Deluge som inte kan skriva till Nätverksdiskar

Permalänk
Medlem

Deluge som inte kan skriva till Nätverksdiskar

Hejsan!

Nu är det så att jag stött på lite problem med Deluge!

Jag har installerat Deluge på Dator1 som består av Win2k12 Server.
Sedan har jag lagt till mina nätverksdiskar på samma dator och givit dessa beteckningar X:\ Y:\ och Z:\

I Dator2 (med Win2016 Server) där diskarna ligger fysiskt, har jag delat samtliga mappar och gett all rättigheter till Alla användare.
Detta för att undvika rättigheter/permissions problem att skriva till diskarna etc.

Nu är det så att när jag laddar ner en fil via Deluge till mina nätverksdiskar så får jag Error och felmeddelande säger "Det går inte att hitta sökvägen FILENNAMN\ oavsett vilken filen jag än försöker ladda hem får jag samma meddelande.

För att underlätta lite så här ser det ut

Tacksam för all svar på förhand

Mvh, Stanikz

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla behörigheterna på enskild fil. Om programmet har en annan mapp för nedladdning och flyttar filerna dit (och det är inom samma partition) sätts inte nya behörigheter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Dubbelkolla behörigheterna på enskild fil. Om programmet har en annan mapp för nedladdning och flyttar filerna dit (och det är inom samma partition) sätts inte nya behörigheter.

Du menar om jag går in i Downloads fliken på programmet (Deluge) jag har ställt in där
Hämta till: X:\
Flytta slutförda till: X:\

Eller man kanske ska gå in i config filen och ställa det där? och starta om service/tjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Du menar om jag går in i Downloads fliken på programmet (Deluge) jag har ställt in där
Hämta till: X:\
Flytta slutförda till: X:\

Eller man kanske ska gå in i config filen och ställa det där? och starta om service/tjänsten?

Det är helt korrekt (så sett) och inte det felet jag misstänkte.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är helt korrekt (så sett) och inte det felet jag misstänkte.

Testade att gå in i Core cfg filen och ändrade där till X:\ körde om både deluged och delugewebgui tjänsten
samma problem :/

Permalänk
Medlem

Kör du deluge som administratör? Då kommer du inte åt mappar som är anslutna med bokstäver. Prova att ansluta den mot \\servernamn\mapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör du deluge som administratör? Då kommer du inte åt mappar som är anslutna med bokstäver. Prova att ansluta den mot \\servernamn\mapp

Ja den körs av Administratörs kontot på servern dvs i tjänster, men i auth.cfg har jag redigerat användare till stanikz och anget lösenord
så här stanikz:XXXXXX.:10 <--10 skall väl stå för att denna användaren all rättigheter. På så sätt kommer jag även åt deluge daemon/servern via webgui eller deluge klienten på min stationära dator.

Hur provar jag ansluta den mot UNC .. så som du påpekar? menar du jag ska skriva \\servernamnet\hddplatsen istället för X:\ i Downloads fliken i själv Deluge programmet?

Permalänk
Medlem

Testade med att skriva UNC sökvägen, då fick man ett nytt problem :D.
Åtkomst nekad: konstig när jag har delat alla användare fulla rättigheter till mappen på den dator.
Antar att det spökar i programmets konfigurationer. Frågan är hur man ställer så programmet på något sätt använder
sig av Administratör kontot på Server Dator1.

Permalänk
Medlem

Löste problemet till slut!

För att tackla just detta problemet måste man se till att köra Tjänsten (deluged, delugedwebui) som Administratör och inte lokalt system. Eftersom båda användarkonton på Windows servrarna har samma användarnamn och lösenord kan också vara en faktor till att problemet löstes.

slutligen ange UNC sökväg och inte genom att lägga till nätverksplatser på datorn och sedan ange den vägen. Utan UNC sökvägen är den rätta t.ex. \\servernamn\\sökplatsen i Deluge klienten/webguin -> Downloads fliken under "Hämta till".

Tackar för all hjälp av samtliga som tagit sin tid och hjälpte mig på traven!

Mvh, Stanikz