Fulkultur om Blade Runner

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om Blade Runner

Tidigare under månaden hade Blade Runner 2049 premiär och Fulkultur passar därför på att tala om varumärket, med diskussioner om originalet såväl som cyberpunk i stort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ni har glömt länka till filmen "Her" som nämns i avsnittet

Permalänk
Medlem

Given lyssning. För övrigt fann jag att 2049 till och med var en bättre film än originalet sett till helheten. Bara delar av atmosfären och musiken som fortfarande stod obesegrad i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurkläsk:

Ni har glömt länka till filmen "Her" som nämns i avsnittet

Tack! Har lagt till den i listan.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Gött, helgen räddad! var och såg den i söndags så blir perfekt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Originalet med musik av Vangelis och skådespelare som Rutger är helt klart den bättre filmen enligt mig. Men nya var inte dålig och den lyfte med Harrison.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Var mycket skeptisk till filmen men efter att ha hört att den skulle vara vacker gick jag och såg den. Den var helt klart en värdig uppföljare. Gillade dock inte den ”smutsigare” musiken. Har sedan läst en del uppfattningar om filmen och en hel del kritik. Jag börjar tro att de som skriver ner denna filmen inte gillar originalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nya Blade Runner är grymt bra! Ett måste!

Fantastisk musik, som påminner om Terminator ibland.

Och, jag saknade Matrix-trilogin i listan över cyberpunk. Hela skeppet Nebuchadnezzar med besättning (http://matrix.wikia.com/wiki/Nebuchadnezzar) ryker ju cyberpunk.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nya Blade Runner var klart bra!
Originalet går ju inte att kopiera helt, känslan och musiken i den är ju oslagbar, men nya filmen var klart sevärd!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av sAAb:

Nya Blade Runner är grymt bra! Ett måste!

Fantastisk musik, som påminner om Terminator ibland.

Och, jag saknade Matrix-trilogin i listan över cyberpunk. Hela skeppet Nebuchadnezzar med besättning (http://matrix.wikia.com/wiki/Nebuchadnezzar) ryker ju cyberpunk.

Nu kom vi ju egentligen aldrig in på en diskussion om själva fenomenet cyberpunk, men där passar helt klart Matrix in. Och första filmen är ju en klassiker! Kommer faktiskt inte ihåg om vi prata om den tidigare, det kanske vi inte har. Dags för ett renodlat cyberpunk-avsnitt annars, kanske?

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradis-Jakob:

Dags för ett renodlat cyberpunk-avsnitt annars, kanske?

Yes! Glöm inte steampunk i sammanhanget, eller skillnaden mellan dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

För er som är nyfikna på cyberpunken kan jag rekommendera de tidiga böckerna av en av cyberpunkens föräldrar William Gibson. Framförallt "sprawl" böckerna Neoromancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive och Vitrual Light.

Även en bok av Neil Stephenson som heter Snowcrash är väldigt fin som ingång i genren.

Förövrigt vill jag skryta lite med att ha läst boken som den första Bladerunner bygger på, "Do Androids dream about electric sheep", innan filmen kom.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv

"Hon-ba, asså Ja-ba har du inte sett Blade Runner?" Här analyserar vi...Ungerfär hur hela Podcasten går, så pinsamt så jag vrider mig i stolen, snälla ta bort den irriterande tjejen ovan om ni förväntas vilja ha några lyssnare.

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av sAAb:

Yes! Glöm inte steampunk i sammanhanget, eller skillnaden mellan dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, och undergenrerna Dieselpunk, Clockpunk och solarpunk!

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej @anon285333!

Amanda aka "den irriterade tjejen" här. Tråkigt för dig att du känner så. Jag kommer fortsätta vara mer eller mindre ett stående inslag i podden så det är bara att du vänjer dig eller slutar lyssna.

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem

En liten parentes i Blade Runner-sammanhang är att filmen Soldier med Kurt Russell utspelar sig i samma universum. De har i övrigt inte så mycket med varandra att göra, men filmen i sig är lite av en 90-talsklassiker (dvs inte en riktig klassiker).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av anon285333:

"Hon-ba, asså Ja-ba har du inte sett Blade Runner?" Här analyserar vi...Ungerfär hur hela Podcasten går, så pinsamt så jag vrider mig i stolen, snälla ta bort den irriterande tjejen ovan om ni förväntas vilja ha några lyssnare.

Tips! Friska upp minnet gällande forumets trivselregler.

https://m.sweclockers.com/forum/regler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Det ryktas att regissören Denis Villeneuve ska vila ett tag nu och sedan försöka ta sig an Dune.. det kommer bli intressant.

Bladerunner 2049 var en grymt imponerande film och faktiskt en värdig uppföljare. Det enda som jag inte riktigt gillade var musiken som var rätt osamanhängande. Hans Zimmer brukar ju leverera annars så det var lite synd.

Permalänk
Medlem

Lyssnade nyss på avsnittet och ni pratade lite om Deckards lägenhet. Tänkte bara tipsa om att man kan kika på byggnaden Ennis House där man har valt att filma delar av den: https://www.atlasobscura.com/places/ennis-house

Sen har det tydligen nyligen lagts upp en VR variant av den, http://www.br9732.com/ tycker den ser lite dålig ut men Ennis House är värd iaf