Permalänk
Medlem

Jag är mycket mycket nöjd med mitt Sea Hawk X. Tystaste grafikkortet jag har ägt (om du byter ut original radiator fläkt) - 55-60 grader full load

Permalänk
Medlem

@Klad: Låter underbart, har dock beställt Gigabytes nu så får hem det på Måndag, hoppas ajg blir nöjd där med ändå med ljudnivå. Men ser ditt har en fläkt på sig med, är det till minnena bara?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med mitt Asus Strix och som faktiskt gjorde att jag valde just det kortet var att det finns 2st pwm uttag för att kontrollera externa fläktar vilket är supernice då allt är tyst när jag inte gamear och så fort kortet börjar bli varmt vid gaming så styr dom direkt mina chassifläktar som ser till att det kommer in friskt luft

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det jag gillar med mitt Asus Strix och som faktiskt gjorde att jag valde just det kortet var att det finns 2st pwm uttag för att kontrollera externa fläktar vilket är supernice då allt är tyst när jag inte gamear och så fort kortet börjar bli varmt vid gaming så styr dom direkt mina chassifläktar som ser till att det kommer in friskt luft

Den funktionen är underbar och önska fler tillverkare körde på det. Det önskar jag på mitt grakikort jag har nu som är ett Gigabyte 1080, för jag kan endast välja om chassifläktarna ska gå efter moderkortets temp eller CPU. Så koppas det jag beställt nu https://www.inet.se/produkt/5405872/gigabyte-geforce-gtx-1080... kommer ge mig bra temp även om jag inte kan styra chassits fläktar.

Så håller med dig, PWM styrning för externa fläktar är verkligen något jag vill se mer av också.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Lånar tråden lite!

Någon som vet ifall det är någon skillnad på 1080 ti strix OC och icke OC varianten när det kommer till egen överklockning?

Tänkt köpa 1080 ti strix med OC varianten är slut överallt, tänker att jag kan klocka 1080 ti strix själv o då sparar jag 200kr på att köpa icke OC varianten heller, är det en bra / dum idé?

Kylarna är väl desamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugernine:

Lånar tråden lite!

Någon som vet ifall det är någon skillnad på 1080 ti strix OC och icke OC varianten när det kommer till egen överklockning?

Tänkt köpa 1080 ti strix med OC varianten är slut överallt, tänker att jag kan klocka 1080 ti strix själv o då sparar jag 200kr på att köpa icke OC varianten heller, är det en bra / dum idé?

Kylarna är väl desamma?

Har haft samma funderingar faktiskt. Har en dator som ska monteras från inet med en strix oc. När jag googlade runt litegrann på det fick jag följande svar:
OC Plus:

  • Lite snabbare

  • Garantin inte bruten på OC

  • Inte särskilt mycket dyrare

  • Risken är lägre för att du får ett måndagsexemplar till chip

OC Minus:

  • Lätt att överklocka själv

  • Fabriksöverklockningen oftast inte särskilt hög

  • 1080ti räcker väldigt långt utan OC

Om någon har synpunkter på det här tar jag gärna del av dem. Detta är bara resultat av googlande. Den enda stora punkten på plus-sidan enligt mig är att fabriksöverklockningen har garanti.

Dock ser det inte ut som att min 8700k kommer in särskilt snart, så tänkte börja med att vänta ett tag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det du anmärker på är en helt korrekt förklaring på skillnaden mellan "blower style" kylare, som brukar sitta på kort av referenskort, där luften sugs in och blåses över kylflänsen direkt ut ur datorn, och på "open air"-kylare som är vanligt på tredjepartskort där en eller flera fläktar drar in chassiluft över kylaren, som sedan släpps tillbaka ut i alla riktningar, bl.a. inuti chassit.

Blower style-kylaren har fördelen, precis som du säger, att du är i princip helt oberoende av luftflödet i resten av chassit. Däremot så tenderar den typen av kort att vara betydligt mer högljudda och inte prestera lika bra för att kyla själva kortet. Tanken är att det ska kompenseras av att man har vettigt luftflöde i själva chassit. Totalresultatet blir lika bra eller bättre kylning än referenskylaren för mindre ljud.

Jag har svårt att hålla med om att en typ alltid är bättre än ett annat, men anledningen att blower-kylaren är populär på referenskort är just eftersom systembyggaren inte behöver ta särskilt mycket hänsyn till luftflöde, vilket gör att det passar i en bredare uppsättning applikationer.

Om jag måste generalisera så tycker jag att open-air-varianten ger förutsättningar till ett bättre resultat och därför brukar vara bättre för "entusiastdator", medan blower-kortet är lite mer "nybörjarvänligt" och funkar även när man inte kan få till bra luftflöde i chassit.

Blower är också enligt mina egna erfarenheter oslagbart när man bygger med mITX i mindre chassin. mitt MSI R9 290 med gamingkylaren gick upp mot 80 grader i ett CM Elite 120, medan mitt HD 7970 referens låg runt 65 i samma chassi med en 120mm in och en 80mm ut. (alla fläktplatser som finns i chassit)

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Fick mitt https://www.inet.se/produkt/5405872/gigabyte-geforce-gtx-1080... i Måndags och kan bara säga jag kan verkligen rekomendera det. Temp, ljud och OC är riktigt bra.

Kanske inte bland dom billigaste 1080 TI korten, men tycker det helt klart är värt det. 2100 Mhz på core nu bara och når upp till 59 grader som mest.Verkligen väldigt nöjd.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Fick mitt https://www.inet.se/produkt/5405872/gigabyte-geforce-gtx-1080... i Måndags och kan bara säga jag kan verkligen rekomendera det. Temp, ljud och OC är riktigt bra.

Kanske inte bland dom billigaste 1080 TI korten, men tycker det helt klart är värt det. 2100 Mhz på core nu bara och når upp till 59 grader som mest.Verkligen väldigt nöjd.

Fick hem mitt idag och kan bara hålla med! Som sagt lite dyrt men jag är väldigt nöjd

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem

@fAyzr: Kul att höra, ser du väntar på ny CPU men hur presterar det med din nuvarande? Samt får du gärna skicka PM om hur högt du får upp din med OC. Alltid kul med fler som har sån här skönhet i sin samlig.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Har haft samma funderingar faktiskt. Har en dator som ska monteras från inet med en strix oc. När jag googlade runt litegrann på det fick jag följande svar:
OC Plus:

  • Lite snabbare

  • Garantin inte bruten på OC

  • Inte särskilt mycket dyrare

  • Risken är lägre för att du får ett måndagsexemplar till chip

OC Minus:

  • Lätt att överklocka själv

  • Fabriksöverklockningen oftast inte särskilt hög

  • 1080ti räcker väldigt långt utan OC

Om någon har synpunkter på det här tar jag gärna del av dem. Detta är bara resultat av googlande. Den enda stora punkten på plus-sidan enligt mig är att fabriksöverklockningen har garanti.

Dock ser det inte ut som att min 8700k kommer in särskilt snart, så tänkte börja med att vänta ett tag på den.

Det ingen skillnad på gpu chip.
Verkar inte ens som Galax eller Kingpin versionerna fått nån direkt binning från nvidia, iaf inget märkvärdigt.
Inte sett nått Kingpin, Galax, Lightning z som klockat bättre än mitt 1080 Founders eller 1080ti founders på vatten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Fick mitt https://www.inet.se/produkt/5405872/gigabyte-geforce-gtx-1080... i Måndags och kan bara säga jag kan verkligen rekomendera det. Temp, ljud och OC är riktigt bra.

Kanske inte bland dom billigaste 1080 TI korten, men tycker det helt klart är värt det. 2100 Mhz på core nu bara och når upp till 59 grader som mest.Verkligen väldigt nöjd.

Skrivet av fAyzr:

Fick hem mitt idag och kan bara hålla med! Som sagt lite dyrt men jag är väldigt nöjd

Onekligen ett mycket eftertraktat kort då det är svårt att få tag på! Har själv jagat kortet som en galning och väntar på leverans.

Visa signatur

Case; Fractal Design Define Nano S | CPU; 8700k @ 4.8 GHz (1.26v) | Cooler; NZXT Kraken x62 | Mobo; ASUS Z370-I | GPU; AORUS GTX 1080 ti Waterforce Extreme @ 2.1/6.1 GHz | RAM; Corsair Vengeance 16 GB 3200 MHz | SSD; Samsung 960 Evo 500 GB | HDD; Seagate Barracuda 1 TB | PSU; EVGA Supernova G3 750 W | Monitor; AOC AGON AG271QG

Permalänk
Medlem

Köpte mig nyss ett msi gaming x 1080ti mycket bra o tyst kylning.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Xtreme Edition.

Om man vill ha lite tester på de "vanliga" korten så kan man kolla på denna sidan

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

@eonen: Har kollat på det kortet också! Hoppas att du är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolata:

@eonen: Har kollat på det kortet också! Hoppas att du är nöjd

Har det med, men med AIO kylning. Får upp min till 2080 Mhz utan problem, kan kanske gå högre. Så rekomenderas starkt.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Du "måste" inte skicka in själv till EVGA. Min fru köpte ett EVGA 1080 Ti FTW3 på webhallen, och i kassan hävdade de bestämt att "vi kan hantera garantiärenden åt er om du vill". I praktiken betyder det nog bara att de själva hanterar det administrativa och skickar det till Tyskland, så jag har svårt att se att det är en fördel. Enklare att bara skicka in det direkt till tillverkaren själv känns det som...

@pv2b

Det är om du reggar kortet på evgas hemsida du får 5-7års garanti, det är när du nyttjar denna garanti som du får skicka in kortet till dem.

Du kan även skicka in kortet annars ochså till evga om man vill det, annars står ju webhallen mm för den vanliga garantin.

Permalänk
Medlem

köpte precis ett Msi 1080ti Lightning X från Inet pga den massiva kylaren som kyler riktigt bra = tyst.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolata:

@eonen: Har kollat på det kortet också! Hoppas att du är nöjd

Har inte fått det än men vi får hålla tummarna.

sweclockers fick det lite sämre betyg än klonkurenterna men det verkar bero på låg power target och det kan man ju ställa om.

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

Mitt val stod mellan EVGA's 1080Ti FTW3 och SC2 och jag valde SC2 då det är lite mindre.
Kör det i 2050Mhz med aggressiv fläktkurva och det hörs knappt och kommer upp i 65C när det pressas för fullt i spel.
Kändes som en väldigt dyr investering men med tanke på prestandan och hur det fungerar så är jag otroligt nöjd, lär räcka i flera år då inget finns på horisonten med sån prestanda.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av katastroffe:

Har ett EVGA 1080 ti FTW3 Ligger på 24-30 idle med slave bios ( oc bios ) och 47-57 på full belastning i spel. Runt 65 med Haven och furmark donut. Agressive profile.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pv2b:

Du "måste" inte skicka in själv till EVGA. Min fru köpte ett EVGA 1080 Ti FTW3 på webhallen, och i kassan hävdade de bestämt att "vi kan hantera garantiärenden åt er om du vill". I praktiken betyder det nog bara att de själva hanterar det administrativa och skickar det till Tyskland, så jag har svårt att se att det är en fördel. Enklare att bara skicka in det direkt till tillverkaren själv känns det som...

Till er som har FTW3, har det också någon liknande semi-passiv funktion precis som de andra? Alltså att fläktarna stängs av vid en viss gräns.

Börjar i alla fall luta mer åt FTW3 än de andra. Har redan ett moderkort från Gigabyte så visst var Aorus-kortet uppe på tavlan men efter JayzTwoCents recension av det så blev jag lite avskräckt. Vill ju inte ha något som går så lätt att ta sönder.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Till er som har FTW3, har det också någon liknande semi-passiv funktion precis som de andra? Alltså att fläktarna stängs av vid en viss gräns.

Börjar i alla fall luta mer åt FTW3 än de andra. Har redan ett moderkort från Gigabyte så visst var Aorus-kortet uppe på tavlan men efter JayzTwoCents recension av det så blev jag lite avskräckt. Vill ju inte ha något som går så lätt att ta sönder.

Hej,
Jag har FTW3, fläktarna står helt stilla i Windows och startar först när man börjar spela något spel....oftast så startar de två yttersta först och sen den i mitten när kortet blir tillräckligt varmt. Detta kort är det tystaste kort jag har haft på länge... möjligtviss att Voodoo 1-2 va tystare. Inga spol ljud eller dylikt också, är jätte nöjd med detta kort.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Hej,
Jag har FTW3, fläktarna står helt stilla i Windows och startar först när man börjar spela något spel....oftast så startar de två yttersta först och sen den i mitten när kortet blir tillräckligt varmt. Detta kort är det tystaste kort jag har haft på länge... möjligtviss att Voodoo 1-2 va tystare. Inga spol ljud eller dylikt också, är jätte nöjd med detta kort.

Ser ut som att jag har hittat mitt kort. Blir en fin julklapp

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Funderat länge på vilket kort jag vill ha jag med. Lutar starkt åt ett EVGA 1080Ti FTW3 här. Sålde mitt 980Ti nyligen så jag sitter på integrerad grafik nu..(not fun)
Valet var mellan Asus OC-versionen och EVGA och iochmed att jag gärna monterar AIO-lösning i efterhand så känns det som om att jag hellre tar EVGA då detta inte spräcker garantin som det tyvärr gör på Asus, vad jag har förstått.
Körde mitt 980Ti på ett Corsiar bracket med ett H80i och tempsen låg kring 55c under load. Såg nu att NZXT släpper ett nytt AIO-bracket. Kan bli en skön kombo!

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem

Kör på Asus 1080 Strix 8gboch är väldigt nöjd

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Du "måste" inte skicka in själv till EVGA. Min fru köpte ett EVGA 1080 Ti FTW3 på webhallen, och i kassan hävdade de bestämt att "vi kan hantera garantiärenden åt er om du vill". I praktiken betyder det nog bara att de själva hanterar det administrativa och skickar det till Tyskland, så jag har svårt att se att det är en fördel. Enklare att bara skicka in det direkt till tillverkaren själv känns det som...

Ja, du har alltid rätt att reklamera din vara i butik. Dock så hänvisar EVGA själva till att konsument ska kontakta dom gällande RMA, så man kan välja hur man vill göra. T. ex så har vi testrigg osv i butik för att felsöka.

Gällande vilket kort du vill ha. My 2 cents

EVGA om du vill vattenkyla, inga warrantystickers. Bryter ej garanti vid byte av kylare. Allmänt bra kort

MSI och ASUS, vilket som där. Goda erfarenheter av båda.

Skickades från m.sweclockers.com