Apple uppges minska produktionen av Iphone 8 och Iphone 8 Plus

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges minska produktionen av Iphone 8 och Iphone 8 Plus

En dryg månad har passerat sedan Apple lanserade årets Iphone-telefoner, däribland Iphone 8 och syskonet med suffixet Plus. Nu uppges företaget halvera tillverkningen av dessa smarta telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man uppgradera till IPhone 8 när det typ är samma telefon som föregångarna? Förmodligen väntar många på IPhone X.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Dom har nog fått lite konkurrens i premium segmentet, sen kanske folk visat mest intresse för x modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

11495:- Helt sjukt mycket pengar för en telefon!

Permalänk
Medlem

Detta var förvänta. Tyvärr tycker jag att Apple har skjutit sig själva i foten när de valde att sätta alla nya funktioner i en mobil med en prislapp på 11500 och lämna den billigare varianten utan unika
funktioner. Speciellt nu när det på senare tid har kommit sjukt många andra alternativ för en bråkdel av priset.
Hoppas att de inser felet och återgår till det vanliga release systemet.

Detta kommer från en Apple fan, kommer alltid att älska iOS.

Permalänk
Inaktiv

Ej oförväntad. iPhone 8 ser precis ut som föregångarna och har man köpt en sådan så ser det ut som man går runt med en gammal telefon. Så iPhone X eller Android är det som gäller.

En fullutrustad iPhone X med klocka, hörlurar och laddställ för ca 20 000kr är inte på något sätt dåliga grejer, det är dock mer än vad de flesta vill lägga ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NewCamps:

Detta var förvänta. Tyvärr tycker jag att Apple har skjutit sig själva i foten när de valde att sätta alla nya funktioner i en mobil med en prislapp på 11500 och lämna den billigare varianten utan unika
funktioner. Speciellt nu när det på senare tid har kommit sjukt många andra alternativ för en bråkdel av priset.
Hoppas att de inser felet och återgår till det vanliga release systemet.

Detta kommer från en Apple fan, kommer alltid att älska iOS.

iOS är stenålders med sitt ikonbaserade gränssnitt. Windows Phone var det enda futuristiska av de tre stora.

Permalänk
Medlem

"Iphone X kan förbokas från och med den 27 oktober och lanseras sedan skarpt den 3 november. Instegsmodellen med 64 GB lagringsutrymme har fått en prislapp om 11 495 kronor."

Vad är det som gör denna telefon så speciell med dess pris på 11.5k kr? iOS i all ära, men alla dessa specialfunktioner och specifikationer återfinns ju i telefoner så som Samsung Galaxy S8+ som just nu kan köpas för ~7000 kr? Är det något jag missat som gör iPhone X så speciell att det motiverar priset på 11.5k kr eller är det för att Apple har möjlighet till att sätta priset så högt då de vet att folk kommer att köpa denna speciella telefon oavsett vilket pris de sätter?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ej oförväntad. iPhone 8 ser precis ut som föregångarna och har man köpt en sådan så ser det ut som man går runt med en gammal telefon. Så iPhone X eller Android är det som gäller.

En fullutrustad iPhone X med klocka, hörlurar och laddställ för ca 20 000kr är inte på något sätt dåliga grejer, det är dock mer än vad de flesta vill lägga ut.

Varför är folk så fixerade vid vad andra tänker? Spelar väl ingen roll om du köpte en lur igår eller för tre år sedan?! Själv tycker jag det är viktigare att mobilen når upp till ens behov.

Iofs kan ju ett behov vara att andra tror man köpte sin lur igår, kanske.

Permalänk
Medlem

Var ju precis detta jag sa sen lanseringsdsgen, inte det minsta oväntat. Dom har säkert redan stora lager av iPhone 8 och har väl insett att folk inte köper den som dom hoppats på.

Det enda hoppet som finns för 8:an är att X kommer få så horribelt långa leveranstider att folk ger upp och köper en 8 istället.

Gällande priset på 11,5k så är det inga konstigheter, precis som redan konstaterats så köper många sina lurar på 12-24 månaders avbetalning och hoppet från 7-8k upp till 11,5 ger ingen markant ökning.

@icte Apple motiverade själva priset med att dom just kommer ha begränsad tillgång på den, och att den då kunde prissättas högt. Hade man prissatt X till typ 9k så hade det ju totalt dödat all efterfrågan på 8.

Tanken var väl att X skulle bli lyx och 8 skulle sälja mängd i mainstream, men även Apple hade väl själva underskattat hur köpstarka deras anhängare är.
Dom tar betalt för dom kan ta betalt.

Permalänk
Medlem

@Icte: Skärmarna är för dyra, samsung har för tillfället monopol dessa skärmar då ingen annan kan tillverka i den kapacitet som krävs. Sedan kunde mobilerna vara billigare om apple nöjde sig med en mindre vinst marginal.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Iphone X kan förbokas från och med den 27 oktober och lanseras sedan skarpt den 3 november. Instegsmodellen med 64 GB lagringsutrymme har fått en prislapp om 11 495 kronor."

Vad är det som gör denna telefon så speciell med dess pris på 11.5k kr? iOS i all ära, men alla dessa specialfunktioner och specifikationer återfinns ju i telefoner så som Samsung Galaxy S8+ som just nu kan köpas för ~7000 kr? Är det något jag missat som gör iPhone X så speciell att det motiverar priset på 11.5k kr eller är det för att Apple har möjlighet till att sätta priset så högt då de vet att folk kommer att köpa denna speciella telefon oavsett vilket pris de sätter?

Jag kan ge dig en del-förklaring: Samsung. Vad jag läst så tjänar Samsung mer pengar på sina komponenter i iPhone X än i S8, och det är då alltså skärmen i iPhone X som Samsung gör.

Källa: https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/10/2/16404430/sa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Varför skulle man uppgradera till IPhone 8 när det typ är samma telefon som föregångarna? Förmodligen väntar många på IPhone X.

För att alla inte har en Iphone 7?

Värt att uppgradera från 6/6S.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Varför är folk så fixerade vid vad andra tänker? Spelar väl ingen roll om du köpte en lur igår eller för tre år sedan?! Själv tycker jag det är viktigare att mobilen når upp till ens behov.

Iofs kan ju ett behov vara att andra tror man köpte sin lur igår, kanske.

Produkter som kostar väldigt mycket mer än vanliga och har en design därefter, brukar tilltala personer som köper kläder och dylikt där varumärket syns tydligt och det sista är det viktiga. Det är inte precis så att de tar en sax och tar bort märkena på kläderna.

Om man ser rent praktisk på en iPhone X så är den inte så mycket bättre än en vanlig telefon för 5000kr. Det är inte så att användarna kan säga att kolla in vad jag kan göra med min mobil och alla säger wow, alltså som det var 1997 med de bättre nokia.
Utan med iPhone X så är det mest att folk imponeras hur snygg den är, tar vi iPhone 8 så är snyggheten borta, kvar är bara en hög prislapp som gör att många behåller sin gamla telefon som kan vara en iPhone.
*edit*
Jag skulle tro att typ 0.001% av alla med iPhone X kommer göra mer saker på sin telefon än vad jag gör på min 2000kr Android.
Jag har dubbla Sim, fjärrstyr mängder av servrar, kör olika protokoll som modbus tcp, vissa genom trådbundet ethernet på telefonen men ofta genom Wifi osv.

Min poäng är att det inte deras extrema användande som gör att de kräver en sådan här dyr telefon utan det mycket handlar om att visa upp telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Iphone X kan förbokas från och med den 27 oktober och lanseras sedan skarpt den 3 november. Instegsmodellen med 64 GB lagringsutrymme har fått en prislapp om 11 495 kronor."

Vad är det som gör denna telefon så speciell med dess pris på 11.5k kr? iOS i all ära, men alla dessa specialfunktioner och specifikationer återfinns ju i telefoner så som Samsung Galaxy S8+ som just nu kan köpas för ~7000 kr? Är det något jag missat som gör iPhone X så speciell att det motiverar priset på 11.5k kr eller är det för att Apple har möjlighet till att sätta priset så högt då de vet att folk kommer att köpa denna speciella telefon oavsett vilket pris de sätter?

Processorn verkar väldigt trevlig då den presterar som en Macbook Pro vilket kan vara fördel för VR/AR. Men det är mycket pengar ändå

https://www.macrumors.com/2017/09/13/a11-bionic-chip-geekbenc...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

För att alla inte har en Iphone 7?

Värt att uppgradera från 6/6S.

Jag har en 6:a. För mig finns det ingen "must have" feature på IPhone 8 över den. Från IPhone 5S eller tidigare förstår jag dock.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Ja det är väl högre vinstmarginal på X-luren så det är klart att de hellre säljer den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dem kanske har märkt att lika många inte är korkade nog för att köpa deras överprisatta produkt .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

iOS är stenålders med sitt ikonbaserade gränssnitt. Windows Phone var det enda futuristiska av de tre stora.

Undrar varför det inte slagit om det nu är så överlägset?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar sunt om färre vill köpa en så extremt överdyr telefon bara för att ha den för att skryta med, hoppas det är början till slutet, kinestelefonerna kommer ju starkt med egna varumärken också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

11495:- Helt sjukt mycket pengar för en telefon!

Håller med, men det är rätt mycket mer än en telefon. En inte så dum kamera, videoinspelning i 4K med 60 bilder per sekund, sofistikerad ansiktsupplåsning, marknadens just nu starkaste (mig veterligen) SoC för mobiler för att nämna några saker.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Undrar varför det inte slagit om det nu är så överlägset?

Jag har bara använd iOs och Android och tycker de är crap båda två på så många sätt så det inte är klokt, det börjar redan vid installationen där de vill att man ska knyta enheten till ett personkonto för att få ladda hem gratisappar eller köpa. Värst var iOs här, för man kanske köper en iPad som man ej vill ska vara knyten till en person.¨
Microsoft har jag ej testat, den är säkerligen dålig den också.

Min poäng är dock att det är inte alltid den bästa produkten som slår igenom, utan det handlar om många faktorer och det är väldigt tufft för en ny aktör att komma in utan ett stort apputbud.
Jag skulle vilja se en Debian telefon som hade en androidapp emulator så att olika appar som busstrafikkort fungerar. På vissa orter kommer de fysiska busskorten att försvinna och typ alla kommer kräva att deras telefon då stöder dessa kollektivtrafikkort.
Men även om de fixar detta så vill många andra köra annat och det är tufft.
Just Apple har varit sådan att många tillverkare i början enbart har stött denna, jag tänker på program för att fjärrstyra robotar etc. Där motiveringen var att utveckling kostar pengar och de som köper dyra leksaker troligen sitter med en dyr telefon, som mycket väl kan vara en iOs enhet. T.o.m. inom jordbruksutrustning har jag sett grejer som enbart stöder iOs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ej oförväntad. iPhone 8 ser precis ut som föregångarna och har man köpt en sådan så ser det ut som man går runt med en gammal telefon. Så iPhone X eller Android är det som gäller.

En fullutrustad iPhone X med klocka, hörlurar och laddställ för ca 20 000kr är inte på något sätt dåliga grejer, det är dock mer än vad de flesta vill lägga ut.

Ja de är ju jäkligt viktigt att andra ser att man köpt en NY telefon, vad ska folk annars säga....(ironi).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket pengar för en mobile ja.
Men den kommer ändå att sälja så in i...
Note8 är väl med i 10k kroners klubben och andra kommer komma med.
Så länge folk betalar så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

iOS är stenålders med sitt ikonbaserade gränssnitt. Windows Phone var det enda futuristiska av de tre stora.

Absolut, inget argument mot det. Dock tycker jag att det uppfyller mina krav, något enkelt där man kan köra sina appar och som fungerar smärtfritt. Android och Windows Phone är unika på sina sätt och det finns säkert användare som behöver funktionerna där ifrån.

Permalänk
Medlem

Stannar på min iPhone 6s tills de släpper en telefon med AUX..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Ja de är ju jäkligt viktigt att andra ser att man köpt en NY telefon, vad ska folk annars säga....(ironi).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja anledningarna att köpa en 8000kr telefon som fungerar som en billigare är inte så mycket annat, det är inte precis så att de driver lösningar på deras telefon som helt omöjligt går att köra på de billigare.

Skrivet av Cyberz:

Mycket pengar för en mobile ja.
Men den kommer ändå att sälja så in i...
Note8 är väl med i 10k kroners klubben och andra kommer komma med.
Så länge folk betalar så.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser Note8 som en helt annan slags telefon, note8 är en klump gjort för att man ska kunna arbeta på den. Stylespennan är ju gjort för arbete, jag ser telefonen som en företagstelefon som företag kan köpa åt vissa anställda.
iPhone är mer vardags/fintelefon, man vill ej släpa med sig en klump hela tiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Leyer:

Jag har en 6:a. För mig finns det ingen "must have" feature på IPhone 8 över den. Från IPhone 5S eller tidigare förstår jag dock.

Har precis bytt från 6 till 8, det finns en sak man märker (i alla fall om man uppgraderat 6:an till Ios 11) och det är är att 8:an har rätt mycket mer pulver under huven.

Apple må vara duktiga att uppdatera gamla enheter, men de försöker också utnyttja kraften de stoppar in i sina systemkretsar. Detta ger i viss mån en "planned obsolescence" på äldre enheter då de med tiden inte riktigt ger samma flyt som de tidigare gjorde.

Det skrivet: behöver man uppgradera från 6:an? Knappast!
Sitter man på 6s (som är rätt mycket snabbare jämfört med 6:an) eller senare ser jag faktiskt ingen poäng alls med uppgradering. Bytte själv då det är min jobbtelefon, dessa enheter byter ut sig själva med jämna mellanrum

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl högre vinstmarginal på X-luren så det är klart att de hellre säljer den.

Folk kommer ju hellre köpa X istället för 8/8+ dessutom vilket dom är medvetna om, ingen idé att tillverka mängder av iPhone 8/8+ om folk vill ha iPhone X, annars riskerar man väl överflöd av iPhones på marknaden. Vore intressant att veta exakt vad iPhone X kostar att tillverka jämfört med iPhone 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har precis bytt från 6 till 8, det finns en sak man märker (i alla fall om man uppgraderat 6:an till Ios 11) och det är är att 8:an har rätt mycket mer pulver under huven.

Apple må vara duktiga att uppdatera gamla enheter, men de försöker också utnyttja kraften de stoppar in i sina systemkretsar. Detta ger i viss mån en "planned obsolescence" på äldre enheter då de med tiden inte riktigt ger samma flyt som de tidigare gjorde.

Det skrivet: behöver man uppgradera från 6:an? Knappast!
Sitter man på 6s (som är rätt mycket snabbare jämfört med 6:an) eller senare ser jag faktiskt ingen poäng alls med uppgradering. Bytte själv då det är min jobbtelefon, dessa enheter byter ut sig själva med jämna mellanrum

Ja, håller med om det. Är sämre flyt nu. Ska byta till IPhone X. Det är liksom inget wow med 8:an, men den har såklart förbättringar. Hade de bara släppt 8:an hade det dock ej blivit ett byte. Hade levt med lite långsammare mobil till Samsung Galaxy S9 kom isåfall.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7