AMD:s processorfamilj Ryzen ger bolaget svarta siffror för tredje kvartalet 2017

Permalänk
Melding Plague

AMD:s processorfamilj Ryzen ger bolaget svarta siffror för tredje kvartalet 2017

Efter åratal med röda siffror bär omstruktureringar och processorfamiljen Ryzen frukt, då AMD kan redovisa såväl ett positivt rörelseresultat som vinst för perioden Q3 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att de tjänar lite pengar så vi får mer konkurrens på CPU/GPU fronterna.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Master of Overkill

Det är la tur att krypto mining gjort så AMD är tillbaka för det är inte korten till spel som gjort det iallafall :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Administrativ avgift

@tvelander: Vi får hoppas på en bra next gen men ja Volta here we come !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Trodde svarta siffror var som röda..dåliga, men de var det inte! Bra jobbat AMD, bra gjort!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Svarta siffror låter i alla fall i mina öron lika dåligt som röda siffror, borde inte gröna siffror vara en bättre benämning om nånting går åt rätt håll?
Visserligen behöver det ju i alla fall inte innebära att man redovisar vinst, utan bara att man är på väg åt rätt håll.

Edit. Vill tillägga att det inte är meningen att rätta artikeln eller liknande, mer intresserad över benämningen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas att överskottet återinvesteras för fortsatt utveckling och att aktieägarna inte kannibaliserar för hårt... AMD upplevs i mångt och mycket fortfarande vara tvåa på bollen när man spelar med Nvidia eller Intel och det vore kul att se en underdog ta kommandot igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Det är la tur att krypto mining gjort så AMD är tillbaka för det är inte korten till spel som gjort det iallafall :/

Orsaken till att Polaris är så dyra är ju att efterfrågan är så stor! AMD hade nog gjort prissänkingar om efterfrågan varit lägre.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det går ju åt rätt håll, väldigt trevligt att se, hoppas AMDs planer bär frukt även fortsatt.
Ryzen och Threadripper är ju riktigt gedigna produkter!

Kom igen nu AMD och kläm ut nästa generation APU:er också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Svarta siffror låter i alla fall i mina öron lika dåligt som röda siffror, borde inte gröna siffror vara en bättre benämning om nånting går åt rätt håll?

Läser man lite finansjournalistik har man koll på dessa begrepp. Svarta siffror är bra, röda är dåligt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Det är la tur att krypto mining gjort så AMD är tillbaka för det är inte korten till spel som gjort det iallafall :/

hade rx 480,470 inte trissats upp i pris pga miners. så hade fortfarande varit bästa korten i prisklassen. Gtx 1060 är förbannat överskattat kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Hoppas dom kan släppa några vettiga GPU's nu bara för det är rena skämtet det dom har om man är ute efter spel prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Deras aktier dog helt efter detta :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Läser man lite finansjournalistik har man koll på dessa begrepp. Svarta siffror är bra, röda är dåligt.

Läser ju tyvärr inte det, får väl ta mig en kurs så har man bättre koll i framtiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta är bra!
Äntligen går David (AMD) med lite plus i sin kamp med två Goliats (Intel och Nvidia).

Permalänk
Medlem

Helt sjukt egentligen att aktien dyker trotts ett väldigt bra resultat. Det är ju verkligen helt obegripligt. Är det för att de sa att intäkterna väntas bli lägre i framtiden? Hur fasen kan något företag våga tala om ovissa framtidsutsikter då när aktieägarna sedan behandlar en som skit? För fan var glad istället att det går bra nu. Jag blir så jävla trött.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Helt sjukt egentligen att aktien dyker trotts ett väldigt bra resultat. Det är ju verkligen helt obegripligt. Är det för att de sa att intäkterna väntas bli lägre i framtiden? Hur fasen kan något företag våga tala om ovissa framtidsutsikter då när aktieägarna sedan behandlar en som skit? För fan var glad istället att det går bra nu. Jag blir så jävla trött.

Tror det också har att göra med att dom tror inte heller att cryptocurrency mining kommer fortsätta gå så bra för AMD medans Nvidia tror det kommer hjälpa dom mer än AMD.

quote från en artikel från Marketwatch.com

"“We’re being a little bit conservative on the cryptocurrency side of the equation,” Su said, continuing to be more conservative on the long-term prospects for crypto-mining revenue than competitors like Nvidia Corp. NVDA, +1.05% AMD’s shares fell to their lowest intraday point in after-hours trading right after those remarks"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Svarta siffror låter i alla fall i mina öron lika dåligt som röda siffror, borde inte gröna siffror vara en bättre benämning om nånting går åt rätt håll?
Visserligen behöver det ju i alla fall inte innebära att man redovisar vinst, utan bara att man är på väg åt rätt håll.

Edit. Vill tillägga att det inte är meningen att rätta artikeln eller liknande, mer intresserad över benämningen.

Kommer från årsredovsningar. Man använder sällan grön text i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt sjukt egentligen att aktien dyker trotts ett väldigt bra resultat. Det är ju verkligen helt obegripligt. Är det för att de sa att intäkterna väntas bli lägre i framtiden? Hur fasen kan något företag våga tala om ovissa framtidsutsikter då när aktieägarna sedan behandlar en som skit? För fan var glad istället att det går bra nu. Jag blir så jävla trött.

Aktier köper man ju oftast för att tjäna pengar inte för att vara snäll mot något företag. Vissa köper långsiktigt och vissa kortsiktigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Det går ju åt rätt håll, väldigt trevligt att see, hoppas AMDs planer bär frukt även fortsatt.
Ryzen och Threadripper är ju riktigt gedigna produkter!

Kom igen nu AMD och kläm ut nästa generation APU:er också.

Japp jag tror också att nästa gen APUer från AMD kan bli en riktig hit!!

Den förra gick ju mest på torsk pga. den låga minnesbandbredden. dual channel DDR3 delat på CPU och GPU är helt enkelt på tok för klent. Bara det faktum att man fixat minnesbandbredden! Men nu har man Ryzen och Vega under skalet också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt sjukt egentligen att aktien dyker trotts ett väldigt bra resultat. Det är ju verkligen helt obegripligt. Är det för att de sa att intäkterna väntas bli lägre i framtiden? Hur fasen kan något företag våga tala om ovissa framtidsutsikter då när aktieägarna sedan behandlar en som skit? För fan var glad istället att det går bra nu. Jag blir så jävla trött.

Se så, lugn nu, aktiemarknaden bygger på spekulation, det är så det fungerar i det stora hela. Det är inte så att alla sitter lugnt i sina båtar fram tills information ges utan det handlas i förväg på spekulation om hur framtiden kommer gå. Aktien handlas alltså potentiellt betydligt högre än vad det "reella" värdet är när information väl släpps, eller tvärtom och det är den reaktionen man ser.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Coffee Lake kom, och gjorde nästan alla till förlorare...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hoppas att överskottet återinvesteras för fortsatt utveckling och att aktieägarna inte kannibaliserar för hårt... AMD upplevs i mångt och mycket fortfarande vara tvåa på bollen när man spelar med Nvidia eller Intel och det vore kul att se en underdog ta kommandot igen.

AMD har inte gett utdelning till aktieägare sedan 1995, så de lär inte kannibalisera alls.

Det fortsatta problemet är att man endera har för höga tillverkningskostnader alt. tar ut för lågt pris för sina produkter.

I ett kvartal där Epyc (rimligen hög marginal) ska ha kompenserat (enligt AMD själva) för minskad försäljning av konsoler (rimligen låg marginal) samt där Ryzen (rimligen hög marginal på Ryzen 5/7 i alla fall) slapp konkurrens från Coffe Lake (CFL släpptes ju Q4) känns en bruttomarginal på 35 % väldigt låg. Framförallt när den ställs i relation till vilken bruttomarginal AMDs konkurrenter har.

Ändå enormt bra jobbat av AMDs ledning, de har vänt något som lika gärna kunde gått under för något år sedan till något som nu visar vinst. Men en fundamental problem som kvarstår är just att de produkter man producerar är för dyra/komplicerade i förhållande till vad marknaden verkar vara beredd att betala för dessa.

Kursen lär dyka idag, orsaken är gissningsvis i huvudsak två punkter

  • AMD skrev ner prognosen för Q4

  • Bruttomarginalen är fortsatt väldigt låg (den sänkte AMD i Q2)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD har inte gett utdelning till aktieägare sedan 1995, så de lär inte kannibalisera alls.

Det fortsatta problemet är att man endera har för höga tillverkningskostnader alt. tar ut för lågt pris för sina produkter.

I ett kvartal där Epyc (rimligen hög marginal) ska ha kompenserat (enligt AMD själva) för minskad försäljning av konsoler (rimligen låg marginal) samt där Ryzen (rimligen hög marginal på Ryzen 5/7 i alla fall) slapp konkurrens från Coffe Lake (CFL släpptes ju Q4) känns en bruttomarginal på 35 % väldigt låg. Framförallt när den ställs i relation till vilken bruttomarginal AMDs konkurrenter har.

Ändå enormt bra jobbat av AMDs ledning, de har vänt något som lika gärna kunde gått under för något år sedan till något som nu visar vinst. Men en fundamental problem som kvarstår är just att de produkter man producerar är för dyra/komplicerade i förhållande till vad marknaden verkar vara beredd att betala för dessa.

Kursen lär dyka idag, orsaken är gissningsvis i huvudsak två punkter

  • AMD skrev ner prognosen för Q4

  • Bruttomarginalen är fortsatt väldigt låg (den sänkte AMD i Q2)

Säg inte så de ska ju gå mera plus

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Helt sjukt egentligen att aktien dyker trotts ett väldigt bra resultat. Det är ju verkligen helt obegripligt. Är det för att de sa att intäkterna väntas bli lägre i framtiden? Hur fasen kan något företag våga tala om ovissa framtidsutsikter då när aktieägarna sedan behandlar en som skit? För fan var glad istället att det går bra nu. Jag blir så jävla trött.

Aktier är spel och dobbel. Allt som inte går plus, eller går plus men inte så mycket som beräknat sänker aktien. Har bolaget räknat med 1.8 miljarder i vinst men bara går 1.6 miljarder i vinst dyker aktien. Bara misstankar om att något kan gå ned sänker aktien. Fiser VD'n vid fel tillfälle går aktien ned. En massa hemmaspekulerare som köper och säljer baserat på vad nån synsk spågumma sagt på radion.

Nä jag är inget större fan av aktiesystemet.

Permalänk
Inaktiv

Hade inte Ryzen presterat så bra som den gjorde så tror jag AMD inte längre hade funnits kvar. AMD har en tuff period framför sig och man får hoppas på det bästa.

Angående Aktieägarna så ser jag dem som hjältar som har pumpat in så mycket pengar i AMD när de ej på så länge har haft bra cpuer. det var väl runt 2006 när Intel lanserade Intel Core 2 som AMD började sakta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Deras aktier dog helt efter detta :/

Nej? AMD's aktie ligger 25% plus i år. 1% upp idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Aktier är spel och dobbel. Allt som inte går plus, eller går plus men inte så mycket som beräknat sänker aktien. Har bolaget räknat med 1.8 miljarder i vinst men bara går 1.6 miljarder i vinst dyker aktien. Bara misstankar om att något kan gå ned sänker aktien. Fiser VD'n vid fel tillfälle går aktien ned. En massa hemmaspekulerare som köper och säljer baserat på vad nån synsk spågumma sagt på radion.

Nä jag är inget större fan av aktiesystemet.

Tacka vet jag planekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Nej? AMD's aktie ligger 25% plus i år. 1% upp idag.

Skrivet av anon159643:

Hade inte Ryzen presterat så bra som den gjorde så tror jag AMD inte längre hade funnits kvar. AMD har en tuff period framför sig och man får hoppas på det bästa.

Angående Aktieägarna så ser jag dem som hjältar som har pumpat in så mycket pengar i AMD när de ej på så länge har haft bra cpuer. det var väl runt 2006 när Intel lanserade Intel Core 2 som AMD började sakta efter?

De pengar som investeras i aktier som säljs på börsen går inte till företaget.... AMD får endast pengar om det sker en nyemission (nya aktier skapas och säljs av företaget). De aktier som redan existerar på börsen är alltså redan sålda av AMD till någon och det är bara den nuvarande ägaren som tjänar/förlorar pengar på att aktierna går upp/ner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Japp jag tror också att nästa gen APUer från AMD kan bli en riktig hit!!

Den förra gick ju mest på torsk pga. den låga minnesbandbredden. dual channel DDR3 delat på CPU och GPU är helt enkelt på tok för klent. Bara det faktum att man fixat minnesbandbredden! Men nu har man Ryzen och Vega under skalet också!

Mmm nja kanske inte den ultimata arkitekturen, men när jag byggde min A10-5800k-burk så blev det väldigt billigt då de flesta delarna var begagnade. 4-core CPU, integrerad 7660 GPU, en SSD och lite lätt överklockat 8GB RAM funkar till allt möjligt desktop-arbete och lätt-medium server. Nackdelen är att den går lite varm i mitt lilla chassi men det löse sig med enklare moddning.

Sitter fortfarande och leker filserver, hanterar nedladdningar, streamar film, kör emulatorer, kör lite indie-spel och alla möjliga andra små tjänster utan att hicka, 5 år senare.

Dock så är jag sugen på nåt som är 4c/8t med bättre inbyggd grafik och lägre TDP, får se om nåt sånt tittar fram.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|