Acer XR382CQK vs Acer 430K för arbete (systemutveckling)

Permalänk
Medlem

Acer XR382CQK vs Acer 430K för arbete (systemutveckling)

En fråga som kanske lika väl kunde ställas direkt till @laxpudding som testat båda

Om man ska ha en dual monitor setup med så mkt skärmyta som möjligt för systemutveckling (webb == mååååånga fönster) och väljer mellan Acer XR382CQK och Acer 430K, vilken ska man då välja? Finns det något som gör någon av dom mer eller mindre lämpliga? Tänker mig väl att köra med skarven i mitten då men blir det för irriterande blir det väl en rakt fram och så en på sidan. Gör kurvorna på XR382CQK den mer lämplig för att vara lite mer offcenter? Något annat man bör tänka på? XR382CQK är förmodligen lika bra förmodar jag, så vida inte kurvaturen (heter det så på svenska?) ställer till något problem, men är väsentigt dyrare så ska väl gärna erbjuda mer än LED ljusen undertill

Det är en laptop/dock som kommer driva dessa, och 3 x 4K verkar inte vara ett alternativ som orkas med. Har sneglat på spelskärmarna i 34" storlek men känner att för produktivitet, i synnerhet systemutveckling, är nog 1440p i minsta laget. Det är även främsta skälet till att jag tvekar kring 27" WQHD, kunde annars köra 3 sådana, men då är det max 1440p som gäller igen. Dock har dom isf pivotfunktion som kan vara trevligt, dock vet jag inte hur panelen beter sig med tittvinklar och annat när man börjar vrida på grejerna. Även Acer XB321HK finns med som en bubblare iom att dom har GSync som passar bättre för de som kör i gröna laget, men känns som 32" är i minsta laget för 4K utan skalning.

Det finns så klart andra skärmar men mkt baserat på Thomas tester så känns det som om Acers alternativ ligger riktigt bra till just nu.

Edit:
LG har några treviga alternativ också men verkar inte riktigt finnas på vår marknad tyvärr. Philps var väl först ute med storskärmarna om jag minns rätt men känns som dom idag inte riktigt når upp till Acers motsvarande skärmar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Vet inte om jag kan tillföra något. Ser inte någon av dem som intrikat bättre för just systemutveckling, utan mer som att du som individuell användare behöver matcha mot behoven.

Permalänk
Medlem

Mer då om du (eller någon annan ) märkte några skillnader mellan dom annat än det rent uppenbara som du minns. Båda fick väl rätt bra betyg på sina IPS paneler och förmodar att dom bör vara rätt jämförbara i det avseenet. Det som väl eg gör mig fundersam är varför XR382CQK är nästan dubbelt så dyr som 430K trots att den är mindre och har lägre upplösning. 15 hz extra och FreeSync borde inte kunna motsvara den prisskillnaden så jag funderar på ifall det är något jag missat när jag jämför de 2 eller om det återigen handlar om att så fort något blir kurvat så stiger priset till det dubbla

Permalänk
Medlem

XR382CQK ska enligt produktinformationen kunna seriekopplas, vilket lär innebära Daisy Chaining, men frågan är hur väl det fungerar sett till att maxupplösningen i 75 hz lär konsumera den mesta bandbredden i DisplayPort. Sen verkar XR382CQK erbjuda laddning via TB/USB3 vilket väl är ett plus.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Daisy chainingen fungerade inte när jag testade. Och som skrivet - bandbredden är en öppen fråga. Det som gör XR382CQK dyrare skulle säga är stativet, finish, kringdetaljer som usb-c samt 75 Hz-panelen. Eftersläpen är aningens mer uttryckliga på ET430K men jag tror det inte har så enorm skillnad i praktiken.

ET430K och liknande produkter är verkligen så stor yta som möjligt till så lågt pris som möjligt. Samma funktioner, stativ och finish och de hade antagligen kostat snarlikt.

Permalänk
Medlem

Tack för info, uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Daisy chainingen fungerade inte när jag testade. Och som skrivet - bandbredden är en öppen fråga. Det som gör XR382CQK dyrare skulle säga är stativet, finish, kringdetaljer som usb-c samt 75 Hz-panelen. Eftersläpen är aningens mer uttryckliga på ET430K men jag tror det inte har så enorm skillnad i praktiken.

ET430K och liknande produkter är verkligen så stor yta som möjligt till så lågt pris som möjligt. Samma funktioner, stativ och finish och de hade antagligen kostat snarlikt.

Hur är det med BGR pixelstruktur, det omnämns i recensionen för 430K men inte för XR382CQK om jag minns rätt, är det så att panelerna kanske skiljer sig åt mer än bara 15 hz och 5"?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Förmodligen olika tillverkare. Skulle gissa att ET430K är steget närmare en OEM-produkt och XR382CQK i högre grad är producerad av Acer själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Förmodligen olika tillverkare. Skulle gissa att ET430K är steget närmare en OEM-produkt och XR382CQK i högre grad är producerad av Acer själva.

Har fått för mig att BGA pixelmatriser överlag används mer i budgetpaneler för att hålla ner kostnaderna, och därmed rimligtvis är lite sämre än motsvarande RGB varianter, men det kanske är fel?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Kanske det. Det är i alla fall problematiskt i en del fall, till exempel för de som kör Mac.

Annars utgår jag i första hand från det ljus som lämnar panelen och bedömer varje produkt individuellt utifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Kanske det. Det är i alla fall problematiskt i en del fall, till exempel för de som kör Mac.

Annars utgår jag i första hand från det ljus som lämnar panelen och bedömer varje produkt individuellt utifrån det.

Det låter vettigt

Eg mest fundersam på vilken påverkan det har på rendering av text, vilket som bekant är en systemutvecklares vardag. ClearType tycker jag fungera så där överlag och det krävs mkt bök för att få det att bli bra, och har fått för mig att BGR paneler är lite extra besävrliga där jämfört med RGB.