Bygga en filserver/nas hjälp med val av komponenter

Permalänk
Medlem

Bygga en filserver/nas hjälp med val av komponenter

Skulle behöva bygga en nas/filserver med plats för 8+ diskar inte för högljudd och även klara av film i 4K x265/hevc utan att lagga.

Den skall bara dela ut mappar med filer från sina hårddiskar samt spela upp video filer (i framtiden) i 4K.
Komponenterna skall inhandlas hos webbhallen då jag har lite bitcoin som jag tänkte använda som betalning.

Jag har en gammal windows 7 pro licens som jag kan använda eller om det finns något annat operativsystem som passar bättre tänk på att jag då även behöver en mediaspelare som klarar av x265/hevc i 4K då.

Finns det något speciellt moderkort med plats för många diskar som rekommenderas eller är det något vanligt moderkort med ett extra kontrollerkort som gäller?

Hur stark processor krävs det för att spela upp x265/hevc i 4K?

Ram antar jag att 8GB blir lagom?

Jag antar att det integrerade grafikkortet duger om jag väljer en Intel processor?

Tack på förhand!

Edit/ Det här har jag kommit fram till själv att Skylake processorerna ska ha avkodning för x256 inbyggt i instruktionerna och senare processorer kommer kräva Windows 10 så min licens på Windows 7 Pro kommer ej att fungera då.
Så jag kom fram till följande så kan jag addera fler hårddiskar med tiden och boota från usb-minnet:

Kom gärna med förslag om något ser galet ut. /Edit

Edit2/ Tänkte bara tillägga att jag har en cpu kylare från Noctua modell större hemma som ska in i den nya burken då jag vill ha en tyst server/nas. /Edit2

Edit3/ Då jag inte fått några svar än så har jag kommit fram till det här men har ingen brådska att beställa än så skulle någon råka komma in och ha några invändningar så är jag öppen för det:

/Edit3

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Eftersom du uppenbarligen fokuserar på film och tänker lägga lite pengar på det (jag med) så skulle jag rekommendera att dela upp fil/media/lagring och uppspelningen. Det gör att förutom att du kan skala upp själva upplevelsen med dedikerade spelare även bättre stabilitet och dedikerad processorkraft för ev. transcodning.

Kör en Linuxbaserad server med Plex och sedan bygg på med kanske en NUC eller RPI + vilka mobila enheter du har. Att använda samma maskin som du har 100TB med filmer i som en HTPC dessutom med Win7 känns inte optimalt. Win10 med tvingande uppdateringar och omstarter än mindre vettigt för en server som ska dela ut media..

Att ha en NUC bakom en skärm och mounta nätverksdelade mappar i Windows funkar ypperligt bara du har ett vettigt nätverk hemma.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig sätta upp en windows server i hemmamiljö. Uppenbarligen har du tänkt lägga endel pengar på detta, men du blandar in "spel" och "konsument" komponenter med förväntad serverprestanda.. featuresets är helt olika för dessa tillämpningar

då du tänkt lägga ~10k på egen hårdvara och baserat på dom komponenter du valt skulle jag rekommendera ett färdigt system istället ex http://www.freenas.org/freenas-mini/

med 8 st 10 TB diskar i RAIDZ2 får du 47 TB lagring netto med ZFS's redundans, slutpriset med amazon prime skulle då bli ~ 40k plus frakt

växer du ur chassit migrerar du helt enkelt över till något med fler diskplatser

sen skulle jag inte använda det kontrollerkortet, hitta ett IT flashat LSI kort istället (och SAS expander för fler än 8 diskar). Beggade kort kostar inte farligt mycket och är i regel mer stabilt än ett sata expansionkort..

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

Personligen skulle jag aldrig sätta upp en windows server i hemmamiljö. Uppenbarligen har du tänkt lägga endel pengar på detta, men du blandar in "spel" och "konsument" komponenter med förväntad serverprestanda.. featuresets är helt olika för dessa tillämpningar

då du tänkt lägga ~10k på egen hårdvara och baserat på dom komponenter du valt skulle jag rekommendera ett färdigt system istället ex http://www.freenas.org/freenas-mini/

med 8 st 10 TB diskar i RAIDZ2 får du 47 TB lagring netto med ZFS's redundans, slutpriset med amazon prime skulle då bli ~ 40k plus frakt

växer du ur chassit migrerar du helt enkelt över till något med fler diskplatser

sen skulle jag inte använda det kontrollerkortet, hitta ett IT flashat LSI kort istället (och SAS expander för fler än 8 diskar). Beggade kort kostar inte farligt mycket och är i regel mer stabilt än ett sata expansionkort..

Jag håller med vad gäller Windows som server, speciellt om du ska bygga ett mediabibliotek. Freenas burken är inget jag skulle satsa på dock, speciellt om du ska dela ut dina filmer till många enheter och då ev. transcoda. Den är alldeles för klen helt enkelt. Bättre bygga egen hårdvara som är uppgraderingsbar.

Sedan så har jag aldrig förstått när folk argumenterar för att det ska vara viss hårdvara för den och den tillämpningen. "En Xeon är inte till för överklockning", "Konsumentmoderkort är inte till för att vara server"..

Det är ungefär lika lustigt som om jag skulle hoppa på killen på gymmet som tränar i såna tramsiga klättrarskor (med tår) och säga att "DE där skorna är inte till för att gymma i"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Eftersom du uppenbarligen fokuserar på film och tänker lägga lite pengar på det (jag med) så skulle jag rekommendera att dela upp fil/media/lagring och uppspelningen. Det gör att förutom att du kan skala upp själva upplevelsen med dedikerade spelare även bättre stabilitet och dedikerad processorkraft för ev. transcodning.

Kör en Linuxbaserad server med Plex och sedan bygg på med kanske en NUC eller RPI + vilka mobila enheter du har. Att använda samma maskin som du har 100TB med filmer i som en HTPC dessutom med Win7 känns inte optimalt. Win10 med tvingande uppdateringar och omstarter än mindre vettigt för en server som ska dela ut media..

Att ha en NUC bakom en skärm och mounta nätverksdelade mappar i Windows funkar ypperligt bara du har ett vettigt nätverk hemma.

Jag kommer inte trascode någonting jag kommer endast dela ut mappar i nätverket. Det står en nu NUC där servern kommer hamna i framtiden och det ända den gör idag är spelar upp serier, film och sport som jag kollar på när jag sitter på min motionscykel.
Det kommer vara som max 3 användare åt gången på min server och allt material kommer spelas upp med Mediaplayer Classic HC.
Sen kommer jag inte köra någon raid då allt materiel som kommer ligga på servern ligger på blu-ray och dvd skivor eller är saker som är uppbackade på en annan burk. Så allt som finns går att ersätta om någon disk skulle dö.

Tack för svaren!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

@Cyberhof: hur lång tid kommer det ta dig att återskapa en förlorad 10TB disk från blueray? hur kommer du äns bli medveten om ifall du förlorat data på en 10 TB NTFS eller ExFAT disk?

När du hanterar dessa volymer data är ZFS checksums guld värt, enbart i arbetstimmar om inte annat..

@Clint Eastwood: att lagra data över tid och att klämma ur flest FPS per watt är två heelt olika jobb.. hur ofta installerar ni om Windows på era spelmaskiner? Data ska ligga på disk i årtionden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

@Cyberhof: hur lång tid kommer det ta dig att återskapa en förlorad 10TB disk från blueray? hur kommer du äns bli medveten om ifall du förlorat data på en 10 TB NTFS eller ExFAT disk?

När du hanterar dessa volymer data är ZFS checksums guld värt, enbart i arbetstimmar om inte annat..

@Clint Eastwood: att lagra data över tid och att klämma ur flest FPS per watt är två heelt olika jobb.. hur ofta installerar ni om Windows på era spelmaskiner? Data ska ligga på disk i årtionden..

Jag har idag många filmer som är uppbackade på en annan burk och övriga filmer kommer vara dussinfilmer som jag inte bryr mej allt för mycket om jag förlorar men kan backa upp igen.
Jag har kört med det här systemet tidigare med 6 diskar på 4-8TB st men har vuxit ur den nu och tänkte då fixa en ny med mer utrymme.
Jag lär upptäcka att jag har förlorat data när jag behöver något som antingen inte hittas längre eller att den är korrupt och inte går att spela upp längre jag har varit med om båda scenariona innan och kan leva med det.
Jag har ingen lust att förlora utrymme på filservern när jag ändå backar upp mycket ändå.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Backar du upp skadade filer är dom skadade även när du läser tillbaka dom från backup..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

@Cyberhof: hur lång tid kommer det ta dig att återskapa en förlorad 10TB disk från blueray? hur kommer du äns bli medveten om ifall du förlorat data på en 10 TB NTFS eller ExFAT disk?

När du hanterar dessa volymer data är ZFS checksums guld värt, enbart i arbetstimmar om inte annat..

@Clint Eastwood: att lagra data över tid och att klämma ur flest FPS per watt är två heelt olika jobb.. hur ofta installerar ni om Windows på era spelmaskiner? Data ska ligga på disk i årtionden..

Om han tappat en hel disk märker han det direkt. Återställningstid direkt relaterad till överföringshastighet. Om han drabbas av bitröta kanske han inte märker det direkt dock. Streama filmer är hyfsat okänsligt för lite bitflipps här och där (UDP) sålänge det är moderata mängder. Hursom, TS har originalen + backup så jag misstänker att det inte är prio 1 med bit-konsistent data på lagrade filmerna sålänge det inte är besvärande.

Vad gäller olika jobb är vi på samma sida av argumentet.

Permalänk
Medlem

Nas4free eller unraid. 8 diskar låter MYCKET, med unraid så stängs diskar av då det inte används. Backup kan man ha som är ok. Inte lika säkert som freenas med zfs och ecc. Snarare lite vekare än en synology vid avsaknad av ecc ram. Om du endast ska flytta data och inte transcoda något räcker en i3. Det blir tystare så också. Nätaggregatet behöver inte vara blodigt med unraid då det kan starta diskarna en o en. Där spar du också en del oljud. Köp inget z moderkort välj ett med b chip istället utan lull. Finns massa kort som är designade för 24/7 drift i första hand. Du behöver inte ha det senaste alls. Filöverföringarnangår inte fortare för det. 8 giggle minne behövs inte heller. Först kommer kontroller kortet flaska. hårddiskarna som kommer flaska sen, sen nätverkshastigheten. Finns kort med 6 native sata platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Backar du upp skadade filer är dom skadade även när du läser tillbaka dom från backup..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag backar inte upp trasiga filer utan direkt efter att dom är rippade så backas dom upp.

Skrivet av Clint Eastwood:

Om han tappat en hel disk märker han det direkt. Återställningstid direkt relaterad till överföringshastighet. Om han drabbas av bitröta kanske han inte märker det direkt dock. Streama filmer är hyfsat okänsligt för lite bitflipps här och där (UDP) sålänge det är moderata mängder. Hursom, TS har originalen + backup så jag misstänker att det inte är prio 1 med bit-konsistent data på lagrade filmerna sålänge det inte är besvärande.

Vad gäller olika jobb är vi på samma sida av argumentet.

Jo det var min tanke också!

Skrivet av IRONBERG:

Nas4free eller unraid. 8 diskar låter MYCKET, med unraid så stängs diskar av då det inte används. Backup kan man ha som är ok. Inte lika säkert som freenas med zfs och ecc. Snarare lite vekare än en synology vid avsaknad av ecc ram. Om du endast ska flytta data och inte transcoda något räcker en i3. Det blir tystare så också. Nätaggregatet behöver inte vara blodigt med unraid då det kan starta diskarna en o en. Där spar du också en del oljud. Köp inget z moderkort välj ett med b chip istället utan lull. Finns massa kort som är designade för 24/7 drift i första hand. Du behöver inte ha det senaste alls. Filöverföringarnangår inte fortare för det. 8 giggle minne behövs inte heller. Först kommer kontroller kortet flaska. hårddiskarna som kommer flaska sen, sen nätverkshastigheten. Finns kort med 6 native sata platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte ligga på 11 diskar när det är komplett om jag inte moddar in ytterligare någon disk så ja det kommer vara väldigt många diskar, tack för tipsen ang mjukvaran jag ska kolla upp det när jag får tid!
Jo jag förstår att cpu valet är overkill jag skulle nog kunna klara mej på en Pentium men när jag ändå håller på så tänkte jag skaffa en i5 för man vet aldrig vad jag får för mej att göra med servern om ett år eller två.
Tanken med moderkortet var att ta et z kort för att tillverkarna ofta lägger ner bättre komponenter i dem än i billigare chipset.
Förstår att 8GB minne säkert är overkill men lite som processorn så är det skönt att ta i, i överkant om jag får för mej att göra något ytterligare med servern i framtiden.
Moderkortet jag valt kör med 6 native sata platser så jag kommer att ha portar för totalt 16 diskar.

Tack alla för svar!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Nas4free eller unraid. 8 diskar låter MYCKET, med unraid så stängs diskar av då det inte används. Backup kan man ha som är ok. Inte lika säkert som freenas med zfs och ecc. Snarare lite vekare än en synology vid avsaknad av ecc ram. Om du endast ska flytta data och inte transcoda något räcker en i3. Det blir tystare så också. Nätaggregatet behöver inte vara blodigt med unraid då det kan starta diskarna en o en. Där spar du också en del oljud. Köp inget z moderkort välj ett med b chip istället utan lull. Finns massa kort som är designade för 24/7 drift i första hand. Du behöver inte ha det senaste alls. Filöverföringarnangår inte fortare för det. 8 giggle minne behövs inte heller. Först kommer kontroller kortet flaska. hårddiskarna som kommer flaska sen, sen nätverkshastigheten. Finns kort med 6 native sata platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, det är inte just Unraid som stänger av diskarna utan ett viss program som används. Funkar lika bra på ett barebones Linux med. Dock, tanken är rätt, med media över flera diskar finns det ingen anledning att alla snurrar hela tiden.

Permalänk
Inaktiv

Om du ska köra ZFS så saknas ECC minne och ett kort som faktiskt fungerar bra som kontroller (LSI eller liknande). Sedan ska man akta sig för att stänga av diskar hela tiden, data visar att det är det som dödar de. Det är klart bättre att de snurrar hela tiden (om man bryr sig om data som sitter på de, om inte gör vad som helst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Sedan ska man akta sig för att stänga av diskar hela tiden, data visar att det är det som dödar de. Det är klart bättre att de snurrar hela tiden (om man bryr sig om data som sitter på de, om inte gör vad som helst).

Det här är lite av en avvägningsfråga. Om disken nannar efter 8 sekunder idle, och måste spinna upp hela tiden, så är det inte bra. Men om disken nannar efter en kvart, och inte startas upp igen på 8 timmar, är det inte ett problem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Om du ska köra ZFS så saknas ECC minne och ett kort som faktiskt fungerar bra som kontroller (LSI eller liknande). Sedan ska man akta sig för att stänga av diskar hela tiden, data visar att det är det som dödar de. Det är klart bättre att de snurrar hela tiden (om man bryr sig om data som sitter på de, om inte gör vad som helst).

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det här är lite av en avvägningsfråga. Om disken nannar efter 8 sekunder idle, och måste spinna upp hela tiden, så är det inte bra. Men om disken nannar efter en kvart, och inte startas upp igen på 8 timmar, är det inte ett problem.

Jo, har själv räknat på både uptime och termodynamisk påverkan på disk. Svårt som attan var man ska lägga sig.. Sitter ju själv på 16x8TB med filmer som man ska försöka göra det bästa möjligt av. Här kan man ju t.ex. fundera lite på att offra en disk för 'flyktig' media som serier och kanske SVT streams. Låta den snurra konstant typ. Lär ju vara mer access på den än klassikerna man inte rotar så mycket i.

Permalänk
Medlem

Frågan är, hur många använder din centraliserade lagring, och hur använder de den?Jag menar, är det TV serier & film, så är det rimligt att förvänta sig att någon "bläddrar" och kanske rent av "provstartar" några filer, men när man väl valt en, så är man färdig för den närmaste halvtimman, upp till d närmaste 3 timmarna.
Bara den / de diskarna man faktiskt nyttjar behöver spinna under den tiden, och inte alla diskarna har spunnits upp för att hamna i det läget. JAG hade antagligen kört på typ 5 minuters spin down för något sådant.
Om diskarna däremot är mål för exempelvis torrents, som kan generera gott om "slumpmässiga" läs och skrivningar, så hade jag satt den på något högre, kanske "bara" en kvart.
Och sen är där ju fler-användar scenariot där man helt enkelt förutsätter att alla diskarna regelbundet får någon träff, och måste spinna upp. Då hade diskarna antagligen fått rotera hela tiden, om det är möjligt hade jag spunnit ned dem baserat på klockslag, typ från 1 på natten till 3 på eftermiddagen får de natta redan efter 5 minuter, och mellan 3 på eftermiddagen och 1 på natten spinner de inte ned alls.. Eller vilka tider som nu passar alla familjemedlemmars dygnsrytm. (Och, om det alls är möjligt att styra på tider med er lösning)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Frågan är, hur många använder din centraliserade lagring, och hur använder de den?Jag menar, är det TV serier & film, så är det rimligt att förvänta sig att någon "bläddrar" och kanske rent av "provstartar" några filer, men när man väl valt en, så är man färdig för den närmaste halvtimman, upp till d närmaste 3 timmarna.
Bara den / de diskarna man faktiskt nyttjar behöver spinna under den tiden, och inte alla diskarna har spunnits upp för att hamna i det läget. JAG hade antagligen kört på typ 5 minuters spin down för något sådant.
Om diskarna däremot är mål för exempelvis torrents, som kan generera gott om "slumpmässiga" läs och skrivningar, så hade jag satt den på något högre, kanske "bara" en kvart.
Och sen är där ju fler-användar scenariot där man helt enkelt förutsätter att alla diskarna regelbundet får någon träff, och måste spinna upp. Då hade diskarna antagligen fått rotera hela tiden, om det är möjligt hade jag spunnit ned dem baserat på klockslag, typ från 1 på natten till 3 på eftermiddagen får de natta redan efter 5 minuter, och mellan 3 på eftermiddagen och 1 på natten spinner de inte ned alls.. Eller vilka tider som nu passar alla familjemedlemmars dygnsrytm. (Och, om det alls är möjligt att styra på tider med er lösning)

Det kommer max vara tre samtidiga användare men oftast är det bara jag då jag lever ensam men ibland får man ett kvinnobesök eller ett par polare som vill bläddra och se vad jag har på burken samtidigt som jag kanske har något på en annan dator.
Jag kommer inte köra några torrents alls på den här burken utan den är bara avsedd för långvarig förvaring.
Jag kommer dock använda servern runt 12-16 timmar om dygnet då jag är långtidssjukskriven och gillar att ha någonting på i bakgrunden vare sej jag är vaken eller sover (mycket ångest) så det är nog optimalt att låta en disk spinna ner efter till exempel 5 minuters uppehåll.

Helt klart bra synpunkter och det ger mej lite att tänka på.

Tack för ditt svar!

Edit/
Läste på en sida angående kontrollerkortet jag valt och insåg snabbt att 10x sata 6 diskar på en pci-express 2.0 kommer bli olidligt slött så jag valde 2x kontrollerkort med 4xsata portar på istället, det kommer säkert flaska på bra ändå men kör jag 6 diskar i moderkortet och 2 diskar per kort så borde det funka ok tänkte jag.

/Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

-=Mr_B=- har många synpunkter som resonerar bra med mina. Lägg några timmar på research och visualisera dig ditt användarbehov i framtiden.

Under tiden:
Bocka ur de där 10st. WD Red diskarna och bocka in 5 st. WD My Book 20 TB istället. Diskarna inuti är detsamma och garantin likaså numera. Du sparar initialt runda slängar 500:- per disk vilket ger 5000:- i ditt fall. Ytterligare en tusing på att sälja chassina efter 3 år. Whammy!

Permalänk
Medlem

@Cyberhof:

Köpe HPe Microserver gen8 från Dustinome, billigare filserver får du inte.
Ca 2300kr sen får du såklart köpa till hdd's.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

@Cyberhof:

Köpe HPe Microserver gen8 från Dustinome, billigare filserver får du inte.
Ca 2300kr sen får du såklart köpa till hdd's.

Jag misstänker att du missade att TS har/ska ha 10x10TB värt med data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

-=Mr_B=- har många synpunkter som resonerar bra med mina. Lägg några timmar på research och visualisera dig ditt användarbehov i framtiden.

Under tiden:
Bocka ur de där 10st. WD Red diskarna och bocka in 5 st. WD My Book 20 TB istället. Diskarna inuti är detsamma och garantin likaså numera. Du sparar initialt runda slängar 500:- per disk vilket ger 5000:- i ditt fall. Ytterligare en tusing på att sälja chassina efter 3 år. Whammy!

Ja det var ingen liten peng att spara på att göra så där tack för tipset!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Ja det var ingen liten peng att spara på att göra så där tack för tipset!

Iskallt. En bira någon gång i framtiden som tack räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag misstänker att du missade att TS har/ska ha 10x10TB värt med data?

Oj, så går det när man skummläser bara.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Diskarna inuti är detsamma och garantin likaså numera.

Säker? Prisjakt listar Mybook, med 2 års, inte tre års garanti. Det "borde" innebära att även diskarna bara har 2 års garanti.
Kan iofs vara värt det i alla fall, med tanke på besparingen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Säker? Prisjakt listar Mybook, med 2 års, inte tre års garanti. Det "borde" innebära att även diskarna bara har 2 års garanti.
Kan iofs vara värt det i alla fall, med tanke på besparingen.

Enligt WD själva så är det 3år. https://support.wdc.com/warranty/warrantypolicy.aspx?lang=en

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Nice. Då borde det vara självklart därifrån.
Och eftersom "My Books" i dag är "user seriveable" så kan de inte bråka om att man öppnat, och plockat ut diskarna.
Möjligen bör man märka diskarna så man kan återbörda dem till "rätt" my book, men egentligen tror jag inte de har sådana listor.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nice. Då borde det vara självklart därifrån.
Och eftersom "My Books" i dag är "user seriveable" så kan de inte bråka om att man öppnat, och plockat ut diskarna.
Möjligen bör man märka diskarna så man kan återbörda dem till "rätt" my book, men egentligen tror jag inte de har sådana listor.

Ja precis min tanke också att märka diskarna men dom är åtminstone numrerade såg jag i den här unboxing videon: https://www.youtube.com/watch?v=cHjqDs-UA5g

Men jag börjar fundera på om jag verkligen behöver en nas/fil-server nu eller om jag bara ska köpa ett gäng av dessa och köra externt på en av mina befintliga datorer och sen bara dela ut dem i nätverket.
Jag kan börja med att köpa diskarna och vill jag ha en nas/fil-server så kan jag alltid köpa till det i efterhand då jag ändå kommer behöva diskarna.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nice. Då borde det vara självklart därifrån.
Och eftersom "My Books" i dag är "user seriveable" så kan de inte bråka om att man öppnat, och plockat ut diskarna.
Möjligen bör man märka diskarna så man kan återbörda dem till "rätt" my book, men egentligen tror jag inte de har sådana listor.

Det är tre år. Dock, det 'sägs' att de vill ha både disk och chassi när du åberopar garantin. Därav min kommentar att hålla på chassit. Som du säger så är det user servible på dem, med egna serienummer. Det är vanliga WD Red helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Ja precis min tanke också att märka diskarna men dom är åtminstone numrerade såg jag i den här unboxing videon: https://www.youtube.com/watch?v=cHjqDs-UA5g

Men jag börjar fundera på om jag verkligen behöver en nas/fil-server nu eller om jag bara ska köpa ett gäng av dessa och köra externt på en av mina befintliga datorer och sen bara dela ut dem i nätverket.
Jag kan börja med att köpa diskarna och vill jag ha en nas/fil-server så kan jag alltid köpa till det i efterhand då jag ändå kommer behöva diskarna.

Klart du kan men där tappade du mitt intresse..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Klart du kan men där tappade du mitt intresse..

Jo jag kan förstå det då det inte alls är lika roligt, sorry.
Men det innebär att jag kan lägga mer pengar på fler diskar i framtiden och att jag kan bjuda dej på både öl och whiskey om du någon gång tar dej till Nynäshamn!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]