PUBG inställningar och program

Permalänk
Hjälpsam

De som har Vega, kan testa att slå på HBCC.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/769ypp/hbcc_segment_dou...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Verkar vara hit and miss med prestandan. En kompis har exakt samma fps som mig med sitt GTX960, jag märkte noll skillnad att gå från GTX970 till 1070

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Här fick man lite tips. Tack

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tänk på att vissa parametrar som bl.a -malloc, -refresh o dyl inte fungerar med UE4.

Här är lite länkar till olika parametrar.

http://www.kosmokleaner.de/ownsoft/UE4CVarBrowser.html
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/Performance/S...
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Programming/Basics/C...

Här är mina inställningar har bra flyt med dator i signatur.

Startup Parameters

-LANPLAY

GameUserSettings.ini

[ScalabilityGroups]
sg.ResolutionQuality=100.000000
sg.ViewDistanceQuality=4
sg.AntiAliasingQuality=4
sg.ShadowQuality=2
sg.PostProcessQuality=0
sg.TextureQuality=4
sg.EffectsQuality=0
sg.FoliageQuality=4

Engine.ini

[Core.System]
Paths=../../../Engine/Content
Paths=%GAMEDIR%Content
Paths=../../../Engine/Plugins/OceanPlugin/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/Mutable/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/Runtime/Coherent/CoherentUIGTPlugin/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/RoadEditor/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/2D/Paper2D/Content
Paths=../../../Engine/Plugins/Wwise/Content

[/Script/TslGame.TslEngine]
FrameRateCap=0

[/Script/Engine.RendererSettings]
r.Tonemapper.Sharpen=1
r.Streaming.Boost=0
r.Streaming.PoolSize=0
r.Streaming.LimitPoolSizeToVRAM=1
r.Streaming.DefragDynamicBounds=1
r.Streaming.HLODStrategy=2
r.Streaming.FullyLoadUsedTextures=1
r.bForceCPUAccessToGPUSkinVerts=True
r.CreateShadersOnLoad=1
r.Shaders.Optimize=1
r.Shaders.FastMath=1
r.UseShaderCaching=1
r.UseShaderPredraw=1
r.TargetPrecompileFrameTime=5
r.PredrawBatchTime=5
r.AccelPredrawBatchTime=0
r.AccelTargetPrecompileFrameTime=0
r.Streaming.FramesForFullUpdate=144
r.FinishCurrentFrame=0
r.MSAA.CompositingSampleCount=8
r.DefaultFeature.Bloom=False
r.DefaultFeature.AmbientOcclusion=False
r.DefaultFeature.AmbientOcclusionStaticFraction=False
r.DefaultFeature.AutoExposure=False
r.DefaultFeature.MotionBlur=False
r.DepthOfFieldQuality=0
r.DepthOfField.MaxSize=0
r.SwitchGridShadow=0
r.Shadow.MaxResolution=128
r.SkeletalMeshLODBias=3

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Få pubg att fungera bättre?

Få pubg att fungera bättre? Har en lenovo legion y520 - 1050gxt ti 4 gb, 8 gb - bärbar.
Tycker inte det flyter så bra, kör low på allt men fortfarande lite segt

Tips på att få det att flyta på bättre?

//Sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Startup Parameters

-NOTEXTURESTREAMING -LANPLAY

[ScalabilityGroups]
sg.ResolutionQuality=100.000000
sg.ViewDistanceQuality=4
sg.AntiAliasingQuality=4
sg.ShadowQuality=2
sg.PostProcessQuality=0
sg.TextureQuality=4
sg.EffectsQuality=0
sg.FoliageQuality=4

Att ha foliage på 0 ger dig ett övertag då gräs inte renderas efter ~150m. Vet inte om du visste det.
Varför har du -NOTEXTURESTREAMING om du har 8GB VRAM? Lär väl inte behövas, har inte varit nära på att maxa mitt 1080s VRAM.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Att ha foliage på 0 ger dig ett övertag då gräs inte renderas efter ~150m. Vet inte om du visste det.
Varför har du -NOTEXTURESTREAMING om du har 8GB VRAM? Lär väl inte behövas, har inte varit nära på att maxa mitt 1080s VRAM.

Provar mig fram med olika inställningar men var ser du att jag har foliage på 0? "sg.FoliageQuality=4"

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Provar mig fram med olika inställningar men var ser du att jag har foliage på 0? "sg.FoliageQuality=4"

Han menar nog att du borde sätta den på 0 om du vill ha lite fördel 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Han menar nog att du borde sätta den på 0 om du vill ha lite fördel 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså jag som tolkade det lite fel 😂

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Tjena

@philleuip:

Hur ser de ut idag efter 1730 tiden?

Permalänk
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@philleuip:

Hur ser de ut idag efter 1730 tiden?

Det funkar för mig! Skriv ditt namn på discord bara så lägger jag till dig.

Permalänk

tjena

@philleuip: Oj jag vet inte men skickar ett PM till dig med mitt mobilnummer så kan vi lösa de!

Permalänk
Medlem

Kör med det mesta på lägsta med några undantag däribland AA som jag kör på Ultra, Texture Quality på High och View Distance på Ultra. Enda startalternativet jag kör är -refresh 144. Kör helt utan ini modifikationer då det är mot TOS.

Edit: Har ett GTX980 och en i7 4790K

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Att ha foliage på 0 ger dig ett övertag då gräs inte renderas efter ~150m. Vet inte om du visste det.
Varför har du -NOTEXTURESTREAMING om du har 8GB VRAM? Lär väl inte behövas, har inte varit nära på att maxa mitt 1080s VRAM.

Jag har varit uppe i 8GB VRAM-användning med PUBG med settings jag skrivit tidigare i tråden/de som jag skriver nedan. Spelar i 1440p. Körde precis en runda som varade i runt 25 minuter och maximal VRAM-användning var då på enbart den omgången 6,3GB VRAM. Så antingen kör du onödigt låga texturer eller så känns det som att något inte lirar 100%.

Skrivet av Lunilu:

Kör med det mesta på lägsta med några undantag däribland AA som jag kör på Ultra, Texture Quality på High och View Distance på Ultra. Enda startalternativet jag kör är -refresh 144. Kör helt utan ini modifikationer då det är mot TOS.

Edit: Har ett GTX980 och en i7 4790K

Vi kör på väldigt lika inställningar, förutom att jag kör med Textures på Ultra för det mesta, screen scaling på 110 + ReShade med AdaptiveSharpen- och Technicolor2-filter igångy. Har flyt i princip hela tiden, det är på Starter Island som det dippar i FPS, men det är ju när spelet laddas in och påverkar inte spelandet. Jag har sämre CPU, men bättre GPU. Dock är det GPU som be gränsar mig prestandamässigt i spelet fortfarande, CPU ligger runt 30-40% och tar det lugnt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av philleuip:

Har testat detta nu, gör tyvärr ingen skillnad..

Main problem är att fpsen droppar IN GAME, i lobbyn har jag 105 fps typ.
Får kanske vänta tills nästa uppdate eller nåt om ingen vet något annat jag kan testa?

Hur ser belastning ut på din cpu/gpu/minne/hdd när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Verkar vara hit and miss med prestandan. En kompis har exakt samma fps som mig med sitt GTX960, jag märkte noll skillnad att gå från GTX970 till 1070

Det är antagligen för att det är din CPU som är flaskhals.

Permalänk
Medlem

@aMp: Jag fick en märkbar fps boost av att trycka upp min 7700K från 4,2 till 4,8ghz i pubg, men din 4770K på 4ghz flaskas utav samma GPU som jag har..?

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Det är antagligen för att det är din CPU som är flaskhals.

Den går inte på 100% medan gpun gör det så antar inte?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@aMpari: Jag fick en märkbar fps boost av att trycka upp min 7700K från 4,2 till 4,8ghz i pubg, men din 4770K på 4ghz flaskas utav samma GPU som jag har..?

Ja, så tills vida om du definierar en flaskhals med vad som slår i "taket" först (100% användning/belastning) som de andra komponenterna får "väntar på". Och jag har tom ännu sämre än vad du nämner, jag har en 3770K. Jag märker ingen skillnad på stockfrekvenser, 3,9GHz eller i 4,3GHz.

Jag antar du inte kör i 1440p med max AA, max textures och max viewdistans och 110 i render scale? Och utan G-sync? Kör du som jag och fortfarande inte får upp i GPUn i 100% load så är det något fel hos dig du bör se över. En CPU köpt 2012 ska inte slå en 7700K @ 4,8GHz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Den går inte på 100% medan gpun gör det så antar inte?

Om det är en enkeltrådad aktivitet som väntas på så kan CPUn flaska redan vid 12,5% belastning. Du når aldrig 100% på CPU om du inte maxbelastar alla kärnor samtidigt, vilket i princip aldrig händer utanför syntetiska laster.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Om det är en enkeltrådad aktivitet som väntas på så kan CPUn flaska redan vid 12,5% belastning. Du når aldrig 100% på CPU om du inte maxbelastar alla kärnor samtidigt, vilket i princip aldrig händer utanför syntetiska laster.

Det som gått som max efter några timmar i PUGB:

core 1= 89%
core 2=89%
core3=73%
core 4=65%

Rust däremot slår cpu i 100%. Min Gpu har alltid 100% som max i alla spel nästan. Ligger nästan alltid över 60fps så får väl duga, ultimat vore ju 144 med tanke på min 144hz skärm. Dock svårt i många spel i 1440p

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har varit uppe i 8GB VRAM-användning med PUBG med settings jag skrivit tidigare i tråden/de som jag skriver nedan. Spelar i 1440p. Körde precis en runda som varade i runt 25 minuter och maximal VRAM-användning var då på enbart den omgången 6,3GB VRAM. Så antingen kör du onödigt låga texturer eller så känns det som att något inte lirar 100%.

Vi kör på väldigt lika inställningar, förutom att jag kör med Textures på Ultra för det mesta, screen scaling på 110 + ReShade med AdaptiveSharpen- och Technicolor2-filter igångy. Har flyt i princip hela tiden, det är på Starter Island som det dippar i FPS, men det är ju när spelet laddas in och påverkar inte spelandet. Jag har sämre CPU, men bättre GPU. Dock är det GPU som be gränsar mig prestandamässigt i spelet fortfarande, CPU ligger runt 30-40% och tar det lugnt

Använde mig av Reshade tidigare, körde de med Colorfulness, Sharpness och Clarity har jag för mig. Numera kör jag utan Reshade då mappen blir svår att titta på samt att fiender smälter in med omgivningen på längre avstånd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

Använde mig av Reshade tidigare, körde de med Colorfulness, Sharpness och Clarity har jag för mig. Numera kör jag utan Reshade då mappen blir svår att titta på samt att fiender smälter in med omgivningen på längre avstånd

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag körde med Colorfulness, LunaSharpen, Clarity samt Vibrance först. Efter det så har jag experimenterat en hel del (678h spenderat i PUBG i skrivande stund). Och som jag skrev tidigare använder jag nu bara AdaptiveSharpen och Technicolor2 istället och får ut 1) bättre FPS och 2) bättre bild.

Jag håller inte alls med om att fiender skulle smälta in mer med dessa filter. Det har räddat mig från mååånga ormar i gräset så att säga, senast igår när det var runt 5-6st andra kvar. Jag panade runt ett varv snabbt, tyckte att jag såg något som stack ut från omgivningen och kollade igen mer noggrant. Och visst var det en spelare som låg där och tryckte och hade min rygg i princip. Men jag fick den andra spelaren först tack vara den ökade vibrance som man får med de två ovan nämna filtren.

Det är ju också GULD för att se saker på avstånd, skarpare och synligare. Detta förutsätter dock att man har rätt inställningar även i PUBG. För mig är det AA på ultra och screen scaling på 110% som gäller. Just screen scaling gör under på den punkten, tillsammans med AdaptiveSharpen. Det kanske skiljer sig mellan upplösningar också? Men vi alla tycker inte lika. Jag skulle dock råda ALLA att testa ReShade och därefter bilda sig en personlig uppfattning. Ingen jag har visat har någonsin sagt att det skulle vara något negativt, du är den första.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Allt low