Bad Rabbit är nytt ransomware i stil med Wannacry och Petya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Och det leder till? Svarta växelkontor kanske... Är det något du skulle föredra?

Otroligt att folk inte fattar... svarta växelkontor skulle inte fungera när bankerna väljer att inte sammarbeta med dem.

Med ditt kort spåras du lätt om du säljer eller köper ett kg heroin det är just därför man använder bitcoin.

Tar man bort anonymiteten dör bitcoin och det är inte osannolikt att det snart händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Jag är ledsen, men du vet inte riktigt vad du pratar om. Varför tror du att knark och andra olagligheter är det enda som man använder bitcoin till?

Här har du några exempel på varför kryptovalutor har en framtid:
https://www.forbes.com/sites/realspin/2017/02/03/why-venezuel...
http://fortune.com/2017/07/25/bitcoin-ethereum-cryptocurrency...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Vanliga pengar blir ju mindre och mindre värda med tiden. Tex om man sparat en månadslön från tex 2012, så kan man inte handla lika mycket för den idag 2017 som man kunde 2012. Hade man däremot fått den utbetalt i Bitcoins hade den varit värd mer idag. Kanske ett dåligt exempel... men eftersom man inte ska skapa fler än 21 miljoner bitcoins, så bör värdet jämfört med traditionella valutor fortsätta öka OM efterfrågan fortsätter på samma vis som det varit hittills. Men det är det ingen som kan veta.

Ontopic:
Surt med sådana där ransom-virus....... Jävla as kan man säga kort och gott!

It goes both ways... Tog du lån för att köpa bostad 2012 så är lånet också värt mindre och bostaden mer.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Otroligt att folk inte fattar... svarta växelkontor skulle inte fungera när bankerna väljer att inte sammarbeta med dem.

Med ditt kort spåras du lätt om du säljer eller köper ett kg heroin det är just därför man använder bitcoin.

Tar man bort anonymiteten dör bitcoin och det är inte osannolikt att det snart händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast att bankerna väljer att inte samarbeta ingår väl lite i definitionen av "svart växelkontor"?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Fast att bankerna väljer att inte samarbeta ingår väl lite i definitionen av "svart växelkontor"?

Klart det gör hur ska annars växelkontoren få in FIAT?
Kanske fysiska kontor där du lämnar en 500-lapp bakom kassan till mohammed i din lokala pizzeria?
Du får gärna förklara hur man kan starta ett svart växelkontor online och hur du nu tänkt det skulle gå till....
OM INTE pengarna kommer från folks bankkonton för att köpa bitcoin var ska de då komma från har du tänkt dig?

Olagliga saker inte är det ända som bitcoin används till men så länge det kan användas till kriminella saker måste det ändras på och där försvinner anonymiteten också på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klart det gör hur ska annars växelkontoren få in FIAT?
Kanske fysiska kontor där du lämnar en 500-lapp bakom kassan till mohammed i din lokala pizzeria?
Du får gärna förklara hur man kan starta ett svart växelkontor online och hur du nu tänkt det skulle gå till....
OM INTE pengarna kommer från folks bankkonton för att köpa bitcoin var ska de då komma från har du tänkt dig?

Olagliga saker inte är det ända som bitcoin används till men så länge det kan användas till kriminella saker måste det ändras på och där försvinner anonymiteten också på köpet.

Det enda jag tänker på när jag läser dina inlägg i denna tråd är: "Internet är bara en fluga". Är du och Ines Uusmann möjligtvis släkt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebban84:

Det enda jag tänker på när jag läser dina inlägg i denna tråd är: "Internet är bara en fluga". Är du och Ines Uusmann möjligtvis släkt?

ok.

Permalänk
Inaktiv

Född igår, eller bara extremt naiv? Jag vet inte...

Hur som helst så börjar jag tröttna på tråden och checkar ut nu, men jag vill bara lämna följande punchline:

Smuggling av illegala varor är ett tusen år gammalt fenomen. Kryptovaluta sjösattes först för ungefär 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klart det gör hur ska annars växelkontoren få in FIAT?
Kanske fysiska kontor där du lämnar en 500-lapp bakom kassan till mohammed i din lokala pizzeria?
Du får gärna förklara hur man kan starta ett svart växelkontor online och hur du nu tänkt det skulle gå till....
OM INTE pengarna kommer från folks bankkonton för att köpa bitcoin var ska de då komma från har du tänkt dig?

Olagliga saker inte är det ända som bitcoin används till men så länge det kan användas till kriminella saker måste det ändras på och där försvinner anonymiteten också på köpet.

Har du kanske tänkt på att "svart" implicerar att de inte följer lagen? Kan mycket väl komma FIAT från bankrån och liknande, de bryr sig inte så länge de kan få Bitcoin ur dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Har du kanske tänkt på att "svart" implicerar att de inte följer lagen? Kan mycket väl komma FIAT från bankrån och liknande, de bryr sig inte så länge de kan få Bitcoin ur dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Men herregud vilken affärsidé att inrikta sig på bankrånare....
Bankrån är så 2017? Eh vilken värd lever du i haha.

De stulna FIAT pengarna är folk från förorter/knarkare etc som stjäl och jag är tveksam att någon som är så desperat efter pengar har något intresse av bitcoin utan de pengarna använder de nog direkt.

EDIT: knarkförsäljning på internet har blivit enormt stort senaste 5-6 åren i och med bitcoin och är ganska nytt DVS inte något som pågått i tusentals år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Men herregud vilken affärsidé att inrikta sig på bankrånare....
Bankrån är så 2017? Eh vilken värd lever du i haha.

De stulna FIAT pengarna är folk från förorter/knarkare etc som stjäl och jag är tveksam att någon som är så desperat efter pengar har något intresse av bitcoin utan de pengarna använder de nog direkt.

EDIT: knarkförsäljning på internet har blivit enormt stort senaste 5-6 åren i och med bitcoin och är ganska nytt DVS inte något som pågått i tusentals år.

På riktigt eller? Bankrån händer relativt ofta genom hackning och liknande, det är väl knappast någon nyhet för de som hänger med.

Gillar att du själv förklarar varifrån de svarta växlingskontoren får sina pengar dock. Precis som du har sagt tidigare i tråden används Bitcoin tyvärr för olagliga substanser också vilket naturligtvis hjälper att finansiera mellanhänderna. Eller tror du att odlarna i sydamerika sitter och håller på Bitcoin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Bad Rabbit anses släppt av samma hackers som släppte NotPetya, dvs Ryska säkerhetstjänsten. Måtalvlan för NotPetya var stat och firmor i Ukraina, medan målet för Bad Rabbit också inkluderar Ryska medieorganisationer kritiska till Putin.

Permalänk
Medlem

https://techworld.idg.se/2.2524/1.691400/bad-rabbit-virus är en dag nyare än sweclockers + det står i deras artikel detta/// Men till skillnad från Petya använde Bad Rabbit inga sårbarheter för att infektera datorerna, utan förlitade sig på att lura användarna att självmant installera viruset.

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

På riktigt eller? Bankrån händer relativt ofta genom hackning och liknande, det är väl knappast någon nyhet för de som hänger med.

Gillar att du själv förklarar varifrån de svarta växlingskontoren får sina pengar dock. Precis som du har sagt tidigare i tråden används Bitcoin tyvärr för olagliga substanser också vilket naturligtvis hjälper att finansiera mellanhänderna. Eller tror du att odlarna i sydamerika sitter och håller på Bitcoin?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du får GÄRNA förklara hur dessa hacking bankrån får ut sina FIAT och hur en svart verksamhet skulle kunna ha lokaler/personal som de kan betala med hjälp av hackade FIAT.

Du kanske tror att Svensson traskar ner till ett sådant växlingskontor för att köpa bitcoin så han kan använda dem för att köpa en kopp kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja du får GÄRNA förklara hur dessa hacking bankrån får ut sina FIAT och hur en svart verksamhet skulle kunna ha lokaler/personal som de kan betala med hjälp av hackade FIAT.

Bankomat? Antar att även kriminella kan komma på något lagom kreativt sätt att få ut sina olagligt anförskaffade tillgångar så jag tänker inte hjälpa dem med idéer.

Skrivet av gabriel15:

Du kanske tror att Svensson traskar ner till ett sådant växlingskontor för att köpa bitcoin så han kan använda dem för att köpa en kopp kaffe.

Varför skulle han göra det när han kan fixa allt hemma vid datorn?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Bankomat? Antar att även kriminella kan komma på något lagom kreativt sätt att få ut sina olagligt anförskaffade tillgångar så jag tänker inte hjälpa dem med idéer.

Varför skulle han göra det när han kan fixa allt hemma vid datorn?

Men de kan han ju inte om bankerna inte samarbetar pga nya regleringar herregud, de var ju det vi pratade om.

Om du inte ska läsa vad vi skriver i tråden kommer jag sluta här. PUNKT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Men de kan han ju inte om bankerna inte samarbetar pga nya regleringar herregud, de var ju det vi pratade om.

Om du inte ska läsa vad vi skriver i tråden kommer jag sluta här. PUNKT!

Nämen nu får du ta och tänka till lite, Bitcoin är ju inte precis begränsad till sverige och det är inte till exempel PayPal heller.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Nämen nu får du ta och tänka till lite, Bitcoin är ju inte precis begränsad till sverige och det är inte till exempel PayPal heller.

Nej men du tror övriga länder vill uppmana kriminalitet?

Klart inte Sverige har något att säga till om utan det är de stora länderna som kommer sätta stopp och till exempel PAYPAL kommer inte arbeta med brottslingar eller svarta växelkontor kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nej men du tror övriga länder vill uppmana kriminalitet?

Klart inte Sverige har något att säga till om utan det är de stora länderna som kommer sätta stopp och till exempel PAYPAL kommer inte arbeta med brottslingar eller svarta växelkontor kan jag lova.

Så att inte förbjuda handel med Bitcoin är att uppmana kriminalitet? Lite bakvänd logik där va?

Hur som helst verkar du inte ha greppat implikationerna av den ursprungliga kommentaren heller. Att försöka stoppa Bitcoin skulle bara gynna de kriminella kretsarna som vill arbeta med Bitcoin i skymundan, eftersom vita växlingskontor kan och vill erbjuda betydligt mer hjälp åt staten än de svarta växlingskontoren någonsin skulle vara intresserade av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Min poäng är att svarta växlingskontor inte skulle finnas därav dör bitcoin ut om man förbjuder det....
Blir bitcoin för stort kommer bankerna/staterna sätta stopp för det bara vänta och se.

Att man skapar ransomware som tar betalt i bitcoin är bara ännu ett steg närmare ett förbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Min poäng är att svarta växlingskontor inte skulle finnas därav dör bitcoin ut om man förbjuder det....
Blir bitcoin för stort kommer bankerna/staterna sätta stopp för det bara vänta och se.

Att man skapar ransomware som tar betalt i bitcoin är bara ännu ett steg närmare ett förbud.

Växlingskontor online för Bitcoin kommer och går, men precis som med Hydra i grekiska mytologin kommer det bara fler när en försvinner. Staterna kan ju försöka släcka ner Bitcoin men så länge det finns folk med Bitcoin kommer det bara att vara att skjuta sig i foten.

Glöm inte heller att miners sätter kryptovalutor i cirkulation och de klarar sig fint utan växlingskontor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Växlingskontor online för Bitcoin kommer och går, men precis som med Hydra i grekiska mytologin kommer det bara fler när en försvinner. Staterna kan ju försöka släcka ner Bitcoin men så länge det finns folk med Bitcoin kommer det bara att vara att skjuta sig i foten.

Glöm inte heller att miners sätter kryptovalutor i cirkulation och de klarar sig fint utan växlingskontor.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt ingen kommer bygga en miningrigg för att köpa sig en kopp kaffe med bitcoin...
Växlingskontor online har också ett bannkonto de får in fiat på för att sedan ge dig dina bitcoins.

Men du förstår ändå inte så jag ger nog upp nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Som sagt ingen kommer bygga en miningrigg för att köpa sig en kopp kaffe med bitcoin...
Växlingskontor online har också ett bannkonto de får in fiat på för att sedan ge dig dina bitcoins.

Men du förstår ändå inte så jag ger nog upp nu.

Fast det var inte vad jag sa heller. Miners är de som sätter kryptovalutor i cirkulation, men är inte de enda som använder dem. Någon måste ju byta något mot dem också för att det ska finnas någon poäng, och trots vad VISA och MasterCard vill så kan man fortfarande klara sig utan plastkort på t.ex. SweClockers marknad eller Blocket. Underskatta inte hur viktig kontanthandel är.

Nu har vår diskussion dock nästan helt tagit över tråden så det är nog dags att sluta bara av den anledningen. Vill du diskutera mer kan du citera mig i en ny tråd eller skicka PM, så länge ingen annan vill att diskussionen stannar kvar här då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810