Hjälpa bekant med internetproblem ( AC68U i hem med Tivo), spelkod som tack :)

Permalänk
Medlem

Hjälpa bekant med internetproblem ( AC68U i hem med Tivo), spelkod som tack :)

Hej, vänder mig till er Swecs som kanske haft liknande problem, sett lite i forumet med liknande fall med inget definitivt svar.

Har uteslutit fel på router, ISP, kablage, imorgon ska mediaomvandlare kanske återställas för att utesluta det, men det verkar vara ett återkommande problem. Min bekant har Bahnhof som internetleveratör, Comhem för IP-telefoni samt Tivo.

Problemet är att nerladdningshastigheten går inte högre än cirka 30 Mbit/s via wifi (både på 2.4 & 5 Ghz , flera olika kanaler och frekvenser), när via kabel så blir det cirka 90, medan uppladdnings är i sin ordning.

Läst att det är för att IP-telefonin premieras i bandbredden så att vid belastning kan det bli ett sådant problem, men varför just Wifi är en mindre gåta att lösa. Kommer imorgon cirka 12-13 vara på plats hos bekant för att försöka felsöka ännu mer.

Blivit bollad fram och tillbaka av Asus, Comhem samt fastighetsägaren, så följande är det jag vet hittills:
- Testat med egen router av samma modell med samma problem, samt annan router ( med Bahnhofs så fungerar det "bättre " ).
- Testat med olika enheter med wifi samt kabel och är enbart via wifi som detta problem uppstår.
- Prövat med dem inställningar som finns på SweC samt andra sidor utan framgång ( WMM, UPNP,QoS, mm. är avstängda ).
- Vet att tydligen är Multicast ett problem, men har lyckats få Tivo att fungera med routern, tidigare gick detta ej.
- Läst lite någonstans att Tivo kan bidra då den tar högre bandbredd utan anledning, men verkar inte så i detta fall.
- Har två olika switchar som jag provat med, men då fungerar ej Tivon om kopplad till en switch, enbart direkt till routern.
- Där internet-uttaget finns, finns även numrerade ethernet kopplingar där varje går till ett rum med ett-två uttag.
- Försökte via dessa koppla internet till switch, switch till dem olika uttagen, och därefter från ett uttag, till router/switch.
- Den kopplingen skickar ingen internet signal alls, därav misstänker mediaomvandlaren som jag kommer felsöka sist.

Så någon som kanske har inställningar eller löst problemet kan guide skriftligt eller när jag är på plast imorgon via mobil kanske ?

Tacksam för svar då ångerrätten börjar närma sig för routern och hoppas lösa detta för att IT-frälsa min bekant istället för att hon ska ångra sig och lämna tillbaka den

Mvh

Permalänk
Medlem

Spontant låter detta som något annat problem än router, routerns wifi, eller liknande.

Jag hade felsökt enligt följande:
1) Utan router, stäng av alla routrar och testa. (Detta visar vad grejerna klarar av som bäst, typ)
2) Över wifi, se först till att det inte är många andra wifi-nät i luften, flytta ut routern mitt på golvet, ställ den på en stol och ha fri sikt mot routern och testa igen. För all del, testa att byta kablar också så dom inte är felkälla. Om så problemet kvarstår, byt kanaler och testa. Testa även via mobil och via dator.

Jag hade även fabriksåterställt just den routern och sedan testat. Vissa mjukvaror från Asus har just slöat ner throughputen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Morgon ! Glömde nämna följande:

- Har utan router, testat vara direktkopplat in i internetuttaget, fungerar som det ska med kabel, full hastighet.
- Felsökt Wifi störningar och routern störs ej av andra trådlösa signaler.
- Har flyttat på routern till flera platser, testat andra och nya kablar. Byt kanaler. Testade den även hemma hos mig, inga problem alls.
- Testat med flera datorer och mobiler med samma resultat, nerladdningshastigheten förblir låg.
- Fabriksåterställt routern, uppdaterat även med senaste firmware, startat även om den.

Permalänk
Medlem

Du måste alltid fabriksåterställa ASUS routrarna efter en firmware uppgradering.

Nu vet jag inte så mycket om hur TIVO funkar men antar att de kör Multicast.
Om Multicast paketen skickas ut över Wifi kan det nog bli lite konstigt.
Asus borde ha nån inställning som så de bara skickas ut till den port som TIVO boxen sitter i.
Tekniken för detta heter IGMP snooping så kolla om ASUS har nåt sådant.

Nu tror jag iofs inte att Multicast borde påverka så mycket på nedladdnings hastighet.
Telias Multicast ström ligger på 8Mbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kan du förklara hur detta fungerar?

Min bekant har Bahnhof som internetleveratör, Comhem för IP-telefoni samt Tivo

Så du har två routrar från två leverantörer som du kopplar till samma nätverk?

Kan du rita upp det så att det bli lättare att förstå.

Sedan undrar jag hur du genomförde detta?
Felsökt Wifi störningar och routern störs ej av andra trådlösa signaler.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Du måste alltid fabriksåterställa ASUS routrarna efter en firmware uppgradering.

Nu vet jag inte så mycket om hur TIVO funkar men antar att de kör Multicast.
Om Multicast paketen skickas ut över Wifi kan det nog bli lite konstigt.
Asus borde ha nån inställning som så de bara skickas ut till den port som TIVO boxen sitter i.
Tekniken för detta heter IGMP snooping så kolla om ASUS har nåt sådant.

Nu tror jag iofs inte att Multicast borde påverka så mycket på nedladdnings hastighet.
Telias Multicast ström ligger på 8Mbit.

Har även fabriksåterställt i samband med vanlig återställning och uppgradering, ingen skillnad. Möjligt att TIVO kör Multicast men tror mer det är för IP-telefonin, då tydligen ska den trafiken från dem prioriteras och då uppstår denna problem.

Har i Asus routern redan aktiverat för snooping samt dem lan portar som ska vara aktiverade, utan framgång.

Telia verkar ha en bra guide för det problemet medan Comhem, då jag vet att min bekants brorsa hade precis samma problem, nästan låtsas som att det regnar och självklart har ingen support för annat än deras routers, vill knappt ge ut inställningar.

Skrivet av BrusE:

Kan du förklara hur detta fungerar?

Min bekant har Bahnhof som internetleveratör, Comhem för IP-telefoni samt Tivo

Så du har två routrar från två leverantörer som du kopplar till samma nätverk?

Kan du rita upp det så att det bli lättare att förstå.

Sedan undrar jag hur du genomförde detta?
Felsökt Wifi störningar och routern störs ej av andra trådlösa signaler.

Som ISP har min bekant Bahnhof. Som leveratör av IP-Telefoni och TIVO är det Comhem. Enbart en router, AC68U, är kopplad. Om man provar med Bahnhofs router så uppstår ej problemet, har prövat även med andra routers och samma problem uppstår.

Absolut kan återkomma med en ritning. För wifi felsök, har jag använt Android appen " Wifi Analyzer " för att söka efter potentiella störningar och allt är i sin ordning där med inga andra nätverk som skulle påverka. Har prövat olika kanaler, frekvenser mm.

Permalänk
Medlem

PS ursäktar sent svar, lite småsjuk i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Har även fabriksåterställt i samband med vanlig återställning och uppgradering, ingen skillnad. Möjligt att TIVO kör Multicast men tror mer det är för IP-telefonin, då tydligen ska den trafiken från dem prioriteras och då uppstår denna problem.

Har i Asus routern redan aktiverat för snooping samt dem lan portar som ska vara aktiverade, utan framgång.

Telia verkar ha en bra guide för det problemet medan Comhem, då jag vet att min bekants brorsa hade precis samma problem, nästan låtsas som att det regnar och självklart har ingen support för annat än deras routers, vill knappt ge ut inställningar.

Som ISP har min bekant Bahnhof. Som leveratör av IP-Telefoni och TIVO är det Comhem. Enbart en router, AC68U, är kopplad. Om man provar med Bahnhofs router så uppstår ej problemet, har prövat även med andra routers och samma problem uppstår.

Absolut kan återkomma med en ritning. För wifi felsök, har jag använt Android appen " Wifi Analyzer " för att söka efter potentiella störningar och allt är i sin ordning där med inga andra nätverk som skulle påverka. Har prövat olika kanaler, frekvenser mm.

När det kommer till felsökning av WiFI så är appen "Wifi Analyzer" ett trubbigt verktyg som inte visar störningar.
Det visar endast antal synliga WiFi nätverk per kanal. För att se störningar så behöver man speciella verktyg.

Ett WiFi kan bli störd av allt möjligt. Allt från Bluetooth till rörelsedeckare som larm använder. Den värsta är nog mikrougnen.
Ska man felsöka WiFi hemma så gäller det att dra ut strömmen från alla enheter som finns i närheten och i anslutande rum av routern.
Sedan ställer man routern mitt i rummet och testar.

Om jag ska våra på mig en gissning så tror jag att du har problem med ARP förfrågningar som är för många och det påverkar ditt
WiFi. Beroende hur du har kopplat ihop Comhem med Bahnhof så kan det läcka mellan dessa nätverk och rakt in polarens LAN.
Kör man med kabel så är inte arp förfrågningar ett problem. Dock så kan för många vara ett problem för WiFi eftersom de
upptar kapacitet vilket gör att nätet går långsammare.

Detta är endast en gissning från min sida, men det kan hända om man inte vet vad man gör och kopplar ihop flera nät på fel sätt.
Hur sker avlämningen av dessa tjänster? Vart kopplas din polares in sin AC68U?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

När det kommer till felsökning av WiFI så är appen "Wifi Analyzer" ett trubbigt verktyg som inte visar störningar.
Det visar endast antal synliga WiFi nätverk per kanal. För att se störningar så behöver man speciella verktyg.

Ett WiFi kan bli störd av allt möjligt. Allt från Bluetooth till rörelsedeckare som larm använder. Den värsta är nog mikrougnen.
Ska man felsöka WiFi hemma så gäller det att dra ut strömmen från alla enheter som finns i närheten och i anslutande rum av routern.
Sedan ställer man routern mitt i rummet och testar.

Om jag ska våra på mig en gissning så tror jag att du har problem med ARP förfrågningar som är för många och det påverkar ditt
WiFi. Beroende hur du har kopplat ihop Comhem med Bahnhof så kan det läcka mellan dessa nätverk och rakt in polarens LAN.
Kör man med kabel så är inte arp förfrågningar ett problem. Dock så kan för många vara ett problem för WiFi eftersom de
upptar kapacitet vilket gör att nätet går långsammare.

Detta är endast en gissning från min sida, men det kan hända om man inte vet vad man gör och kopplar ihop flera nät på fel sätt.
Hur sker avlämningen av dessa tjänster? Vart kopplas din polares in sin AC68U?

Med störningar tänkte mer på överlappande nätverk, andra Wifi signaler från mobil och visst även mikron har varit lite i åtanke, men med tanke på att samma händer med andra routers utom Bahnhofs, och hennes bror ( som med samma problem tidigare i samma lägenhet, samma mikro mm) löste det, så kan jag nog ganska säkert utesluta med mesta men allt är såklart möjligt !

Självfallet har jag inte specialverktyg för något för avancerat felsök så där stannar min begränsning. Tror jag stött på ARP i nåt forum/inställning i AC68U men ska dubbelkolla, låter ju definitivt som boven i dramat men konstigt att det tydligen ofta drabbar dem med Tivo/IP-telefoni.

Direkt från mediaomvandlaren i byggnaden, går en lina till ett uttag (hade man två, hade det löst en hel del... ) , detta kan man direkt koppla routern till, eller via switch. Och i samma vägg där huvuduttaget finns, finns flera ethernet uttag som ledder till flera rum med ethernetuttag ( med hennes bror i samma lägenhet tidigare, fungerade det på ett sätt , återkommer med info).

Kommer återkomma med en ritning som kommer nog underlätta.

Tackar hittills för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Med störningar tänkte mer på överlappande nätverk, andra Wifi signaler från mobil och visst även mikron har varit lite i åtanke, men med tanke på att samma händer med andra routers utom Bahnhofs, och hennes bror ( som med samma problem tidigare i samma lägenhet, samma mikro mm) löste det, så kan jag nog ganska säkert utesluta med mesta men allt är såklart möjligt !

Självfallet har jag inte specialverktyg för något för avancerat felsök så där stannar min begränsning. Tror jag stött på ARP i nåt forum/inställning i AC68U men ska dubbelkolla, låter ju definitivt som boven i dramat men konstigt att det tydligen ofta drabbar dem med Tivo/IP-telefoni.

Direkt från mediaomvandlaren i byggnaden, går en lina till ett uttag (hade man två, hade det löst en hel del... ) , detta kan man direkt koppla routern till, eller via switch. Och i samma vägg där huvuduttaget finns, finns flera ethernet uttag som ledder till flera rum med ethernetuttag ( med hennes bror i samma lägenhet tidigare, fungerade det på ett sätt , återkommer med info).

Kommer återkomma med en ritning som kommer nog underlätta.

Tackar hittills för hjälpen !

Anledningen att det händer med Tivo kan vara så att leverantörer har kanske ett C-Nät eller större där alla dessa enheter sitter.
Då kan det genereras en hel del ARP förfrågningar när alla enheter "skriker". Dessa skickas på alla portar som är med i samma VLAN.
När du kopplar sedan ihop det med ett LAN så kommer alla dessa ARP att hamna där också.
Det är inga problem när du kör med kabel, men WiFi påverkas.

Som sagt, detta är bara en gissning från min sida.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Här är en ritning hur det var kopplat förr, och hur det är kopplat nu för att ens fungera:
https://drive.google.com/open?id=0B0vFHi-GeiBGUDBjUEN4YzVJeWc

Från mediaomvandlaren i källaren, går en RÖD lina till uttagsskåpet ( på VITA väggen), RÖD uttag är huvuduttaget från mediaomvandlaren. BLÅ uttag är ett uttag/ingång till vardagsrummet (bakom VITA väggen), grön till Rum X, resterande leder till olika rum med uttag, precis som med BLÅ.

RÖD: Direktlina till mediaomvandlare/huvudport/kabel från huvudport.
BLÅ: Port till vardagsrum/kabel kopplad till port för varddagsrum.
LILA: Nuvarande kabel som går från RÖD huvudport till routern för att ens fungera.
GRÖN: Annan port ill annat rum.
VIT: Andra portar till andra rum.

Det som skiljer är följande:

Bild nr 1: Tidigare koppling, från RÖD uttag, direkt till en Asus switch, därifrån, en VIP port kopplas till BLÅ uttag, som leder till vardagsrummet, där det kopplas direkt till AC68U. Och från en port på routern, kopplas ORANGE kabel till TIVO bredvid den.

Bild nr 2: Nu går ej längre med den switchen eller annan, och går inte heller att direktkoppla via väggen med RÖD kabel till BLÅ uttag längre, utan istället en LILA kabel ( finns inte med i skåpbilden), direkt från RÖD port direkt till AC68U, och ORANGE kabel till TIVO bredvid.

Dvs:
1: Misstänker knas med mediaomvandlaren/vägguttagen då det varit liknande problem förut.
2: Tidigare funkade det med switch och via väggen, nu går ej längre, därav misstänker punkt 1.
3: Tills vidare är min bekant kopplad med routern direkt till huvuduttaget, och TIVO till routern.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om tivo inte är inkopplad?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag fattat dig rätt, men om du kopplar in den röda som kommer ifrån källaren i blå wan-porten på Asus-routern.

Ifrån routerns gula lan-portar 1, 2, 3, 4, kopplar du in dig på panelens 1, 2, 3, 4, portar så borde det väl fungera.

Behöver du använda fler portar på panelen så måste du koppla en switch på en av lan-portarna på routern för att öka antalet uttag.

Ifrån switchens portar fyller du upp resten av portarna på panelen. Är lite osäker på din beskrivning,
kanske nån expert här i forumet fattar detta bättre. Lite osäker på hur comhems ip-telefoni är kopplad.
Möjligt att deras modem måste sitta först och sen bryggas.

Antar att det är wi-fi på Asus-routern du är ute efter.
Men som sagt kanske någon med bättre kunskaper kan klura ut det hela.

Andra alternativet är att koppla den röda i panelens WAN 1 uttag och sen koppla Asus-routern i valfritt rum och koppla den som access-punkt. ? Nåja, kan ha fel som sagt

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hej, inväntar svar från min bekant gällande en del, och har själv fått en del att ta hand om utöver småbesök på sidan, återkommer, tackar alla hittils för all hjälp och tålamod, uppskattat !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Hej, inväntar svar från min bekant gällande en del, och har själv fått en del att ta hand om utöver småbesök på sidan, återkommer, tackar alla hittils för all hjälp och tålamod, uppskattat !

Började det fungera?

Permalänk
Medlem

Hej alla, som vanligt utöver lite tid på SweC, så haft fullt upp

Inget har ändrats ännu, väntar på att min bekant ska byta till ny leveratör och hoppas nästa vecka gå förbi igen och kolla upp oavsett. Tackar hittils för alla svara, intresse och tålamod !

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Testat med powerline även och låg hastighet i lägenheten (nybyggt) medan hemma hos mig byggt 70-talet får jag toppenhastigheter, och har även kommit ett tillfälle att bli av med AC68U-routern till annan bekant då det blir inte lika lönt längre att felsöka med mera när kanske en annan router (Asus eller annat märke) kanske löser det hela, då med BBBs egna router får man cirka 90/90 vilket känns heldumt att man det ska bli sådant problem.

Tror resterande kan jag lösa, så jag tackar alla som bidragit till att hjälpa till utförligt och kommer vid tillfälle skicka ut spelkoder som utlovat som tack!

Permalänk
Medlem

Som liten bonusfråga: Annan bekant som kanske ska ta över Asus routern, har just nu Comhem och får internet via coax på comhem dosan i lägenheten.

Finns det en enkel adapter för coax-ehternet så man kan koppla till asus routern eller enklast att bara stänga av wifi på comhem routern och skicka via ethernet till asus routern ?

Permalänk
Medlem

@Gunior:
Min gamla DORO trådlösa hemtelefon störde WiFi så pass mycket så den är bakom kaffebryggaren i köket numera. Ta bort alla EM maskiner från WiFi routern.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Lengab:

Prövat även det tyvärr men ingen skillnad, så får se vilken annan router som kan fungera, efter 2 lär jag nog ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Som liten bonusfråga: Annan bekant som kanske ska ta över Asus routern, har just nu Comhem och får internet via coax på comhem dosan i lägenheten.

Finns det en enkel adapter för coax-ehternet så man kan koppla till asus routern eller enklast att bara stänga av wifi på comhem routern och skicka via ethernet till asus routern ?

Enklast är att isf brygga ComHem-grejen och köra på ditt ex.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack till alla som har hjälp till bäst dem kan, uppskattat och trots att problemet inte är löst, så hoppas min tråd kommer hjälpa andra i framtiden med liknande problem, samt vill ge lite tillbaka som uppskattning för tid och utförlig hjälp.

Dem 4 st citerade nedan är med i potten på spel, där jag gjort följande 4 paket, välj ett paket var, först till kvarn, dock vill jag gärna ge i följande ordning baserat på mängd hjälp och antal svar:

1:Batman arkham asylum goty, Arkham city goty, Gotham city imposters professional kit (Gurk )
2: Dead Rising, Bionic Commando, Scribblenauts Unlimited, Mortal Kombat Kollection (Prelatur)
3: Fear, Fear 2, Fear 3 (BrusE)
4: Guardians of Middle Earth, Guardians of Middle Earth Smaug DLC, Citizens of earth, Tricky towers (57josa)

Skulle ni ha redan så kan ni byta emellan varandra eller kanske byta med annan Swecare eller vän !

Skrivet av Gurk:

Spontant låter detta som något annat problem än router, routerns wifi, eller liknande.

Jag hade felsökt enligt följande:
1) Utan router, stäng av alla routrar och testa. (Detta visar vad grejerna klarar av som bäst, typ)
2) Över wifi, se först till att det inte är många andra wifi-nät i luften, flytta ut routern mitt på golvet, ställ den på en stol och ha fri sikt mot routern och testa igen. För all del, testa att byta kablar också så dom inte är felkälla. Om så problemet kvarstår, byt kanaler och testa. Testa även via mobil och via dator.

Jag hade även fabriksåterställt just den routern och sedan testat. Vissa mjukvaror från Asus har just slöat ner throughputen.

Skrivet av Prelatur:

Du måste alltid fabriksåterställa ASUS routrarna efter en firmware uppgradering.

Nu vet jag inte så mycket om hur TIVO funkar men antar att de kör Multicast.
Om Multicast paketen skickas ut över Wifi kan det nog bli lite konstigt.
Asus borde ha nån inställning som så de bara skickas ut till den port som TIVO boxen sitter i.
Tekniken för detta heter IGMP snooping så kolla om ASUS har nåt sådant.

Nu tror jag iofs inte att Multicast borde påverka så mycket på nedladdnings hastighet.
Telias Multicast ström ligger på 8Mbit.

Skrivet av BrusE:

När det kommer till felsökning av WiFI så är appen "Wifi Analyzer" ett trubbigt verktyg som inte visar störningar.
Det visar endast antal synliga WiFi nätverk per kanal. För att se störningar så behöver man speciella verktyg.

Ett WiFi kan bli störd av allt möjligt. Allt från Bluetooth till rörelsedeckare som larm använder. Den värsta är nog mikrougnen.
Ska man felsöka WiFi hemma så gäller det att dra ut strömmen från alla enheter som finns i närheten och i anslutande rum av routern.
Sedan ställer man routern mitt i rummet och testar.

Om jag ska våra på mig en gissning så tror jag att du har problem med ARP förfrågningar som är för många och det påverkar ditt
WiFi. Beroende hur du har kopplat ihop Comhem med Bahnhof så kan det läcka mellan dessa nätverk och rakt in polarens LAN.
Kör man med kabel så är inte arp förfrågningar ett problem. Dock så kan för många vara ett problem för WiFi eftersom de
upptar kapacitet vilket gör att nätet går långsammare.

Detta är endast en gissning från min sida, men det kan hända om man inte vet vad man gör och kopplar ihop flera nät på fel sätt.
Hur sker avlämningen av dessa tjänster? Vart kopplas din polares in sin AC68U?

Skrivet av 57josa:

Vet inte om jag fattat dig rätt, men om du kopplar in den röda som kommer ifrån källaren i blå wan-porten på Asus-routern.

Ifrån routerns gula lan-portar 1, 2, 3, 4, kopplar du in dig på panelens 1, 2, 3, 4, portar så borde det väl fungera.

Behöver du använda fler portar på panelen så måste du koppla en switch på en av lan-portarna på routern för att öka antalet uttag.

Ifrån switchens portar fyller du upp resten av portarna på panelen. Är lite osäker på din beskrivning,
kanske nån expert här i forumet fattar detta bättre. Lite osäker på hur comhems ip-telefoni är kopplad.
Möjligt att deras modem måste sitta först och sen bryggas.

Antar att det är wi-fi på Asus-routern du är ute efter.
Men som sagt kanske någon med bättre kunskaper kan klura ut det hela.

Andra alternativet är att koppla den röda i panelens WAN 1 uttag och sen koppla Asus-routern i valfritt rum och koppla den som access-punkt. ? Nåja, kan ha fel som sagt

Permalänk
Medlem

@Gunior: Det var som tusan, jäklar vad hygglo av dig! Om det inte är för mycket krångel, kan du kontakta @salar5555 och ge den (den där saken som jag fick) till honom eller PM:a mig vad jag behöver veta för att överräcka den till honom. Det är han som samlade ihop och byggde en dator till bättre behövande (var med i aftonbladet etc)!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@Gunior: Det var som tusan, jäklar vad hygglo av dig! Om det inte är för mycket krångel, kan du kontakta @salar5555 och ge den (den där saken som jag fick) till honom eller PM:a mig vad jag behöver veta för att överräcka den till honom. Det är han som samlade ihop och byggde en dator till bättre behövande (var med i aftonbladet etc)!

Skickar dig koderna så du kan skicka honom, så han ser likväl din generositet

Permalänk
Medlem

@Gunior, tack, men hoppa över mig när det kommer till spelkod. Jag har ingen speldator.
De andra har säkert mer nytta av koderna än jag!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |