Apple uppges minska produktionen av Iphone 8 och Iphone 8 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Förövrigt föredrog jag Android tills jag fick en iPhone 6 som jobbmobil för nåra år sen. Är lite småsugen på en Pixel 2 XL, men med tanke på att supporten droppas så snabbt för förra årets Androidmobiler, det ofta börjar lagga lite här och där, samt att de nu kostar lika mycket eller mer än en iPhone... varför skulle man då välja Android?

För din info, så ska Pixel 2/ 2XL få support i minst 3 (och det blir nästan 4 år, då dem släpper en ny Android version på hösten precis innan "slutet" av 3:e året) år. Bara så du vet om det, dem höjde det i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det verkar ju vara en jävligt Nice lur den där iPhone X. Men jag kan fan inte motivera att lägga 11,5kkr på den. Det får man ju en Asus PG348Q för

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tveksamt om någon blir förvånad över att 8an inte säljs.. Jag kommer själv uppgradera till en iPhone X (sitter på en 6 Plus idag). Priset hade väl kunnat vara lägre men då telefonen är den pryl jag använder mest så blir det inte så dyrt efter ett utslag på 3 år. Att jag hellre köper X istället för 8 beror ju enkelt på alla nya funktioner som finns i den jämfört med 8. Med 8an, så får jag en snabbare telefon. Med X så får jag en snabbare telefon OCH nya funktioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

iphone x känns som den enda iphone telefonen som skiljer sig från resten av dom idag men för 12k så finns det inte en chans att jag någonsin går nära den..

jag förstår inte varför någon är villig att spendera så mycket pengar på en telefon när det finns lika bra telefoner för halva priset, galaxy s8 och htc u11 t.ex.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Iphone X kommer att sälja bra, dom som har råd köper den för att dom kan och dom som egentligen inte borde köper den för att se ut som de andra. Är den bättre än andra high-end mobiler?... nej, är den värd pengarna?... nej, är det ett bra köp?... kanske men folk kommer köpa den över Iphone 8 om det är en Apple man vill ha. Mobiltelefoner är tidens personliga statussymbol över andra prylar, folk bär med dom och använder dom över allt till allting, i alla situationer från bra till riktigt riktigt dåliga.

Både Iphone 8 och X modellen är nog bra telefoner kommer nyheter som gör telefonerna bättre än generationerna innan (6-7) fast prestandan räcker gott för de allra flesta, om man behöver byta för att nuvarande telefonen är sönder, väldigt sliten eller behov av annan storlek och vill ha en helt ny så kommer dom troligtvis inte göra köparen besviken men flertalet byter till Iphone X för status därför att den är ny, kostar och att det är Apple logga på den även om kanske just du som teknik nörd inte gillar Apple.

Om man jämför pris/prestanda utvecklingen på mobiltelefoner kontra dåtidens statussymbol den bärbara datorn som ser man en viss skillnad; i början på 90-talet då utvecklingen på området tog fart kostade bärbara datorer rejäla pengar oavsett märke och modell, exempelvis utrustad med dagens mått ynkliga 50MHz processor och med 10" passiv skärm gick för 25-30tkr medans telefonerna låg kring ~2-4tkr. Med tiden har både datorerna som telefonerna blivit betydligt kraftfullare men priset är nu omvänt, en bättre dator med hyfsade prestanda får man för 5-8tkr medans telefonen går lös på snitt samma peng. Det man använde bärbara datorerna till är samma sak i dag medans telefonen numera används till princip allt.

Visst det finns datorer för 35tkr (professionella ej inräknade) och telefoner för 12tkr men då handlar det mest om status och märke än prestanda även om den naturligtvis blir något bättre så är behovet för vanliga användare minimalt, det är status som lockar och varför folk köper dessa dyrare prylar och detta överskuggar all logik huruvida grejerna är värda pengarna eller inte, för några är status värt varenda krona oavsett vad priset hamnar på och det är själva poängen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Har en I-fåne 5 via jobbet, den täcker mina behov.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört sugen på en iPhone X måste jag säga, men jag kan VERKLIGEN inte rättfärdiga att betala 12 000 (eftersom snabbladdare inte ingår för 11 500, tänker inte ens nämna hur uruselt det är) för en produkt som inom 2 år kommer vara lika användbara som närmsta sten på marken. Batteriet kommer dö och sen kommer den skickas på återvinning precis som alla andra smartphones, skillnaden är att du just förlorat dubbelt så mycket pengar i plånboken som kunde gått till exempelvis en flygbiljett till något varmt land. Fullkomligt OMÖJLIGT att rättfärdiga det köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ja telefon för 12k är högeligen ointressant, får schyssta droidar från 3k och uppåt, senaste värsta Mate 10 Pro kostar 8k ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Visst är 11500 mycket för en telefon, men om det är ett arbetsredskap så är kostnaden väldigt lite jämfört med vad personalkostnaden är för ett företag. Momsen kan även dras av för telefonen. En högavlönad kostar kanske 100 000 månad och då är en telefon på 12000 som räcker i 3 år kaffepengar. Kan individen arbeta 1 % bättre med nya telefonen betalar den sig flera gånger om.

Samma sak gäller för dyra datorer, IPad och andra arbetsredskap som underlättar vid arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Utveckling / R&D är 100% gratis.

Det som undrades om och det jag svarade på var tillverkningskostnaden!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Iphone X kan förbokas från och med den 27 oktober och lanseras sedan skarpt den 3 november. Instegsmodellen med 64 GB lagringsutrymme har fått en prislapp om 11 495 kronor."

Vad är det som gör denna telefon så speciell med dess pris på 11.5k kr? iOS i all ära, men alla dessa specialfunktioner och specifikationer återfinns ju i telefoner så som Samsung Galaxy S8+ som just nu kan köpas för ~7000 kr? Är det något jag missat som gör iPhone X så speciell att det motiverar priset på 11.5k kr eller är det för att Apple har möjlighet till att sätta priset så högt då de vet att folk kommer att köpa denna speciella telefon oavsett vilket pris de sätter?

Tror inte du missat något, allt finns redan i andra även mkt äldre modeller av android.
Visst blir det ett stort kliv från iphone 8+ osv men ändå inget som inte finns i andra telefoner.
Det som motiverar priset är nog att apple vet att folk kommer köpa den ändå som du säger.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Avstängd

Fattar inte hur nån vill betala sånna pengar för en jävla mobil när man får 98% av sakerna i en för 3000kr och 98% av befolkningen använder inte den fullt ut så känns det tämligen värdelöst men har man så dåligt självförtroende att man behöver flasha med en mobil för att känna sig bättre så kanske det är värt det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

11495:- Helt sjukt mycket pengar för en telefon!

Innan smartphones var 4000kr sjukt mycket för en telefon. Folk är beredda att betala mer och mer.

Själv skulle jag inte betala det för en telefon dock men finns bevisligen en marknad för X modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Kan individen arbeta 1 % bättre med nya telefonen betalar den sig flera gånger om.

Detta är något som är värt att påpeka. Ingen tycker det är konstig att investera i maskiner för miljontals kronor eftersom de är vitala för en arbetares produktivitet. Men gud nåde om en kontorsarbetare får mer än det absolut mest grundläggande trots att summorna här är så mycket mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"All-in-all, the total component cost of the iPhone X is estimated to be $412.75, which is far less than the $999 retail price of the 64GB model. That means Apple is saving nearly 60% on the iPhone X."

http://www.trustedreviews.com/news/heres-how-much-the-iphone-...

iPhone 8 skall kosta ca $247 i materialkostnad vilket då måste betyda att iPhone 8 är det 65% som är "vinst" (inte riktigt eftersom marknadsföring, utvecklingskostnader och andra utgifter såklart). Procentuellt så är det väl mer på iPhone 8 då men iPhone X är ju mer faktiska pengar som går ner i fickan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrByte:

11495:- Helt sjukt mycket pengar för en telefon!

Bättre än kommunism. Då hade det varit otillåtet att sätta det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Ser man det som en telefon är det mycket(tycker jag iaf). Jag däremot ser det som en handdator med möjligheten att ringa på och då känns det mer rimligt.
För mig personligen så använder jag bara mail/surf/youtube/ringa/sms på min ”telefon”,
jag behöver knappast köpa en ”telefon” för 11,5k för att göra detta. Däremot är väl Apple-statusen värd en 3-4k vilket är märkligt då IPhone är så mainstream det kan bli ^^

Det enda som jag kan tycka vara värt med en dyrare är om den ersätter datorn hemma för användaren. Skulle jag t.ex inte bry mig om spel längre (eller i alla fall inte spel som kräver Windows) och man hade ett sådant system som Samsung visade där man sätter telefonen på en dock så kopplas det ihop med skärm, tangentbord samt mus och omvandlar till en desktop miljö. Vore fantastiskt. Med tanke på hur fort telefonernas prestanda ökas varje år så tror jag faktiskt det skulle kunna ersätta datorn för många, även gamers förutom möjligen för dom allra mest krävande spelen.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för nått som man kan kalla verkligen nyttigt den klarar av jämfört med en normalprissatt telefon ? Jag ser inga funktioner som ens skiljer ut sig signifikant mot en standard Androidmodell mer än att man får betala för ett "premiumvarumärke", telefonerna har väl snarare blivit allt mer ömtåliga och byggda för att ha kort livslängd tex genom valet av dåliga ömtåliga material,ingen minneskortplats och integrerade batterier så de blir svåra att byta ut ?
Apple vet att de kan mjölka pengar ur sina anhängare så de höjer priset bara för att de kan maximera sin inkomst, tekniskt finns det inget som är i närheten av att motivera prislapparna eller varför någon med en fungerande mobil ens skulle vilja byta.
Om nu telefonen är så snabb och kraftfull varför går den inte enkelt att docka mot en stor skärm och tangentbord så att den blir användbar på riktigt för interfacet på en telefon är ju rena skämtet om man vill göra nått seriöst, de passar som leksaker för tidsfördriv men inte för arbete.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

iphone x känns som den enda iphone telefonen som skiljer sig från resten av dom idag men för 12k så finns det inte en chans att jag någonsin går nära den..

jag förstår inte varför någon är villig att spendera så mycket pengar på en telefon när det finns lika bra telefoner för halva priset, galaxy s8 och htc u11 t.ex.

Lika bra?
Såg du inlägget Delerium gjorde?
Rätt markant prestandaskilnad:

#17074072

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Processorn verkar väldigt trevlig då den presterar som en Macbook Pro vilket kan vara fördel för VR/AR. Men det är mycket pengar ändå

https://www.macrumors.com/2017/09/13/a11-bionic-chip-geekbenc...

Nu kan man ju iofs ifrågasätta vad som är pro med dual core i5 2017. Men det är ändå extremt imponerande siffror, speciellt single core prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Lika bra?
Såg du inlägget Delerium gjorde?
Rätt markant prestandaskilnad:

#17074072

ok visst i tester så är den snabbare men gör det stor skillnad för vardagsanvändaren? jag menar är det värt att betala dubbelt upp så du kan spara 2minuter på en 4k video t.ex?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Jag är oerhört sugen på en iPhone X måste jag säga, men jag kan VERKLIGEN inte rättfärdiga att betala 12 000 (eftersom snabbladdare inte ingår för 11 500, tänker inte ens nämna hur uruselt det är) för en produkt som inom 2 år kommer vara lika användbara som närmsta sten på marken. Batteriet kommer dö och sen kommer den skickas på återvinning precis som alla andra smartphones, skillnaden är att du just förlorat dubbelt så mycket pengar i plånboken som kunde gått till exempelvis en flygbiljett till något varmt land. Fullkomligt OMÖJLIGT att rättfärdiga det köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en iPhone 6S 128 GB som är 2 år gammal. Fortfarande en snabb och bra telefon som sannolikt kommer hålla i många år till. Min kompis har en 4 år gammal iPhone 5S. Också helt okej om man inte har jättehöga krav och flyter på bra med senaste versionen av iOS. Så det där med att en bra smartphone är oanvändbar efter 2 år köper jag verkligen inte så länge man är rädd om dom. Har en 7 år gammal iPhone 4 som reservtelefon. Den är förvisso långsam men fullt fungerande och i toppskick. Hade gått att använda idag om man har tålamod (känner en som gör det).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som undrades om och det jag svarade på var tillverkningskostnaden!

Jasså my bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl högre vinstmarginal på X-luren så det är klart att de hellre säljer den.

Man kan tro det men det råkar vara precis tvärtom. Mycket pga OLED displayen
https://9to5mac.com/2017/09/18/iphone-x-costs-profit/

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag har en iPhone 6S 128 GB som är 2 år gammal. Fortfarande en snabb och bra telefon som sannolikt kommer hålla i många år till. Min kompis har en 4 år gammal iPhone 5S. Också helt okej om man inte har jättehöga krav och flyter på bra med senaste versionen av iOS. Så det där med att en bra smartphone är oanvändbar efter 2 år köper jag verkligen inte så länge man är rädd om dom. Har en 7 år gammal iPhone 4 som reservtelefon. Den är förvisso långsam men fullt fungerande och i toppskick. Hade gått att använda idag om man har tålamod (känner en som gör det).

Nu använder jag min telefon ganska flitigt så batteriet är ganska kaputt efter två år. Är ytterst tveksam att en 5s flyter på bra med senaste iOS. Att använda en 7 år gammal telefon kan du ju glömma. Om du ska lägga ner 12000 på det absolut senaste och bästa så går det inte riktigt ihop med att du sen ska sitta med gammal, utdaterad hårdvara flera år senare. Det är väl lite väl motsägelsefullt? Då hade man lika gärna kunnat köpt en OnePlus om man är så okräsen med din hårdvara. Iphone X är gjord för entusiaster som kommer byta hårdvara inom 2 år. För alla andra finns iPhone 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Nu använder jag min telefon ganska flitigt så batteriet är ganska kaputt efter två år. Är ytterst tveksam att en 5s flyter på bra med senaste iOS. Att använda en 7 år gammal telefon kan du ju glömma. Om du ska lägga ner 12000 på det absolut senaste och bästa så går det inte riktigt ihop med att du sen ska sitta med gammal, utdaterad hårdvara flera år senare. Det är väl lite väl motsägelsefullt? Då hade man lika gärna kunnat köpt en OnePlus om man är så okräsen med din hårdvara. Iphone X är gjord för entusiaster som kommer byta hårdvara inom 2 år. För alla andra finns iPhone 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Batteri går att byta ut. Du får vara hur tveksam du vill, jag vet att det flyter på förhållandevis bra då jag har testat den. Faktum är att en påkostad smartphone håller betydligt längre än 2 år. 5 år kan man räkna med utan problem om man inte har jättehöga krav. Köper man en påkostad modell av bra kvalitet behöver man inte byta lika ofta. Men det är klart att vill man ständigt ha det nyaste och värsta så är det klart att man får betala. Själv så brukar jag investera bra och påkostade grejor när jag väl köper och sedan har jag dom rätt så länge. Blir inte dyrare i längden jämfört med att köpa billiga prylar och byta ofta.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar iphone men min 6a gör allt jag vill att den ska göra så varför slösa pengar på en ny

De har inte lärt sig av sina misstag och fixat den värdelösa battertiden heller.

Permalänk
Medlem

Inte läst alla kommentarer men... betyder det här flera Switchar till folket? De stackars japanerna har ju fortfarande en stor brist på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Man kan tro det men det råkar vara precis tvärtom. Mycket pga OLED displayen
https://9to5mac.com/2017/09/18/iphone-x-costs-profit/

Ja, mindre procents marginal. Det är sant. Men det är fortfarande mer vinst per såld telefon i ren deg räknat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är ju apples fall på eget grepp. De lanserar 7s modellerna som en ”tock” modell vilket ju är en lögn i konsumentens ögon. Iphone X är den riktiga iphone 8 som folk väntat på. Iphone 7s är ganska tråkig när iphone 8 (iphone x) finns

Skickades från m.sweclockers.com