Intel lanserar SSD Optane 900P med 3D Xpoint

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar SSD Optane 900P med 3D Xpoint

Nu lanserar Intel två stycken nya SSD-enheter med namnet SSD Optane 900P, vilka blir de första av sitt slag med företagets Optane-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skit produkt. du får Samsung 960 EVO 500GB med 3200mb/s läs och 1800 mb/s skriv för 2300kr.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se test på dessa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Högre iops än Samsung 960 Pro, men lägre sekventiell läshastighet exempelvis, och man får dubbelt så mycket lagringsutrymme med 960 Pro för samma pengar.

Ser inte poängen, vem är den riktad till?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Är dåligt insatt, har dessa några fördelar mot NVME?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Högre iops än Samsung 960 Pro, men lägre sekventiell läshastighet exempelvis, och man får dubbelt så mycket lagringsutrymme med 960 Pro för samma pengar.

Ser inte poängen, vem är den riktad till?

Ingen aning vem de riktar sig mot, men gissar på att eftersom det rör sig om 'första generationen' så är priserna höga. Lär det bli mer intressant nästa generation när de har börjat bli mer kostnadseffektiva kanske (helt spekulativt).

*Edit*

Är det inte så att samsung enheterna throttlar när temperaturerna stiger? Kanske dessa är mer konsekventa i sin hastighet även vid högre temps?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

https://www.anandtech.com/show/11953/the-intel-optane-ssd-900...

Läs och se efter själva.
Prestanda i en klass för sig i de flesta fallen

Trevligt också att den inte verkar leda av några som helst prestanda problem beroende på hur man fyller upp den.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en jämförelse mellan 850 EVO, 960 EVO, och den här när det kommer till vanliga saker som att starta datorn, starta Chrome, ladda ett spel, et cetera.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Jag tror bestämt att siffrorna för IOPS har bytt plats i artikeln. Disken skriver väl inte snabbare än vad den läser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Högre iops än Samsung 960 Pro, men lägre sekventiell läshastighet exempelvis, och man får dubbelt så mycket lagringsutrymme med 960 Pro för samma pengar.

Ser inte poängen, vem är den riktad till?

typ

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Prestandan verkar ju finnas där, så det verkar ju helt klart lovande för framtiden. Men vi får väl se om uthålligheten blir vad som lovats.

Permalänk
Snusfri

Mumma.
Utklassar tex 960 EVO i allt, skulle inte tacka nej till en direkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Prestandan verkar fin.
Skulle dock aldrig betala dom fantasi summorna för en hårddisk.
Min samsung 850 pro,duger helt perfekt för min del.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Datavetare

Det här belyser huvudpoängen med 3D-Xpoint

D.v.s. läsprestanda när flaskhalsen är IOPS, d.v.s. små filer med lågt ködjup.

Finns en rad sätt att "gömma" latens vid skrivning. Har man högt ködjup, oavsett läsning eller skrivning, finns ju en rad sätt att se till att systemet har något att jobba med.

Kvar är det fundamental svåra fallet: läsning där flaskhalsen är "hur snabbt kan jag få erforderlig data till CPUn".

IOPS-nivån pekar på att man nått väldigt nära gränsen för PCIe, nästa steg är att lägga 3D-Xpoint direkt på RAM-bussen (kommer under 2018 för Xeon).

I korthet: huvudpoängen med 3D-Xpoint är att ta fram något som kan brygga oceanen vi nu har mellan RAM (som blir extremt dyrt vid TB-nivåer + det förlorar all information när systemet stängs av) och Flash-baserad SSD (kan inte effektivt byte-adresseras och väldigt hög latens jämfört med RAM).

D.v.s. det handlar främst om read-mostly scenarion med höga krav på låga svarstider. Om priset kommer ned är detta den bästa disktyp for skrivbordet då den vanligaste flaskhalsen är just läshastighet av små filer, är just för detta där skillnaden mellan SSD och mekanisk HD (säkert två-tre tiopotenser där) är som störst och 3D-Xpoint flyttar den målstolen en-två tiopotenser till.

Fast är priset så farligt? Betalade 4500 SEK för min första SSD, en 160 GB Intel X-25M. Väldigt långsam med dagens mått mätt, men ändå få köp jag varit så nöjd med då den lyfte upplevelsen enormt över mekanisk disk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Spontant vill man ha.

Men, precis som med Skylake X och Threadripper, man måste veta varför.

Anandtech sammanfattar, https://www.anandtech.com/show/11953/the-intel-optane-ssd-900...

Citat:

the Optane SSD as a consumer/prosumer product only makes sense in a few niches. Most users- even those with relatively intense storage performance needs - will be better served by high quality flash SSDs like the Samsung 960 PRO

Jag är kanske inte målgruppen, kanske...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ownage:

Skit produkt. du får Samsung 960 EVO 500GB med 3200mb/s läs och 1800 mb/s skriv för 2300kr.

Sekventiell läsning/skrivning är ett trivialt problem att lösa, använd fler diskar parallellt. Med tillräckligt många diskar kommer även mekaniska diskar upp i 3200 MB/s läs och 1800 MB/s skriv (och det ger långt billigare pris per GB...).

Latens, framförallt för läsning, är ett fundamental svårt problem. Det går inte på något sätt att lösa via RAID.

Jämför med CPUer. Hög enkeltrådprestanda är fundamentalt svårt, hög total kapacitet är enkelt då det bara är att smacka på fler kärnor. Skillnaden här är att 3D-Xpoint lyckats öka prestanda för den "svåra" delen på en högst signifikant sätt, i fallet enkeltrådprestanda får vi nöja oss med några få procent per år numera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ownage:

Skit produkt. du får Samsung 960 EVO 500GB med 3200mb/s läs och 1800 mb/s skriv för 2300kr.

Kul att marknadsföringen fungerar på många.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här belyser huvudpoängen med 3D-Xpoint
https://images.anandtech.com/graphs/graph11953/burst-rr.png
D.v.s. läsprestanda när flaskhalsen är IOPS, d.v.s. små filer med lågt ködjup.

Finns en rad sätt att "gömma" latens vid skrivning. Har man högt ködjup, oavsett läsning eller skrivning, finns ju en rad sätt att se till att systemet har något att jobba med.

Kvar är det fundamental svåra fallet: läsning där flaskhalsen är "hur snabbt kan jag få erforderlig data till CPUn".

IOPS-nivån pekar på att man nått väldigt nära gränsen för PCIe, nästa steg är att lägga 3D-Xpoint direkt på RAM-bussen (kommer under 2018 för Xeon).

I korthet: huvudpoängen med 3D-Xpoint är att ta fram något som kan brygga oceanen vi nu har mellan RAM (som blir extremt dyrt vid TB-nivåer + det förlorar all information när systemet stängs av) och Flash-baserad SSD (kan inte effektivt byte-adresseras och väldigt hög latens jämfört med RAM).

D.v.s. det handlar främst om read-mostly scenarion med höga krav på låga svarstider. Om priset kommer ned är detta den bästa disktyp for skrivbordet då den vanligaste flaskhalsen är just läshastighet av små filer, är just för detta där skillnaden mellan SSD och mekanisk HD (säkert två-tre tiopotenser där) är som störst och 3D-Xpoint flyttar den målstolen en-två tiopotenser till.

Fast är priset så farligt? Betalade 4500 SEK för min första SSD, en 160 GB Intel X-25M. Väldigt långsam med dagens mått mätt, men ändå få köp jag varit så nöjd med då den lyfte upplevelsen enormt över mekanisk disk.

Vilken eller vilka typer av användningsfall är hårt beroende av läshastigheten av många av små filer menar du?

Jag ser det inte framför mig att man gärna skriver många filer till hårddisk, utan hellre låter dem leva i RAM.

Jag kan förstå att servrar kanske gör det, men finns det även tydliga vinster för hemanvändare?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Alltså...
Pros:
Snabba på läs

cons:
Mycket dyra
Långsammare än samsung på läs
Dålig kapacitet

ser inte vem som skulle vilja ha det här på en konsumentnivå.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Högre iops än Samsung 960 Pro, men lägre sekventiell läshastighet exempelvis, och man får dubbelt så mycket lagringsutrymme med 960 Pro för samma pengar.

Ser inte poängen, vem är den riktad till?

Tänk då på at du kan köra raid med samsung diskarna för pengen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Ingen aning vem de riktar sig mot, men gissar på att eftersom det rör sig om 'första generationen' så är priserna höga. Lär det bli mer intressant nästa generation när de har börjat bli mer kostnadseffektiva kanske (helt spekulativt).

*Edit*

Är det inte så att samsung enheterna throttlar när temperaturerna stiger? Kanske dessa är mer konsekventa i sin hastighet även vid högre temps?

Bara 950:n som throttlar och då är samsung bra mycket bättre än andra produkter, dock värt att tänka på att du behöver pusha bra mer än 50+ GB filer och verkligen maxa read/write för att throttla, och du kan köra en kylre för 200kr från EK som hindrar detta. jag äger både en 950 samt en 960 EVO. Throttling är inte ett problem på 960 EVOn då den använder SLC cache och droppar till SATA farter efter detta, men man skulle behöva göra tester på 960 Pro:n att flytta runt tyngre filer (70+) GB för att se om de throttlar, men generellt sett, nej de throttlar ej.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Triton242:

https://www.anandtech.com/show/11953/the-intel-optane-ssd-900...

Läs och se efter själva.
Prestanda i en klass för sig i de flesta fallen

Trevligt också att den inte verkar leda av några som helst prestanda problem beroende på hur man fyller upp den.

Dock ser ju inte $1.25/GB så bra ut för en 480 disk. Och liksom... storleken är ju definitivt ett problem. Hade velat se PCIe 3.0 x4 banan helt fylld för den här prislappen

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Mja, det är väl en bra produkt för specifika scenarior men för mig som har ett arbetsflöde där mycket går ut på att skyffla stora filer fram och tillbaka så känns ändå 960 EVO fortfarande som bästa valet. Visst att 960 Pro förmodligen håller längre men som vi sett https://3dnews.ru/938764/page-2.html så är 960 EVO kapabel till långt fler skrivningar är vad Samsung så blygsamt specat dem till.

Dock är det spännande att det går frammåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Bloodstainer: Det är fortfarande första generationen för konsumentbruk. Tänk dig vad framtiden innebär istället

De P4800X jag har pillat med har totalt demolerat andra enterprise-SSDer i extremt många arbetslaster.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Vilken eller vilka typer av användningsfall är hårt beroende av läshastigheten av många av små filer menar du?

Jag ser det inte framför mig att man gärna skriver många filer till hårddisk, utan hellre låter dem leva i RAM.

Jag kan förstå att servrar kanske gör det, men finns det även tydliga vinster för hemanvändare?

Huvudsyftet med 3D-Xpoint har hela tiden varit att skapa ett kommersiellt gångbart NVRAM, jag ser Optane-diskar mest som ett steg på vägen. Slutmålet är att 3D-Xpoint direkt mappas in i CPUns adressrymd.

Behöver konsumenter detta? Knappast, men för majoriteten är det inte heller någon praktiskt skillnad mellan SATA SSD och NVMe därför flaskhalsen är extremt sällan bandbredd och för att ladda program är det knapp heller latens. Finns ju massor med tester som visar att laddtider/boot-tider och liknande skiljer någon enstaka procent mellan SATA-diskar och NVMe, trots milsvid skillnad i benchmarks som mäter sekventiell läsning/skrivning (go figure...).

För konsumenter som vill ha det absolut bästa oavsett pris kommer en Optane-disk i praktiken ge mer än en riktigt snabb NVMe. Det då ködjupet på en typisk desktopdator extremt sällan överstiger 2-3 -> man är främst latensbegränsad.

Men finns självklart fall där bandbredd är flaskhals och 3D-Xpoint är absolut primärt designad för servers, där finns nästan alla vettiga användarfallen (då primärt som utökning av RAM, då specifikt som icke-volatilt RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Huvudsyftet med 3D-Xpoint har hela tiden varit att skapa ett kommersiellt gångbart NVRAM, jag ser Optane-diskar mest som ett steg på vägen. Slutmålet är att 3D-Xpoint direkt mappas in i CPUns adressrymd.

Behöver konsumenter detta? Knappast, men för majoriteten är det inte heller någon praktiskt skillnad mellan SATA SSD och NVMe därför flaskhalsen är extremt sällan bandbredd och för att ladda program är det knapp heller latens. Finns ju massor med tester som visar att laddtider/boot-tider och liknande skiljer någon enstaka procent mellan SATA-diskar och NVMe, trots milsvid skillnad i benchmarks som mäter sekventiell läsning/skrivning (go figure...).

För konsumenter som vill ha det absolut bästa oavsett pris kommer en Optane-disk i praktiken ge mer än en riktigt snabb NVMe. Det då ködjupet på en typisk desktopdator extremt sällan överstiger 2-3 -> man är främst latensbegränsad.

Men finns självklart fall där bandbredd är flaskhals och 3D-Xpoint är absolut primärt designad för servers, där finns nästan alla vettiga användarfallen (då primärt som utökning av RAM, då specifikt som icke-volatilt RAM).

Boot-tiden borde ju få sig en skjuts. Där kanske man kommer ner under sekunden nu?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här belyser huvudpoängen med 3D-Xpoint
https://images.anandtech.com/graphs/graph11953/burst-rr.png
D.v.s. läsprestanda när flaskhalsen är IOPS, d.v.s. små filer med lågt ködjup.

Finns en rad sätt att "gömma" latens vid skrivning. Har man högt ködjup, oavsett läsning eller skrivning, finns ju en rad sätt att se till att systemet har något att jobba med.

Kvar är det fundamental svåra fallet: läsning där flaskhalsen är "hur snabbt kan jag få erforderlig data till CPUn".

IOPS-nivån pekar på att man nått väldigt nära gränsen för PCIe, nästa steg är att lägga 3D-Xpoint direkt på RAM-bussen (kommer under 2018 för Xeon).

I korthet: huvudpoängen med 3D-Xpoint är att ta fram något som kan brygga oceanen vi nu har mellan RAM (som blir extremt dyrt vid TB-nivåer + det förlorar all information när systemet stängs av) och Flash-baserad SSD (kan inte effektivt byte-adresseras och väldigt hög latens jämfört med RAM).

D.v.s. det handlar främst om read-mostly scenarion med höga krav på låga svarstider. Om priset kommer ned är detta den bästa disktyp for skrivbordet då den vanligaste flaskhalsen är just läshastighet av små filer, är just för detta där skillnaden mellan SSD och mekanisk HD (säkert två-tre tiopotenser där) är som störst och 3D-Xpoint flyttar den målstolen en-två tiopotenser till.

Fast är priset så farligt? Betalade 4500 SEK för min första SSD, en 160 GB Intel X-25M. Väldigt långsam med dagens mått mätt, men ändå få köp jag varit så nöjd med då den lyfte upplevelsen enormt över mekanisk disk.

8-16 GB RAM, 64-128 GB X-point, SSD/HDD för resten, skulle vara roligt att se hur mycket bättre boot tider på typ linux blir med X-point minne.

Skrivet av sAAb:

Vilken eller vilka typer av användningsfall är hårt beroende av läshastigheten av många av små filer menar du?

Jag ser det inte framför mig att man gärna skriver många filer till hårddisk, utan hellre låter dem leva i RAM.

Jag kan förstå att servrar kanske gör det, men finns det även tydliga vinster för hemanvändare?

Boot och sleep funktioner som måste cacha mycket kanske blir bättre? Borde också snabba upp backuper om man har en massa filer som man måste sålla genom.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Tänk då på at du kan köra raid med samsung diskarna för pengen.

Raid = iops ??? När blev det något man fick.

Pros:
+ Amazing benchmark performance
+ More storage than a single SSD
+ Bragging rights
Cons:
– Performance not really noticeable in most enthusiast workloads; no IOPs improvement
– Increased CPU utilization
– Increased performance of drive failure

Read more at https://benchmarkreviews.com/35462/samsung-950-pro-ssd-raid0-...

Skrivet av SeF.Typh00n:

@Bloodstainer: Det är fortfarande första generationen för konsumentbruk. Tänk dig vad framtiden innebär istället

De P4800X jag har pillat med har totalt demolerat andra enterprise-SSDer i extremt många arbetslaster.

Presterar det så kostar det också..
Så är det med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

https://www.anandtech.com/show/11953/the-intel-optane-ssd-900...

Läs och se efter själva.
Prestanda i en klass för sig i de flesta fallen

Trevligt också att den inte verkar leda av några som helst prestanda problem beroende på hur man fyller upp den.

Damn, dem random access speeds!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Skit produkt. du får Samsung 960 EVO 500GB med 3200mb/s läs och 1800 mb/s skriv för 2300kr.

Har du kollat ett enda benchmark? Eller köper du allt på marknadsföringssiffror?

Med den logiken var P4 alltid bäst på sin tid, för den hade ju fler MHz än konkurrenterna och wlan är snabbare än trådat, för det är fler mbit.

Tycker detta är ganska talande:

Det är även detta:

Vad som gör Optane bra är att den har lägst latens, presterar riktigt bra vid QD1 och hanterar svåra laster väldigt bra.

Men sitter man mest och kopierar film till sin SSD, så är den inte särskilt prisvärd:

Skulle man däremot få för sig att exempelvis rara upp massa filer på disken, så går det ganska mycket snabbare än en gång:

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB