Permalänk
Medlem

Bygga en Gaming dator

Hej.

Har varit inne och kollat på diverse forum trådar angående en ny gaming dator, kunde inte riktigt hitta en som passade mina behov.

Jag skulle vilja bygga en gaming dator. Har inte direkt någon budget för detta.
Jag skulle helst vilja klara alla möjliga spel som finns på "bästa" grafik och framtids säkra mig lite för detta.

Har läst lite recensioner kring GTX 1080 Ti och det verkar vara den bästa för tillfället, rätta mig gärna ifall jag har fel.
Tror även att man ska ha minst 16 GB RAM minne i dagens spelvärld. Funkar även med 32 GB. Vet dock inte.

Kommer nog inte surfa på datorn då jag har en iMac 27" för det.

Jag är även intresserad av en bra skärm. Idag kör jag med en BENQ RL2455 till min Xbox One / Ps4 , tror den behöver uppgraderas för en 2560x1440p

När jag byggde datorer förr så körde jag med AMD för det var det billigare alt. men då var jag 15 år gammal, nu är man äldre och har en större plånbok. Vet dock inte om AMD är bättre än Intel osv. Har inte följt marknaden sedan jag var i yngre dar.

Skulle någon kunna sätta ihop en varukorg någonstans så skulle det uppskattas. ... Från A-Ö ... med produkter.
Tack på förhand och ursäkta grammatik fel.

Mvh
Binlist

Permalänk
Medlem
Skrivet av binlist:

Hej.

Har varit inne och kollat på diverse forum trådar angående en ny gaming dator, kunde inte riktigt hitta en som passade mina behov.

Jag skulle vilja bygga en gaming dator. Har inte direkt någon budget för detta.
Jag skulle helst vilja klara alla möjliga spel som finns på "bästa" grafik och framtids säkra mig lite för detta.

Har läst lite recensioner kring GTX 1080 Ti och det verkar vara den bästa för tillfället, rätta mig gärna ifall jag har fel.
Tror även att man ska ha minst 16 GB RAM minne i dagens spelvärld. Funkar även med 32 GB. Vet dock inte.

Kommer nog inte surfa på datorn då jag har en iMac 27" för det.

Jag är även intresserad av en bra skärm. Idag kör jag med en BENQ RL2455 till min Xbox One / Ps4 , tror den behöver uppgraderas för en 2560x1440p

När jag byggde datorer förr så körde jag med AMD för det var det billigare alt. men då var jag 15 år gammal, nu är man äldre och har en större plånbok. Vet dock inte om AMD är bättre än Intel osv. Har inte följt marknaden sedan jag var i yngre dar.

Skulle någon kunna sätta ihop en varukorg någonstans så skulle det uppskattas. ... Från A-Ö ... med produkter.
Tack på förhand och ursäkta grammatik fel.

Mvh
Binlist

Inte en varukorg men väl lite tips.
Grafikkort: Som du gissat så är det 1080TI som gäller.
Prestandaskillnaden mellan de billigaste och de dyraste är väldigt liten så köp en vettig modell med bra kylare (ASUS strix verkar vara en väldigt bra modell).

CPU: Intels i7-8700K är bäst just nu, kräver ett z370 moderkort (modell mindre viktigt) och en bra kylare.

Minne: 3000MHz är i princip standard numera och "alla "spel fungerar bra med 8Gb men köp 16Gb (32 är grym overkill just nu).

Nätdel: Helmodulärt, semipassivt och runt 650 watt är sweetspot, mer (onödig) effekt och priset drar iväg utan nån som helst fördel.

Chassi: Valfritt, men "tysta" modeller brukar ge lite varmare komponenter, och öppnare släpper såklart ifrån sig mer oljud.

Skärm: Ett måste till en premiumdator är Gsync.
Och nästa är >60Hz uppdateringshastighet.
27" och 2560*1440 med >120Hz är vanigt numera och en bra kompromiss.

Permalänk

Amd Ryzen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809898/

Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809918/

Med Ryzen kommer du kunna byta processor i framtiden utan att byta mobo, ska komma nya som är kompatibelt med moderkortet tills år 2020. Det gör Ryzen till ett ganska framtidssäkert alternativ.
Å andra sidan presterar intel bättre i spel, valde en i7 då den är mer framtidsäker.

Kom på nu att det bara följer med två fläktar med chassit så köp en till tex en sådan här: https://www.inet.se/produkt/6308884/fractal-design-dynamic-gp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Amd Ryzen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809898/

Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809918/

Med Ryzen kommer du kunna byta processor i framtiden utan att byta mobo, ska komma nya som är kompatibelt med moderkortet tills år 2020. Det gör Ryzen till ett ganska framtidssäkert alternativ.
Å andra sidan presterar intel bättre i spel, valde en i7 då den är mer framtidsäker.

Kom på nu att det bara följer med två fläktar med chassit så köp en till tex en sådan här: https://www.inet.se/produkt/6308884/fractal-design-dynamic-gp...

Skickades från m.sweclockers.com

''Framtidssäkert'' 2,5 år till vad vi vet. Satt med min före detta i7:a i 8 år.
Bara folk med för mycket pengar eller folk med udda prioriteringar bytar cpu vartannat år.
Boosten är inte värd det.
Köp nya GPU's, cpu är aldrig värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Amd Ryzen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809898/

Intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/10809918/

Med Ryzen kommer du kunna byta processor i framtiden utan att byta mobo, ska komma nya som är kompatibelt med moderkortet tills år 2020. Det gör Ryzen till ett ganska framtidssäkert alternativ.
Å andra sidan presterar intel bättre i spel, valde en i7 då den är mer framtidsäker.

Kom på nu att det bara följer med två fläktar med chassit så köp en till tex en sådan här: https://www.inet.se/produkt/6308884/fractal-design-dynamic-gp...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ska du ha för kundvagnen, tror det blir en Intel processor. När jag klicka mig fram lite här och där så hamna vi nästan helt likadant gällande kundvagnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10810272/

Vad är den största skillnaden med CPU kylaren, våra RAM minnen och grafikkorten? just dem bitarna känns som en helt vetenskap. Tror att 750W PSU är bättre än en 650W dock.
Tack för ditt svar ännu en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

''Framtidssäkert'' 2,5 år till vad vi vet. Satt med min före detta i7:a i 8 år.
Bara folk med för mycket pengar eller folk med udda prioriteringar bytar cpu vartannat år.
Boosten är inte värd det.
Köp nya GPU's, cpu är aldrig värt det.

Jag tror du har helt rätt gällande GPU > CPU.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

''Framtidssäkert'' 2,5 år till vad vi vet. Satt med min före detta i7:a i 8 år.
Bara folk med för mycket pengar eller folk med udda prioriteringar bytar cpu vartannat år.
Boosten är inte värd det.
Köp nya GPU's, cpu är aldrig värt det.

Ja, AMD kommer stödja AM4 till 2020 vad vi vet, bara det gör den mer framtidssäker än t.ex Z370, som kommer bytas redan i början av nästa år till Z390 som ska ha intels kommande processorer. Det vi tror är att intel då kommer släppa 8c/16t processorer till konsumentmarknaden. Håller med om att Ryzen kan vara onödigt om man inte tänker byta processor om 2-3 år (om man inte behöver prestandan redan idag då), men det är en helt godkänd plan att se hur Ryzen+ och Ryzen 2 presterar och överväga att slänga i den, då det rör sig om ca 3-4k, samt att gamla ryzen säkerligen inte kommer vara helt överspelade att sälja begagnat.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, AMD kommer stödja AM4 till 2020 vad vi vet, bara det gör den mer framtidssäker än t.ex Z370, som kommer bytas redan i början av nästa år till Z390 som ska ha intels kommande processorer. Det vi tror är att intel då kommer släppa 8c/16t processorer till konsumentmarknaden. Håller med om att Ryzen kan vara onödigt om man inte tänker byta processor om 2-3 år (om man inte behöver prestandan redan idag då), men det är en helt godkänd plan att se hur Ryzen+ och Ryzen 2 presterar och överväga att slänga i den, då det rör sig om ca 3-4k, samt att gamla ryzen säkerligen inte kommer vara helt överspelade att sälja begagnat.

Bara för att AM4 kanske kommer att användas i 3 år till så betyder det inte att framtida CPU'er fungerar i dagens moderkort.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Är exakt det dom har sagt från AMD sida.

"A long life for AM4 motherboards
Intel’s (almost) relentless “tick-tock” processor updates may help its chips ride the bleeding-edge, but an unfortunate side effect is the need to also upgrade to a new motherboard every year or two. AMD doesn’t plan to follow that lead—in fact, representatives mocked it at CES.
“We’re not going tick-tock,” AMD CTO Mark Papermaster told PCWorld. “Zen is going to be tock, tock, tock.”

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Var inte meningen att detta skulle blir en AMD vs Intel tråd

Utan vilken som är bäst för gaming för tillfället.

Permalänk
Skrivet av binlist:

Tack ska du ha för kundvagnen, tror det blir en Intel processor. När jag klicka mig fram lite här och där så hamna vi nästan helt likadant gällande kundvagnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10810272/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/10810272/

Vad är den största skillnaden med CPU kylaren, våra RAM minnen och grafikkorten? just dem bitarna känns som en helt vetenskap. Tror att 750W PSU är bättre än en 650W dock.
Tack för ditt svar ännu en gång.

Watten spelar mindre roll, en vanlig dator klarar sig på 650 watt, Det är dock en skillnad på nätdel och nätdel och hur den hanterar last.
Är asnöjd med min EVGA supernova G2 750Watt då fläkten bara startar vid belastning.
Sweclockers recention av EVGA G2 Här
Du har förövrigt en 650watt i din varukorg. (du tyckte 750 var bättre, så täntke du missat att du har 650)

Minnena du har där funkar galant! Kört dom i 2 olika builds och aldrig haft problem med dom på något sätt.

CPU-kylare däremot är väldigt olika, men Noctua är bra men dock lite dyra.
Vill du spara pengar på den så Kör en Pure rock eller en Cryorig H7.
Kan rekommendera båda, dock har H7 Lite ljudlig fläkt

Det som är olika mellan era GPU'er är i stortsett kylaren, men den Asusen du har är det inge fel på inte den är dock lite snabbare än Paliten
Hans minnen är snabbare än dom du valt, 200MHZ. Inget du märker av:) Har sett en del om att Gskill klockar bra, men vet inte om det stämmer.

Notera dock när dom TIDIGAST skickar din 8700k CPU, då det är lite dåligt med lager av dom just nu

Och SNÅLA INTE och genom att köpa en 8700 utan (K). Du får mer för en (k) om du ska sälja!

Skrivet av binlist:

Var inte meningen att detta skulle blir en AMD vs Intel tråd

Utan vilken som är bäst för gaming för tillfället.

Blir alltid så

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

''Framtidssäkert'' 2,5 år till vad vi vet. Satt med min före detta i7:a i 8 år.
Bara folk med för mycket pengar eller folk med udda prioriteringar bytar cpu vartannat år.
Boosten är inte värd det.
Köp nya GPU's, cpu är aldrig värt det.

Det har lätt varit värt det och nu är det än mer värdefullt med tanke på att de ökar antalet kärnor så kraftigt. De som köpt AMD tidigare med att de behåller socklarna längre och de är kompatibla har kommit unda mycket billigare och har flera datorer. Eftersom man kan köpa nya delar efter hand blir det också över delar och snart har man mer än en dator.

Köps en billig ryzen 1600 idag så kan man uppgradera till nyare kanske 8 kärnig högt klockad ryzen om två år som då ligger på samma pris som en 1600 idag. Spelen kommer med all säkerhet börjas anpassas bättre för flera kärnor

Permalänk

@Lineri vet du om det är stor skillnad i prestanda mellan 8700 och 8700k (utan oc) har ej hittat några tester på 8700.

Tack för att du svarade åt mig, har varit upptagen med annat ett tag. Mhv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

@Lineri vet du om det är stor skillnad i prestanda mellan 8700 och 8700k (utan oc) har ej hittat några tester på 8700.

Tack för att du svarade åt mig, har varit upptagen med annat ett tag. Mhv

Skickades från m.sweclockers.com

8700K "boostar" till 4.7GHz vs 4.6GHz för 8700.
Plus att 8700K kan dra nytta av den kontroversiella "MCE" (och dess varianter), och då blir det ju helt plötsligt 4.7GHz mot 4.3GHz med alla kärnor.
Så i syntetiska benchmarks kommer en 8700K att se mycket bättre ut.
Och i verkligheten ? knappast märkbart skulle jag tro =).
Men glöm inte att "K" modeller står sig betydligt bättre i pris på begagnatmarknaden.

Så köp inte en 8700 bara för att det verkar svårt att hitta 8700K just nu.

Permalänk

@Svensktiger tack för svar så snabbt! Tänkte köpa 8700 istället pga av billigare och lägre tdp, men det kanske är värt den extra pengen då. Kommer främst att spela och producera musik (fl studio)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram