Ersätta kontors-skärm, 19" 5:4, med... vad, exakt?

Permalänk
Medlem

Ersätta kontors-skärm, 19" 5:4, med... vad, exakt?

Kontoristen har önskemål om en ny skärm, ekonomiavdelningen säger widescreen, och kontoristen vill ha samma höjd, eller med, med ungefär samma antal pixlar på höjden. Eftersom "de flesta" 19" 5:4 skärmar är 1280x1024, så är ju "full HD", och därmed 1080 på höjden, godtagbart. Men hur stor skärm motsvarar egentligen samma fysiska höjd, i vilket format?

Prisjakt listar inte bildytan, annars hade jag bara stoppat in 12" hög skärmyta, och varit klar...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Titta här kanske?

https://en.wikipedia.org/wiki/Display_size#/media/File:LCD_sc...

Eller om man så vill så bör en 24" 16:9 skärm ha ungefär samma fysiska höjd som en 19" 5:4

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Ni får nog helt enkelt måtta.

Om ekonomiavdelningen säger Widescreen så finns det ju 1080p skärmar som är i formated Ultrawide för runt 5000-6000 kronor eller så, då går de i 21:9

Permalänk

Här finns en bra fingervisning!

http://www.displaywars.com/19-inch-5x4-vs-24-inch-16x9

Med viss reservation för att jag kanske inte alls förstått dilemmat

Permalänk
Medlem

Det är rätt enkelt att räkna ut med Pythagoras sats. Från 5:4 och 19" får vi:

(5x)² + (4x)² = 19² => 41x² = 361 => x = √(361/41) = 2.97

Från detta får vi höjden 4x = 11.87", men det visste du ju redan. Men säg att r är ration och z är diagonalen på skärmen. Bredden på skärmen kommer då vara r gånger höjden, så med ytterligare Pythagoras får vi:

(11.87r)² + (11.87)² = z² => z = √(141r² + 141)

Om du t.ex. stoppar in 16/9 i den formeln så får du då z = √(141*(16/9)² + 141) = 24.22. En skärm i 16:9-format måste alltså vara ungefär 24" för att höjden ska bli samma som 5:4 19" (med reservation för att skärmstorlekar inte alltid är så exakta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kontoristen har önskemål om en ny skärm, ekonomiavdelningen säger widescreen, och kontoristen vill ha samma höjd, eller med, med ungefär samma antal pixlar på höjden. Eftersom "de flesta" 19" 5:4 skärmar är 1280x1024, så är ju "full HD", och därmed 1080 på höjden, godtagbart. Men hur stor skärm motsvarar egentligen samma fysiska höjd, i vilket format?

Prisjakt listar inte bildytan, annars hade jag bara stoppat in 12" hög skärmyta, och varit klar...

Det säljs fortfarande 16:10 skärmar från bl.a. Dell
Med 1920*1200 passar dom betydligt bättre (än 1920*1080) till faktiskt jobb.
T.ex. U2412M är billig och bra.

Permalänk
Medlem

Kanon. Ca 24" för 16:9-16:10.
Jag råkar vara svag för DELL monitorer, så jag rekommenderade U2412M om SvenskTiger tipsade om.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det som brukar vara svårt att se i specar och bilder är om skärmytan har blank eller matt yta, har man haft matt yta på skärmen tidigare så kommer man bli väldigt irriterad på skärmar med helblank yta som reflekterar saker, belysning etc. från rummet. minsta fingeravtryck syns mm.

Det är också ganska ofta att skärmar med matt skärm är en bit dyrare och har bättre panel (IPS) än dito med blanka ytor (TN) . tänker man inte använda skärmen som pekskärm så vill man ha matt yta (antiglare).