Någon som sett detta tidigare? Får typ "Vertical tearing" på min AGON AG271QG.

Permalänk
Medlem

Någon som sett detta tidigare? Får typ "Vertical tearing" på min AGON AG271QG.

Någon som sett detta tidigare? Detta sker mitt på skärmen.

Vet inte om detta är normalt eller om skärmen är sönder.
Felet åtgärdas genom att starta om skärmen. Felet uppstår dessutom bara ibland.
Använder Displayport kabel och kör i 144 hz med G-synk påslaget (endast i fullskärmsläge). Felet uppstår överallt när det väl händer (inne i spel eller ute i windows). AGON AG271QG är skärmen och köptes efter att ha läst om dess recension här på Sweclockers. :/

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säga att det är något med pixel klockan som spökar, och då är det antagligen just G-sync som är orsaken. Men om det är en defekt i grafikkort, skärm, eller drivrutin, har jag inte en aning om. Skumt fel, första gången jag sett det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt också sett just detta fast på min skärm Acer predator XB271HUA, har fått likadant ett par gånger men tror jag slog av/på skärmen eller drog av/på g-sync sen försvann det igen

Permalänk
Medlem

I och med att problemet löses genom att starta om skärmen så har jag svårt att tro att grafikkortet är problemet. Jag var lite rädd att det kanske är DP-kabeln som spökar. Annars är det kanske ett måndags-ex man fått. Garantin borde täcka detta tycker man. (webbhallen)

Permalänk
Bildexpert 📺

@MB™: Ifall det sker exakt mitt på skärmen är det troligtvis så skärmen adresseras och de två halvorna är ur synk. Inte helt okänt problem. Att det försvinner när du startar om kan fortfarande vara grafikkortet, drivrutiner eller till och med något med kabeln. Det sker en ny omsynkning av signal varje gång vilket tillfälligt löser det hela.

Finns fler saker att testa, till exempel att köra med en lägre frekvens och så om det kommer lika ofta då. Då kan man i högre grad börja peka mot kabeln.

Det är Nvidias G-syncmodul i alla de här skärmarna. Så vore det något generellt skärmfel skulle jag åtminstone ha observerat problemet vid något tillfälle. Men det har jag inte. Men hör av dig till ÅF om problemet. De stöter ofta på mycket fler rapporter om liknande fel.