Permalänk
Medlem

1080p laptop till 1440p monitor?

Hej!

Jag har: https://www.inet.se/produkt/1960462/msi-gt73vr-6re-i7-6820hk-...

Och jag får hem imorgon : https://www.inet.se/produkt/2205522/aoc-27-agon-ag271qg-g-syn...

Kommer det bli något problem med att min laptop har lägre upplösning än skärmen?
Nerdummat: Kommer jag "förlora" bildkvalité på min nya skärm jämfört om jag kopplat mot en PC?

Tack!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv

Beror sig på.

Finns olika sätt att köra flerskärms-konfigurationer.

Om du exempelvis väljer kloningsläget så kan den externa skärmen tvingas att köra samma upplösning som din interna, men i alla andra lägen bör du få ut 1440p full kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Beror sig på.

Finns olika sätt att köra flerskärms-konfigurationer.

Om du exempelvis väljer kloningsläget så kan den externa skärmen tvingas att köra samma upplösning som din interna, men i alla andra lägen bör du få ut 1440p full kvalitet.

Vad bör jag välja? Har dålig erfarenhet av fler skärmar.
Jag vill ha laptopen stängd vid sidan om. Behöver ej 2 skärmar.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv

Det absolut enklaste är att stänga av den interna skärmen och bara använda den externa. Då undviker du eventuella problem som kan uppstå när man kör fler skärmar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det absolut enklaste är att stänga av den interna skärmen och bara använda den externa. Då undviker du eventuella problem som kan uppstå när man kör fler skärmar samtidigt.

Räcker det med att bara slå igen locket tro?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Räcker det med att bara slå igen locket tro?

Nej, du behöver gå in i grafikdrivrutinens inställningar och välja vilket läge du vill använda. Jag vet inte exakt hur det ser ut i Windows med Nvidias grafikkort, men det bör vara ganska enkelt att klura ut. Ibland finns det på bärbara datorer en särskild tangentbords-kombination för att snabbt växla läge, men annars föreslår jag att högerklicka på skrivbordet, öppna Nvidias kontrollpanel och leta runt där efter rätt inställning. Glöm inte kontrollera att upplösning och uppdateringsfrekvens är rätt inställt efteråt så att du utnyttjar din nya skärm med full bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nej, du behöver gå in i grafikdrivrutinens inställningar och välja vilket läge du vill använda. Jag vet inte exakt hur det ser ut i Windows med Nvidias grafikkort, men det bör vara ganska enkelt att klura ut. Ibland finns det på bärbara datorer en särskild tangentbords-kombination för att snabbt växla läge, men annars föreslår jag att högerklicka på skrivbordet, öppna Nvidias kontrollpanel och leta runt där efter rätt inställning. Glöm inte kontrollera att upplösning och uppdateringsfrekvens är rätt inställt efteråt så att du utnyttjar din nya skärm med full bildkvalitet.

https://imgur.com/a/FLIRK

Hittade snabbknappen fn+f2
Sista alternativet?

Ska kolla in inställningarna via nvidapanelen när jag får skärmen. Ville bara vara lite förbered.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv

Sista alternativet , "endast andra bildskärm" är väl det jag skulle rekommendera ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Sista alternativet , "endast andra bildskärm" är väl det jag skulle rekommendera ja

Smidigt, tack för hjälpen!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k