AMD lanserar "Raven Ridge" Ryzen Mobile med integrerad Vega-grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar "Raven Ridge" Ryzen Mobile med integrerad Vega-grafik

Processormakaren AMD avrundar ett hitintills succéfyllt år 2017 med Ryzen Mobile, där Zen och Vega tillsammans ska ge Intel en match i det ultratunna segmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se prestandatester snart då. Finns det datorer att köpa redan nu med Ryzen mobile?

Permalänk
Inaktiv

Intressant, det är väl laptops som säljs mest idag och dessa energisnåla modeller kommer nog vara de som säljs mest, både från AMD och Intel. Så man får hoppas det går bra.
Det kanske blir en AMD ultratunn laptop med en Intel nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Inget stöd för LPDDR3/4???

Permalänk
Medlem

Det finns redan resultat från Geekbench 3: https://browser.geekbench.com/geekbench3/search?utf8=%E2%9C%9... , tas tillsvidare med (minst) en nypa salt (gärna flera).

Hittat via Notebookcheck, som även jämför resultaten med de från Intel i7-8550U,

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Specarna ser bra ut. Men jag befarar att OEM:erna som vanligt skeppar merparten av dessa i billiga plastiga notebooks i single-channel konfiguration vilket effektivt dödar prestandan på alla AMD-APU:er
Hoppas Apple går över till dessa i sina mb-pros.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intressant, det är väl laptops som säljs mest idag och dessa energisnåla modeller kommer nog vara de som säljs mest, både från AMD och Intel. Så man får hoppas det går bra.
Det kanske blir en AMD ultratunn laptop med en Intel nätverkskort.

Laptop? Ja, om arbetsgivaren betalar...

Nej, det blir uppgradering på stationär dator, när stjärnor och planeter har korrekta samspel. Jag har nästan avslutat ett annat större projekt hemma så när det är över så beaktas IPC och annat smått och gott med intresse, trots allt, om än lite mer vid sidan.

Det som sker på laptop sker på desktop framöver,till viss del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Specarna ser bra ut. Men jag befarar att OEM:erna som vanligt skeppar merparten av dessa i billiga plastiga notebooks i single-channel konfiguration vilket effektivt dödar prestandan på alla AMD-APU:er
Hoppas Apple går över till dessa i sina mb-pros.

Är räddför det också.

Är mest intresserad av AM4-APU:erna. Jag vill ha 4c/8t och grafik för 95W, eller kanske t o m 125W.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaaa. Väldigt kul att AMD är tillbaka på den mobila marknaden med med en konkurrenskraftig gpu.
Nämän titta "nya" Lenovo Thinkpad A475 med AMD 9700B...wait...bristol ridge
Undrar om de klämmer in 2700U i Thinkpad A485 till CES eller sommar 2018 för den kan bli trevlig.

Det som hade varit bra är om Thunderbolt kan landa på AMD baserade system som de gör på intel idag. Frågan är om intel begränsar där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Vore kul med en MacBook med Ryzen, då skulle försäljningen ta fart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det som hade varit bra är om Thunderbolt kan landa på AMD baserade system som de gör på intel idag. Frågan är om intel begränsar där.

Så vitt jag vet tar Intel ut en rejält saftig licensavgift för det. Det var åtminstone så förut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul att det äntligen lanserats Och det verkar ju som aktien också är på väg upp igen. Bra. Lite tråkigt är det ju att man ska behöva vänta innan det går att köpa. Det är synd tycker jag. Det gör ju att det blir lite av en papperslansering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tar lätt en Ultrabook med Ryzen/Vega-combo men de tre visade såg lagom intressanta ut. HP 15 tum liksom.. i den storleksklassen förväntar jag mig ännu högre TDP CPU. Lenovon mest lovande då, men ser ut att vara i plast?

Hoppas som andra på att Apple byter till AMD CPU i nästa macbook-serie. Annars kanske Asus kan lyckas träffa någorlunda rätt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Detta är stort och en bättre APU än väntat. 8 trådig med såpass många Vega kluster på ~15w TDP är grymt imponerande samtidigt som det är relativt väntat då bägge arkitekturerna är mycket energieffektiva på lägre frekvenser, samt också tillverkningsprocessen som är en low power nod och extremt energieffektiv även jämfört mot Intel's absolut senaste 14nm nod.

På grund av att APU'n är så låg så tror jag att Apple kommer få intresse av att sätta denna i sina Macbooks som har som en prioritet att pressa måtten, likaså ASUS.

Får nog bli en sån där som bärbar även om jag är sjukt nöjd med min Broadwell-CPU fortfarande.

En annan intressant sak är att refreshen av Zen för desktop sannolikt kommer att få dessa uppdateringar av Precision Boost och XFR

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ge mig en 12"-modell med 60-70 Wh så snackar vi!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Inget stöd för LPDDR3/4???

Nej, och det är intressant, speciellt om AMD jagar Apple som kund. Apple kör ju LP-DDR3 på alla sina bärbara nu och väntar på LP-DDR4 i Intel's chip innan de går vidare till DDR4. Att de nämner den låga höjden på chippet talar ju annars för att de försöker locka in Apple - AMD har tidigare levererat modifierade extra låga GPUer till Apple för MBPn.

Annars tycker jag att detta ser mycket intressant ut. 4 kärnor och ett grafikkort som motsvarar en 7770 ungefär är ju en hyfsad dator, speciellt om den har en TDP låg nog att få plats i en liten låda. Intressant om exempelvis Zotac gör något med de här chippen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om de läckta testerna stämmer att det motsvarar ett mx150 så är apun inget märkvärdigt alls och underpresterar för att vara en produkt som släpps i slutet på 2017.

Jag förväntar mig en bärbar med samma prestanda som ett ps4/xbox one gpu mässigt och det med låg strömförbrukning.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet tar Intel ut en rejält saftig licensavgift för det. Det var åtminstone så förut.

Så är det fortfarande, men Intel har meddelat att man planerar att ta bort den under 2018:

https://newsroom.intel.com/editorials/envision-world-thunderb...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Om de läckta testerna stämmer att det motsvarar ett mx150 så är apun inget märkvärdigt alls och underpresterar för att vara en produkt som släpps i slutet på 2017.

Jag förväntar mig en bärbar med samma prestanda som ett ps4/xbox one gpu mässigt och det med låg strömförbrukning.

CPUn är av allt att döma bättre än PS4/Xbone. GPUn hålls sannolikt tillbaka av minnesbandbredden - AMD hade behövt HBM, en stor cache som Intel's Crystalwell, eller ännu bredare minnesbuss för att kunna konkurrera där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Så är det fortfarande, men Intel har meddelat att man planerar att ta bort den under 2018:

https://newsroom.intel.com/editorials/envision-world-thunderb...

Thunderbird är död precis som firewire. De har redan tvingat alla andra att hitta alternativa lösningar.

En thinkpad med högsta APU skulle sitta fint. Min nuvarande är en smula gammal.

Permalänk
Medlem

Semi-OT, men hur blev det med Zen-baserade desktop-APU:er? Kommer senare?

Vore intressant för min htpc, då Intels gpu + drivrutiner är skräp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Semi-OT, men hur blev det med Zen-baserade desktop-APU:er? Kommer senare?

Vore intressant för min htpc, då Intels gpu + drivrutiner är skräp.

Från tredje stycket "Den som ser fram emot Raven Ridge för stationära datorer och sockel AM4 får vänta till början av år 2018"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Från tredje stycket "Den som ser fram emot Raven Ridge för stationära datorer och sockel AM4 får vänta till början av år 2018"

Ah, tackar! Skummade igenom texten för snabbt (då jag är totalt ointresserad av mobilt skräp).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@anon99339: Varför skulle försäljningen ta fart? Förstår inte... Macarna har rätt enkla tvåkärniga processorer med låg klockfrekvens. Apple kommer nog inte att stoppa i AMD-processorer, dom är ju på gång av fasa ut Intel till förmån för sina egna proppar i vissa segment.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Schn3id3r:

Det finns redan resultat från Geekbench 3: https://browser.geekbench.com/geekbench3/search?utf8=%E2%9C%9... , tas tillsvidare med (minst) en nypa salt (gärna flera).

Hittat via Notebookcheck, som även jämför resultaten med de från Intel i7-8550U,

Frågan är varför man envisas med att använda Geekbench 3. Ska vi tro den benchmarken är de flesta moderna smartphones snabbare än x86-baserade bärbara...

En sak som totalt havererar jämförelsen mellan Zen och Skylake är att Zen implementerar Intel SHA extensions (något Intel bara implementerar på Atom) vilket gör att det delresultatet blir helt flippat. Vidare är "working-set" för alla tester minimala, de får plats i L1$ vilket är en stor orsak till att enkla ARM-CPUer presterar orimligt bra i GB3 (plus att de har speciella instruktioner för ännu fler saker som GB3 testar).

Finns ju resultat postade även för Geekbench 4. GB4 är en väsentligt bättre benchmark då man slutat med rena syntetiska tester för att i stället köra de bibliotek som "riktiga" program använder. GB4 har också mer verklighetsförankrad storlek på "working-set" (d.v.s. storleken på data som man jobbar på), saker körs inte lägre helt ur L1$.

Här är en jämförelse mellan Ryzen 7 2700U vs i7-8550U i Geekbench 4. En viss nypa salt behövs här då det bara finns ett resultat för 2700U körandes Windows 10, finns av någon anledning en trave på Android...

Men läser man kommentarerna här kommer ju Raven Ridge bli en succé... Hoppas SweC inte är sämre än den genomsnittlig börsanalytikern + hoppas marknaden överreagerade igår för AMDs del. Droppade precis ett par tiotusningar på AMD aktier (sålde av AMD och INTC innan Q3 rapporterna, rätt val för AMD och vi får se ikväll om det även var rätt för INTC...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut. Samma TDP. Ungefär samma CPU-prestanda. Mycket bättre GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Kan garantera att vi kommer att få se en massa 1x2133MHz från våra fantastiskt smarta OEM tillverkare. Allt för att strypa så mycket prestanda de kan.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

Boost

Skrivet av Nyhet:

Processormakaren AMD avrundar ett hitintills succéfyllt år 2017 med Ryzen Mobile, där Zen och Vega tillsammans ska ge Intel en match i det ultratunna segmentet.

Läs hela artikeln här

När det gäller cpuers boostfrekvens tycker jag att ni skall sträva efter att presentera om den gäller för ALL eller för endast SINGLE core(s). Exempelvis så angavs r7-1700 ha en boostfrekvens på 3.7, men normalt maxar den i 3.2, undantagsvis når den 3.7 - när det endast är en kärna som belastas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde ha ett eget prestandaindex för bärbara systemkomponenter