DisplayPort som begränsar nya spelskärmar?

Permalänk
Medlem

DisplayPort som begränsar nya spelskärmar?

Om man som jag kollar på gamingskärmar men inte har gjort det på länge slås man av att de flesta modeller verkar vara så pass gamla vid det här laget att Herr Ytterberg nästan var tonåring när det begav sig för testerna

Det verkar vara lite nya skärmar på gång ut nu men jag får känslan av att dom mest handlar om ompacketeringar av befintliga produkter snarare än något direkt revolutionerande.

Sett till att denna bransch annars brukar vara betydligt mer snabbrörlig gällande modellsläpp så funderar jag vad det kan bero på att det händer så lite, och funderar på om det är DisplayPort som är problemet. Som jag förstått det så är väl 4K@60hz i princip vad DP 1.2 klarar av (vilket verkar vara standard på de flesta grafikkort) och då säger det sig själv att ska frekvensen upp rejält så måste den kapaciteten tas någonstans ifrån och då är det väl upplösning, färgdjup och annat som får ta smällen.

Sen finns det så klart annat som kan bli bättre på skärmar än bara "bandbredden", men gissar att innan OLED kommer även i monitorer så ska man inte förvänta sig några underverk gällande svärta, tittvinklar och annat på LCD baserade enheter. QLED finns väl också men om det verkligen finns något annat än en ordinär LCD panel bakom all marknadsföring är jag mer osäker på...

Eller är jag ute och cyklar nu? Är det något annat som gör att marknaden verkar ha stannat av?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Kolla min artikel om pixelklockan. Displayport 1.2 klarar i teorin uppemot 4K-upplösning i 80 Hz eller motsvarande 720 MHz pixelklocka. Med Displayport 1.3 är detta mycket högre (HBR3) och där är gränsen 4K/120 Hz. Ännu mer med DSC, Display Stream Compression i DP 1.4.

Att gränsen idag går vid 4K/60 och 600 MHz har högst troligt med att göra med kretsuppsättningarna som finns där ute i praktiken. 600 MHz är gränsen för HDMI och den marknaden är massiv jämfört med Displayport. Eftersom den stora volymmarknaden för skärmar ligger inom kontor och annat där 4K/60 verkligen är beyond kraven många gånger så finns det heller inte kretsuppsättningar som klarar mer. Inte för rimliga priser i alla fall. Och det där hänger ihop med vad paneltillverkarna bygger. Få vill volymtillverka en panel som kräver en 720 MHz-bandbredd när det enda som orkar driva panelen stannar på 600 MHz.

Det enda undantaget jag känner till som säljs i vanlig butik till vanliga konsumenter är de G-Sync-skärmar som kör 2560x1440/165 Hz då det ligger över 600 MHz i bandbredd. Kolla vad som finns och du ser att gränserna går vid just 600 MHz.

Så det är specifikationer eller tekniken det är fel på. Eller de nya grafikkorten. Utan marknaden. Vi, du och jag.

Min gissning är att det som hindrar nyare och roligare skärmar på marknaden är främst två orsaker.

(1) För små volymer för high-end-spelskärmar. Det är kontorslandskapen som driver skärmmarknaden och det är många skärmar av okey kvalitet för låga priser som drar in stålarna. Ingen av dessa kunder efterfrågar 200 Hz, eftersläpsreducering, adaptiv sync eller HDR.

(2) För få är intresserade av high-end-skärmar. Lyssna till tonerna bara här på Sweclockers. Det är så många som tycker 1500 kronor är tillräckligt för en skärm som de sedan kör tills den går sönder 10 år senare. Då köper de en ny för 1500 kronor igen. Och man tycker det är tillräckligt bra. För att man har inte sett något annat och har inte greppa värdet av en bra skärm.

Nu ska det sägas att Norden är ett undantag om jag får tro representanterna från de stora gamingskärm-tillverkarna. Vi är jämfört med resten av världen oerhört intresserade av de mest avancerade spelskärmar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Tack för ett bra svar (som alltid). Men innebär inte detta i praktiken att så länge GPUerna bara har DP 1.2 (vilket jag fått för mig att även high end har idag) så är vi fast i det vi har? För även om det byggs bättre skärmar med t.ex. 4K@144hz så lär vi väl änd inte kunna driva dom även om vi har en GPU som i sig skulle klara det?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Jag tror att åtminstone Nvidia bygger sin Pascal-kort utifrån högre kapacitet. De brukar hänvisa till versionummer som 1.3 eller 1.4. Problemet som alltid med att hänvisa till version är att man inte vet vilken funktion i specen de faktiskt hänvisar till. Och eftersom det inte finns några skärmar vilka kräver mer än 2560x1440/165 Hz, som är det mest krävande idag, går det heller inte att testa var den över gränsen i pixelklocka går för grafikkorten.

Edit: 4K/144 Hz kräver också mer bandbredd än vad som är möjligt med DP 1.3/1.4 och HBR3. Därför måste man komprimera dataströmmen med DSC.

Tror det när jag ser det!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja, ser att det faktiskt ska vara DP1.4 portar på mit 1080Ti, då finns det kanske lite hopp ändå

Den nya X34P ska väl ha 3840x1440 @ 120 hz men har ändå bara DP1.2, känns som det kan vara på gränsen?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding @improwise: NVIDIA skriver i alla fall i specen för t.ex. GTX 1080 Ti att max upplösning är 7680x4320@60Hz (med DSC antar jag). Från den informationen är det väl inte helt klart om de även klarar 4K@120Hz, men chansen borde väl vara rätt god i alla fall.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Den nya X34P ska väl ha 3840x1440 @ 120 hz men har ändå bara DP1.2, känns som det kan vara på gränsen?

Ja, på gränsen. 3440x1440/120 Hz är i teorin ungefär lika krävande som 2560x1440/165 Hz, så det borde vara möjligt med Nvidias befintliga G-Syncmodul. Förmodligen mest att 3440x1440-panelerna inte klarar mer innan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av perost:

@Laxpudding @improwise: NVIDIA skriver i alla fall i specen för t.ex. GTX 1080 Ti att max upplösning är 7680x4320@60Hz (med DSC antar jag).

Baserat på hur det fungerat tidigare tolkar jag den specen som grafikkortets totala maxima. Internt klarar den inte mer. Sedan har vi ytterligare begränsningar med själva anslutningarna och det går att köra 7680x4320/60 Hz över dubbla DP. Men för en enda DP krävs DSC.

likt Dells 5K-skärm som kräver dubbla DP som arbetar i ca 475 MHz vardera.

Permalänk
Medlem

Precis, därav min "känsla" av att det främst är Display Port som är begränsningen för stunden. Rimligtvis kan inte skärmtillverkarna utgå ifrån att alla kör fläskigaste GPUn heller, även för deras spelskärmar.

Sen vet jag inte i vilken mån en nyare Display Port är framtiden eller om något annat format, t.ex, Thunderbolt är på väg att ta över. Nån med bättre koll på vad snacket är kring detta?

Permalänk
Medlem

Ska man då tro att de skärmar som kommer ut inom närmaste månaderna inte erbjuder så mkt bättre än vad vi har idag sett till de begränsningar som diskuteras här? Självklart kommer det förr eller senare något som är klart bättre men utveckligen verkar vara mer evolution än revolution. Dessutom får jag känslan av att tillverkarna gradvis arbetar in förbättringar, typ att en X34 tillverkad 2017 i praktiken är bättre än en tillverkad 2015...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sen vet jag inte i vilken mån en nyare Display Port är framtiden eller om något annat format, t.ex, Thunderbolt är på väg att ta över. Nån med bättre koll på vad snacket är kring detta?

Thunderbolt är ingen ersättare då iaf så thunderbolt fungerar idag så är bildsignalen som skickas bara en DP eller HDMI (v3 endast för HDMI) signal. (Mer exakt så kör den DP eller HDMI protokollen.) Det är alltså annat ett kommunikations medel men det bygger på samma teknik. Så givet att de inte kör av från det totalt så lär thunderbolt enbart uppdattera till att stödja nyare DP och HDMI protokolls versioner vilket gör att om det är protokollet som begränsar så lär det förbli så.

Thunderbolt 3 har däremot en trevlig funktion och det är att den kan t.ex. skicka 2st DP 1.2 signaler. Har inte kollat då jag är för trött men rätt säker på att det är exakt så Dells 5K thunderbolt skärm gör, alltså med 2st DP signaler. Resultatet lär däremot bli exakt som att bara köra 2st DP kablar bara det att det är en fysisk kabel. Halva skärmen från en signal och den andra halvan från den andra. (Parallel anslutning med seriell teknik. )

(Hade börjat skriva här nere om att köra med PCI-E hela vägen men förenklat så är det en kass idé. Tog bort det jag skrivit då det blir allt mindre sammanhängade iom att insomningstabletten börjar kicka in.) God natt

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

På samma tema, vad är oddsen att hitta en mDP eller DP kabel som kan köra en 4K@60hz (eller motsvarande bandbredd) typ 10-15 meter? Kollade t.ex. på Inet men dom verkade inte ha något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

På samma tema, vad är oddsen att hitta en mDP eller DP kabel som kan köra en 4K@60hz (eller motsvarande bandbredd) typ 10-15 meter? Kollade t.ex. på Inet men dom verkade inte ha något alls.

just här i sverige verka det var dåligt koll hos ÅF för just saker som kablar. du har någ bättre tur att kolla i tyskland eller andra EU grannländer så du kan importera det utan strul.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

just här i sverige verka det var dåligt koll hos ÅF för just saker som kablar. du har någ bättre tur att kolla i tyskland eller andra EU grannländer så du kan importera det utan strul.

Men är det ens möjligt då? Vi snackar typ maximal DP bandbredd här, inte att det ska komma fram någon 30 hz FullHD signal i andra änden

En bra HDMI kabel bör väl klara av det men som jag förstått det så verkar få högfrekvensskärmar, som t.ex. Acer XB27, ha stöd för mer än 60 hz via HDMI trots att en WQHD signal i 144 hz borde vara ung samma informationsmängd som 4K@60hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

En bra HDMI kabel bör väl klara av det men som jag förstått det så verkar få högfrekvensskärmar, som t.ex. Acer XB27, ha stöd för mer än 60 hz via HDMI trots att en WQHD signal i 144 hz borde vara ung samma informationsmängd som 4K@60hz.

Det är begränsningen, och i mitt tycke största nackdelen, hos G-sync-modulen. Därför brukar jag i texterna beskriva den som "mopedstrypt" då Nvidia låser HDMI till 60 Hz oavsett vad.

Permalänk
Medlem

@improwise: Verkar ju som att DP 1.4 finns http://blog.exxactcorp.com/hdmi-2-0-vs-displayport-1-4-one-ch...

Upplever att DP konstant ligger långt före HDMI så tekniken verkar ju inte sätta stopp i alla fall. HDMI har väll större delen av marknaden antagligen också som kanske bromsar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@improwise: Verkar ju som att DP 1.4 finns http://blog.exxactcorp.com/hdmi-2-0-vs-displayport-1-4-one-ch...

Upplever att DP konstant ligger långt före HDMI så tekniken verkar ju inte sätta stopp i alla fall. HDMI har väll större delen av marknaden antagligen också som kanske bromsar ner.

Ja, det verkar finnas på GPUerna (iaf GTX1080) men tyvärr är det få skärmar som verkar ha mer än DP1.2 i dagsläget. Känns som det inte riktigt är läge att handla spelskärm just nu.

Permalänk
Bildexpert 📺

Begränsningen ligger alltså hos panelerna i första hand. Finns ännu ingen skärm på konsumentmarknaden (förutom det högst ovanliga 5K-specialfallet) som utnyttjar maximal kapaciteten hos DP 1.2 och HBR2-hastigheten.

Jag tror därför att vi kommer att se fler samarbeten mellan GPU-tillverkare och paneltillverkare och tyvärr också mer inlåsta system. Nvidia har tidigt insett att de måste dra utvecklingen på kretsuppsättningar/scalers med G-Sync-modulen. AMD hoppades på kraften av öppna standarder och det går ju sådär bra. Därför börjar de tala om Freesync 2 och certifierade produkter.

Själv tror att nästa steg blir att AMD inser att de själva måste ta fram en egen Freesync-modul och alltså bygga en egen scaler för att få de gamingskärmar de vill se på marknaden. De befintliga tillverkarna verkar helt enkelt inte så värst pigga på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Begränsningen ligger alltså hos panelerna i första hand. Finns ännu ingen skärm på konsumentmarknaden (förutom det högst ovanliga 5K-specialfallet) som utnyttjar maximal kapaciteten hos DP 1.2 och HBR2-hastigheten.

Jag tror därför att vi kommer att se fler samarbeten mellan GPU-tillverkare och paneltillverkare och tyvärr också mer inlåsta system. Nvidia har tidigt insett att de måste dra utvecklingen på kretsuppsättningar/scalers med G-Sync-modulen. AMD hoppades på kraften av öppna standarder och det går ju sådär bra. Därför börjar de tala om Freesync 2 och certifierade produkter.

Själv tror att nästa steg blir att AMD inser att de själva måste ta fram en egen Freesync-modul och alltså bygga en egen scaler för att få de gamingskärmar de vill se på marknaden. De befintliga tillverkarna verkar helt enkelt inte så värst pigga på detta.

Jo, tids nog lär vi ju skratta åt 4K och uppdateringsfrekvenser lägre än 500 hz men det verkar precis som du är inne på vara en bra bit dit. Typ som Intels CPUer innan AMD fick fart på sina.

Inga nya superduper DP kablar på gång som du vet om som klarar 20m med 4K@60hz utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, tids nog lär vi ju skratta åt 4K och uppdateringsfrekvenser lägre än 500 hz men det verkar precis som du är inne på vara en bra bit dit. Typ som Intels CPUer innan AMD fick fart på sina.

Inga nya superduper DP kablar på gång som du vet om som klarar 20m med 4K@60hz utan problem?

Något att tänka är att Displayport klarar oftast max 3 meter med full bandbredd medans HDMI är speccad för upp till 15 meter, så för längre avstånd är väl DP inte det bästa alternativet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Displayport

Finns också på engelska sidan under "General Specifications" och "Cable" åt rutan höger i sidan.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Något att tänka är att Displayport klarar oftast max 3 meter med full bandbredd medans HDMI är speccad för upp till 15 meter, så för längre avstånd är väl DP inte det bästa alternativet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Displayport

Finns också på engelska sidan under "General Specifications" och "Cable" åt rutan höger i sidan.

Precis, men ibland kan det finnas lösningar ändå, typ "aktiva kablar" osv. Men gissnigsvis kanske det är enklare att bara köpe en till dator

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Aktiva kablar för DP finns och de kan kan klara många meter för ungefär lika många tusenlappar. Problemet med DP rent generellt är att det är en så försvinnande liten spridning jämfört med HDMI. Så även om HDMI (än så länge) är klenare på pappret är det HDMI som de facto bestämmer. När HDMI 2.1 spikas och realiseras och vi ser en krav på 48 Gbit/s (1600 MHz) jämfört 18 Gbit/s (600 MHz) är det också mer troligt att fler tillverkare tar fram kretsuppsättningar som arbetar i de hastigheterna.

Som jämförelse ligger HBR3 och DP 1.4 på ca 35 Gbit/s, ca 1200 MHz, alltså under specen för HDMI 2.1 då man för HDMI verkar ha tagit höjd för att köra HDR och sådant som 10 och 12 bitars färgdjup.

Med HDMI har man också sedan länge löst problemen med långa kablar. Samt har ett tydligt certifieringsprogram, vilket det också ska bli med 48G-kablarna. Det finns därför gott om lösningar och produkter där. Men då har HDMI också haft 10+ år på sig att bli en lösning för projektorer, distributioner, föreläsningssalar och så vidare. Intentionen för DP har (och verkar förbli) handlat om dator och skärm på samma skrivbord.

Så den stora frågan om ett par år in i framtiden är väl närmast att vem behöver Displayport?