CSN hoppa av/skippa kurs smidigast?

Permalänk

CSN hoppa av/skippa kurs smidigast?

Jag har idag CSN bidrag+lån för 100% studier. Nyligen så har jag kommit till insikten att jag verkligen inte orkar med en av kurserna som jag läser just nu. Jag tänkte då helt enkelt sluta gå på föreläsningarna samt skippa tentan på den kursen. Jag planerar istället att söka en distans-kurs på samma poäng i sommar och inte söka något bidrag för den kursen.

Jag vet att man måste klara typ 75% av kurserna efter det första året och det ska inte vara något problem då jag gjorde min CSN ansökan för hela året direkt. Men kan jag göra som planerat utan problem eller hur funkar det? Måste jag ändå gå på tentan på kursen för att inte det ska bli något knas med CSN eller är det något annat som jag missat?

Permalänk

Ring CSN och prata med dom så får du ett riktigt svar.

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem

Lättast är att ringa CSN. Dom har i princip inga köer nu när det är mitt i terminen.

Beror för övrigt på hur många poäng du läser, hur många du sökt för, hur många du kommer klara.

Permalänk

@robert207:
Har provat men fick bara ett superbyråkratiskt svar, läser du inte enligt ansökan så ska du rapportera förändrade förhållanden till CSN för justering av utbetalningar typ. Men det blir ju samma i slutändan anser jag, men ville kolla om någon har mer koll.

Permalänk
Medlem

@burton666: om kursen i fråga är under 7.5 hp så kommer du inte få några konsekvenser. Är den mer än 7.5 hp så måste du plugga ikapp inför nästa höst (vilket du tänkt göra)

Permalänk

Det måste ju vara typ samma sak som om jag försökt klara kursen men inte lyckats på tentorna, en sådan kurs kan man väl ha släpandes i flera år.
Kursen är på 7.5hp och jag har tänkt att läsa en annan kurs på lika många poäng i sommar.
Jag läser förövrigt 60hp per år, och jag sökte för hela året direkt på den förra ansökningen.

Permalänk
Medlem

Såhär fungerar det:

Första året är det inte det inte krav på 75% godkänt på hela året, utan det är 62,5% vilket i ditt fall resulterar i att när du söker CSN nästa sommar, eller i Augusti där omtentor brukar ligga på de flesta stora universitet, så ska du ha 37 poäng ihopsamlat under hela året.

Du behöver inte gå på tentan för att den ska räknas mot dina 60 poäng, (för 100% studietakt), men du måste registrera dig på alla kurser under hela året. Om du läser en distanskurs i sommar betyder det att du läser 66 poäng under året, (eller vad nu den kursen är värd). Detta är inte ett problem alls då du redan ansökt om CSN för 60 poäng, fulltid, och du kan således nyttja godkända poäng i den kursen mot din CSN gräns.

CSN kollar enbart på hur mycket poäng du ansöker för och hur mycket poäng du har fått godkänt när du söker nästa gång.

Praktiskt exempel:

I somras lämnade jag in laborationer värt 5 högskolepoäng som jag hade från år 1. Dessa laborationer blev godkända och jag fick in mina poäng. Jag kan nu nyttja dessa poäng, i år, för att söka CSN nästa sommar - detta trots att jag har varit registrerad på kursen under 3 års tid.

Efter år 1 ökas gränsen till 75%, 45 högskolepoäng, men samma regler gäller överlag ändå. CSN är lite av ett "clusterfuck" som kan vara svårt att greppa, men det viktiga är att du alltid ansöker om fulltid, om det är vad du läser, och alltid klarar 45% efter att du har fått ditt CSN godkänt.

Edit: Att få information från CSN är lite som att gå i ett minfält, i crocs, naken med Icona pop i hörlurarna. Helt omöjligt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Det måste ju vara typ samma sak som om jag försökt klara kursen men inte lyckats på tentorna, en sådan kurs kan man väl ha släpandes i flera år.
Kursen är på 7.5hp och jag har tänkt att läsa en annan kurs på lika många poäng i sommar.
Jag läser förövrigt 60hp per år, och jag sökte för hela året direkt på den förra ansökningen.

Första året på högskola måste du klara mindre, typ 63% och att booma en kurs för inget utom att du måste ta igen den senare. Du kan ha den släpande hur länge du vill, det spelar isf bara roll för vissa examen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kontakta CSN först att du har tänkt hoppa av en kurs, CSN kommer fråga om du tänkt köra en annan kurs istället. Om inte, så justeras det du får från CSN. Om man inte anmäler till CSN att man hoppar av en kurs så kommer de förr eller senare upptäcka det och kräva tillbaka pengar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag menar självklart 45 poäng och inte 45% i tidigare inlägg!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync