Vilken formfaktor bör jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken formfaktor bör jag välja?

Ska så småningom beställa hem nya datorkomponenter för att byta ut min gamla dator. Om jag kan bestämma mig någon gång.

Har i alla fall bestämt att jag ska ha en Intel 8700K. Resterande delar förutom minnena är lite mer beroende av varandra.

  • Grafikkort?
    Funderar på ett 1080 Ti då det var länge sedan jag köpte något "top of the line" (2004 för att vara exakt). Väljer jag ett stort chassi kan jag välja vilken modell av 1080 Ti som helst. Väljer jag ett ITX så måste man kontrollera måtten på dem.

  • Chassi?
    Viktigaste punkten här. Har ett Antec P280 idag och det finns plats för ett större. ITX har dock varit lockande under en längre tid då man kan placera datorn uppe på en hylla t.ex.

  • Nätaggregat?
    Här får man då välja det som passar in i chassit tillsammans med det grafikkort man har valt.

Hur bestämmer ni vilket chassi ni ska ha? Väljer ni chassi först och letar sedan upp de komponenter som får plats? Eller kollar ni efter komponenterna först och väljer chassi utifrån det?

Kan ett ITX-system med högpresterande komponenter bli lika tyst som ett byggt i ett stort chassi?

Minns inte att jag hade sådan här beslutsångest när jag beställde hem en dator senast. :/

Permalänk
Medlem

Idag finns det otroligt mycket chassin att välja på, så det borde finnas nåt för alla.
Tycker även du ska fundera på hur många pci-e kort du vill ha i datorn som t ex gpu, ljudkort, wifi-kort och hur många hdd's som får plats i det tilltänkta chassit.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fractal Design har ITX chassi där fullstort grafikkort och nätagg får plats

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Mitt fractal design node sys 304 var sjukt tyst, iaf när jag bytte till en liten noctua d9l kylare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hur tyst datorn blir beror till 90% på vilka komponenter du väljer. Det är dock helt klart lättare att få till ett tyst luftflöde i ett större chassi. Hemma hos mig är exempelvis min gamingdator i signaturen tystare än min gamla HTPC som är byggd i ett Fractal Node 304 trots att gamingdatorn har tre gånger så många fläktar och är betydligt kraftfullare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO