Permalänk

Skall bygga en fräsig speldator

Kan ni ge mig tips
Vad bör jag tänka på?

Tänker mini ITX chassi med någon form utav fönstersida. Phantek evolve ITX
Tänker slå till på en i7 4790K
Moderkort gärna inbyggt wifi digital output. (Överklockningsbart
NZXT Kraken rgb 240mm
Grafikkort?
Ram?
256 ssd minimum

Eller skall man gå på i7 7700K och köra ddr4? priskillnad?

Eller e det någon som säljer ett färdigbyggt rent utav.

Har köpt mig en 32" skärm 1080p så något 4k spelande blir det inte till en början iaf. dock har jag en 4k tv som kanske vore kul att lira på framöver, vad behöver jag då för typ utav grafikkort. 6GB tillräckligt?

Mycket tacksam för svar

/Göteborgaren

Permalänk

hej,

Det är mycket info som fattas... hur mycket pengar vill du lägga ut är egentligen nr 1 sedan är det ren gaming setup du vill ha? budget avgör hur mycket kylning/klocking och liknande du kan få in.

4790K är 4 generationer gammalt, varför den?

edit: tv'n kommer du inte kunna lira på, tok för mycket input-lag och för att driva 4k i bra FPS behöver du 1080/1080ti.

// A

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Tänker du dig en begagnad 4790K då eller? För att köpa en ny vore ju vansinnigt, om du ens kan hitta någon längre. Även 7700K är ju förra generationen nu när den nya 8000-serien kommit, men tyvärr är det ju svårt att få tag på 8600K/8700K än så länge. Så har du inte tålamot att vänta en månad eller två och vill kunna överklocka så är väl 7700K ett vettigt val.

Men du behöver tala om vilken budget du har om du ska få något vettigt svar. Tala gärna om vilken upplösning din skärm har också.

Permalänk

Jo jag tänker såhär

4790K är ett gammalt monster som jag kanske kan få tag i för ca 2500kr begagnat ddr 3, blir väl billigare ram samt moderkort?

Budget har jag kring 8000k

Min skärm är 1080p

4k tv utesluter vi

Permalänk
Skrivet av HenrikHenrikHenrik:

4790K är ett gammalt monster som jag kanske kan få tag i för ca 2500kr begagnat ddr 3, blir väl billigare ram samt moderkort?

Budget har jag kring 8000k

Min skärm är 1080p

4k tv utesluter vi

det var sjukt dåligt pris... en i5 från från gen7 kostar 2100 ny
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4020355

en i5 från nuvarande gen kostar 2700
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447772

notera att dessa i5 slår en gammal i7 med miles, återkommer med bygge.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikHenrikHenrik:

4790K är ett gammalt monster som jag kanske kan få tag i för ca 2500kr begagnat ddr 3, blir väl billigare ram samt moderkort?

Ja, att köpa begagnade delar är ju absolut en bra idé om du inte har särskilt stor budget, man kan få mycket prestanda för pengarna då. Men då handlar det ju mest om vad man kan hitta, så svårt att ge några rekommendationer där.

När det kommer till grafikkort så är det väl bara att köpa det bästa man kan hitta, beroende på hur mycket av din budget som blir kvar efter allt annat. T.ex. något begagnat GTX 970/980, eller ett GTX 1060/RX 580 om du vill ha ett nytt. De fungerar bra för 1080p-spelande, och klarar även lite lättare 4K.

Skrivet av adrian_cool69:

det var sjukt dåligt pris... en i5 från från gen7 kostar 2100 ny
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4020355

Fast 7600K har ersatts av nya i3 8350K, som är bättre och billigare.

Permalänk

Slår inte en äldre i7 4790k en nyare i5, tänker på om man skall videoredigera en sväng

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av HenrikHenrikHenrik:

Vad bör jag tänka på?

Har köpt mig en 32" skärm 1080p så något 4k spelande blir det inte till en början iaf.

Tänkte redan innan jag läst inlägget skriva att du inte ska underskatta betydelsen av en bra skärm. Det verkar du ha gjort. Utan att veta vad du spelar för spel kan jag bara säga att du bör försöka satsa på 144+ Hz eller 1440p, eller båda. Och IPS är ett plus.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snyggaste mITX-chassit:

Phanteks Shift

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikHenrikHenrik:

Slår inte en äldre i7 4790k en nyare i5, tänker på om man skall videoredigera en sväng

Inte en ny 8600K i alla fall, den har sex kärnor jämfört med 4790K som har fyra + HT. Se t.ex. detta test, där är 8600K ca. 35% snabbare än 4790K i det andra passet av x264-benchmarken.

Permalänk
Avstängd

En i5 8400 är ju en stark kandidat numera för spelande om man inte tänkt överklocka. Problemet är dock att rymma alla komponenter i en 8K budget. Ett sådant bygge hamnar runt 7-8K utan grafikkort.

Men har man möjlighet att stretcha budgeten en aning skulle ett alternativ vara att köpa allt utom grafikkort i butik och sedan leta ett bättre begagnat grafikkort separat. Det kortet kan man ju sedan byta igen när nya generationer kommit ut.

Permalänk

@jawik:

Känns som en bra lösning.
TS lämnar lite skralt med info/svar på frågorna han får, men han berättar i alla fall att han bor i Göteborg och i och med det finns det ju många erbjudanden på begagnatmarknaden.
Just nu på Sweclockers en som vill sälja sitt GTX970 t.ex.
https://www.sweclockers.com/marknad/146710
1500 vill han ha
I Göteborg hittar du för övrigt den på Sweclockers väldigt populära kedjan Inet med tre? butiker.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hypermode:

Det är ett häftigt chassi, men jag tycker verkligen att man ska ha järnkoll på vad man ger sig in på innan man beställer det. Läs till exempel avsnittet Att leva med Evolv Shift i min testpilot, @HenrikHenrikHenrik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@HenrikHenrikHenrik: Du har lite för liten budget. Du måste välja mellan ett low end grafikkort eller CPU. du har inte råd med både highend GPU och CPU. För båda så krävs 11-12k i budget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Ett exempel,

Tror absolut man kan bygga ihop en mysig speldator med 8000k ich

gpu 1500kr gtx 970
cpu 1600kr i5 6600k Ebay
ssd 1000kr 256gb
chassi 700kr Phantek
nätdel 700kr corsari 650w mod
ram 2x4gb 1000 kr
mobo 700kr z97
nzxt kraken RGB 1400kr

Summa 9300kr