Permalänk

Jobbar hos en seriös arbetsgivare och känner inte behovet av ett medlemskap i ett fackförbund. Jag är med i a-kassan men lämnade förbundet ganska så snabbt.

Visst, har man en arbetsgivare som man inte känner sig trygg med så köper jag resonemanget men annars inte. Givet vis är det upp till var och en men jag investerar hellre mina pengar än att de ska gå till ett fackförbund som lyser med sin frånvaro.
Hamnar jag i knipa så får jag ta det när det kommer. Men om jag skulle komma i konflikt med min arbetsgivare så skulle jag nog oavsett byta till en konkurrent. Kostnaderna som eventuellt skulle uppstå kan jag betala med en del av pengarna som avgiften annars skulle kostat mig.

Kalla mig dåre, men då har du nog inte en seriös arbetsgivare!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jobbar hos en seriös arbetsgivare och känner inte behovet av ett medlemskap i ett fackförbund. Jag är med i a-kassan men lämnade förbundet ganska så snabbt.

Visst, har man en arbetsgivare som man inte känner sig trygg med så köper jag resonemanget men annars inte. Givet vis är det upp till var och en men jag investerar hellre mina pengar än att de ska gå till ett fackförbund som lyser med sin frånvaro.
Hamnar jag i knipa så får jag ta det när det kommer. Men om jag skulle komma i konflikt med min arbetsgivare så skulle jag nog oavsett byta till en konkurrent. Kostnaderna som eventuellt skulle uppstå kan jag betala med en del av pengarna som avgiften annars skulle kostat mig.

Kalla mig dåre, men då har du nog inte en seriös arbetsgivare!

Kallar dig inte dåre, absolut inte. Saken med att betala är att någon annan som behöver hjälp får dessa förutsättningar. Ett solidariskt tänk att om jag inte behöver hjälp just nu så får någon annan hjälp utav att jag är med och betalar.
Allt gott!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jobbar hos en seriös arbetsgivare och känner inte behovet av ett medlemskap i ett fackförbund. Jag är med i a-kassan men lämnade förbundet ganska så snabbt.

Visst, har man en arbetsgivare som man inte känner sig trygg med så köper jag resonemanget men annars inte. Givet vis är det upp till var och en men jag investerar hellre mina pengar än att de ska gå till ett fackförbund som lyser med sin frånvaro.
Hamnar jag i knipa så får jag ta det när det kommer. Men om jag skulle komma i konflikt med min arbetsgivare så skulle jag nog oavsett byta till en konkurrent. Kostnaderna som eventuellt skulle uppstå kan jag betala med en del av pengarna som avgiften annars skulle kostat mig.

Kalla mig dåre, men då har du nog inte en seriös arbetsgivare!

Även seriösa arbetsgivare tämjer ibland på reglerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Vi vänder på frågan. Någon här som fått facklig hjälp du inte hade ordnat själv? Rätt till advokat har du redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Vi vänder på frågan. Någon här som fått facklig hjälp du inte hade ordnat själv? Rätt till advokat har du redan.

Är man medlem så söker man inte annan hjälp, förstår inte riktigt ditt inlägg.-

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Kallar dig inte dåre, absolut inte. Saken med att betala är att någon annan som behöver hjälp får dessa förutsättningar. Ett solidariskt tänk att om jag inte behöver hjälp just nu så får någon annan hjälp utav att jag är med och betalar.
Allt gott!

Helt klar en aspekt som är värd att tänka på! Men många gånger funderar jag på hur man kommer på kant med sin arbetsgivare? Man kanske inte är rätt person på rätt plats eller så har man en arbetsgivare som inte ser upp till ens behov (vilket inte är en bra arbetsgivare)

Skrivet av Xinpei:

Även seriösa arbetsgivare tämjer ibland på reglerna.

Då är det inte en seriös arbetsgivare..... Det är lite det jag menar. Sköter inte en arbetsgivare personalfrågorna som är väldigt viktiga i ett bolag så har man förbrukat sin stämpel som seriös arbetsgivare

Givetvis finns det branscher som är värre än andra eller där man har ett jobb som innebär stora risker rent juridiskt. Inom vården till exempel! Skulle en patient komma tillbaka och påstå att den har blivit felbehandlad (och vi förutsätter att man har gjort rätt för sig) och man blir indragen i en juridisk tvist så kan fackförbundet vara bra att ha för att underlätta.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Helt klar en aspekt som är värd att tänka på! Men många gånger funderar jag på hur man kommer på kant med sin arbetsgivare? Man kanske inte är rätt person på rätt plats eller så har man en arbetsgivare som inte ser upp till ens behov (vilket inte är en bra arbetsgivare)

Då är det inte en seriös arbetsgivare..... Det är lite det jag menar. Sköter inte en arbetsgivare personalfrågorna som är väldigt viktiga i ett bolag så har man förbrukat sin stämpel som seriös arbetsgivare

Givetvis finns det branscher som är värre än andra eller där man har ett jobb som innebär stora risker rent juridiskt. Inom vården till exempel! Skulle en patient komma tillbaka och påstå att den har blivit felbehandlad (och vi förutsätter att man har gjort rätt för sig) och man blir indragen i en juridisk tvist så kan fackförbundet vara bra att ha för att underlätta.

Även en seriös arbetsgivare kan göra fel i tron om att dom gör rätt. En av mina bästa arbetsgivare var övertygad om att man skulle dra helgdagsersättning när man var sjuk över en helg, vilket jag visste att man inte skulle. Dock stod inte det i klarttext i något avtal så det krävdes ett samtal från en facklig jurist innan det blev rätt. Vi var aldrig ovänner bara väldigt envisa.
Du kommer att märka att det där med seriösa arbetsgivare inte är svart eller vitt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Frank Zappa har mångt och mycket rätt i vad facket bidrar med idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Kan du visa någon gång i mänsklighetens historia där total frihet för arbetsgivare resulterade i något bra för arbetstagarna? En smart företagsledning ser till att maximera sina egna bonusar då de också är egoistiska liksom en hel del folk här inne. Vem bryr sig om företaget går under eller dess arbetare svälter på gatan om de får sina fina bonusar? Faktum är den att ytterst få människor kan kontrollera sin girighet och facken är ett sätt för arbetarna att öka sin makt mot företagen och försöka få civiliserade villkor.

Alternativet har vi redan känt på men tydligen behöver många få en upprepning av helvetet för att börja tänka lite längre än näsan räcker. Egoismen är det som förstör Sverige och inte invandrare och sossar som högern brukar köra med.

Hög femma.Hoppas du lever över hundra år till.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Jag är ny på arbetsmarknaden och har nu fått min första fasta jobb. Är sedan 1 år tillbaka medlem i AEA men funderar nu på om det är värt att gå med facket? Arbetar för en av Sveriges största företag i sin bransch, har bra lön och förmåner. Dock så kommer jag få betala ca 400kr inkl a-kassa, är det värt de? Visst, bra med inkomstförsäkring då jag tjänar över 30k men vad annat?

Är relativ ung (under 30) och funderar isåfall att gå med civilekonomernas fackförbund

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag är ny på arbetsmarknaden och har nu fått min första fasta jobb. Är sedan 1 år tillbaka medlem i AEA men funderar nu på om det är värt att gå med facket? Arbetar för en av Sveriges största företag i sin bransch, har bra lön och förmåner. Dock så kommer jag få betala ca 400kr inkl a-kassa, är det värt de? Visst, bra med inkomstförsäkring då jag tjänar över 30k men vad annat?

Är relativ ung (under 30) och funderar isåfall att gå med civilekonomernas fackförbund

Skickades från m.sweclockers.com

Inkomstförsäkringar är inte värt kostnaden iaf, du måste ha en ganska hög sannolikhet för att bli arbetslös (och förvänta dig att ha svårt att hitta jobb) för det på något vis skall vara en vettig försäkring.

Jag själv undviker allt vad fackförbund innebär, för mig finns helt enkelt ingen uppsida med att betala pengar till dem.

Permalänk
Medlem

Du kommer säkert aldrig få något vettigt svar som passar dig här.
Svaret får du egentligen dagen du själv stöter på ett problem där du ser ifall facket har någon mening eller inte.

Denna frågeställning är egentligen den samma gällande försäkringsbolag. Vissa säger: "Säg upp för det är skit"
Andra säger: "Jag fick ut 15k på denna skadan - behåll!". Tror det är lite rysk roulette gällande fackförbund/försäkringsbolag.

Jag skulle säga; Är månadskostnaden inget som tar stryk för plånboken allt för mycket så skulle jag ändå rekommendera att vara kvar för säkerhets skull tills dagen något sker, dagen något sker så har du svaret.

Permalänk
Medlem

Säger som tidigare.
Själv är jag med i facket mest pga att jag tycker det är nått som behövs man måste ta tillvara på allas intressen
Jobbar inom industrin kan ju se olika ut i olika branscher med maktförhållanden och hur makten används

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar på att gå ur IF metall, betalar 600:- i månaden nu. Det är med A-kassa förstås. Funderar på Alfa kassan.

Permalänk
Medlem

Har varit med i facket sedan jag började jobba efter examen för 8 år sedan. Har haft kontakt med dem ett flertal gånger främst i samband med löneförhandlingar men även pga situationer på arbetet.

Tycker det är bra att vara med i facket som arbetstagare då fler tillsammans är starka, även om inte man själv behöver hjälp så finns det andra som behöver.

Och spelar ingen roll hur god relation man har med sin arbetsgivare, man är fortfarande bara anställd och om det kniper så tror jag att _alla_ arbetsgivare sätter företaget främst...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Rekordmedlem

Bortsett från arbetsrättslig hjälp vid behov så är det oftast försäkringarna som är det intressanta, en del av fackets försäkringar har inga direkta ersättare, tex så kräver de flesta försäkringsbolag hälsodeklaration om du ska teckna en egen försäkring men det behövs inte vid gruppförsäkringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som fackligt engagerad kan jag säga såhär: den dag du får en chef eller en ohållbar arbetsmiljö så är du glad att du har facket bakom ryggen på dig, har haft en otrolig dålig arbetsmiljö för jag jobbar... Efter mycket snack tog jag detta med ombud, tog en dag så flyttade chefen mig och slickade så mycket röv att jag blev irriterad, chefer tror dem kan gör som dem vill, men kör du upp arbetsmiljöbalken etc i ansiktet och dem inser att dem har ett faktiskt ansvar blir det annat liv.

Sitter nu utan helgjobb och går vecka igen, med mer lön. Tack vare facket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bortsett från arbetsrättslig hjälp vid behov så är det oftast försäkringarna som är det intressanta, en del av fackets försäkringar har inga direkta ersättare, tex så kräver de flesta försäkringsbolag hälsodeklaration om du ska teckna en egen försäkring men det behövs inte vid gruppförsäkringar.

Försäkringarna man får via fackmedlemskapen är dock oftast rätt kassa, man har försämrat villkor och ersättningar för att de skall bli billiga (på fackens initiativ skall sägas). Enda gången det är fördelaktigt är om man vet att man är sjuk så man inte får teckna annan försäkring och vill ha en som ger mindre belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Som fackligt engagerad kan jag säga såhär: den dag du får en chef eller en ohållbar arbetsmiljö så är du glad att du har facket bakom ryggen på dig, har haft en otrolig dålig arbetsmiljö för jag jobbar... Efter mycket snack tog jag detta med ombud, tog en dag så flyttade chefen mig och slickade så mycket röv att jag blev irriterad, chefer tror dem kan gör som dem vill, men kör du upp arbetsmiljöbalken etc i ansiktet och dem inser att dem har ett faktiskt ansvar blir det annat liv.

Sitter nu utan helgjobb och går vecka igen, med mer lön. Tack vare facket

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, kan man inte gå med i facket när man behöver hjälp bara och gå ur sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja, kan man inte gå med i facket när man behöver hjälp bara och gå ur sedan?

Jo, bara du går med i facket innan problemen uppstår som medför att du behöver fackligt stöd!

Jag förutsätter att folk som inte är med i facken avsäger sig allt som facken förhandlat/förhandlar fram? Eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja, kan man inte gå med i facket när man behöver hjälp bara och gå ur sedan?

Jo, men är facket hårt så kommer dem kolla hur länge du varit medlem, vissa fack tillämpar praxis på din medlemstid, visst får du hjälp men är det en 5+ år medlem så brukar man ge lite extra, det facket också ger oftast är ju hemförsäkring etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Jo, men är facket hårt så kommer dem kolla hur länge du varit medlem, vissa fack tillämpar praxis på din medlemstid, visst får du hjälp men är det en 5+ år medlem så brukar man ge lite extra, det facket också ger oftast är ju hemförsäkring etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Aha, tack för svar.

Går du med när du får problem kommer du ej få hjälp förens du betalt första månaden, har du autogiro på lönen så är det bara ringa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aktsu:

Försäkringarna man får via fackmedlemskapen är dock oftast rätt kassa, man har försämrat villkor och ersättningar för att de skall bli billiga (på fackens initiativ skall sägas). Enda gången det är fördelaktigt är om man vet att man är sjuk så man inte får teckna annan försäkring och vill ha en som ger mindre belopp.

Det behöver inte bara handla om din egen hälsa utan kan också påverka försäkringar för barn, man bör gå igenom försäkringarna med en försäkringsrådgivare för det kan vara stora skillnader i behov, villkor och priser både till för och nackdel för de fackliga försäkringarna men generellt så är det svårt/omöjligt att få teckna egen försäkring om du har nått hälsoproblem eller försäkra ett sjukt barn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@teanox: Då sitter man säkert i båten, gick med i facket juni-1982.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte bara handla om din egen hälsa utan kan också påverka försäkringar för barn, man bör gå igenom försäkringarna med en försäkringsrådgivare för det kan vara stora skillnader i behov, villkor och priser både till för och nackdel för de fackliga försäkringarna men generellt så är det svårt/omöjligt att få teckna egen försäkring om du har nått hälsoproblem eller försäkra ett sjukt barn.

Tycker man borde läsa villkoren själv för en försäkringsrådgivare kommer inte ha den kollen som krävs.

Men ja om man är sjuk eller har ett sjukt barn är ju gruppförsäkring det enda alternativet men de är å andra sidan oftast försäkringar med sämre villkor och ersättning än andra, just av den anledningen. Det berör ju dock ganska få människor ändå så att vara med i ett fackförbund för försäkringarna är för de flesta rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Facket har jag nog tjänat mer på genom åren än vad det kostat då de helt enkellt stämt arbetsgivare som gjort fel osv. Men bortset ifrån det så vet jag att jag drar nytta av deras förhandligar och hårda arbete för arbetstagares rättigheter. Tjänstemannapension, Flexpension, försäkringar och andra avtal. Även om jag inte "direkt" hade sett dessa saker så förstår jag att jag tjänar på dem och anledningen till att de kan vara en stark avtalspart är att de har medlemmar bakom sig. Så av den anledningen skull ejag aldrig gå ur facket. Även jobbat en del fackligt som medlem i styrelsen för fackföreningen på ett större teknikboag och lärde mig mycket och fick en insikt i hur de arbetar och all energi som läggs ner.
Jag gick med när jag var runt 22 och har varit med sedan dess.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har läst lite snabbt här och ser att många andra än trådskaparen också vill gå ut facket och anledningen är vad jag läser att man känner sig trygg med arbetsgivare och behöver inget fack.

Ofta har man lite vetskap i vad ett fack är vad de gör. Det handlar inte alltid om DU som individ får problem på jobbet och har någon att vända dig till när det behövs - det är mycket mer än så. Vi går helt enkelt ihop här - för alla till alla.

Låt mig förklara det såhär:
Den enda nackdelen jag ser är medlemsavgift varje månad, hos många är avgiften väldigt hög. Det är för de som inte känner till facket så mycket som går på detta - för oss andra som är lite mer insatt kanske tycker att facket inte är lika starka som de var förut.

Men facket är mycket mer än en avgift som man betalar varje månad. Det är en trygghet om en konflikt uppstår. Många idag har inte koll på dina rättigheter och vilka fördelar du har mot arbetsgivaren när ett problem uppstår - många arbetsgivare utnyttjar detta. Du som anställd har faktiskt rättigheter!
Du har andra förmåner som inkomstförsäkringar, som arbetslös kan du få hjälp att söka nytt jobb - skriva CV, hur man ska vara på intervju m.m.
Det viktiga är kollektivavtal som infattar många faktorer på din arbetsplats. Här kommer din avgift till rätta, facket förhandlar fram mellan arbetsgivare och facket alla rättigheter och skyldigheter de har till dig som anställd. Det kan vara från semester, pension, garanterad löneökning i procent per år, övertidsersättning, föräldralön, sjuklön, försäkringar och avtal om arbetstider och liknande som vi i vårt dagliga arbete inte tänker på förutom när det inträffar. Även om du kanske förhandlar och känner dig nöjd med allt detta så gör facket väldigt mycket bakom kulisserna just för att du ska kunna förhandla detta och få bra resultat av det.
Om inte minnst är facket en grupp för dig, oss och alla som arbetar där vi har möjlighet till stort inflytande där du kan påverka för din vinning.

Se inte facket som en kostnad utan vad det egentligen är - En gemensam grupp där Facket/vi påverkar mycket i förhandlingar med arbetsgivaren i många frågor.

Glöm inte förmånerna, du kan utnyttja exempelvis, bildförsäkring, hemförsäkringar, sjukförsäkringar och livförsäkringar och mycket med - Vänd er till facket för att ta reda på exakt vad ni har.

Hoppas jag lyckats få några att tänka om

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Min arbetsgivare har kollektivavtal och jag känner god förtroende på min arbetsgivare. Men jag funderar att lämna facket bara. Jag lämnar däremot inte a-kassan. Ska man gå ur facket? Vad är nackdelar?

Nackdelen är ju den att om alla skulle lämna facket för att de redan har kollektivavtal så kommer facket att urholkas och med tiden era kollektivavtal att bli mycket sämre. Facket är din garanti för fortsatt bra kollektivavtal och en försäkring mot att din arbetsgivare inte ballar ur.

Att vara del av facket fastän du just nu aktivt inte kräver deras hjälp är en solidarisk handling, det finns alltid någon på företaget som kommer att behöva facklig hjälp vid konflikt med arbetsivaren. Börjar alla lämna facket, ja då kommer till slut arbetsgivaren inte kunna ställas till svar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker man borde läsa villkoren själv för en försäkringsrådgivare kommer inte ha den kollen som krävs.

Men ja om man är sjuk eller har ett sjukt barn är ju gruppförsäkring det enda alternativet men de är å andra sidan oftast försäkringar med sämre villkor och ersättning än andra, just av den anledningen. Det berör ju dock ganska få människor ändå så att vara med i ett fackförbund för försäkringarna är för de flesta rätt meningslöst.

Det är ju alltid upp till individen själv att läsa på om saker ^^ rätt självklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.