Hjälpa bekant med internetproblem ( AC68U i hem med Tivo), spelkod som tack :)
Hej, vänder mig till er Swecs som kanske haft liknande problem, sett lite i forumet med liknande fall med inget definitivt svar.
Har uteslutit fel på router, ISP, kablage, imorgon ska mediaomvandlare kanske återställas för att utesluta det, men det verkar vara ett återkommande problem. Min bekant har Bahnhof som internetleveratör, Comhem för IP-telefoni samt Tivo.
Problemet är att nerladdningshastigheten går inte högre än cirka 30 Mbit/s via wifi (både på 2.4 & 5 Ghz , flera olika kanaler och frekvenser), när via kabel så blir det cirka 90, medan uppladdnings är i sin ordning.
Läst att det är för att IP-telefonin premieras i bandbredden så att vid belastning kan det bli ett sådant problem, men varför just Wifi är en mindre gåta att lösa. Kommer imorgon cirka 12-13 vara på plats hos bekant för att försöka felsöka ännu mer.
Blivit bollad fram och tillbaka av Asus, Comhem samt fastighetsägaren, så följande är det jag vet hittills:
- Testat med egen router av samma modell med samma problem, samt annan router ( med Bahnhofs så fungerar det "bättre " ).
- Testat med olika enheter med wifi samt kabel och är enbart via wifi som detta problem uppstår.
- Prövat med dem inställningar som finns på SweC samt andra sidor utan framgång ( WMM, UPNP,QoS, mm. är avstängda ).
- Vet att tydligen är Multicast ett problem, men har lyckats få Tivo att fungera med routern, tidigare gick detta ej.
- Läst lite någonstans att Tivo kan bidra då den tar högre bandbredd utan anledning, men verkar inte så i detta fall.
- Har två olika switchar som jag provat med, men då fungerar ej Tivon om kopplad till en switch, enbart direkt till routern.
- Där internet-uttaget finns, finns även numrerade ethernet kopplingar där varje går till ett rum med ett-två uttag.
- Försökte via dessa koppla internet till switch, switch till dem olika uttagen, och därefter från ett uttag, till router/switch.
- Den kopplingen skickar ingen internet signal alls, därav misstänker mediaomvandlaren som jag kommer felsöka sist.
Så någon som kanske har inställningar eller löst problemet kan guide skriftligt eller när jag är på plast imorgon via mobil kanske ?
Tacksam för svar då ångerrätten börjar närma sig för routern och hoppas lösa detta för att IT-frälsa min bekant istället för att hon ska ångra sig och lämna tillbaka den
Mvh