Vilken skärm passar mina ändamål? Ex Acer 27'' XG270HU

Permalänk
Avstängd

Vilken skärm passar mina ändamål? Ex Acer 27'' XG270HU

Hej där! Jag är helt ny inom detta men jag är just nu ute på marknaden efter en 27 tums skärm med 144 hz. Jag har svårt att få något nytt med den budgeten jag har idag men jag har lyckats få chansen att köpa en Acer 27'' XG270HU för 3000 kronor. Finns det någon bättre skärm ute på den begagnade marknaden för mina ändamål? Surfar, skriver, kollar emellanåt på sport och film och ibland spelar jag spel som exempelvis World of Warcraft eller theHunter. Nu har jag även planerat på att testa på det nya Call of Duty.

Vet om skärmens problem med bl.a. Freesync och TN-paneler osv men tror ni att det fungerar ändå? För jag behöver helt enkelt en allround-skärm för ett förmånligt pris. Vill gärna inte gå ner i storlek. Men vad tycker ni mer kunniga? Tycker ni att jag borde köra på den eller leta efter något annat?

Har för närvarande i burken AMD Ryzen 1600x 3.6 GHz, Geforce GTX 1050 TI 4GB och 16 GBs CL15 minnen. (3000Mhz)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är en trevlig skärm (TN är inget problem, själv tycker jag att IPS är överskattat), men första intrycket är att ditt GTX 1050 Ti kommer få stora problem att driva moderna spel i skärmens 1440p-upplösning.

Du lär dock inte få en bättre skärm för det priset utan att tumma på storlek och/eller upplösning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

men första intrycket är att ditt GTX 1050 Ti kommer få stora problem att driva moderna spel i skärmens 1440p-upplösning.

Vad exakt innebär detta? Kommer jag kunna spela nya Call of Duty, Battlefield, World of Warcraftt med denna skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afarski:

Vad exakt innebär detta? Kommer jag kunna spela nya Call of Duty, Battlefield, World of Warcraftt med denna skärmen?

ja du kommer kunna spela men det kommer inte vara en trevlig upplevelse om du inte gillar powerpoint spel.

med ett 1050ti i 1440p kommer du inte få mycket fps, räkna med 20fps eller mindre.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

ja du kommer kunna spela men det kommer inte vara en trevlig upplevelse om du inte gillar powerpoint spel.

med ett 1050ti i 1440p kommer du inte få mycket fps, räkna med 20fps eller mindre.

Hmm, men då går det väl bra att synkronisera upplösningen och göra det till 1080p på de spelen som inte klarar av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afarski:

Hmm, men då går det väl bra att synkronisera upplösningen och göra det till 1080p på de spelen som inte klarar av detta?

ja du kan sätta ner till 1080p i skärm inställningarna men det ser inge vidare bra ut så köp hellre en 1080p skärm och sen när du uppgraderar grafikkort så kan du köpa en 1440p eller 4k skärm.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

Eftersom att du verkar ha fått skärmen till ett pangpris tycker jag att du borde köpa skärmen och byta ut grafikkortet.

Antingen kan du välja att köpa skärmen och byta grafikkort eller som ovanstående sa, köpa en 1080p skärm och sedan kan du byta grafikkort och köpa en ny 4K skärm. Personligen tycker jag att det inte är ekonomiskt att byta både grafikkort och skärm. Du borde byta grafikkort istället så du får en bra upplösning på skärmen, mycket billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Pro:

Eftersom att du verkar ha fått skärmen till ett pangpris tycker jag att du borde köpa skärmen och byta ut grafikkortet.

Antingen kan du välja att köpa skärmen och byta grafikkort eller som ovanstående sa, köpa en 1080p skärm och sedan kan du byta grafikkort och köpa en ny 4K skärm. Personligen tycker jag att det inte är ekonomiskt att byta både grafikkort och skärm. Du borde byta grafikkort istället så du får en bra upplösning på skärmen, mycket billigare.

Vilket grafikkort skulle jag teoretiskt behöva för den skärmen? Gärna något så billigt som möjligt och kanske något begagnat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av afarski:

Vilket grafikkort skulle jag teoretiskt behöva för den skärmen? Gärna något så billigt som möjligt och kanske något begagnat?

Rekomenderar ett 1070.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av afarski:

Hej där! Jag är helt ny inom detta men jag är just nu ute på marknaden efter en 27 tums skärm med 144 hz. Jag har svårt att få något nytt med den budgeten jag har idag men jag har lyckats få chansen att köpa en Acer 27'' XG270HU för 3000 kronor. Finns det någon bättre skärm ute på den begagnade marknaden för mina ändamål? Surfar, skriver, kollar emellanåt på sport och film och ibland spelar jag spel som exempelvis World of Warcraft eller theHunter. Nu har jag även planerat på att testa på det nya Call of Duty.

Vet om skärmens problem med bl.a. Freesync och TN-paneler osv men tror ni att det fungerar ändå? För jag behöver helt enkelt en allround-skärm för ett förmånligt pris. Vill gärna inte gå ner i storlek. Men vad tycker ni mer kunniga? Tycker ni att jag borde köra på den eller leta efter något annat?

Har för närvarande i burken AMD Ryzen 1600x 3.6 GHz, Geforce GTX 1050 TI 4GB och 16 GBs CL15 minnen. (3000Mhz)

Tack på förhand!

Får man fråga var du ordande fram skärmen? Finns det en till till salu till samma pris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Pro:

Får man fråga var du ordande fram skärmen? Finns det en till till salu till samma pris?

Köpte skärmen och ett Logitech G710+ tangentbord för 3000 kronor begagnat. Men de är i väldigt nytt skick och garantin är kvar liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av afarski:

Köpte skärmen och ett Logitech G710+ tangentbord för 3000 kronor begagnat. Men de är i väldigt nytt skick och garantin är kvar liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, du måste ha gjort årets deal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Pro:

Haha, du måste ha gjort årets deal.

Hur mycket brukar detta gå på annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du behöver ett amd grafikkort för att kunna utnyttja freesync.
leta upp ett 290x eller bättre så kommer du att bli nöjd

lycka till // Magnus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av afarski:

Hur mycket brukar detta gå på annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Letade efter en sån skärm för 2-3 veckor sedan och då såg jag att dem brukar gå för 3800-3900 på blocket. På sweclockers kanske den skulle gå för några hundringar billigare så enligt mig gjorde du ett klipp.