Hur kopplar man in en tv för att få SVT

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man in en tv för att få SVT

Hej,
Är hemma hos min bror som har ett nybyggt hus, han köpte en ny tv och nu försöker vi få fram gratis kanalerna som SVT.
Tvn är kopplad med nätverkskabel till uttag, Netflix funkar.
Men hur får man fram t.ex. SVT?
Behöver man digitalbox eller en tv modul kort?

Tv'n:
LG 43LH604V-ZB
https://m.prisjakt.nu/product/3606672/properties

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd

öööh, TV-antenn?

Permalänk
Medlem

Testat med TV-antenn ? ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tv-antenn uttag i väggen finns inte.
Bara nätvärksuttag i alla rum.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

någon av er måste agera antenn:

Permalänk
Medlem

Köpa en liten antenn ifrån biltema eller koppla in en dator och ha som htpc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aaaaa:

Tv-antenn uttag i väggen finns inte.
Bara nätvärksuttag i alla rum.

Så köp en antenn och koppla in?

Själv tog jag bara en antellkabel och skalade till lämplig längd för 1/4 våg, funkar fint det också.

Du kan ganska enkelt bygga en egen antenn, titta här https://www.teracom.se/privat/tv/frekvenstabeller-tv/ vilken frekvens du vill optimera antennen för, sen är det bara räkna ut våglängden "våglängden i meter = 300/frekvens i megahertz (MHz)" och sen dela med 2, 4 eller 8 beroende på om du vill ha en halvvågs, kvartvåg eller åttondelsvåg-antenn

Permalänk
Medlem

Om det är IP-TV i lägenheten måste man ha någon typ av box som man kopplar vidare till TVn.
Det borde ingå i lägenheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Om det är IP-TV i lägenheten måste man ha någon typ av box som man kopplar vidare till TVn.
Det borde ingå i lägenheten.

Andra raden i första inlägget

Citat:

Är hemma hos min bror som har ett nybyggt hus

Permalänk
Medlem

Antenn kabel från tvn till väggen går inte.
Allstå krävs det en digitalbox, stämmer det?

Ingen box ingick när huset byggdes.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aaaaa:

Antenn kabel från tvn till väggen går inte.
Allstå krävs det en digitalbox, stämmer det?

Och vart hade du tänkt koppla in antenntuttaget på digitaslboxen någonstans? En digitalbox gör ingn skillnad då du med all sannolikhet har DVB-T inbyggt i TV'n redan, om den inte är från 1990-talet eller äldre....

Antingen får du ju skaffa nån sorts fiber-TV för att streama kanalerna eller som nämnt flera gånger i tråden helt enkelt köpa (eller bygga) en antenn https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Om du nu motsätter dig köpa en antenn så beskriv närmare vad problemer är i så fall för att vi enklare ska kunna hjälpa

Permalänk
Bildexpert 📺

@aaaaa: Är det fristående hus, alltså villa? Då måste han kolla med den han köpte huset av hur de löste sin TV-mottagning. Är det antenn på taket till exempel? Eller körde förra ägaren med IPTV via fiber/bredband? Olika varianter kräver olika lösningar och det finns idag väldigt många sätt att få in TV. Problemet är bara att det ofta är väldigt otydlig information om vad som finns och vad som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Antenn kabel från tvn till väggen går inte.
Allstå krävs det en digitalbox, stämmer det?

Ingen box ingick när huset byggdes.

Tack på förhand

Har ni fiber så får ni ju själva beställa ett TV-abonnemang från någon leverantör för att få en TV-box, även för att få de gratis kanalerna. Annars så finns de ju även tillgängliga via internet, så ni kan streama dem via någon dator/telefon + chromecast.

Permalänk
Medlem

Huset är en nybyggd en-plans villa.
Ingen har bott i huset innan.

Finns inga antenner på taket eller så.
Det enda som finns är nätverksuttag i alla rum.
De kopplade in fiber i huset.

Får kolla på IP TV vad det är för nåt.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Ring radiotjänst och be om råd

Permalänk
Medlem

Det räcker kanske med en inomhus antenn, sök så ser ni hur stark signalen är för digitala TV för området där ni bor https://www.teracom.se/privat/tv/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@aaaaa: Annars så kan ni ju skaffa en liten inomhusantenn och koppla in i TVn, då bör ni ju också hitta kanalerna med TVns kanalväljare. För att skaffa IP-TV så behöver ni ju oavsett skaffa ett abonnemang och det billigaste blir nog dyrare i längden jämfört med en billig antenn.

Annars finns ju även alternativt att streama från playkanal.

Permalänk
Medlem

Ni måste slå upp en tv-antenn på kåken och rikta den mot närmsta mast om ni vill få tillgång till de fria marksända kanalerna. En liten bordsantenn är bara en tillfällig lösning.

Alternativt beställer ni ip-tv från er bredbandsleverantör.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aaaaa:

De kopplade in fiber i huset.

Då måste han kontakta leverantören av fiber om vilka bredbands-tv-läsningar det finns. Där brukar informationen vara väldigt icke-konkret med mycket kanalpaket och annat. Men väldigt sällan någon tydlig teknisk beskrivning om hur det fungerar. Det blir i alla fall en box av något slag.

Anlitar han någon för att sätta dit en antenn på taket kan han komma åt de marksända och fria kanalerna via DVB-T2, förutsatt att mottagningen är bra. Blir en extra kostnad för antennmontering, kablar etc. men inga kostnader för att titta på SVT, TV4 och TV6. Fler kanaler och det blir abonnemang hos Boxer. Alla moderna TV-apparater idag kan ta emot det marksända utbudet. Är han i ett område med bra täckning kan en inomhusantenn också fungera. Dessa är lite mer osäkra och störningskänsliga. Men heller inte mer än några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Har fiberkonvertern Coax-utag?
Om inte, då är det bara Bredbands-tv som funkar. Då måste man ansluta en IP-box mellan fiberkonverten och din TV. Ofta har fiberkonvertern flera uttag, 1 för internet, 1-2 för TV och 1-2 för telefon.

Ofta är coax tillval och kostar 1500+ kronor att få installerat och aktiverat.

Ofta sitter bredbandTV på ett eget vlan så du kan inte sätta in den på en vanlig switch o hoppas det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Är hemma hos min bror som har ett nybyggt hus, han köpte en ny tv och nu försöker vi få fram gratis kanalerna som SVT.
Tvn är kopplad med nätverkskabel till uttag, Netflix funkar.
Men hur får man fram t.ex. SVT?
Behöver man digitalbox eller en tv modul kort?

Tv'n:
LG 43LH604V-ZB
https://m.prisjakt.nu/product/3606672/properties

Tack på förhand

Cmore kostar 99Kr i månaden, då får du flera betal kanaler och SVT's kanaler, TV4 mm. Fungerar på PC, android, Apple TV mm.

Ersatte digitalboxen med en Apple TV och Cmore appen hos päronen. Betalar av sig på 5-6 månader tror jag jämfört med priset för Digital TV paketet dom hade.

Tog en timme att registrera Cmore och ställa in Apple TV'n. Första 2 veckorna på Cmore är gratis har jag för mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att använda Svtplay och andra playtjänster om det bara handlar om gratiskanalerna i "nätupplösning" de når man genom att ansluta tvn till internet och använda webbläsaren.
Det finns även tjänster likt Telia play+ som ingår om man har Telia för internet, då får man gratiskanalerna som basutbud gratis och kan köpa till betalkanalspaket, det är i så fall en applösning och andra operatörer kanske har liknade system men jag har inte kolla på det.
https://www.svtplay.se/
https://playplus.telia.se/
Sedan så finns det ju alla andra varianter på iptv men då börjar det kosta abbonemangspengar och så alternativet att montera en antenn och ta det via marknätet men det kostar ju också lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Andra raden i första inlägget

Jag tror man kan byta ut lägenhet mot hus och förstå min poäng.
Efter att jag skrivit mitt inlägg skrev OP att det inte fanns någon box.