Permalänk

Förlorar internet under belastning

När South park fbw kom ut och jag stängde av den för första gången så startade uplay att laddaupp mina sparfiller till molnet. Då förlorade jag min uppkoppling till internet medans uplay höll på att ladda up, visste inte om det var uplay relaterat eller inte.

Så jag startade en torrent och när jag belastar internet 90+% så kan jag inte göra något annat, kan inte ladda steam, Chrome säger att jag inte har uppkoppling. Har problemet ända tills jag stänger av vad som använder internet.

Ingen annan kan använda internet heller, kan ansluta via WiFi men står att jag inte har någon uppkoppling. I routern så ser jag inget fel, inget i loggen, ser bara att jag använder mycket internet.

Allt fungerade fint dagen innan då jag ladde ner South park fbw. Jag uppdaterade firmware till den senaste 380.68_4, samt reinstallerade windows (fall update). Men ingen skillnad.

Router är ASUS n66u med merlins firmware. Och gjorde inga ändringar när detta problem kom.

Permalänk
Medlem

Skulle nog påstå att det är din router som inte klarar trycket (så länge du inte har någon sketen uppkoppling), det intressanta är dock hur snabbt du tankar? Har du en 10/10 lina och kör på 90% belastas ju routern mindre än om du har en 1000/1000 uppkoppling och belastar 90%

Så frågan är hur snabbt laddar du när du upplever problemet?

Och vad har du för typ uppkoppling samt hastighet på denna uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet upp? Sitter du på ADSL eller dylikt och har begränsad uppladdningshastighet så kan det var att du totalt överbelastar uppladdningen, och då får du ingen data ner heller.

Permalänk

sitter på ADSL 8 ner 1 upp, problemet är ju att jag har haft routern i många år nu, och detta problem uppstod förra veckan.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Skulle säga @Ibis är inne på rätt spår, du kanske aldrig stött på detta case tidigare?

Permalänk

@gonace @Ibis

Har suttit på samma plan 8 upp 1 ner, får ut 6-10 ner 0,2-0,5 upp. köpte routern 4-5 år sedan. Har aldrig fått detta problem förut, om jag tankar fult ner så kan jag inte göra något även om jag kör 0,01 upp. Och om jag kör 0,5 upp och inget ner så dör internet.

Något måste ha hänt då detta är ett nytt problem, tankar jag via torrent, steam, windows update, något som maxar internetet så dör det.

Skulle inte tro att detta problem har alltid varit här, då jag skulle ha märkt att internet dör varje gång windows uppdaterar, vilket jag inte har haft förut. Laddar jag ner spel från steam så dör det nu, det gjorde det inte förut.

Och som sagt så har jag inte gjort något speciellt när detta problem uppkom.

Permalänk
Medlem

Konstigt om du inte upplevt problem innan, back in the day när jag satt på 8/1 så var det ofta helt uteslutet att göra två saker samtidigt. Jag fick vara glad om det gick att sitta på Skype och spela samtidigt. Med torrents fick jag leecha för kunde inte låta uploaden stiga något alls då var allt helt obrukbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

sitter på ADSL 8 ner 1 upp, problemet är ju att jag har haft routern i många år nu, och detta problem uppstod förra veckan.

Hade liknande problem när jag brottades med ADSL, begränsa uppladdningshastigheten till säg 0,5-0,8MBit så bör det lösa sig. Finns program som gör detta åt dig då Windows/routrar och switchar inte brukar ha det inbyggt.

EDIT: Såg att du skickat ett meddelande till, låter ju faktiskt lite väl känsligt så det kanske är fel på någon hårdvara. Har du möjlighet att testa något annat så gör det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

sitter på ADSL 8 ner 1 upp, problemet är ju att jag har haft routern i många år nu, och detta problem uppstod förra veckan.

Det beror troligen på att du fyller din upplänk, något kanske har uppdaterats sista ridenm har du koll på det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Konstigt om du inte upplevt problem innan, back in the day när jag satt på 8/1 så var det ofta helt uteslutet att göra två saker samtidigt. Jag fick vara glad om det gick att sitta på Skype och spela samtidigt. Med torrents fick jag leecha för kunde inte låta uploaden stiga något alls då var allt helt obrukbart.

Visst gick det segt när man ladde upp något, men jag fick aldrig upp rutan i webbläsaren at jag inte har någon internetanslutning. I värsta fall så stod den bara och tugga i 3min innan jag fick meddelandet att sidan tog för lång tid att svara. Så det är 2 olika meddelanden detta jag får nu är ingen internet anslutning.

Skrivet av mrqaffe:

Det beror troligen på att du fyller din upplänk, något kanske har uppdaterats sista ridenm har du koll på det ?

Vad är ridenm?

Auto uppdatering på routern är avstängd.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Visst gick det segt när man ladde upp något, men jag fick aldrig upp rutan i webbläsaren at jag inte har någon internetanslutning. I värsta fall så stod den bara och tugga i 3min innan jag fick meddelandet att sidan tog för lång tid att svara. Så det är 2 olika meddelanden detta jag får nu är ingen internet anslutning.

Vad är ridenm?

Auto uppdatering på routern är avstängd.

Jag tror han stavade fel när han skulle skriva tiden.

Jag har då varit med om att anslutningen "slutat" fungera då jag maxa ut min hastighet i någon annan applikation.
Så jag har varit tvungen att begränsa max i olika program för att inte döda surfmöjligheterna under ned/uppladdningar.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Jag tror han stavade fel när han skulle skriva tiden.

Jag har då varit med om att anslutningen "slutat" fungera då jag maxa ut min hastighet i någon annan applikation.
Så jag har varit tvungen att begränsa max i olika program för att inte döda surfmöjligheterna under ned/uppladdningar.

Ah, jag har inte uppdaterat router när det hände, tror inte det är en windows update som förstörde något då jag installerade om till fall update, dock så ska jag installera om för tredje gången. Men kan pröva på en annan dator.

Men det var ju inte såhär för två veckor sedan. Nu kan jag inte göra något när windows uppdaterar, eller om jag laddar ner något från steam. Visst gick det långsamt när det det hände, men aldrig att allt sluta fungera. Så något måste ha hänt.

Permalänk

Har du checkat så det inte är Ausu QoS inställningar som spökar ändå?
Jag slog av denna funktion på min och ställde som sagt alla max-begränsningar via det applikationer som krävde det.

Kolla lite i denna tråd om det kanske kan hjälpa dig:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1267679-asus-rt-n66u-o...

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Har du checkat så det inte är Ausu QoS inställningar som spökar ändå?
Jag slog av denna funktion på min och ställde som sagt alla max-begränsningar via det applikationer som krävde det.

Kolla lite i denna tråd om det kanske kan hjälpa dig:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1267679-asus-rt-n66u-o...

Yeep, QoS är avstängt.

Permalänk

Good news everyone!

Jag använder nu 8 mbps utan att förlora internet. Vad gjorde jag? inget. Vet inte om det var min ISP (Telia) som var problemet, men just nu så tycks det fungera som det ska. Går att ladda ner utan att internet dör, går att synca med uplay. Så dunno.