Permalänk

Vilken Samsung modell?

Skall köpa en ny Samsung då tanten får ta den gamla då vi separerar. Är helt såld på Samsung så något annat märke är inte att tänka på. Har sett en ny (2017) modell UE65MU6175 för bara ca 11700kr med bra omdömmen. Vad är det för fel på den eftersom den är så billig. Ser bara att uppdateringsfrekvensen är på 60Hz jämfört med denna 1år gamla modell (UE65KS7505) som är dryg 4000kr dyrare.
Några tips om man vill ha en modell i storleken 65 tum och uppåt för max 15-16 000?

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att lägga till "TV" i rubriken. Även jag är sugen på en 65" Samsung-TV, men jag är inte alls speciellt kräsen när det gäller bildkvalitet. Min gamla 46" 1080p-apparat är tillräckligt vass, tycker jag. Den är dock alldeles för liten.

Edit: Jag tänkte inte på att tråden fatiskt ligger i TV-delen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@janne6304: Svaret finns i siffrorna, MU6-modellen är från 2017 med enklare panel och möjligheter. KS75-modellen är en böjd modell från 2016, men det är också en bättre TV då den har större färgomfång och ljusstarkare lysdioder tack vare kvantprick-teknik. Den är därför bättre på alla sätt men i synnerhet när man kör HDR.

Motsvarande till KS7-serien för 2017 är modellerna som heter Q7, så jämför med dem.

Påstådd frekvens är som vanligt inget du ska lägga någon vikt vid. Alla TV på marknaden kör som mest 60 Hz under normala omständigheter.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för ett utförligt svar!