Samsung 850 Evo eller Pro till server OS`?

Permalänk
Medlem

Samsung 850 Evo eller Pro till server OS`?

Hej,
Jag funderar lite, vilken är egenligen bäst som OS samt VM pool disk?
Märker en man skillnad? Är det skillnad på kvalitén?

Just nu kör iaf jag två stycken Evo som OS diskar.
Båda har skrivit ca 8TB och fungerar fortfarande bra, inga issues med dom.

En till fråga, hur mycket skrivningar klarar dom av innan dom ger upp? Eller rättare sagt innan det är rekommenderat att byta ut dom?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

I detta test (sammanfattning på engelska) så klarade 750 EVO en bit över en PB medan 850 PRO klarade över 9PB. 850 EVO bör hamna någonstans mittemellan, men troligtvis närmare 750 EVO än 850 PRO. Med andra ord, 8TB är ingenting och du kommer troligtvis aldrig komma i närheten av att skriva sönder dem innan du byter ut dem av andra orsaker.

Och när det gäller 850 EVO vs. PRO så är det EVO som är i särklass mest prisvärd om du inte har väldigt höga krav på prestanda, och har du det så är det en NVMe-SSD som 960 EVO/PRO du ska skaffa istället. 850 PRO är i stort sett bara ett vettigt val om du har en dator utan möjlighet att koppla in en NVMe-SSD, och absolut måste ha så hög prestanda som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I detta test (sammanfattning på engelska) så klarade 750 EVO en bit över en PB medan 850 PRO klarade över 9PB. 850 EVO bör hamna någonstans mittemellan, men troligtvis närmare 750 EVO än 850 PRO. Med andra ord, 8TB är ingenting och du kommer troligtvis aldrig komma i närheten av att skriva sönder dem innan du byter ut dem av andra orsaker.

Och när det gäller 850 EVO vs. PRO så är det EVO som är i särklass mest prisvärd om du inte har väldigt höga krav på prestanda, och har du det så är det en NVMe-SSD som 960 EVO/PRO du ska skaffa istället. 850 PRO är i stort sett bara ett vettigt val om du har en dator utan möjlighet att koppla in en NVMe-SSD, och absolut måste ha så hög prestanda som möjligt.

Okej,
Köper en pro kostar bara 100kr mer på Dustinhome.
Kan inte köra NVME i min server och 100kr mer är ju inget att bråka om.

Men ersätter inte mina evo diskar utom dom får hänga med till dom skall bytas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej,
Köper en pro kostar bara 100kr mer på Dustinhome.
Kan inte köra NVME i min server och 100kr mer är ju inget att bråka om.

Men ersätter inte mina evo diskar utom dom får hänga med till dom skall bytas ut.

Jag antar att det är 250GB-modellen du kollar på då, som Dustinhome har rea på just nu? EVO är rätt dyr hos Dustinhome, den är 250 kr billigare hos t.ex. Komplett jämfört med reapriset på PRO. 850 EVO 500GB kostar för övrigt ~1600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att det är 250GB-modellen du kollar på då, som Dustinhome har rea på just nu? EVO är rätt dyr hos Dustinhome, den är 250 kr billigare hos t.ex. Komplett jämfört med reapriset på PRO. 850 EVO 500GB kostar för övrigt ~1600kr.

hmm okej, ja krävs att tänka på.
Frågan är om jag kommer köra så mycket fler VM's så jag behöver fler än 256GB disk - det där det.
En VM är för mig ca 20GB idag har jag 4st dvs totalt 80GB så jag har plats för åtminstonde 6st till VM's.
Så det känns lite som att en PRO väger upp 500GB modellen.

Men får ta och kolla runt lite

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

PRO har bättre garanti också sen om det är värt pengar för dig eller inte får du avgöra.

Permalänk
Medlem

Min äldsta SSD har skrivit närmare 150 Terabyte, och den rullar fortfarande fin fin (Är en Corsair Force GT 120gb) Tyvärr gjorde jag en firmware update på den för ca 1.5-2 år sedan, så ser inte skrivningarna som skedde innan det, men är uppe i 32 TB skrivna nu, och disken är 6-7 år gammal

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag funderar lite, vilken är egenligen bäst som OS samt VM pool disk?
Märker en man skillnad? Är det skillnad på kvalitén?

Köper du 500GB+ EVO så är det minimal skillnad. Samsungs TLC på 850 kan då skriva i ca 500MB/s... och SLC cachen är mest till nytta för slumpmässiga delarna. Mao... minimal skillnad.

Skrivet av Calby:

Just nu kör iaf jag två stycken Evo som OS diskar.
Båda har skrivit ca 8TB och fungerar fortfarande bra, inga issues med dom.

En till fråga, hur mycket skrivningar klarar dom av innan dom ger upp? Eller rättare sagt innan det är rekommenderat att byta ut dom?

En Sweclockers medlem gör just nu tester på en 850 EVO 120GB som skrivit 800TB. Den fungerar fortfarande den med, även om den börjar få lite problem med en del slitna celler.

Mao...
Du behöver nog inte tänka på att slita ut dem den närmaste tiden. Om en 120GB enhet klarar 800TB, bör dina 250GB klara 1,6PB (200x mer än du skrivit nu) utan problem.

SSD byts i 99/100 fall pga de är för små... Så köp inte små diskar.

Skrivet av Calby:

Okej,
Köper en pro kostar bara 100kr mer på Dustinhome.
Kan inte köra NVME i min server och 100kr mer är ju inget att bråka om.

Men ersätter inte mina evo diskar utom dom får hänga med till dom skall bytas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

PROs fördel är om du ska skriva stora mängder data... och då menar jag stora. Långt mer än någon normal användare gör. Vi pratar typ 200TB/år eller mer. Dvs ca 550GB skriven data... varje dag... hela året på en liten 250GB SSD. Inte direkt något man gör... utan specifikt syfte. Och ärligt, tom en 850 EVO 1TB bör klara 200TB/år, så det är ändå mer vettigt att titta på en sådan.

Och OM du ska ersätta med PRO, får du nog göra det ganska snart. För det verkar som att PRO/MLC är på väg bort från konsumentmarknaden. Samsungs nyaste 970/980 verkar vara bara TLC diskar. Så om man inte tittar på Enterprise klass, så blir 960 PRO/850 PRO de sista MLC diskarna.

Det finns ingen egentlig anledning till varför du borde dock...

Permalänk
Medlem

Mitt tips, Intel DC3710. Kostar en slant, men värt det i längden. Dollarn står lågt nu så passa på.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/memory-stora...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Mitt tips, Intel DC3710. Kostar en slant, men värt det i längden. Dollarn står lågt nu så passa på.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/memory-stora...

Då skulle jag istället föreslå Samsung SM863, nästan samma spec som DC3710 men billigare, och finns faktiskt för leverans till skillnad från Intel.