Köpa high end gaming dator Hjälp

Permalänk
Medlem

Köpa high end gaming dator Hjälp

Hej!

Jag hade tänkt bygga ny dator och skulle behöve lite tips. Som vi alla vet så kostar dom nyaste delarna väldigt mycket och jag skulle behöva hjälp med att hitta delar som är värt pengarna. Jag plockade ihop en dator och det slutade på 27 000 utan kylning. Finns det några delar från "förra generationen" som man får mer "valuta för pengarna"?

Datorn jag plockade ihop:

AMD Threadripper 1900x
GTX 1080 ti
Samsung 960 EVO 1TB SSD
HyperX DDR4 2400Mhz 8x4GB Minne
Gigabyte Aorus Gaming 7
Corsair RM1000x 1000w PSU Modulär
Ett chassi (men det är inte så noga att skriva med)

Är med mer värt att t.ex. köpa en intel 7700k, ett vanligt gtx1080 osv? Jag har väl inget budget tak men som jag skrev så vill jag inte överbetala för nåt som kommer kosta mycket mindre om ett par månader och som man kan få nåt likvärdigt för mindre pengar

Tack för hjälp!

Permalänk

Tja, nätaggregatet kan man börja med, det är klart överdimensionerat även om Threadripper var väldigt strömhungrig.
https://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper...
De testar dock de tolv- och sextonkärniga modellerna, som av någon anledning har samma strömförbrukning vid standardhastighet men 100 watt mer för den sextonkärniga vid överklockning.
Sen är det så klart utan något grafikkort inblandat.

På Inets hemsida finns det en PSU-kalkylator från BeQuiet, den var tydligen så pass uppdaterad att nya Threadripperprocessorerna fanns med!

Spelade ingen roll vilken modell jag tog, fick samma resultat
Your configuration

CPU: Ryzen Threadripper 1950X
GPU: GeForce GTX 1080 Ti
Drives: S-ATA 1x, P-ATA 3x
RAM: 2x
Fans: 3x
Water cooling: 0x
Overclocked: No

Your maximum wattage requirement

513

Sen behöver inte ett svagare nätagg vara direkt billigare. Kollade priset på Corsair RM1000x och det gick för bara 1800 spänn hos Inet. De nätagg BeQuiet ville sälja låg mellan 1100 och 2000.
Så det är inte jättemycket pengar du kan skala bort där.

Minnet är inte alls optimalt, du bör sikta på 3200-MHz-minnen. Om du nu vill ha AMD då.
Kanske att du kan "nöja" dig med 16GB?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Är det högsta möjliga prestanda i spel du vill åt så skulle jag satsa på en sån här istället
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494584-8600k-8700k-ov...
Aningen billigare

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Varför har du valt en 8-kärnig Threadripper? Då hade jag istället hellre valt en 7820X från intel som är en snabbare processor.

Vad skall du använda datorn till?

Permalänk
Medlem

Går på att det enbart är en speldator eftersom du inte nämnt något annat.

Köp inte Threadripper om du inte själv vet att du behöver det av någon anledning, köp AMD Ryzen 7 eller Intel Core i7 istället. Intel Core i7-8700K skulle jag kört på om jag ville köpa idag.

Kör på GTX 1080 ti.

Finns ingen anledning att ha Samsung 960 till spel, kör på Samsung 850 istället så får du mycket mer plats för pengarna.

Köp 2x8GB av snabbare minne istället, tvivlar på att du kommer över 16GB om du inte själv vet att du behöver mer. Och om du nu skulle det så är det bara att lägga till två likadana senare.

Moderkort, är väl upp till dig vad du vill lägga ut.

Om du kör på Ryzen 7 eller Core i7 så räcker 750w mer än väl. Kör på EVGA G2/G3 750w eller Corsair RM750X.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag kommer ha datorn för typ bara gaming.
Varför jag vara tog en 8 kärning är för att jag ville ha en thredripper men tror jag kör med en i7 ist, är inte super duktig på detaljerna och därför frågar jag er och är sjukt tacksam att ni ger mig tips. Andledningen att jag tog ett 1000w psu är för att men vet aldrig om man behöver något större i framtiden, man kanske slänger in en till gpu någon gång.
Kommer kolla in på delar med en i7 ist och med 3200mhz minne förmodligen med 4 eller 8 st bara för utseendet skull, kommer nog även att bygga vattenkylning (Datorn ska vara snygg också ) (för bra kylning också självkart och inte bara utseende)

Plockade ihop delar efter era tips:

Intel i7-8700k 3.7GHz
Asus Mazimus IX
HyperX 3200MHz 2x8Gb
GTX 1080ti
Cprsair HX 750i psu
Samsung 960 500TB

Slutade på 22k denna gången

Tog fortfarande en samsung 960 men tog en mindre storlek för att få ner priset lite, behöver jag mer så köper jag till en lagerdisk men 500gb räcker rätt långt
Tog ett Maxumus IX för jag tror aldrig behöver 4 PCIe, åsikter om detta moderkort?