Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dhanjel:

Tycker det är precis värdelöst, vår sony tv från 2016 med antroid tv kraschar sporadiskt.

Sony har en helt klart en del problem som drabbar en även när man ignorerar smart-funktionerna. Till exempel så kraschar själva processen som styr menyerna ifall du matar en icke-flaggad ljudsignal till TV:n. Det vill säga att det finns en ljudsignal i dataströmmen men den är inte på förhand handskakad.

Detta sker ifall man använder en av de mest sålda testgeneratorerna, Videoforge HDMI 4K. Alla andra TV utom Sony hanterar detta problemfritt och ignorerar ljudsignalen. Men på Sony får man efter ett par minuter upp felmeddalande om att Android TV:s meny-process har avstannat och du blir utelåst tills processen startar igen och sedan kraschar på nytt. Tar man bort ljudet från dataströmmen, till exempel med en HD Fury Integral, så slutar krascherna.

Permalänk
Medlem

En IPS tv från 2007-2010 med CCFL har allt jag önskar gällande skärmyta, bildkvalitet och tunnhet. Därför ser jag liten mening med att köpa en bloatad TV från 2017 som mest har nackdelar för mitt användande.

Dock kör jag just nu på en projektor (billig jäkel som duger till mina behov). Men om jag skulle köpa en TV så skulle jag nog köpa en beg 42” från cirka 2009. En chromecast och/eller en xbox one hade gjort den tillräckligt smart.

Med 42” och det avståndet jag sitter från TVn ser jag inte heller 4K som något nödvändigt. Det är onödig guldplättering.

@laxpudding kanske sitter möjligtvis på någon fin lista på fina äldre modeller som kan köpas får någon hundralapp på blocket?

Permalänk

Kör själv med en 58"-bildskärm och en chromecast. Finns inget jag saknar

Dock vet jag inte hur Android TV är? Har en polare som har en och den känns kompetent med tanke på att det sitter en inbyggd Chromecast i den, men jag vet inte hur supporten är riktigt?

Annars har jag provat 2 stycken smart-TVs från Samsung och en från Sony och i alla fallen har det varit Chromecast från dag 1.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Dock vet jag inte hur Android TV är? Har en polare som har en och den känns kompetent med tanke på att det sitter en inbyggd Chromecast i den, men jag vet inte hur supporten är riktigt?

Jag skulle väl kanske kalla det """Chromecast""" snarast. I teorin är det ju just det, men i praktiken ligger Android TV på annan mjukvara med andra versioner ställt mot riktiga Chromecast. Exempel, Netflix är en separat fork som inte har stöd för cast från Google Home. Generellt fungerar det bra/på samma sätt, men finns helt klart tillfällen där "Chromecast built-in" inte är Chromecast om du är med på hur jag menar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har en äldre Panasonic plasma, närmare bestämt deras TX serie med deras egna gränssnitt.
Ända sedan starten har framförallt youtube appen varit seg som sirap, nu startar den korrekt kanske 3/5 gånger. Eurosport player appen försvann bara sådär.
Nästa tv köp, OLED så klart, så ska fokus enbart ligga på bildkvalitet. Trött på apparater med system som bara överges nästan direkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Upplever att det enda riktigt fria är att köra dator direkt in i TVn, finns inget man inte kan göra då

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en smart-tv (Samsung) för snart 2 år sedan helt klart kalas nöjd med dess funktioner, d.v.s. youtube/plex för min del och därav ha allt på ett ställe och det räcker med en fjärrkontroll.

Minuset är att en del appar upphör eller inte finns, men där kommer chromecast/rpi i och styr upp det hela med play kanalerna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sony har ju faktiskt Chromecast inbyggt i sina TV så om Smart-TV-funktionerna börjar bli utdaterade så finns det alternativet kvar. Sen Android TV-appar bör ju bli fortsatt uppdaterade även framöver så även äldre TV får de nya uppdateringarna från Play Store.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag skulle väl kanske kalla det """Chromecast""" snarast. I teorin är det ju just det, men i praktiken ligger Android TV på annan mjukvara med andra versioner ställt mot riktiga Chromecast. Exempel, Netflix är en separat fork som inte har stöd för cast från Google Home. Generellt fungerar det bra/på samma sätt, men finns helt klart tillfällen där "Chromecast built-in" inte är Chromecast om du är med på hur jag menar.

Jaja, jag vet att det är 2 helt olika mjukvaror men att TVn över nätverket kan uppfattas som en chromecast. Frågan lydde mest huruvida supporten är god för Android-TV

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Sony har ju faktiskt Chromecast inbyggt i sina TV så om Smart-TV-funktionerna börjar bli utdaterade så finns det alternativet kvar. Sen Android TV-appar bör ju bli fortsatt uppdaterade även framöver så även äldre TV får de nya uppdateringarna från Play Store.

Problemet är ju som nämnts tidigare att det är inte samma sak. Det uppdateras inte lika ofta och Google home kan tex inte streama Netflix till Chromecast i android tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tycker det är precis värdelöst, vår sony tv från 2016 med antroid tv kraschar sporadiskt.
Kan vara när som helst, när barnen sitter och kollar på barnkanalen linjärt tex.
Och ibland när man sitter och spelar ps 4 så får man upp blaffor för att "youtube har slutat fungera" osv.

Hade utan tvekan bytt ut den rakt av mot samma modell utan smart tv om det hade gått och funnits.

Då är det något fel. Ytterst få problem med de Android TV jag testat. Och jag var väldigt negativ till dessa Smart-tv system, fick det på köpet med sista teven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har Samsung med tizen. Använder appen smart iptv som jag laddar upp med en m3u fil som jag köpt så har jag 250 kanaler från Sydeuropa och flera av betal tv från Sverige England osv. Funkar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem

Är totalt allergisk mot inbyggda tramsfunktioner, vill ha varje funktion i en separat burk med standardiserade interface så att man kan uppdatera vid behov.
Gillar inte konceptet tv utan tycker att man bara borde ha en ren bildvisare utan vara sig smart, tuner eller ljud.
Skulle däremot gilla om bildvisare hade nån typ av standardiserade interface där man kan ansluta expansionskort för utökade funktioner om man inte vill ha dem helt separerade i egna lådor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har min "server" kopplad till TVn. Även om den är från 2007 så är den bättre än nån av dom "smarta" tv apparater jag har fippla med.
Kan väl förstå varför folk tycker de är smidigt med en smart tv, men dom har så många nackdelar mot att ha en PC kopplad till TVn så jag lär inte börja använda det föränn de är bättre än att ha en dator inkopplad i TVn.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Hitachi 55" 4k TV enkelt, billigt och OK och en PS4 pro. Löser allt. Sen att man kan spela ett o annat spel också skadar inte.
Sen stream med Plex, HBO, Viaplay eller Netflix.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Kör på Chromecast gen 1 och sedan igår Google Home Mini, efter en resa till Kalifornien. #FörstISverige?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Använder Chromecast, Xbox one och ibland dator. Båda fungerar ypperligt. Utom cmore appen på Chromecast vilket är katastrof. Smart Tv:n fungerar väl sådär, men är lite långsam.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Hjälpsam

Har en enkel dator som en HTPC, fungerar bra, på min andra TV kör jag Chromecast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En bra panel på en dum-tv håller längre än funktionerna på en smart-tv.
Jag föredrar en tv med bra panel och en extern androidbox för smartfunktioner. När den blir föråldrad kan man byta ut den

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin velat ha smart-tv och har aktivt letat efter alternativa apparater för att jag inte vill stötta sådan skit.
Delar precis din uppfattning.
Har istället en mediadator i tv-bänken.

Permalänk
Medlem

I sovrummet kör jag en samsung som är "smart" vars enda funktion är att använda Plex. detta gör den helt underbart strålande galant!

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag förstår inte varför människor är negativa till något som i princip inte kostar tillverkarna något att implementera?!
Visst... håller med om att hårdvaran snabbt blir föråldrad. Men sålänge netflix i 4k funkar och tvns inbyggda google cast funkar så är det väl bara en bonus? Slippa lägga pengar på en chrome cast som annars tar upp en hdmi-port? Jag har inte så höga förväntningar, men det som fungerar är som jag ser det en bonus.

Håller med. Streamar 4k netflix utan problem på min lg. Utbudet av appar är ju inte bra. Orkar inte leta efter saker att störa mig på, så ni andra har säkert bättre koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att detta uppmärksammas!
När Thomas är lite inne och touchar på aspekten kring att varje tillverkare erbjuder olika tjänster så kommer jag genast att tänka på min tråd som jag skapade i somras:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1475244-lg-smart-tv-oc...

För er som inte orkar läsa ytterligare en tråd så kan jag delge att det hela handlade om ett köp av en LG-TV som vi därefter inte kunde hämta ned varken TV3 Play eller TV 4 Play på.

Efter lite diskussion fram och tillbaka går det upp för mig att det handlar om just tillverkarens avtal kring dessa tjänster och kanske även lite på grund av att LG kör Linux-baserad mjukvara i sin apparater, vad vet jag?

Hur som helst så innebär ju att man måste ha detta i åtanke när man rekommenderar en Smart-TV i släkten då TV3 och TV4 ändå hör till de mer eftertraktade apparna, generellt sett.

Jag personligen hade som sagt inte alls koll på detta innan och jag tror inte att det är helt glasklart för alla heller? Tycker hur som helst att det är bra att ämnet tas upp så att folk blir medvetna om begränsningarna som kan ledas till om man väljer fel tillverkare.

Slutligen vill jag givetvis ge min åsikt kring Smart-TV som koncept:
Jag tycker att det är suveränt när det fungerar, om det fungerar! Att kunna konsumera vardaglig media utan att behöva ta till en dator tycker jag är kanonbra på pappret!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

HTPC(NUC, står på 24/7) och en LG TV utan "smart"-funktion från ca 2008. Vägrar köpa ny TV då det inte tycks finnas annat än billigaste skiten utan. Killen som kom på skiten borde korsfästas, minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Har en 2017 LG med WebOS 3.5 och det ända jag i princip använder smart TV till är Netflix som fungerar supersmidigt. Appen startas direkt med egen knapp på fjärren.
Men vill man har andra tjänster som HBO så stöds de inte av LG.
Då får jag köra via Apple TV.

Permalänk
Medlem

HAr en LG Smart TV från 2013, var väl kul i sisådär en vecka. Sen köpte jag en Google Nexus Player och sedan 2 år tillbaka kör jag en nVidia Shield. Kommer aldrig gå tillbaka till ngt annat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Den enda "medialösningen" som jag varit 100% nöjd med har varit att koppla teven till datorn direkt med utökat skrivbord.

Jag har dock inte följt med i utvecklingen riktigt med alla streamingtjänster (undantaget twitch och youtube) och skaffar media på uhm, annat sätt.

Just nu är det en Plex+Chromecast lösning som rullar och det fungerar oftast ok. Men de gångerna det inte funkar tillfredsställande tappar jag tålamodet extremt snabbt eftersom jag förväntar mig att det ska fungera utan krångel.

Sååå. Nu är inte min tv smart men jag kan inte föreställa mig att en tv med smart-funktioner skulle täcka alla mina "behov".

Permalänk
Medlem

Har min dator i Signatur kopplad till TVn. Trådlös mus och tangentbord. Riktigt skönt att inte behöva tumma på prestandan.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Wetek play 2 spöar skiten ur både smart tv och övriga boxar (när det gäller tv tittande)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Använder LG`s webOS 2.0 på min tv. Grymt nöjd. Fungerar klockrent med apparna jag kör.Netflix, Viaplay, Amazon Prime, YouTube, Google Play Movies, SF anytime, NBF films, Red Bull TV, Viewster Movies och browsern för t ex svt play. Snabbt för att vara smart tv och har inte haft några hängningar sedan jag köpte tv`n Har även en htpc men ibland orkar ja inte använda den & då e tv`ns inbyggda grymt bekvämt

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg