Permalänk
Medlem

Skärmen vaknar inte efter vila

Hallå Swec!

Jag bytte nyligen upp mig från en AOC G2460 till en AOC Agon AG271QG(egentligen använder jag båda 2 nu). I början var jag mycket nöjd med den nya skärmen, den verkade vara ett gott exemplar med begränsad backlight bleed osv. Nu har det dock gått en tid, och ett problem kvarstår sen första början, nämligen att skärmen inte vill vakna när jag väcker min dator från vila.

Med den äldre skärmen var det aldrig ett problem, så jag förmodar att det är den nya som spökar på något sett. Jag använder som sagt båda skärmarna, och den nya är min primary. Båda är anslutna till mitt GTX 1080 med DisplayPort.

Jag gav google ett försök men har inte lyckats hitta någon annan med samma skärm och problem. Det som händer när man väcker datorn från vila är alltså att datorn vaknar upp som vanligt, alla fläktar och grejer går igång men det blir ingen bild på någon av skärmarna. Det hjälper inte att stänga av och sätta på skärmarna eller att dra ur och sätta i kablarna igen. Åtgärden blir istället att döda datorn med knappen och börja från 0. (När man bootar är det inget problem)

Jag har valt i windows (rullar windows 10) att datorn inte nånsin ska sätta skärmen i vila, och har även stängt av den s.k. "Deep Sleep" i skärmens inställningar men inget har hjälpt. Låter det som ett reklamationsärende eller finns det möjligen en enklare lösning?

Mvh

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd

@Birkus:

Kolla på detta http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2274877/display-waking....

Dock inte samma skräm men kan vara samma problem.

Har du musen & tangentbord kopplad till skärmens usb hub?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Birkus:

Kolla på detta http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2274877/display-waking....

Dock inte samma skräm men kan vara samma problem.

Har du musen & tangentbord kopplad till skärmens usb hub?

@Superegg
Hej, tack för svar!
Jag var inne och provade lösningen i det s.k. bästa svaret i den tråden, men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Alla devices som jag kunde ändra power settings på är satta till att inte gå i vila och om möjligt ska de även kunna väcka datorn. Och som sagt tidigare, är det inte att väcka datorn som är problemet.

Både musen och tangetbordet är anslutna till moderkortets USB-portar.

Jag har också provat att byta DP-kablar mellan skärmarna för att se om det var dem som spökade men då fick jag ingen bild överhuvudtaget. Den kanske inte klarar samma bandbredd eller något i den stilen. Hursomhelst får jag hålla mig till den jag har, och problemet kvarstår!

UPPDATERING: Jag var inne och grävde i kabelkammaren och hittade en ouppackad DP-kabel som jag förmodar följde med skärmen när jag köpte den, provade att använda den istället och tada, skärmen gick igång igen efter vila. Så var det lilla problemet löst!

Jag hittade en lösning!
Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Birkus:

@Superegg
Hej, tack för svar!
Jag var inne och provade lösningen i det s.k. bästa svaret i den tråden, men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Alla devices som jag kunde ändra power settings på är satta till att inte gå i vila och om möjligt ska de även kunna väcka datorn. Och som sagt tidigare, är det inte att väcka datorn som är problemet.

Både musen och tangetbordet är anslutna till moderkortets USB-portar.

Jag har också provat att byta DP-kablar mellan skärmarna för att se om det var dem som spökade men då fick jag ingen bild överhuvudtaget. Den kanske inte klarar samma bandbredd eller något i den stilen. Hursomhelst får jag hålla mig till den jag har, och problemet kvarstår!

UPPDATERING: Jag var inne och grävde i kabelkammaren och hittade en ouppackad DP-kabel som jag förmodar följde med skärmen när jag köpte den, provade att använda den istället och tada, skärmen gick igång igen efter vila. Så var det lilla problemet löst!

Gött att det löste sig. Ibland så är DP-kabel som är felet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666