Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ja det är väl 15.45.16.4627 du har nu. Den jag länkar är Intel HD Graphics Driver 21.20.16.4590 64-bit

Det finns även en från idag http://drivers.softpedia.com/get/GRAPHICS-BOARD/INTEL/Intel-H...

Okej får testa då

Men varför släpps inte dessa officiellt via Intel själva? Deras egna support tipsar inte om dessa drivisar...

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som använder sin NUC för Steam In-Home Streaming? Är intresserad av hur pass mycket man märker av input lag om man använder funktionen över ett Gbit-LAN.

Har en NUC5i5RYH för övrigt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Hejsan,

Har haft min Nuc nu någon vecka men har några frågor.

1. Vad är det för kabel man ska ha för att koppla en skärm via Usb-c/mini displayporten?

2. Jag har en Qnix 27" skärm, denna har endast Dvi anslutning. Kopplar via Dvi--D(dual link) till stationära går det bra. Försöker jag koppla någon annnan Dvi kabel eller med hdmi adapter flimrar bara skärmen. Är detta normalt?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tror du behöver en aktiv adapter för att displayport ska gå att omvandla till DVI-DL. Rätt dyra prylar dessutom.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pellen:

Tror du behöver en aktiv adapter för att displayport ska gå att omvandla till DVI-DL. Rätt dyra prylar dessutom.

Okej.

Hur är det med en sån här, skulle den kunna fungera?

https://www.aliexpress.com/item/USB-Type-C-male-to-HDMI-VGA-U...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Okej.

Hur är det med en sån här, skulle den kunna fungera?

https://www.aliexpress.com/item/USB-Type-C-male-to-HDMI-VGA-U...

Var det inte displayport till dual link dvi du behövde? Typ något sånt här:
https://www.monoprice.com/product?p_id=6904

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pellen:

Var det inte displayport till dual link dvi du behövde? Typ något sånt här:
https://www.monoprice.com/product?p_id=6904

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men jag bytte skärm så hdmi istället för Dvi går bra.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara varför jag har 250mbit hastighet på bredbandskollen men när jag laddar ner tp testet på datorn så kommer jag sällan över 1mbit/s.. har installerat dom nyaste drivrutinerna så allt ska ju va upp to date????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbkk66:

Kan nån förklara varför jag har 250mbit hastighet på bredbandskollen men när jag laddar ner tp testet på datorn så kommer jag sällan över 1mbit/s.. har installerat dom nyaste drivrutinerna så allt ska ju va upp to date????

Ladda ned en linux iso och kolla irl ungefär vad du ligger på. TP-test trodde jag var nedlagt för flera år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbkk66:

Kan nån förklara varför jag har 250mbit hastighet på bredbandskollen men när jag laddar ner tp testet på datorn så kommer jag sällan över 1mbit/s.. har installerat dom nyaste drivrutinerna så allt ska ju va upp to date????

Därför att de låter TP-test ligga kvar men bryr sig inte om det.

TP-test har problem med att utvärdera högre anslutningar och utvecklas dessutom inte.

https://support.bredbandskollen.se/support/solutions/articles...-

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel NUC DN2820FYKH som använts som HTPC som inte längre ger nån bild.
Har provat flera kablar och skärmar men ingen signal på något.
Kan man göra något för att försöka få liv i den igen eller är det bara att kasta och köpa ny?

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som vet om jag kan strömförsörja en NUC och föra över bild och ljud med en USB-C-kabel mellan monitor och NUC? I teorin bör det gå men undrar om det är någon som har mer koll än jag?

Den konfiguration jag tänker mig är:
Intel NUC 7i5BNK: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/...
Eizo Flexscan EV2785: http://www.eizoglobal.com/products/flexscan/ev2785/index.html

Permalänk
Medlem

Har i min ägo en NUC7i7 som är ansluten genom förstärkare och en 4K-TV med HDR-stöd. Äntligen har drivrutinerna för HDR anlänt från Intel men jag får bara ut 1080p som maximal upplösning när HDR är aktiverat på TV'n. Har provat med väldigt många inställningar men får ingen ordning på det.
Jag får ut 3840x2160 så fort jag inaktiverar HDR på TV'n för övrigt.
TV: Samsung KS8000.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Testat att uppdatera mjukvaran i TVn? Har själv en Samsung från KS8000-serien, och har senaste halvåret uppdaterat den 3 gånger

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Har i min ägo en NUC7i7 som är ansluten genom förstärkare och en 4K-TV med HDR-stöd. Äntligen har drivrutinerna för HDR anlänt från Intel men jag får bara ut 1080p som maximal upplösning när HDR är aktiverat på TV'n. Har provat med väldigt många inställningar men får ingen ordning på det.
Jag får ut 3840x2160 så fort jag inaktiverar HDR på TV'n för övrigt.
TV: Samsung KS8000.

Har för mig att på min LG/NUC kombo så slår den på HDR så fort jag sätter på 10bit som output, vilket även gör att man får nöja sig med 4:2:0 för att få ut 3840x2160 över hdmi i 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Testat att uppdatera mjukvaran i TVn? Har själv en Samsung från KS8000-serien, och har senaste halvåret uppdaterat den 3 gånger

Ja det är senaste. Har också gjort dessa uppdateringar. Runt tre-fyra st. Tror det är drivrutinerna eller liknande för NUC'n som är problemet.

Skrivet av sKRUVARN:

Har för mig att på min LG/NUC kombo så slår den på HDR så fort jag sätter på 10bit som output, vilket även gör att man får nöja sig med 4:2:0 för att få ut 3840x2160 över hdmi i 60hz.

Vart hittar du inställningen för 10 bit output?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Ja det är senaste. Har också gjort dessa uppdateringar. Runt tre-fyra st. Tror det är drivrutinerna eller liknande för NUC'n som är problemet.
Vart hittar du inställningen för 10 bit output?

Tog mig en titt på min kaby nuc å kom på att detta inte gällde nucen utan andra maskinen med Pascal kort! Antar att den tekniska begränsningen gäller bägge, men vet faktiskt inte hur man ställer det på nucen. Låter ju märkligt att det inte skulle gå att få igång?

Enda jag har ser i HDR är från Netflix så kör det via inbyggda appen så är nog därför jag inte mixtrat med det sen jag bytte maskin.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fått problem när ja kör min 7i3:a direkt in i hw-k960 baren. Bilden håller på och pendlar mellan ingen signal och datorn.. byter var femte sekund. Någon som vet vad som ska göras?

Anar att de har mer Hz att göra eller upplösning?
Men hur får ja bilden att fungera via baren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min sambos laptop har kastat in handduken. Hon surfar, kollar på serier och spelar LoL. Tänkte att man kanske kan ersätta den med en NUC. Någon som har koll på en NUC med integrerad grafik som klarar att spela LoL på?
Kommer gärna undan så billigt som möjligt.

Tack på förhand.

edit: Det blir att driva en 1080p-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Min sambos laptop har kastat in handduken. Hon surfar, kollar på serier och spelar LoL. Tänkte att man kanske kan ersätta den med en NUC. Någon som har koll på en NUC med integrerad grafik som klarar att spela LoL på?
Kommer gärna undan så billigt som möjligt.

Tack på förhand.

edit: Det blir att driva en 1080p-skärm.

Är det pris/prestanda du letar efter så finns det bättre alternativ än en NUC.
Lägg till minne, lagring och OS så är det inte en billig dator.

Däremot är det väldigt trevliga små saker.
Och att spela enklare spel med skapliga inställningar är numera inga problem.
Även tyngre spel fungerar om man reducerar grafik blinget.
Men jag skulle reka att du går upp på minst en med "IRIS" grafik.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11231286/

Permalänk
Medlem

@Tacomix: nuc6i5 och upp spelar lol utan problem i 1080, även nuc5i7 fungerar att spela på om du uppgraderar kylningen. Men satsa på en ur gen 6 eller 7 för dom är bra mycket tystare än gen 5. Hitta gärna en NUC6i7KYK begagnad finns en på blocket just nu.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Hej,

Har tänkt hjälpa farsan med en HTPC och har fått upp ögonen för en NUC. Är inte så insatt i NUC/vet ej riktigt hur kraftiga dom är så jag har svårt att veta vilken jag ska köpa. Ram och SSD kan jag plocka ut.

Ska främst användas till att kolla på Telia Play+ (Telias live-tv i chrome), streama/kolla på filmer, musik och slösurfa.
Vill att det ska flyta på utan lagg och ser gärna att den är lite framtidssäker så den inte blir slö om ett år.

Mvh

Permalänk
Medlem

När kommer NUC8-serien, typ coffee lake?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

När kommer NUC8-serien, typ coffee lake?

Q2 2018 tydligen.
Men dom lär knappast komma med nånting som inte dagens NUC's redan klarar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker att Hades Canyon NUC8i7-HVK ser rätt intressant ut. Jag har precis sålt min nuc6i7 men den klarade jag mig ganska bra på.
Tröttsamt bara att jag inte kunde köra med min koreaskärm 1440p i 96hz.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Q2 2018 tydligen.
Men dom lär knappast komma med nånting som inte dagens NUC's redan klarar.

Antar att de kommer med 4c/8t, har man det som kontorsburk/jobbclient så finns det säkert scenarion där det är ett lyft.

Ser gärna en nuc med Core i7-8550U, men tycker de även borde lägga lite mer krut på kylningen. Tycker de flesta NUC:ar av lite kraftfullare modell kan tjuta på rätt bra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

funderar på att ersätta föräldrarnas laptop mot en htpc/barebone (för surf, film, office...),
har kollat på Intel NUC NUC7i5BNH samt Intel NUC NUC5i5RYH och de ser ganska bra ut, Med en budget på max 4000kr undrar man om det är värt att bygga egen htpc eller köra på färdigt system istället, var ska man börja om man vill bygga egen isf, är det tex mini-ITX mb som gäller? är tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Intel NUC gen 8 borde komma ut snart.
Finns dessa från asien nu:
https://www.aliexpress.com/item/Intel-Core-i7-8550U-i5-8250U-...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011