Hjälp! Råkat köpa servrar, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Råkat köpa servrar, vad ska jag göra?

Ehh, Hej allihopa,

Har ett litet problem. Råkade lägga några impulsbud på ett gäng servrar och vann auktionen på 3 st... Så nu har jag några frågor.

Då jag inte ens har plats för min stationära dator vet jag inte riktigt vad jag ska göra av dom. Har kollat på colocation, men skulle vilja ha lite tips. Gärna i Stockholmstrakten samt en prisvärd colo skulle vara trevligt.

Hade tänkt mig använda en av servrarna för mail och webhosting, är det någon som har lite tips på hur man ska gå tillväga? Funderar på att köra xenserver och lägga upp en VS för mail och en för web.
Måste man ha router vid colo, eller har dom egna?
Om man måste ha det, hade jag tänkt ha lägga upp en 3e VS med pfsense och skapa en "virtuell nätverkskabel" till de andra servrarna. Har för mig att jag hört att det ska gå att göra så, heter säkert något snajsigt som virtual routing eller nåt?

Och sen dom andra två då? Vad ska man göra med dom? Vad jag kunnat se kostar det runt 1000 kr ink moms att hyra plats för en 1U server, så det känns ganska uteslutet att hyra plats för 3U.

Vad hade ni gjort med 3 st servrar? Lutar åt att sälja de andra två just nu, men vore ändå roligt att höra era förslag.

Permalänk
Medlem

@weezy: Så det är tre stycken rackservrar du köpt? De tar ju en del plats och kan ju vara riktigt högljudda om man har otur. Du har inte funderat på om du kan ha dem stå hemma hos dina föräldrar eller någon kompis istället för att hyra plats åt dem? Om du frågar snällt och erbjuder dig att betala elen för dem så lär det bli mycket billigare än att hyra plats för en 1u server som du säger kostar runt 1000 kr. Även om det är rackservrar så borde det ju gå att ställa dem i en vanlig hylla istället för ett rackskåp, t.ex. i ett garage eller garderob hos någon bekant där ljudet inte stör.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

Ett tips är annars att låsa datorn med alkolås så du nästa gång inte lägger bud på saker du inte vet vad du ska ha till eller har plats för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Du kan försöka sälja dem. Själv har jag satt min 2U server i garaget men den låter till och med för mycket där så jag får försöka modda den att bli tystare. 1U lär ska låta ännu mera eftersom det är mindre fläktar som varvar högre.

Jag ska köra verium mining med min server samt att den ska fungera som värmelement i mitt annars ouppvärmda garage i vinter. Får "gratis värme" eftersom mining ger något mer än vad elen kostar. Men känner också att det kanske var ett onödigt köp egentligen.

Permalänk
Medlem

Det är alltså 3 st 1U servrar för rackmontering.

Enda plats jag har är 2 st kallförråd, men det känns inte så lovande med all kondens som bildas där. Så colo blir det för en av dom i alla fall.

Är det någon som har lite idéer på hur jag ska göra med mail och webbserver? Lät mitt förslag bra eller finns det bättre sätt att lösa det på?

Coinmining lät f.ö. intressant, men det brukar väl kräva mycket GPU-kraft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara?

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Vad är det för hårdvara?

Den jag tänkt behålla är en dell poweredge 1950 med 2 st äldre quad core xeon på 1.86 GHz. 16 GB ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Den jag tänkt behålla är en dell poweredge 1950 med 2 st äldre quad core xeon på 1.86 GHz. 16 GB ram.

Kommer inte elen kosta lika mycket per kvartal som inköpet av dessa? =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad det är för servrar och vad värdet är på dom idag så skulle jag inte tycka det va värt sätta de i colo.

Sen är det också som ovanstående sa en hyfsat hög driftkostnad på dom drar en del ström i förhållande till vad dom presterar vilket också är något man får överväga.
Sen nämner du att du inte har plats heller så min rekommendation är:
sälja servrarna igen, gå och hyr en vps som du kan driva det på som du vill, det är en billigare lösning och presterar säkerligen bättre till en lägre kostnad.

Alternativ gå köpa en hp microserver som inte tar plats och som inte för massa liv och som inte är ström hungrig.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Dell PowerEdge 1950 och 2950 har jag jobbat mycket med. Jag hoppas du inte tänkte ha dom i lägenhet för de är högljudda så in helvete, ska man jobba i ett serverrum med sådana behöver man hörselskydd. Har du dom i en lägenhet så kommer du kunna höra dom från andra sidan lägenheten även med stängda dörrar. Enda chanses att ha sådana privat är nog att modda fläktarna. Fast det gör inget för diskarna som ofta är scsi 15k, de är inte tysta det kan jag garantera. Sedan är ju hårdvaran rätt pissig vid det här laget också. En vanlig intel i5 med ssd spöar nog ett par sådana här vad gäller webhosting.

Nog ett rätt kasst köp om jag ska vara rak på sak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Den jag tänkt behålla är en dell poweredge 1950 med 2 st äldre quad core xeon på 1.86 GHz. 16 GB ram.

Skickades från m.sweclockers.com

De hade jag sålt igen

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Haha, råkat köpa liksom.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Dell PowerEdge 1950 och 2950 har jag jobbat mycket med. Jag hoppas du inte tänkte ha dom i lägenhet för de är högljudda så in helvete, ska man jobba i ett serverrum med sådana behöver man hörselskydd. Har du dom i en lägenhet så kommer du kunna höra dom från andra sidan lägenheten även med stängda dörrar. Enda chanses att ha sådana privat är nog att modda fläktarna. Fast det gör inget för diskarna som ofta är scsi 15k, de är inte tysta det kan jag garantera. Sedan är ju hårdvaran rätt pissig vid det här laget också. En vanlig intel i5 med ssd spöar nog ett par sådana här vad gäller webhosting.

Nog ett rätt kasst köp om jag ska vara rak på sak..

Nu är det ju så att den jag tänkt behålla kostade 300 kr, och den va dyrast, så att det var ett dåligt köp kan jag leva med

Men okej, jag kanske säljer alla 3 då. Om en vanlig i5a klår den jag köpte nu kanske man får köpa en itx burk istället då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man vill inte ha sådana i sitt hem, tänk dig ett gäng små jetmotorer som förstör allt lugn, hemskt.. Även med Dörrar emellan hörs det nog..

Ge fan i att köpa tunna rack-servrar hem :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte betalade mer än några hundra per server. Vi skrotade ett antal fullt fungerande Dell PowerEdge 2950 precis. Inte värda speciellt mycket pengar.

Jag hade försökt kränga dem vidare och köpt en mindre Tower-server eller något liknande istället.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Har provat det där med rackserver hemma. Var ändå en 3u server med sänkt fläkthastighet. Fick bygga ett ljudisolerat skåp och ändå blev dom inte helt tysta jävla vad jag greja med det. Börja forska om vattenkylning men kom fram till att allt i dom var väldigt varmt då dom var gjorda för konstant luftflöde så ända lösningen skulle vara bad i mineralolja och där gav jag upp Blev mycket jobb för en Minecraft server som det var till på den tiden

Permalänk
Medlem

Den viktiga frågan är vad det är för modeller och hur dem är bestyckade så man kan avgöra om det ens är värt att sätta dem på colo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Den viktiga frågan är vad det är för modeller och hur dem är bestyckade så man kan avgöra om det ens är värt att sätta dem på colo.

Riktiga rishögar...

#17077852

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weezy:

Det är alltså 3 st 1U servrar för rackmontering.

Enda plats jag har är 2 st kallförråd, men det känns inte så lovande med all kondens som bildas där. Så colo blir det för en av dom i alla fall.

Är det någon som har lite idéer på hur jag ska göra med mail och webbserver? Lät mitt förslag bra eller finns det bättre sätt att lösa det på?

Coinmining lät f.ö. intressant, men det brukar väl kräva mycket GPU-kraft?

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt lite plast ovanpå servrarna så att det inte droppar direkt på de och kör på. Det kommer inte bildas någon kondens i själva servrar på grund av värmen de alstrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Nu är det ju så att den jag tänkt behålla kostade 300 kr, och den va dyrast, så att det var ett dåligt köp kan jag leva med

Men okej, jag kanske säljer alla 3 då. Om en vanlig i5a klår den jag köpte nu kanske man får köpa en itx burk istället då.

De är ju alltid bra att ha för labbändamål. Har själv en gammal Poweredge stående i lägenheten, blir inga längre sessioner dock...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Med risk för att haverera hela tråden så tycker inte jag att 1950 ens är värt att fundera på att använda.
Det är för gammalt och supporteras inte längre av något roligt.