Hjälp att finna bästa möjliga ljudet - hög budget

Permalänk
Medlem

Ja alltså, du måste själv LYSSNA på en massa olika högtalare och välja ett par du tycker låter bra.

Allt är bra beroende på vem som lyssnar!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Ja alltså, du måste själv LYSSNA på en massa olika högtalare och välja ett par du tycker låter bra.

Allt är bra beroende på vem som lyssnar!

Precis. Det finns också den där stampa takten faktorn. Vissa kombinationer kan låter väldigt rent och fint, korrekt / analytiskt men totalt sakna spelglädjen. Därför många gillar t.ex. rörförstärkare som brukar ge ett varmare ljud som dock kanske passar mindre bra till elektronisk musik. Finns så oändligt med kombos beroende på vad man gillar. Sjukt svårt JA !

Permalänk
Medlem

Sonus Faber Aida, ligger på runt miljonen (dock inga diamanter) http://acshop.audioconcept.se/product/sonus-faber-aida/

Sonus Faber har även mycket i "alla" prisklasser, 100,200,300k.

Tycker dock att Sonus Faber tappat lite av forna glansen, möjligen hade jag istället satsat på ett MBL-system.

2 miljoner för de högtalarna. Inga diamanter där heller. http://acshop.audioconcept.se/product/mbl-101-x-treme/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt meningen med tråden, har du ärvt en massa pengar som brinner i fickan?

Vill du göra det lätt för dig så åk till närmsta hifi-klubben och köp några bra B&W eller Dali burkar samt en bra förstärkare.

Som tidigare skrivits så anser jag också att "bra ljud" ofta planar ut vid 30-50trk . Nu sitter där säkert en massa hifi nördar med dyra anläggningar och kokar

Har själv plöjt igenom en del hifi och sitter just nu på B&W högtalare (683 som front) tillsammans med en Onkyo TX-NR5010.Nypris runt 50k kanske för både högtalare och förstärkare. Personligen känner jag att det inte kommer att låta så mycket bättre om jag inte lägger 100k till, men det är min personliga åsikt.

Man kan mata på med miljoner för en hifi anläggning och det kommer låta bättre ju mer pengar du pumpar in, men... För att jämföra med bilar igen så kommer det inte bli lika påtagligt som om du lägger 200k respektive 1 miljon på en bil.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salming:

Nu kanske du aldrig varit i kaaaalmaaaj, men finns en Dennis butik där på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag säkert men Percy har redan informerat oss andra vad som finns där...:)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anarkizt:

Sonus Faber Aida, ligger på runt miljonen (dock inga diamanter) http://acshop.audioconcept.se/product/sonus-faber-aida/

http://www.sonusfaber.com/ContentsFiles/6d4a88aa-351d-4e76-5a22-d0d39b422daa.jpg

Sonus Faber har även mycket i "alla" prisklasser, 100,200,300k.

Tycker dock att Sonus Faber tappat lite av forna glansen, möjligen hade jag istället satsat på ett MBL-system.

http://audioconcept.se/upload/ext10.jpg

2 miljoner för de högtalarna. Inga diamanter där heller. http://acshop.audioconcept.se/product/mbl-101-x-treme/

Köper man någon av dessa högtalare så bör man kanske bygga huset efter detta också och inte bara ställa in dem i ett normalt svenskt vardagsrum på 25 m2.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Köper man någon av dessa högtalare så bör man kanske bygga huset efter detta också och inte bara ställa in dem i ett normalt svenskt vardagsrum på 25 m2.

KEF Muon som jag har hört som bara kostar 2 miljoner behöver man ett rum på minst 35 kvadrat och sedan bör rummet vara dämpat.

För TS tror jag mer på någon JBL eller liknande för den sortens musik. Hade aldrig köpt så dyrt bara för att lira metal. Det är bara dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@Stefflo:

Förstår vad du menar, men visst spelar väl ett par BW för 100k bättre än sonos?

Min polare har ett par sonos och tkr inte det är mkt bättre ljud i de än mina nuvarande creative högtalare från elgiganten...?

Kan rekommendera Hegel & Dynaudio. En kombination av högtalare / förstärkare som spelar riktigt bra ihop! Para ihop detta med en REL T7i aktiv subwoofer och du har ett RIKTIGT bra ljudsystem!

Permalänk
Medlem

De här verkar bra om man kan tro på Ljud & Bild.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3969398

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det häftigaste jag har hört i ljudväg är nog focal eller aurelia högtalare kan vara värt att läsa mer om ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@eXim: Ju mer jag läser desto mer skrivs det om att focal är nr1 inom ljud, kanske läser på fel ställen?

Vilka focal högtalare har du lyssnat på som du anser bra?

Permalänk
Medlem

@steelrich: Köp mitt se annons

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@eXim: Ju mer jag läser desto mer skrivs det om att focal är nr1 inom ljud, kanske läser på fel ställen?

Vilka focal högtalare har du lyssnat på som du anser bra?

Kan inte svara på vad dom hette det var säkert 8 år sedan men vill minnas att det finns en butik på Kungsholmen tror jag det var som hade dom. (Inte hifi klubben) förmodligen audioconcept

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta objektiva mätningar så det är svårt att veta vad som presterar bäst, gissar att någon mindre känd konstruktion eller ren DIY lösning vinner om man går efter mätresultat.

http://www.audioexcite.com/?p=3363 (inte min konstruktion, har funderat på att bygga liknande och kanske även sälja).

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk

Bara att åka och hämta , klappat o klart , bättre får du inte för de pengarna

Monitor Audio

https://www.blocket.se/dalarna/Monitor_Audio_Platinum_Surroun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@eXim: Ju mer jag läser desto mer skrivs det om att focal är nr1 inom ljud, kanske läser på fel ställen?

Vilka focal högtalare har du lyssnat på som du anser bra?

Menar du Sopra serien. De är fina dock inte min melodi. Det finns inget som är nr1 utan det är ren PR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade jag suttit på dom pengar så hade jag kört på ino audios större system. Kör själv på piP för tillfället av ekonomiska skäl. Ingvars högtalare är vansinnigt prisvärda och sen är det alltid trevligt att träffa konstruktören till högtalaren man köper.

Permalänk

Viktigast att tänka på att ferrari är snygga, låter bra osv, men kvaliten är inte mycket att hurra för. Dålig passform på delar, finish som lämnar en del övrigt att önska, knarrar, skramlar, och det direkt fabriksnya. Även med bilar kan man hitta bra prestanda med bättre kvalitet för halva priset

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@Leffe_B: Tack för svar!

Kanske glömde det viktigaste o säga vad jag ska ha det till. Lyssnar sällan på klassisk musik med orkester, utan mest hårdare elektronisk och gillar action rullar! Så det är mest det jag ska ha det till!

EDIT: Vad menade du med (onoff) på hifiklubben?

Låter nästan som du är ute efter mer tryck än du är ute efter "finljud"?
PA grejer levererar mycket tryck för pengarna men inte direkt något finljud om man inte vet vad man gör och tar god tid på sig med delningsfilter, mixer mm... (men det ger ju livekänsla, då det är vad som skapar liveljud...)
för 100k kan du sätta sprätt på ditt rum så det heter duga och grannen inte vill va din granne längre.

Men om du ska ha liknande fast finljud så finns ju Cerwin Vega som jag sågs hade nämnts tidigare i tråden, som faktiskt även tillverkar PA, vilket influerat deras finhögtalare en del med.

Det jag ser många glömma här är A/D - D/A konversionen, ett bra ljudkort/AD omvandlare är otroligt viktig för högupplöst ljud.
Hur just din lösning av signalbehandling löses bäst beror bland annat på i vilket format du har ljudet, om ditt slutsteg är digitalt och vilka ut/ingångar dina enheter har.
Analogt ljud kan låta fantastiskt, Digitalt ljud kan låta fantastiskt, men de kan båda låta vidrigt dåligt med suveränt dyr utrustning om det konfigurerats fel.

Sådär ja, nu har jag skrivit en massa utan att egentligen lösa något åt dig. (jobbar med ljud/ljus på event Aka. inte "finljud" enl. hifinördar)

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Bara att åka och hämta , klappat o klart , bättre får du inte för de pengarna

Monitor Audio

https://www.blocket.se/dalarna/Monitor_Audio_Platinum_Surroun...

Om man endast ska ha högtalare till musiklyssning, finns det fördelar att ha "hemmabio system" dvs 5.1 VS 2st vanliga högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hade jag suttit på dom pengar så hade jag kört på ino audios större system. Kör själv på piP för tillfället av ekonomiska skäl. Ingvars högtalare är vansinnigt prisvärda och sen är det alltid trevligt att träffa konstruktören till högtalaren man köper.

Det var vad jag sa i mitt första svar, att Ingvar Öhman (Ino Audio) är det bästa jag hört (för rimliga summor) Pi60s spelar skiten ur högtalare för det dubbla, ingen verkade nappa dock. Hifiklubben gillar jag inte, de är som jag sa finljudets "OnOff" eller för er som inte kommer ihåg OnOff, Elgiganten. Pause är bättre. Ino måste dock köpas direkt från konstruktören. Är du händig kan du köpa ett kit själv och spara en stor del av kostnaden.

Förstärkare köper du begagnat. Kvaliteten på 2-kanal stereo förstärkare har inte hänt något med på 30 år. Tvärtom fick du mer för pengarna för 25 år sedan eftersom hifi var på modet och alla tillverkarna hade storskalig produktion ->priseffektivt. Rekommenderar att hålla utkik efter Yamaha cx-830 och mx-830 försteg slutsteg kombo. Slutsteget är klass a och fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Om man endast ska ha högtalare till musiklyssning, finns det fördelar att ha "hemmabio system" dvs 5.1 VS 2st vanliga högtalare?

Du får "mer" ljud med fler högtalare. Du kan dessutom, om du väljer en receiver, få en videoväxel vilket är praktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Om man endast ska ha högtalare till musiklyssning, finns det fördelar att ha "hemmabio system" dvs 5.1 VS 2st vanliga högtalare?

Nej, lägg krutet på ett par högtalare alternativt ett par toppar matchat med basmoduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det var vad jag sa i mitt första svar, att Ingvar Öhman (Ino Audio) är det bästa jag hört (för rimliga summor) Pi60s spelar skiten ur högtalare för det dubbla, ingen verkade nappa dock. Hifiklubben gillar jag inte, de är som jag sa finljudets "OnOff" eller för er som inte kommer ihåg OnOff, Elgiganten. Pause är bättre. Ino måste dock köpas direkt från konstruktören. Är du händig kan du köpa ett kit själv och spara en stor del av kostnaden.

Förstärkare köper du begagnat. Kvaliteten på 2-kanal stereo förstärkare har inte hänt något med på 30 år. Tvärtom fick du mer för pengarna för 25 år sedan eftersom hifi var på modet och alla tillverkarna hade storskalig produktion ->priseffektivt. Rekommenderar att hålla utkik efter Yamaha cx-830 och mx-830 försteg slutsteg kombo. Slutsteget är klass a och fantastiskt.

Ino är förmodligen för ovanliga för att folk ska ha koll på dom. Ett alternativ är ju faktiskt ett par Guru QM60.

https://www.studiokoncept.se/project/guru-qm60/

Permalänk

@buddaz: Det var faktiskt exakt ett sånt här svar jag var ute efter när jag startade tråden, tack som fan. "toppmärken att leta bland "

Har tyvärr svårt att få ner exakt det jag vill .. tyvärr..

Kan man säga att alla dessa är kategoriserade "över" toppmärkena på elgiganten/media markt, tänker på märken som boose, och harman kardon, eller lirar alla dessa större namn i samma liga?

Permalänk
Avstängd

Oftast med dyrare hemma HiFi satsas det alt för mycket på design, märke och handtillverkning! Vill du ha bra ljudbild krävs endast ett rum med bra akustik (lite reflektioner och minimalt med resonans) samt tillräckligt med kraft jämt över hela frekvensbandet. Skulle söka efter 18-21" baselement, 8-12" mids, mid tweeters och high tweeters. Baslådorna kan atå skilt för sig och resten i ett stort torn. Betalar du mer än 10kkr/element så slösar du oftast pengar. Då brukar det stå att de är handgjorda och har ingen frekvens återgivnings graf o.s.v.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Förstår att rummet är viktigt att möblera lätt, det är det lätta antar jag.

Såg tidigare en kommentar om att det är svårt o märka skillnaden på ljud för 50k vs långt över 50k.

Hittar högtalare från BW som heter 800d, det är ett par som ser ut som två jättar.

Sedan finns det en version som heter 804 D3, för 86k, menas det att för ett otränat öra så är det svårt och höra skillnad på de två högtalarna i ett blindtest om man sätter på en låt som tex spelas på NRJ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@buddaz: Det var faktiskt exakt ett sånt här svar jag var ute efter när jag startade tråden, tack som fan. "toppmärken att leta bland "

Har tyvärr svårt att få ner exakt det jag vill .. tyvärr..

Kan man säga att alla dessa är kategoriserade "över" toppmärkena på elgiganten/media markt, tänker på märken som boose, och harman kardon, eller lirar alla dessa större namn i samma liga?

Allt du hittar på elgiganten/media markt är mer eller mindre kasst. Att hitta något som är sämre än Bose kommer att bli en utmaning.

Ska du slänga ut 100.000kr på en stereo så hade jag föreslagit att börja med att lyssna hos en handlare som sysslar med HIFI.
Man brukar också kunna låna hem högtalare för utvärdering.

Sen när du letar efter högtalare i 100.000kr klassen och nämner Elgiganten och Media markt så blir man ju lite nyfiken vad du tänkt driva dina högtalare med? Har du kringutrustningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Förstår att rummet är viktigt att möblera lätt, det är det lätta antar jag.

Såg tidigare en kommentar om att det är svårt o märka skillnaden på ljud för 50k vs långt över 50k.

Hittar högtalare från BW som heter 800d, det är ett par som ser ut som två jättar.

Sedan finns det en version som heter 804 D3, för 86k, menas det att för ett otränat öra så är det svårt och höra skillnad på de två högtalarna i ett blindtest om man sätter på en låt som tex spelas på NRJ?

Vänta nu, ska du köpa högtalare för bortåt 100k för att lyssna på... radio?

http://www.engineeringradio.us/blog/2013/11/what-bitrate-is-n...

Det bästa jag hittade på min 60-sekundersgoogling.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD