temperaturer ?
Hur stora saker har du tänkt printa ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Om du inte ska göra något allt för avancerat kanske https://www.tinkercad.com/ funkar för dina behov?

Otroligt lätt och bra program

Bara fantasin sätter gränser. Någon som provat programmet och skrivit ut, i så fall, hur precis är modellen man skriver ut kontra det man ritar upp i programmet?

Någon som vet något om denna skrivaren, Wanhao Duplicator i3 V2?

Plasten ska helst vara luktfri men jag tror att god ventilation är bra oavsett plast, inte sant?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

This. Överlägset bäst och med ett enormt community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Otroligt lätt och bra program

Bara fantasin sätter gränser. Någon som provat programmet och skrivit ut, i så fall, hur precis är modellen man skriver ut kontra det man ritar upp i programmet?

Någon som vet något om denna skrivaren, Wanhao Duplicator i3 V2?

Plasten ska helst vara luktfri men jag tror att god ventilation är bra oavsett plast, inte sant?

Duplicator i3 v2 måste moddas direkt för få elektroniken någorlunda säker.

Här är en bra tråd på reddit gällande 3d skrivare och vilken man bör köpa

Permalänk
Medlem

Jag har en Wanhao Duplicator I3 v2.1 och har inga problem med den om man vill ha en billig! Troligen inte lika snabb eller fin som dyrare printers men om man vill ha en bra billig printer är denna väldigt bra. Har stått på runt 60% av dagarna sen jag köpte den i våras.

Skrivet av foxzox7:

Duplicator i3 v2 måste moddas direkt för få elektroniken någorlunda säker.

Detta har jag inte hört något om. Är det något jag bör göra eller angår det bara V2?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk

jah har en wanhao i3 2.0 inte heller hört något tidigare om att den skulle vara osäker ur lådan?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Detta har jag inte hört något om. Är det något jag bör göra eller angår det bara V2?

Skrivet av Rouge of Darkness:

jah har en wanhao i3 2.0 inte heller hört något tidigare om att den skulle vara osäker ur lådan?

Det enda jag har hört om dom är att man bör lägga nylon-distans mellan fjäder och heatbed, eller typ printa en "spring cup".
Någon hade problem med att fjädrarna grävde sig in i heatbeden och kortslöt den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Otroligt lätt och bra program

Bara fantasin sätter gränser. Någon som provat programmet och skrivit ut, i så fall, hur precis är modellen man skriver ut kontra det man ritar upp i programmet?

Någon som vet något om denna skrivaren, Wanhao Duplicator i3 V2?

Plasten ska helst vara luktfri men jag tror att god ventilation är bra oavsett plast, inte sant?

Med min Prusa i3 så stämmer utskriften med modellen exakt.

Allt i följande tråd är gjort med Prusa i3 + thinkercad:
#16942826

Permalänk

Kolla in Anet A8 på wish eller geek ...

Den skrivaren har jag, har inte hunnit testa den men den var billig..........

Sen får man se om den går att skriva ut med men det är många som köpt dom och den verkar okay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Jag har en Wanhao Duplicator I3 v2.1 och har inga problem med den om man vill ha en billig! Troligen inte lika snabb eller fin som dyrare printers men om man vill ha en bra billig printer är denna väldigt bra. Har stått på runt 60% av dagarna sen jag köpte den i våras.

Detta har jag inte hört något om. Är det något jag bör göra eller angår det bara V2?

Skrivet av Rouge of Darkness:

jah har en wanhao i3 2.0 inte heller hört något tidigare om att den skulle vara osäker ur lådan?

Skrivet av Rydisen:

Det enda jag har hört om dom är att man bör lägga nylon-distans mellan fjäder och heatbed, eller typ printa en "spring cup".
Någon hade problem med att fjädrarna grävde sig in i heatbeden och kortslöt den.

Använder dåliga kretskort med undermålig kvalitet.
Här kan ni läsa mer om det samt se hur det fixas.
https://letsprint3d.net/2017/01/29/guide-installing-a-mosfet-board-maker-select-v2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Den skrivaren har jag, har inte hunnit testa den men den var billig..........

Sen får man se om den går att skriva ut med men det är många som köpt dom och den verkar okay

Samma sak med den. Osäker elektronik. IMO ska man inte printa med den innan man gör mosfet modden som jag länkade i inlägget ovan. (både anet och wanhao lider av samma problem)

Permalänk

Hmm det flesta verkar behöva moddas innan man använder det. Mitt syfte är självklart att köpa något bra för runt 5000:- Jag ska göra små panel hållare för led-segment (led-displayer) så storleken spelar ingen roll. Är viktigare att man köper något som är bra i pris vs prestanda och kvalitet!

Visst man kanske får modda en del för att få modellen bra men rimligt mycket i så fall. Bara slutresultatet blir bra vs sitt slutliga pris!

Låter som att bygga sin 3d skrivare är bäst. Verkar bli lite då man måste modda?!

Hur är:
https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/181-original-prusa-i3...
Aletrnativt:
https://www.3dhubs.com/3d-printers/original-prusa-i3-mk2

I detta avseende?

Vad skiljer mellan dessa och kan man köpa någon av dessa i Sverige?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hmm det flesta verkar behöva moddas innan man använder det. Mitt syfte är självklart att köpa något bra för runt 5000:- Jag ska göra små panel hållare för led-segment (led-displayer) så storleken spelar ingen roll. Är viktigare att man köper något som är bra i pris vs prestanda och kvalitet!

Visst man kanske får modda en del för att få modellen bra men rimligt mycket i så fall. Bara slutresultatet blir bra vs sitt slutliga pris!

Låter som att bygga sin 3d skrivare är bäst. Verkar bli lite då man måste modda?!

Hur är:
https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/181-original-prusa-i3...
Aletrnativt:
https://www.3dhubs.com/3d-printers/original-prusa-i3-mk2

I detta avseende?

Vad skiljer mellan dessa och kan man köpa någon av dessa i Sverige?

Mvh Fredrik

Prusa i3 är en skrivare som många klonar. De du länkar är orginalet, tillverkade i Prag och helt open sorce (därav massvis med kloner). Duplicatorn ir som du länkade tidigare är exempelvis inspirerad av prusa i3, därav i3 i namnet.
Mk3 är som namnet antyder tredje generationens prusa i3 som har fått sig ett antal uppgraderingar över den tidigare mk2s. Handlar om en förbättrad avståndsgivare (känner av var byggplattan befinner sig och kompenserar för ojämnheter). Vid strömbortfall minns skrivaren vart den slutade och kan återuppta printen från det stället. Byggplattan består av två bitar där den ena är en smått flexibel metallskiva som gör att man kan böja till den och ta loss utskrifter som sitter på hårt lite enklare. Den har ett lite robustare chassi och andra små förbättringar.

Det sagt är mk2s fortfarande en utmärkt skrivare som inte bör vara en stor nedgradering när det kommer till kvaliteten på utskrifterna. Om du är någorlunda händig finns det en kit variant med utmärkt manual som kostar ca 600 euro. Du lär dig väldigt mycket om hur en 3d skrivare fungerar och sparar lite pengar. Annars finns den färdigmonterad för lite mer pengar. Om mk2 eller mk3 är passar bäst är upp till dig. Tänk dock på att mk3 inte kommer börja skickas fören november och historiskt sätt har Prusa inte kunnat möta efterfrågan så jag skulle nog inte räkna med att få den innan årsskiftet. Här hittar du priser på kit och färdigmonterade varianter av skrivarna. Just Prusa i3 köper man helst på Prusas egen hemsida.

Du kan absolut köra på en annan skrivare som duplicator i3, men räkna med mer jobb och trixande för att få den att printa bra. Det är inte omöjligt, tvärtom kan man komma undan med halva prislappen, men det är mycket jobb och problemen man stöter på när man printar kan vara förjävligt jobbiga att felsöka. I det avseendet är prusa i3 överlägset bäst. Finns gott om recensioner om båda dessa på youtube. Kolla upp dem och bilda din egen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hmm det flesta verkar behöva moddas innan man använder det. Mitt syfte är självklart att köpa något bra för runt 5000:- Jag ska göra små panel hållare för led-segment (led-displayer) så storleken spelar ingen roll. Är viktigare att man köper något som är bra i pris vs prestanda och kvalitet!

Visst man kanske får modda en del för att få modellen bra men rimligt mycket i så fall. Bara slutresultatet blir bra vs sitt slutliga pris!

Låter som att bygga sin 3d skrivare är bäst. Verkar bli lite då man måste modda?!

Hur är:
https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/181-original-prusa-i3...
Aletrnativt:
https://www.3dhubs.com/3d-printers/original-prusa-i3-mk2

I detta avseende?

Vad skiljer mellan dessa och kan man köpa någon av dessa i Sverige?

Mvh Fredrik

Prusa i3 MK3 är en uppgraderad (I princip ny modell) av Prusa i3 MK2.
Båda kommer från Josef Prusa's Prusa Research och är väldigt bra.
MK3 är mer avancerad och har ännu fler funktioner jämfört med MK2 som bara den är överlägsen det mesta i den prisklassen.
Vill man har en foolproof skrivare med skydd för strömavbrott, slut på filament, ännu bättre extruder, stabilare bygge m.m m.m
Så väljer man en Prusa i3 MK3 (räkna med lång leveranstid dock), annars är en Prusa i3 MK2S är riktigt bra köp.
Äkta Prusa skrivare kommer direkt från Josef Prusa ingen annanstans. (om den inte är beggad då )

Jag har en styck Prusa i3 MK2 och en kraftigt modifierad Anet A8 (Numera en AM8++).
Är du villig att lägga en massor med tid och är duktig på elektronik köp ett Kina kit (Anet A8/A6 eller liknande) du kommer lära dig massor om 3D skrivare.
Ett annat hett tips för en 3D skrivare som fått riktigt bra omdömen och som inte kostar en "förmögenhet" titta på Creality CR-10.
Det är en "byggsats" som man skruvar ihop på 30 min typ, och som fungerar riktigt bra.

Lycka till

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Skrivet av Dixon:

Prusa i3 MK3 är en uppgraderad (I princip ny modell) av Prusa i3 MK2.
Båda kommer från Josef Prusa's Prusa Research och är väldigt bra.
MK3 är mer avancerad och har ännu fler funktioner jämfört med MK2 som bara den är överlägsen det mesta i den prisklassen.
Vill man har en foolproof skrivare med skydd för strömavbrott, slut på filament, ännu bättre extruder, stabilare bygge m.m m.m
Så väljer man en Prusa i3 MK3 (räkna med lång leveranstid dock), annars är en Prusa i3 MK2S är riktigt bra köp.
Äkta Prusa skrivare kommer direkt från Josef Prusa ingen annanstans. (om den inte är beggad då )

Jag har en styck Prusa i3 MK2 och en kraftigt modifierad Anet A8 (Numera en AM8++).
Är du villig att lägga en massor med tid och är duktig på elektronik köp ett Kina kit (Anet A8/A6 eller liknande) du kommer lära dig massor om 3D skrivare.
Ett annat hett tips för en 3D skrivare som fått riktigt bra omdömen och som inte kostar en "förmögenhet" titta på Creality CR-10.
Det är en "byggsats" som man skruvar ihop på 30 min typ, och som fungerar riktigt bra.

Lycka till

Jag blev nog lite fäst vi Creality CR-10 därför dess stora kapacitet och skriva ut större saker

Behöver den moddas eller så för att bli ännu bättre än var den är ur kartong?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Den skrivaren har jag, har inte hunnit testa den men den var billig..........

Sen får man se om den går att skriva ut med men det är många som köpt dom och den verkar okay

kör en sån, får sjukt bra utskrifter. Snuskigt prisvärd

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Pelle:

kör en sån, får sjukt bra utskrifter. Snuskigt prisvärd

Bra pris också och tack för all hjälp

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

@freddehboy

Glöm inte att komma med en miniutvärdering här sen

Permalänk

Såg på Youtube att den har rätt lång uppvärmningstid och att filamentet kan svalna och därmed orsaka sprickor?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Hjälpsam

Kör med en Flashforge Finder hemma, otroligt bra out of the box prestanda utan att behöver manuellt kalibera mängder. Närmast plug n play skrivare jag testat. (Använt de flesta Makerbot varianterna bland annat).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3500052

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Den skrivaren har jag, har inte hunnit testa den men den var billig..........

Sen får man se om den går att skriva ut med men det är många som köpt dom och den verkar okay

Har haft min sedan ett halvår tillbaks ungefär och för priset man ger för den (gav €160 inkl. frakt för min) så är det helt klart en schysst printer.

Men som med andra Kinavaror har den en del brister.
Det första man bör göra är att installera en MOSFET till hotbed:en för att avlasta moderkortet (annars riskerar man att kontakterna på moderkortet smälter/brinner) och gärna även byta ut nätaggregatet.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Kandidaten:

@freddehboy

Glöm inte att komma med en miniutvärdering här sen

Jag ska försöka komma ihåg

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Men som med andra Kinavaror har den en del brister.
Det första man bör göra är att installera en MOSFET till hotbed:en för att avlasta moderkortet (annars riskerar man att kontakterna på moderkortet smälter/brinner) och gärna även byta ut nätaggregatet.

Syftar du på: Creality CR-10?

Vad kostar det extra, vill inte ha en brand. För den stora utskriftytan så är det värt att modda en del speciellt att få stabil er m.m., inte sant?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.