Middle-Earth: Shadow of War prestandatestas på Xbox One X och Playstation 4 Pro

Permalänk
Melding Plague

Middle-Earth: Shadow of War prestandatestas på Xbox One X och Playstation 4 Pro

Digital Foundry sätter tänderna i purfärska Middle-Eaerth: Shadow of War till Xbox One X och Playstation 4 Pro, där Microsofts senaste konsol visar betydande prestandafördelar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lockar inte att köpa tillbaka sig in i consolevärlden igen.. 30fps.. Kör hellre hdmi sladd från datorn till tv och Microsoft elite handkontroll om man vill slappspela i soffan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Sammanfattningsvis:

Konsoler suger (fortfarande) och PC värren är (som alltid) det bästa sättet att uppleva spelet på. Inga sub upplösningar, checkerboard tjaffs eller avstänga grafikeffekter och inga söliga 30 FPS

Fotnot: Spelet borde döpas om till - Middle-Denuvo: Shadow of microtransactions.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Så 20-30 fps på den starkaste konsollen (Xbox X)...yay?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Lockar inte att köpa tillbaka sig in i consolevärlden igen.. 30fps.. Kör hellre hdmi sladd från datorn till tv och Microsoft elite handkontroll om man vill slappspela i soffan

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan man göra. Men blir ganska svårt att spela alla bra exklusiva spel som kommer till PS4 till sin PC!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Sammanfattningsvis:

Konsoler suger (fortfarande) och PC värren är (som alltid) det bästa sättet att uppleva spelet på. Inga sub upplösningar, checkerboard tjaffs eller avstänga grafikeffekter och inga söliga 30 FPS

Fotnot: Spelet borde döpas om till - Middle-Denuvo: Shadow of microtransactions.

Mycket konstigt att Battlefield 1, Call of Duty och etc... har flera spelare som spelar än på PC....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Så kan man göra. Men blir ganska svårt att spela alla bra exklusiva spel som kommer till PS4 till sin PC!

Kan man kolla på Youtube för att få den där ''cinematic'' känslan som konsolspelarna älskar

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Mycket konstigt att Battlefield 1, Call of Duty och etc... har flera spelare som spelar än på PC....

Skitspel..Pc-spelare har högre standards..BF1 floppade kopiöst..Cod är väl mest för 9-13 åringar vilket är basåldern för konsolspelare?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Varför envisas de med att köra "3K"-upplösning när de inte klarar att hålla ens 30FPS? Kör 1920x1080 med allt på ultra+ i 60+ FPS istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

99% av sweclockers verkar inte veta ett dugg om TV-apparater. I princip alla som säljs har något som heter motion interpolation, som skapar "middle" frames med hjälp av bilden före och innan. På så vis uppnås 60 fps utan att konsollen behöver skicka ut 60 fps, och det fungerar rysligt bra. Detta har inget med motion blur att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Jubileumsmästare

Hur kan konsolspelare säga att det går att jämföra med PC? Pinsamt dålig prestanda år 2017.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Lessismore:

Varför envisas de med att köra "3K"-upplösning när de inte klarar att hålla ens 30FPS? Kör 1920x1080 med allt på ultra+ i 60+ FPS istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det vore så enkelt.. En del av utmaningen är att grafik och grafikkvalitet skalar "lätt". Du kan fläska upp upplösning och damma på med detaljer, och det enda som händer är att du behöver med GPU-tryck. Lösningen? Snabbare GPU, vilket är precis vad PS4 Pro och Xbox One X satsar på.

Högre framerate kräver dock dessutom att processorn hänger med. Praktiskt är ju 60 fps betydligt tuffare ställt mot 30 fps även där. På CPU-fronten är det dock svårare att bara fritt skala upp, eftersom konsolerna redan gått all in på en viss (rätt slö) CPU-typ vilken det sedan kodas ganska hårt mot. Att släppa en modell med annan lösning där riskerar dessutom fragmentera marknaden mer, eftersom koden skulle behöva anpassas mycket hårdare ställt mot "högre upplösning, mer detaljer - ja/nej".

Kort ock gott, att vi fortfarande ser 30 fps i mycket även på PS4 Pro och Xbox One X tror jag beror mycket av processorn snarare än GPU:n. Det räcker helt enkelt inte med grafikmuskler för att lösa den biten, utan den enkla vägen är istället att skruva upp det som går - upplösning och detaljnivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XFTality:

99% av sweclockers verkar inte veta ett dugg om TV-apparater. I princip alla som säljs har något som heter motion interpolation, som skapar "middle" frames med hjälp av bilden före och innan. På så vis uppnås 60 fps utan att konsollen behöver skicka ut 60 fps, och det fungerar rysligt bra. Detta har inget med motion blur att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation

Jag ser att du hör till de 99 procenten!

Du uppnår inte alls 60 fps. Du har exakt samma fps som innan. Plus ett sammelsurium av interpolerade och morphade mellanbilder med diverse fel. Samt en latenstid, input lag, på vad som i regel är mellan 80 till 200 millisekunder.

Min favorit med interpolering påslagen när man spelar var hårkorset som flöt runt i bilden och smälte ihop med fienden. När det inte blev två hårkors bredvid varandra då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag ser att du hör till de 99 procenten!

Du uppnår inte alls 60 fps. Du har exakt samma fps som innan. Plus ett sammelsurium av interpolerade och morphade mellanbilder med diverse fel. Samt en latenstid, input lag, på vad som i regel är mellan 80 till 200 millisekunder.

Min favorit med interpolering påslagen när man spelar var hårkorset som flöt runt i bilden och smälte ihop med fienden. När det inte blev två hårkors bredvid varandra då...

Hur är det med interpolering på spel som Fire watch och andra promenad-simulatorspel? Där sceneri ska beskådas och tempot är lugnare, m.a.o där latens och sikte inte har betydelse? Kan tänka mig att det skulle höja upplevelsen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@HappyPie: Höja upplevelsen är nog väldigt subjektivt här.

Interpolering har alltid bieffekter och där skulle jag påstå att det är en fråga om att vara lyckligt omedveten om de problem som faktiskt uppstår. Ignorance is bliss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@HappyPie: Höja upplevelsen är nog väldigt subjektivt här.

Interpolering har alltid bieffekter och där skulle jag påstå att det är en fråga om att vara lyckligt omedveten om de problem som faktiskt uppstår. Ignorance is bliss.

Jag är så omedveten man kan bli då jag inte har ägt en TV sen våren 2005

Permalänk
Medlem

Låter ju illavarslande om det är tidig kod och spelet ska vara klart om ett par veckor?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter ju illavarslande om det är tidig kod och spelet ska vara klart om ett par veckor?

Klart och klart men spelet har ju redan släppts(10 oktober) det är ju finpoleringen till xbone x som släpps den 7 november det handlar om.

Permalänk

17 kommentarer och ingen nämner "Middle-Eaerth: Shadow of War "
?
Xbox One X winner winner
o/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Lockar inte att köpa tillbaka sig in i consolevärlden igen.. 30fps.. Kör hellre hdmi sladd från datorn till tv och Microsoft elite handkontroll om man vill slappspela i soffan

Skickades från m.sweclockers.com

Gav mig på Horizon Zero Dawn hos polaren på hans PS4. Riktigt roligt spel men illamåendet på grund av låg FPS samt motion blur (finns det NÅGON som gillar det?) var påträngande starkt. Spelet i sig var riktigt bra, men tyvärr lider det av "Consolitis Majoris". Det är väldigt tråkigt att ett sådant spel inte släpps till dess fulla potential.

Jag fixar verkligen inte att spela på konsol. Att jag är horribel med handkontroll gör ju inte upplevelsen bättre, men det är till stor del mitt eget fel.

Shadow of War finns väl till PC med? Misstänker att grafik och fysik är gravt begränsat på grund av konsolerna dock.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Köpa multiplatform spel till konsol? HAHAHAHAAHAHAHAAHAHAHA!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Hade inte xbox vunnit hade det varit en stor skandal, ps4 pro har funnits att köpa ett år snart och den nya xboxen är inte släppt ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Gav mig på Horizon Zero Dawn hos polaren på hans PS4. Riktigt roligt spel men illamåendet på grund av låg FPS samt motion blur (finns det NÅGON som gillar det?) var påträngande starkt. Spelet i sig var riktigt bra, men tyvärr lider det av "Consolitis Majoris". Det är väldigt tråkigt att ett sådant spel inte släpps till dess fulla potential.

Jag fixar verkligen inte att spela på konsol. Att jag är horribel med handkontroll gör ju inte upplevelsen bättre, men det är till stor del mitt eget fel.

Shadow of War finns väl till PC med? Misstänker att grafik och fysik är gravt begränsat på grund av konsolerna dock.

Jag tycker allt att man vänjer sig efter ett tag, men visst känns det hopplöst i början när man på konsol går från ett förstapersonspel som kör i 60 bilder per sekund (exempelvis Overwatch) och ändrar till ett som går i 30 bilder per sekund (exempelvis Destiny).

Tycker också att man (jag) vänjer sig vid att spela förstapersonspel (och tredjeperson för den delen) på konsol med handkontroll, men visst är det snäppet bättre med mus och tangentbord, framförallt när man spelar förstapersonspel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tycker allt att man vänjer sig efter ett tag, men visst känns det hopplöst i början när man på konsol går från ett förstapersonspel som kör i 60 bilder per sekund (exempelvis Overwatch) och ändrar till ett som går i 30 bilder per sekund (exempelvis Destiny).

Tycker också att man (jag) vänjer sig vid att spela förstapersonspel (och tredjeperson för den delen) på konsol med handkontroll, men visst är det snäppet bättre med mus och tangentbord, framförallt när man spelar förstapersonspel.

Jag gick från 144Hz till 30 FPS. Terminalglasögon på det. Jag kräktes bokstavligen. Men spelade 4.5 timme med polaren för att spelet i sig var väldigt bra. Oavsett hur man ser på det, mus och tangentbord hade varit överlägset även för Horizon Zero Dawn.
Jag bryr mig inte så mycket om grafiken. Det som förstör, FÖRSTÖR spelen för mig är deras GUI. Det är anpassat för konsol och ter sig tämligen buggat alternativt begränsat för en PC-användare.

Jag har ingen monsterdator, tror den står i sign. Dock går min 4670k i https://gyazo.com/95fbcd1dd4911e561a62cdffdf47375c
Sen kan vi bråka om temps och clocks Detta är med CS:GO igång i 3.5 timme. Men har aldrig sett den över 58c. Kan stresstesta prime om så vill.
Ärligt dock så tycker jag inte att konsolspel ger värde för det man lägger ut. Tilläggas ska att jag köpte Nintento Switch + Zelda.
Må vara det bästa skitspel jag spelat. Köpte en pro controller dock för min styrspark på joycon gick sönder efter 2 veckor.

Det enda som gått sönder för mig vad gäller PC på 15 år är ett Nvidia FX 5900 (Gainward). Bland det bästa kort jag haft. Nä, det bästa kort jag haft. Förutom Fläktarna. Satan vad mitt FX5900 krossade, KROSSADE 9800XT i Directx7/8(Vi snackar 40%+ prestandaboost). Totalt kasst i Directx 9 dock. Men folk snackar så mycket skit om FX serien. Faktum var att de var överlägsen(totalt överlägsen) i allt utom DX9 med tunga shaders. Sen säger tidiga reviews annat. Men i UT 2003 T'ex hade jag över 70+ FPS mer än polaren med 9800XT I UT 2003. Sen om det berodde på min överklockade barton vet jag inte, men jag har svårt att tro det då han hade en P4 3.06GHz (Northwood).

I övrigt. Dem bästa drivrutinerna jag haft är på ATI HD4770, trots strul. Näst-bästa grafikkort jag haft. Saknar ärligt AMD/ATI.
När (ja det gör dom) drivrutinerna krashar för GTX 970 (Grim dawn fullscreen) så är det reboot som gäller. Med AMD var det VPU recovery och sen tuta och köra.

Påstår du för övrigt att du accepterar motion blur? Jag personligen kan inte hantera det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Mycket konstigt att Battlefield 1, Call of Duty och etc... har flera spelare som spelar än på PC....

Kanske roligare att hoppa in och spela lite med aimbot?
Olika läger helt enkelt hade jag haft pengara så hade jag nog haft både ps4 och xb1 även om det som störde mig mest med ps1 2 var gamepaden. Har nog lite för stora händer. Men det är ju en smaksak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför envisas de med att köra "3K"-upplösning när de inte klarar att hålla ens 30FPS? Kör 1920x1080 med allt på ultra+ i 60+ FPS istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Reklam.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

99% av sweclockers verkar inte veta ett dugg om TV-apparater. I princip alla som säljs har något som heter motion interpolation, som skapar "middle" frames med hjälp av bilden före och innan. På så vis uppnås 60 fps utan att konsollen behöver skicka ut 60 fps, och det fungerar rysligt bra. Detta har inget med motion blur att göra. https://en.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation

Hur hjälper det inputlag? Som många påpekat men jag inte riktigt kan relaterat till så är 30fps ok. OM varje bild kommer i ett konsekvent mönster, vilket man kan åstadkomma om man vet vad man har för hårdvara samt skriver där efter. Men fördröjningar som kommer av att konsollen, handkontllen till konsollen, konsolen till bildvisaren, t.ex. en TV samanlag kan bli så jobbig. Så även om din "smarta" TV fyller i så bilden blir mjuk hjälper den inte spelmotorn och de bittarna innan så att du kan stryra rätt. Efter ett tag så lär man sig. Men inget för mig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Hur hjälper det inputlag? Som många påpekat men jag inte riktigt kan relaterat till så är 30fps ok. OM varje bild kommer i ett konsekvent mönster, vilket man kan åstadkomma om man vet vad man har för hårdvara samt skriver där efter. Men fördröjningar som kommer av att konsollen, handkontllen till konsollen, konsolen till bildvisaren, t.ex. en TV samanlag kan bli så jobbig. Så även om din "smarta" TV fyller i så bilden blir mjuk hjälper den inte spelmotorn och de bittarna innan så att du kan stryra rätt. Efter ett tag så lär man sig. Men inget för mig.

Vissa verkar ha någon sorts PTSD från motion interpolation från gamla TV-apparater har jag märkt från svaren till mitt inlägg. Faktum är att modern interpolation fungerar riktigt bra och det finns masking för att undvika att statiska element (TV-logga, crosshair, spel-UI) flyter iväg.

Gällande input lag så blir det ju en del, mellan 75-120hz ligger det med interpolation på, jämfört med 15-35ms med interpolation avslaget, vid 4K-upplösning. Dock så är det inte hela världens grej eftersom konsollspel knappast brukar vara lika competetive och seriösa som PC-spel, och man känner inte av input lagget alls.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

@hockexx:

Haha, ett ganska stort hopp. 144 till 30.
Jag har aldrig kört spel på en skärm med mer än 60 Hz (eller kanske 75 Hz), så jag vet inte hur det känns.

Det finns väl ändå spel-GUI som funkar och är välanpassade till handkontroll. Men visst finns det säker många som är halvkassa också. Spel med komplext GUI gör sig absolut bättre med tangentbord och mus. Men tycker som sagt absolut att det passar fint med handkontroll till vissa spel.

Jag tycker spel som kör i 60 bilder per sekund är sköna att spela (finns en del sådana även på konsol, faktiskt). Men det är kanske för att jag inte upplevt exempelvis 120 bilder per sekund på en skärm som stöder 120 Hz.

Vill inte påstå att jag gillar ”motion blur”, nej. Men kom på att så länge det inte är för snabba rörelser i ett spel (både vad gäller objekt/karaktärer och kamerarörelser) så kan t.o.m. 30 bilder per sekund funka. Men snabba action-spel så som förstapersonspel är absolut inte något vidare kul när man vet hur mycket bättre det bli med dubbla bildfrekvensen (and beyond).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag skulle aldrig ha gissat på att det där var ett spel från 2017.