Microsoft släpper Windows 10 Fall Creators Update

Permalänk
Medlem

Ändra namnet på "User folder"?!

Gjorde en nyinstallation på min dator då jag tidigare uppgraderade från Win 7, har haft lite problem med den så det var lika bra.

Upptäcker då en sak som är riktigt störande, namnet på min folder under C:\Users har blivit förkortat till endast fem (5!!!) bokstäver!!
Känns som att vi är tillbaka på 90-talet igen...

Har letat med ljus och lykta (ok, jag har iaf Googlat!) men kan inte hitta ett bra sätt att ändra.
Om det är någon som vet eller hittar ett sätt så tjoa gärna till.

Ska göra några fler tester, återkommer om jag lyckas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pinnacle:

Gjorde en nyinstallation på min dator då jag tidigare uppgraderade från Win 7, har haft lite problem med den så det var lika bra.

Upptäcker då en sak som är riktigt störande, namnet på min folder under C:\Users har blivit förkortat till endast fem (5!!!) bokstäver!!
Känns som att vi är tillbaka på 90-talet igen...

Har letat med ljus och lykta (ok, jag har iaf Googlat!) men kan inte hitta ett bra sätt att ändra.
Om det är någon som vet eller hittar ett sätt så tjoa gärna till.

Ska göra några fler tester, återkommer om jag lyckas.

Valde du att använda MS-konto eller offline-konto bär ditt användarkonto gjordes? Var du inloggad under installation? På en av mina datorer heter kontot just "ander" och skedde bara på den datorn. Var inloggad vid installation så troligen därför.

Jag har inte haft tid att kolla på det. Göra kontot till offline-konto och sedan skapa en ny användare med kontot man vill döpa om borde fungera. Men har ibte testat själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har windows 10 ltsb och vart sugen att köra denna upgrade. Laddae hem Windows 10 Update Assistent och kryssade i upgrade. Men den står bara och tuggar på 0%. Lät den stå i flera timmar men samma sak. Tror ni det inte funkar att uppdatera ett ltsb?. Har ni nåt bra knep UTAN att jag måste formatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinnacle:

Gjorde en nyinstallation på min dator då jag tidigare uppgraderade från Win 7, har haft lite problem med den så det var lika bra.

Upptäcker då en sak som är riktigt störande, namnet på min folder under C:\Users har blivit förkortat till endast fem (5!!!) bokstäver!!
Känns som att vi är tillbaka på 90-talet igen...

Har letat med ljus och lykta (ok, jag har iaf Googlat!) men kan inte hitta ett bra sätt att ändra.
Om det är någon som vet eller hittar ett sätt så tjoa gärna till.

Ska göra några fler tester, återkommer om jag lyckas.

Om du går till användarkonto, är det fortfarande 5 tecken där?
Annars prova byta namn på kontot där och gör en omstart.

Permalänk
Medlem

Hur går det för er som har uppgraderat?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gjorde en nyinstallation av Windows för bara några dagar sedan. Har länge varit insider på fast ring på min tidigare maskin och jag har haft diverse problem från och till när de släppt helt galna uppdateringar till fast ring men det får man kanske leva med om man vill ha det senaste.
Den här gången så installerade jag Windows på en ny maskin via deras media creation tool. Sedan kom fall uppdateringen via uppdateringsfunktionen och allt rullar på perfekt än så länge. Tänkte inte gå med i insider igen. W10 funkar bra som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur går det för er som har uppgraderat?

En del spel fps droppar kraftigt i 1440p full screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur går det för er som har uppgraderat?

Inga problem alls här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur går det för er som har uppgraderat?

Frågar mig mest vad anledningen bakom denna releasen är. Ser ingen som helst nytta med den som vanlig användare. Inget av det Mircosoft tidigare lovat verkar vara implementerat till 100%. I vissa fall knappt 10% som man ser till det nya gränssnittet.

Det enda jag märkt efter uppdateringen, är att det virtuella tangentbordet nu blivit ersatt av en mobilapp (bokstavligt talat). Det finns även en massa referenser kring mobiltelefoner i xml:en för appen. Konstigt nog visas det äldre virtuella tangentbordet upp vid loginskärmen (samma som i Creators Update).

Har försökt att avaktivera mobilappen, men får fortfarande inte igång tangentbordet ifrån Creators Update.

En workaround har hittills varit att använda tangentbordet under "Accessibility Tools", då det blivit enda sättet att få tillgång till fullt tangentbord med Alt, Ctrl, Del samt F-knappar. Tycker att "Fall Creators Update" känns som en hopplös utgåva för pekplattor. Skulle helt klart stannat kvar på Creators Update och lär få ägna helgen åt att ominstallera plattan.

Var dum nog att radera Windows.old då plattan endast har 32GB eMMC att tillgå.

Hade missat att Microsoft övergett begreppen Current Branch och Current Branch for Business. Kanske kan vara förklaringen till att "Fall Creators Update" upplevs som lite skakigt för mig.

•Semi-Annual Channel (Pilot) - Was Current Branch
•Semi-Annual Channel (Broad) - Was Current Branch for Business
•Long Term Servicing Channel - Was Long Term Servicing Branch

Ni som nu är testpilotor... Kör på! Jag skjuter ut mig och går tillbaka till 1703.

Permalänk
Medlem

Bra uppgradering.

Efter att ha misslyckats 20 ggr att installera/uppgradera till Windows senaste 2 versionerna så lyckades denna, 1709. Varför vet jag inte? Kanske för att den är ifrån 2010 men varför kan första versionen av Win 10 installeras utan problem.

Ja, ja. Det är stabiliteten och säkerheten som utmärker denna version och det tycker jag är viktigare än en massa nya appar. Dessutom ser installationen, Clean install, användargränssnitt mycket bättre ut. Det var ett tags sedan Microsoft gjorde det. Tror det var Vista. Tummen upp för denna uppgradering, nya version.

Permalänk
Hjälpsam

Spola fram till 8:00 och 9:30, om ni vill bara vill se siffrorna.
Själv fick jag lite sämre resultat i Superposition.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Trevligt att se. Kanske blir att installera Deus Ex igen sen. Prestandan var inge vidare sist jag testa så spelade aldrig klart det (4K).

Permalänk

Fluent Design?

Skrivet av Nyhet:

Efter att ha lanserat Creators Update tidigare under året följer nu Microsoft upp denna med Fall Creators Update, vilken bland annat lägger till stöd för VR-plattformen Mixed Reality.

Läs hela artikeln här

"...där en av de stora är ett uppdaterat gränssnitt som Microsoft kallar för Fluent Design", skriver ni.

Vad menas med att gränsnittet är uppdaterat? Jag märker absolut ingen skillnad.Var har man gömt undan inställningarna för Fluent Design? Man ska visst kunna ställa in hur transparenta olika mappar och fönster ska vara, har jag läst på annat håll.

Även en sorts brus-effekt ska ha lagts till för att användare enklare ska kunna se vilket fönster eller mapp som är i fokus. Men var finns inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

En del spel fps droppar kraftigt i 1440p full screen.

Trevligt! Och man får inte tacka nej till skiten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Trevligt! Och man får inte tacka nej till skiten.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/wa...

Det är väl bara att sätta "Defer Feature Updates" i 365 dagar eller stänga av Windows Update helt?

Permalänk
Medlem

Sen jag uppdaterade så har datorn helt random bara slocknat och startat om :<...