Permalänk

Dator för LR & PS ej spel

Mitt första försök att plocka ihop komponenter till ett datorbygge. Jobbar idag i Photoshop och Lightroom huvudsakligen, spelar ej. Använder f n en Macbook Pro I5 13" men känner att jag vill upp till en stationär med större monitor för att jobba effektivare, jag har sett en hel del bra råd här men nästan enbart med spel inblandat. Kommer att köra med MS Win 10 Pro 64-bit.

Vad har ni för åsikter om mitt första försök?:

Mvh
Roger

Permalänk
Medlem

Ska du inte spela bör du kanske kika på Ryzen istället. Bättre prestanda och mer prisvärt. 7700k är bäst för just spel. I övrigt ser det bra ut!

Permalänk
Medlem

En M.2 disk istället för SSD om du arbetar med stora filer? Du behöver ingen PSU?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ska du inte spela bör du kanske kika på Ryzen istället. Bättre prestanda och mer prisvärt. 7700k är bäst för just spel. I övrigt ser det bra ut!

Bättre prestanda? I de tester jag sett presterar Ryzen sämre än Intels motsvarigheter i Lightroom och Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Bättre prestanda? I de tester jag sett presterar Ryzen sämre än Intels motsvarigheter i Lightroom och Photoshop.

Okej, kanske har missat något. Har inte tittat på specifika tester för de programmen, jag baserade mitt uttalande på trenden jag sett: att AMD krossar Intel i så gott som allt Workstation-relaterat. Visste ärligt talat inte att man specifikt benchade typ Photoshop. Har Adobe inte optimerat sina program väl för multitrådad prestanda?

Permalänk

Mitt första försök

Hej och tack för era råd.

Glömde nämna att jag har en förkärlek för intel after att i större delen av mitt yrkesliv sålt och marknadsfört Intel-produkter. I övrigt gav ni mig lite att tänka på:

M2 disk är en nyhet för mig, för läsa på lite om det är något för mig.

Behöver jag ingen PSU? Även här får jag läsa på, eller kan någon förklara? Hade glömt se nedan.

Såg igår att de nya versionerna av Lightroom (Classic) CC och Photoshop CC på ett bättre sätt utnyttjar processorer med multipla trådar,
bl a 45-85% snabbare import.

Tack för ert engagemang i mitt enkla datorbygge!

P.S. Självklart behöver jag PSU, hade bara glömt. Vad sögs om denna, overkill?

Mvh
Roger

Permalänk
Medlem

@rogerhakansson: PSU = power supply unit, dvs. en nätdel saknas.

Edit: I övrigt ser paketet vettigt ut. kanske slå till på 32gb ram dock? Om du jobbar med extremt stora bilder.
Sen vet jag inte om du kanske behöver ett grafikkort också, kolla upp om interna grafiken på 7700K klarar rätt upplösning för skärmen.

Permalänk

GPU & RAM

Om jag behöver kan jag väl alltid uppgradera till GPU och mer RAM i efterhand?

Detta ser väl tillräckligt bra ut?

Intel I7 7700K Graphics Specifications
Processor Graphics ‡
Intel® HD Graphics 630
Graphics Base Frequency
350 MHz
Graphics Max Dynamic Frequency
1.15 GHz
Graphics Video Max Memory
64 GB
4K Support
Yes, at 60Hz
Max Resolution (HDMI 1.4)‡
4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP)‡
4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡
4096x2304@60Hz
DirectX* Support
12
OpenGL* Support
4.4
Intel® Quick Sync Video
Yes
Intel® InTru™ 3D Technology
Yes
Intel® Clear Video HD Technology
Yes
Intel® Clear Video Technology
Yes
# of Displays Supported ‡3

Permalänk
Skrivet av rogerhakansson:

Hej och tack för era råd.

Glömde nämna att jag har en förkärlek för intel after att i större delen av mitt yrkesliv sålt och marknadsfört Intel-produkter. I övrigt gav ni mig lite att tänka på:

M2 disk är en nyhet för mig, för läsa på lite om det är något för mig.

Behöver jag ingen PSU? Även här får jag läsa på, eller kan någon förklara? Hade glömt se nedan.

Såg igår att de nya versionerna av Lightroom (Classic) CC och Photoshop CC på ett bättre sätt utnyttjar processorer med multipla trådar,
bl a 45-85% snabbare import.

Tack för ert engagemang i mitt enkla datorbygge!

P.S. Självklart behöver jag PSU, hade bara glömt. Vad sögs om denna, overkill?

https://new.webhallen.com/api/cart-img/271757,209715,208492,181787,211475,209949,229431

Mvh
Roger

Motiveringar:
Chassi- Mindre,Snyggare,Billigare.
PSU- Mindre,Topkvalité,billigare
Skärm- Större,4K med tanke på att du jobbar med foto så...

Permalänk

Mindre,Snyggare,Billigare.

@StuntmanMike: Tack för din input

Motiveringar:
Chassi- Mindre,Snyggare,Billigare.
> Precis sånt man vill höra!

PSU- Mindre,Topkvalité,billigare
> Självklart om jag klarar mig med 550W även om jag bygger ut med mer minne framöver?

Skärm- Större,4K med tanke på att du jobbar med foto så...
> inte så dumt, anledningen till mitt val var att jag tänkte komplettera med en monitor till senare, men ditt alternativ kanske ör bättre.
Det kanske är lite overkill med två monitorer för enbart fotoredigering, än så länge ingen video-dito.

Permalänk
Skrivet av rogerhakansson:

@StuntmanMike: Tack för din input

Motiveringar:
Chassi- Mindre,Snyggare,Billigare.
> Precis sånt man vill höra!

PSU- Mindre,Topkvalité,billigare
> Självklart om jag klarar mig med 550W även om jag bygger ut med mer minne framöver?

Skärm- Större,4K med tanke på att du jobbar med foto så...
> inte så dumt, anledningen till mitt val var att jag tänkte komplettera med en monitor till senare, men ditt alternativ kanske ör bättre.
Det kanske är lite overkill med två monitorer för enbart fotoredigering, än så länge ingen video-dito.

Så lite så.
Ett 550w klarar det mesta, det är först vid två grafikkort det blir för klent.
Angående skärmen så finns det säkert modeller som är bättre för foto, men som jag har förstått att så tas "alla" foton i 1080p eller 4k och med en 1440p skärm som du valde hade det inte skalat bra. Därför rekommenderar jag en 4k så du kan se hela bilden samt IPS panel så färgerna blir korrekta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vänta på att 8700k kommer i lager då den är 10-15% rappare i LR/PS mot 7700k.
Skulle verkligen inte köpa förra generationens i7 nu.

Permalänk
Medlem

@rogerhakansson: Prestandamässigt på pappret är 960evo mer prisvärd än 850evo http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_960_evo_m2_nv...

Om du inte ska ha någon GPU så är Rajintek Metis rätt billig och snygg (den tar inte fulllängds gpu'er men r9 nano eller 1080 mini exvis borde fungera) https://img.purch.com/r/600x450/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY...
PSU'n är överdimensionerad om du inte ska ha ett grafikkort men det spelar ingen roll, med en 1080 mini borde det räcka med 300-450W för hela systemet, kortet drar ca 170W från väggen i snitt , 290 vid stresstest. Utan GPU borde det räcka med 150-250W, beroende på komponentval, eventuell OC osv. 7700 ligger på 20-100(130)W (allt detta bör dubbelkollas)

Kika lite tester på kylare exvis har du 5-7C till fördel på noctua dh-15 under load vid max load och OC upp mot 12C till fördel för DH-15 mot den du har valt samtidigt så är noctuan dubbelt så dyr. Allrid kul när det är tyst men spelar du inte kanske det är skitsamma, vet ej om den går in i metis https://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/Pure_Rock/6.html

Permalänk

27" 4k

@StuntmanMike: 27" 4K är nog rätt väg att gå och 550w PSU.