Nintendo Switch säljer bättre än Sony Playstation 4 och Microsoft Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch säljer bättre än Sony Playstation 4 och Microsoft Xbox One

Trots rapporter om dålig tillgång har Nintendo Switch uppnått höga försäljningssiffror sedan lanseringen, där den lyckats gå om både Xbox One och Playstation 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

alla har väl redan en ps4 eller xbox one...?

Permalänk
Medlem

Siffrorna är inte lika spektakulära i Europa, Nintendo Switch säljer givetvis bra speciellt i jämförelse med Wii U men faktumet att PS4 fortfarande säljer bättre än en ny lanserad konsol i Europa kan knappast ses som något positivt. Nu kommer säkert varenda Nintendo fanboy att spotta i min riktning för att jag säger något negativt om Nintendo.

Källa: http://n4g.com/news/2104292/ps4-vs-xbox-one-vs-switch-europe-...

Permalänk
Medlem

Intressantare att jämnföra månader mellan x tid på marknaden än samma månader på ett system som är 3+ år nyare. Många som vill ha konkurrerande system har ju köpt dem betydligt långt före.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med min Switch!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Som sagt fel att jämföra siffrorna på olika gamla konsoler.

Annars väntar jag när fler gamla spel ska komma, det pratades om virtual konsol, men om det innebär att dyrt köpa spelen igen som många redan har köpt till nes, wii U så blir det dyrt.

Punch out är ett sådant spel, ska man behöva köpa 3 exemplar av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som sagt fel att jämföra siffrorna på olika gamla konsoler.

Annars väntar jag när fler gamla spel ska komma, det pratades om virtual konsol, men om det innebär att dyrt köpa spelen igen som många redan har köpt till nes, wii U så blir det dyrt.

Punch out är ett sådant spel, ska man behöva köpa 3 exemplar av det?

Fast PS4 har ju ganska nyligen släppts i uppgraderad version (pro) Och Xbox snart sin motsvarighet. Blir intressantare att se siffror för julhandeln.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast PS4 har ju ganska nyligen släppts i uppgraderad version (pro) Och Xbox snart sin motsvarighet. Blir intressantare att se siffror för julhandeln.

Vist men skillnaden är så liten på dessa och de gamla så i princip ingen uppdaterar, även om skillnaden hade varit större så är det ej så många som har en egen 4K tv som gör att proversionerna blir bättre att tala på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vist men skillnaden är så liten på dessa och de gamla så i princip ingen uppdaterar, även om skillnaden hade varit större så är det ej så många som har en egen 4K tv som gör att proversionerna blir bättre att tala på.

Pro versionen ger väl även möjlighet högre framerate med samma grafiska nivå som en vanlig ps4. Så kräver inte en 4k tv för att ha nytta av en pro. men visst är nog långt ifrån alla med en gammal Xbox 1 eller ps4 som uppdaterar till den snabbare versionen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag är supernöjd med min Switch!

Varför?

Permalänk
Medlem

Lustigt, var rätt många "profetior" här på SweC som pratade om flopp enbart pga den bristande prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Var ju en hel del "experter" i forumet som förutsåg att den inte skulle sälja. Vilket vi vet sedan lanseringen att inte stämmer. Hoppas det är gott att käka mössa.

Siffrorna är stora men de bör nog ändå jämföras mot samma tid från lansering för PS4 och Xbox One också. I Japan så sålde Switch bättre än PS4 vid en sådan jämförelse, men samtidigt är det stort fokus på mobilt/portabelt spelande där så svår att göra en rak jämförelse. Och då får man förstås tänka på att Japanerna även de köper mer Switchar än som hinner ut ur fabrik. Försäljningssiffrorna hade varit högre om de tillverkare Nintendo använder fått ut produkten snabbare och i högre antal än de faktiskt gör.

Försäljningen lär bara dra iväg ännu mer framöver, många tunga titlar som börjar dyka upp, försäljningsiffrorna lockar fler utvecklare och publishers till plattformen. Se bara Bethesda och id exempelvis.

För att inte tala om att till och med Sony kommer att publisera spel för plattformen: http://www.eurogamer.net/articles/2017-10-17-sony-music-to-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lustigt, var rätt många "profetior" här på SweC som pratade om flopp enbart pga den bristande prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig är Switch en flopp för oss konsumenter, inte för Nintendo. För ser ingen anledning att köpa Switch utöver om man vill ha Zelda eller nya Mario. Alla andra spel som släpps på alla tre konsoler kommer vara alltid vara bättre på PS4/Xbox. Så är det alltid med Nintendo.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lustigt, var rätt många "profetior" här på SweC som pratade om flopp enbart pga den bristande prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Grafiken är "bra nog" och det handlar om spelen så vitt jag förstått. Min sista konsoll var en dreamcast, men jag var även sugen på en ringedge, då man kan uppgradera dem med vanliga pc komponenter så som Geforce 1080 och vilken processor man önskar som passar i en 1156 (snabbaste afaik är i5-680)

Att kunna köra Windows, Linux och Sega's alla arkadspel för hela ringedgeplattformen tilltalar mig. Problemet med dessa rackmonterade "konsoller" (igentligen arkadmaskiner) är batteriet. När safecracker-batteriet tar slut är moderkortet obrukbart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills Pokemon för Switch lanseras, då kommer det synnas ännu en försäjlningsboost.

Switch kommer nog säljas bra ett tag framöver i takt med att det kommer flera spel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

alla har väl redan en ps4 eller xbox one...?

Nej, vilket även var ett av skälen till att jag skaffade en Switch

Sedan spelar familjesituationen en stor roll i det hela, då jag helt enkelt inte har tid eller möjlighet att beslagta vardagrummet för långa spelsessioner längre. Istället blir det ofta Switchen i handhållet läge när jag har lite tid över.

Spelar även en hel del på min Nintendo 3DS fortfarande, där spelvärdet är på topp. Den begränsade batteritiden i Switchen gör att den får hålla sig nära eluttag.

Permalänk
Medlem

Nintendo är kvalitet på de titlar de släpper, först Zelda i mars och nu Mario om några dagar. Dock skulle jag vilja att företaget lade mer krut på Switch och även gör de spel som släppts till deras bärbara även tillverkas till Switch.

Ni som har Switch, spelar ni mest bärbart eller stationärt? Spelar själv bara stationärt och kommer troligtvis aldrig spela den bärbar om de nu inte kommer något spel som kräver detta som jag vill spela.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Alla andra spel som släpps på alla tre konsoler kommer vara alltid vara bättre på PS4/Xbox. Så är det alltid med Nintendo.

Och då finns det ändå en PC-version som är ännu bättre som jag hellre spelar. Det jag däremot får på min switch som jag inte får på PC är fantastiska spel som är Nintendos egna IP, enkel couch gaming ihop med 3 andra vänner (Puyo puyo, Mario Kart och Bomberman är guld när vi dricker alkohol) och portabiliteten. Självklart finns det couch gaming med de andra konsolerna men enkelheten att komma igång som Nintendo erbjuder är överlägsen.

Haft både Xbox One och PS4 Pro och båda är sålda eftersom de inte erbjuder mycket mer utöver sina få exklusiva spel (Uncharted var fantastiskt) och deras multiplayer-spel kör jag återigen hellre på PC. Switchet kommer vara kvar för det finns så många fler exklusiva spelserier.

Men ja det är ju mitt fall iaf, ingen produkt kan glädja alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Ni som har Switch, spelar ni mest bärbart eller stationärt? Spelar själv bara stationärt och kommer troligtvis aldrig spela den bärbar om de nu inte kommer något spel som kräver detta som jag vill spela.

Trodde jag aldrig skulle spela bärbart... Spelar näst intill endast bärbart. Vf? Vet inte, känns nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

@Daark: Det är ju just därför man köper en switch, för de nintendo exlusiva spelen. Zelda blir väl årets högst recenserade spel, mario oddessy blir förmodligen lika högt recenserat. Nintendo är guld p bra spel.

Andra spel spelas bäst på PC.

(vaför xbox och PS4 förvånar mig att någon köper)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

För mig är Switch en flopp för oss konsumenter, inte för Nintendo.

Under tiden sitter konsumenterna och har asroligt med just Zelda, Mario & Co så de överlever nog ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nej, vilket även var ett av skälen till att jag skaffade en Switch

Sedan spelar familjesituationen en stor roll i det hela, då jag helt enkelt inte har tid eller möjlighet att beslagta vardagrummet för långa spelsessioner längre. Istället blir det ofta Switchen i handhållet läge när jag har lite tid över.

Spelar även en hel del på min Nintendo 3DS fortfarande, där spelvärdet är på topp. Den begränsade batteritiden i Switchen gör att den får hålla sig nära eluttag.

Samma här. De andra konsolerna är totalt ointressanta i mina ögon och även varför jag avstått från konsolinköp tills et kom en konsol jag känner mig nöjd med.

Angående bärbart eller stationärt så beror det på omständigheterna. Thumper är ett spel jag föredrar i bärbart, lättare att fokusera. Andra spel föredrar jag stationärt. Härligt att ha ett val 😎
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Förutom det självklara med att jag älskar Nintendos titlar så är den stora säljpunkten för mig att jag kan spela utan att hogga Tv:n. När min sambo tröttnat på att jag kollar på The Office och vill se sitt Paradise Hotel så kan jag fortfarande spela utan att behöva lämna henne för att gå in till min man cave. Underbart och det har räddat mig från att sova på soffan pga sambon är tjurig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nintendo kommer alltid sälja, något folk borde veta vid det här laget
Konsoller är inget för mig personligen och switch är absolut inget som är intressant personligen.
Men klart dom kommer sälja vad dom än lanserar, och hur få spel det än finns tidigt skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Nintendo är kvalitet på de titlar de släpper, först Zelda i mars och nu Mario om några dagar. Dock skulle jag vilja att företaget lade mer krut på Switch och även gör de spel som släppts till deras bärbara även tillverkas till Switch.

Ni som har Switch, spelar ni mest bärbart eller stationärt? Spelar själv bara stationärt och kommer troligtvis aldrig spela den bärbar om de nu inte kommer något spel som kräver detta som jag vill spela.

Trots att jag nästan bara spelat hemma, har jag spelat mycket mer bärbart. I favoritfåtöljen eller sängen. Var inte alls något jag räknade med innan. Den kommer ju med två kontroller vilket gynnat Mario Kart med barnen. Och de älskar Splatoons attityd.
Egentligen köpte jag konsolen för Zelda. Och det var värt det. Om man alls intresserar sig för crpg så måste man spela det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Trodde jag aldrig skulle spela bärbart... Spelar näst intill endast bärbart. Vf? Vet inte, känns nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar du då när du är på väg eller även när du är hemma och 65" tvn står bredvid? Hade jag haft ett jobb med mycket dötid hade jag nog spelat bärbart men har inte det och när jag kommer hem vill jag spela stort så jag ser något (är gammal och ser dåligt ).

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nintendo kommer alltid sälja, något folk borde veta vid det här laget
Konsoller är inget för mig personligen och switch är absolut inget som är intressant personligen.
Men klart dom kommer sälja vad dom än lanserar, och hur få spel det än finns tidigt skede.

Det ska bli intressant att se hur försäljningen ser ut om 1-2år när de som verkligen vill ha en Switch faktiskt fått tag i en. Nintendo kommer självklart sälja, men när man nått sin hardcore publik som är den mest dedikerade i världen hur ser det ut då.

Kul att det går bra för Nintendo i alla fall för de behövs i konsol världen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Trots att jag nästan bara spelat hemma, har jag spelat mycket mer bärbart. I favoritfåtöljen eller sängen. Var inte alls något jag räknade med innan. Den kommer ju med två kontroller vilket gynnat Mario Kart med barnen. Och de älskar Splatoons attityd.
Egentligen köpte jag konsolen för Zelda. Och det var värt det. Om man alls intresserar sig för crpg så måste man spela det!

Skickades från m.sweclockers.com

Zelda är riktigt bra så håller med dig. Två kontroller är ju kanon när man har barn men som litet större barn så får man kramp i fingrarna om man kör med en joycon. Pro controllern däremot är riktigt fin. Kul att du tycker om det bärbara, finns en marknad för allt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Vilken rent ut sagt horribel graf

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Nintendo är kvalitet på de titlar de släpper, först Zelda i mars och nu Mario om några dagar. Dock skulle jag vilja att företaget lade mer krut på Switch och även gör de spel som släppts till deras bärbara även tillverkas till Switch.

Ni som har Switch, spelar ni mest bärbart eller stationärt? Spelar själv bara stationärt och kommer troligtvis aldrig spela den bärbar om de nu inte kommer något spel som kräver detta som jag vill spela.

jag spelar både och faktiskt, jag har min flickvän på annan ort och då tar jag bara med mig bärbart, däremot hemma kör jag enbart på stor skärm.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.