Permalänk

mATX billigare än ATX

Är det värt att investera i mATX för billigare pris när jag har mATX och ATX distanser i mitt chassi, eller blir det någon teknisk skillnad?

Permalänk
Avstängd

Enda skillnaden är väl att det finns färre kortplatser på ett mATX. Om mATX har de platserna du behöver bör det fungera lika bra som ATX.

Permalänk
Medlem

Gå för mATX!
Frågar du mig så är både ATX och mATX generellt rejält ointressant när vi pratar om datorbyggen med ETT grafikkort

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Gå för mATX!
Frågar du mig så är både ATX och mATX generellt rejält ointressant när vi pratar om datorbyggen med ETT grafikkort

Tänker du inte på itx nu ? Både atx och matx brukar ju ha flera kortplatser, matx får ha upp till 4.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänker du inte på itx nu ? Både atx och matx brukar ju ha flera kortplatser, matx får ha upp till 4.

Jag tolkar det som att han menar att om man endast har ETT grafikkort i sin dator så är mATX/ATX överflödigt.

/e För att hålla mig on topic så har jag alltid varit en förespråkare för ATX-moderkort då det har känts som att de gör för stora uppoffringar när de minskar storleken. Denna åsikt har dock ändrats nu efter jag byggt mitt första mITX-system. Platsen man sparar på att köra de mindre formfaktorerna är guld värt. Något värt att nämna är att jag gick från Define XL R2 till Nano S.

Det ovanstående stycket må verka smått irrelevant i diskussionen men jag vill komma till en poäng - nämligen att det kvittar vilken formfaktor du väljer, det lär funka bra! Om mATX är billigare och du inte vill byta chassi för att gå ned ännu mer så tycker jag att du ska köra på det.

Visa signatur

Case; Fractal Design Define Nano S | CPU; 8700k @ 4.8 GHz (1.26v) | Cooler; NZXT Kraken x62 | Mobo; ASUS Z370-I | GPU; AORUS GTX 1080 ti Waterforce Extreme @ 2.1/6.1 GHz | RAM; Corsair Vengeance 16 GB 3200 MHz | SSD; Samsung 960 Evo 500 GB | HDD; Seagate Barracuda 1 TB | PSU; EVGA Supernova G3 750 W | Monitor; AOC AGON AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänker du inte på itx nu ? Både atx och matx brukar ju ha flera kortplatser, matx får ha upp till 4.

Skrivet av CraZeeY:

Jag tolkar det som att han menar att om man endast har ETT grafikkort i sin dator så är mATX/ATX överflödigt

Mitt inlägg kanske var lite otydligt, men just så menade jag För att förtydliga mitt inlägg så kanske någon kommer med ett väldigt nischat argument för att ATX skulle vara gud och himmel framför ITX, vad vet jag? Men personligen så anser jag att ITX har allt som ett ATX moderkort har vid användning av just ETT grafikkort

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Mitt inlägg kanske var lite otydligt, men just så menade jag För att förtydliga mitt inlägg så kanske någon kommer med ett väldigt nischat argument för att ATX skulle vara gud och himmel framför ITX, vad vet jag? Men personligen så anser jag att ITX har allt som ett ATX moderkort har vid användning av just ETT grafikkort

En sak till som också brukar skilja är att itx bara brukar ha 2 minnesplatser om de inte använder so-dimm, minnet kan alltså bli dyrt om man vill ha mer än 16Gbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En sak till som också brukar skilja är att itx bara brukar ha 2 minnesplatser om de inte använder so-dimm, minnet kan alltså bli dyrt om man vill ha mer än 16Gbyte.

Absolut, det har du rätt i
Personligen tycker jag dock inte att det är värt att gå upp i storlek bara för att kunna klämma in lite billigare minnen Möjligt att det är en helt annan sak om man pratar om Quad Channel?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig att köpa ett atx moderkort igen. Matx har ju oftast allt förutom möjlighet för flera grafikkort vilket är något jag helt gett upp eftersom det sugit hårt de gånger jag testat. Och sen kan man ju bygga så mycket mindre utan att offra något.....så det blir matx i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

De flesta mATX-kort tror jag är billigare än de flesta ATX-kort mest därför att de har färre komponenter på kortet: färre funktioner och mindre dimensionerad strömförsörjning.

Det finns mATX och mITX-kort som har ganska fett med grejer på sig och de brukar vara dyrare också än medel i sin storleksklass.
Så, om du inte tänker stoppa in flera grafikkort och andra kort, kolla på både mATX och ATX och välj kort efter vilka funktioner du vill ha och vilken strömförsörjning som passar bäst om du vill överklocka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Skillnaden i storlek mellan mATX och ATX tycker jag är så liten att det inte rättfärdigar de färre kortplatserna. Vet man att man aldrig kommer att behöva något 10GbE eller bättre ljudkort (finns ju USB iofs) så kan man ju köra på ITX.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Köper man chassie som är anpassat efter mATX så kan det bli rätt behändigt ändå, tex ett Jonsbo U3. De flesta sitter dock på ATX chassie även med mATX, tycker dock fler borde tänka mindre i alla fall vid nyköp. Personligen är jag nöjd med ITX och vill inte ha större.

Vad gäller AMD Ryzen så får man gå ner i hastighet på minnena också om man vill ha fler än två, så minnesplatser ser jag inte heller att jag skulle vilja ha fler av.

Visa signatur

NO MAAM