Webhallen - problem med reklamation/hävning av köp, finns det någonstans jag kan vända mig?
Hej,
I slutet av augusti köpte jag ett Playstation 4 hos @Webhallen på Sveavägen vilket i förlängningen ledde till en rätt bisarr upplevelse.
När jag kommer hem och kopplar i konsolen får jag stora grafik-artefakter efter ca 10 minuter - någonting är uppenbarligen inte rätt. Jag testade med olika sladdar, olika skärmar och olika positioner i rummet för att utesluta överhettning. Ingenting hjälpte. Att det var fel på spelet uteslöt jag också då jag fick samma resultat i menyer och andra spel. Jag skapade till och med en tråd om det här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488866-nytt-ps4-trasi...
Här finns en video på hur det ser ut: https://www.dropbox.com/s/r8hj1y0g0pajxlq/IMG_1439.MOV?dl=0
Jag vet inte om det går att se timestamp på videon genom DB, men den är inspelad två timmar efter att köpet genomfördes, alltså direkt när jag kom hem och pluggat in.
Enligt alla rimlighetens regler antog jag att jag fått ett DOA-ex och packade ner allt minutiöst noggrant och gick tillbaka till Webhallen. Här började problemen. Efter att ha varit borta i väl över en halvtimma kommer killen i kassan tillbaka och säger att han inte hittat något fel på konsolen. Jag blir förvånad eftersom det så uppenbart är fel för mig - vi pratar en stund och kommer fram till att de skall testa det över natten.
Två dagar senare kommer jag tillbaka, efter att ha blivit betjänad är en annan snubbe borta lika otroligt länge innan han kommer tillbaka och säger att de inte kan hitta något fel. Jag visar filmen som jag gjort innan, han håller med om att det inte ser bra ut men säger att de kan "ingenting göra".
Här börjar mitt huvudargument - dvs att Webhallen borde lita på en (återkommande) god kund. Uppenbarligen är mitt PlayStation trasigt, men det vill man inte från Webhallens sida tillstå. Killen i kassan argument är på riktigt att "Sony blir sura på oss om vi skickar någonting dit som kanske inte är trasigt". Jag förstår detta till viss del - men är man så skraja för sina leverantörer att man inte vågar betjäna en kund riktigt är någonting uppenbarligen fel.
Efter en stunds dividerade kommer vi fram till att han ändå ska skicka konsolen till Sony för felsökning. Jag får ett kvitto och går därifrån.
Ca 5 veckor(!) senare får jag ett meddelande om att konsolen är tillbaka. Efter att ha väntat ytterligare en evighet (totalt i detta ärendet har jag nog väntat ca 2h på att kassapersonalen är borta) kommer kille nr1 tillbaka med mitt Playstation. Han påstår att man inte hittat något fel - men det finns ingen som helst dokumentation från Sony som jag får se. Jag misstänker att konsolen aldrig skickats iväg (jag har dock inget belägg för det förutom utebliven dokumentation).
Jag står alltså med ett Playstation som uppenbarligen inte fungerar "för mig", utan att få tillstymmelsen till hjälp av Webhallen. Till slut så går man med på att köpa tillbaka konsolen för 20% mindre än ursprungspriset eftersom den nu "är ju använd" - trots att jag haft uppe den ur förpackning i ca 30 min.
Jag tar detta "generösa" erbjudande eftersom jag inte har mer tid att lägga på den här urusla upplevelsen. Det känns så jävla surt att alltså ha gett bort 600kr till Webhallen utan att få någonting tillbaka.
När tillbaka-betalningen är genomförd underlåter sig dessutom killen i kassan att "Jag ska vara glad att jag slapp betala undersökningsavgift", samt "det är en bra deal för dig eftersom det är en stor repa vid cd-luckan". Jag blev helt matt av detta eftersom jag absolut inte repat någonting - det har isåfall uppstått i felsökningen.
Jag har aldrig varit med om ett så oproffsigt beteende. Nu står jag här med 600kr mindre än om jag hade skitit i att köpa någonting - och dessutom lagt åtskilliga timmar på denna affär.
Vad kan jag göra nu? Finns det någonstans jag kan vända mig?
Rekommenderar ingen att handla på denna usla affär.