Permalänk

Köpa eller vänta? ASUS VG248QE 24"

Tjena!

Jag har spanat in skärmen ASUS VG248QE 24". Frågan är om det är värt att vänta på mellandagsreor eller om det bara är att köpa?
Har ingen erfarenhet i hur mycket skärmar kan sjunka i pris under reor, är det bara 200-300 har jag ingen lust att vänta i 2+ månader.

Så hur mycket kan jag förvänta mig att skärmen sjunker i pris?

// Har ni nåt annat tips på schysst skärm i samma prisklass, tipsa gärna!

Permalänk
Medlem

Köp en skärm begagnad istället. Ser att det finns många ute på marknaden nu

Permalänk
Medlem

Har ju varit nere för ca 2000;- och i närheten några gånger, nånstans där tror jag du kan förvänta dig. Om den ens är med på rean då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Köp en skärm begagnad istället. Ser att det finns många ute på marknaden nu

Vart hittar du dem? Blocket(är nybörjare, så kanske är helt off xD)?

Permalänk
Skrivet av RVX:

Har ju varit nere för ca 2000;- och i närheten några gånger, nånstans där tror jag du kan förvänta dig. Om den ens är med på rean då.

Alright, känns nog värt att vänta isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av wellherewego:

Vart hittar du dem? Blocket(är nybörjare, så kanske är helt off xD)?

https://www.sweclockers.com/marknad/146647-2st-144hz-gaming-s...

Exempelvis. Sweclockers egna marknad har ofta bra priser och (oftast) ärliga personer bakom

Permalänk
Medlem

Jag går också i dom tankarna att köpa eller vänta till typ BF men prylar man vill ha brukar sällan läggas ut på rea

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Vad har du tänkt kring att gå upp till 27" och 2560-upplösning?
Laxpudding är jag rätt säker på brukar säga att de TN-panelerna är lite bättre än vad som finns bland 24-tumsskärmarna.

Den här AOCn finns för bara 3500 om du har en Elgiganten i närheten.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354
De flesta andra 27-tummare med hög uppdateringsfrekvens var dock klart dyrare, du kan se själv här
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s336674474

Hittade en annan ovanlig skärm, också AOC
AOC AG241QX
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3961266
24-tumsskärm och 2560-upplösning, kostar en tusenlapp mer än den här Asusskärmen som du är intresserad av.
Recenserad av Sweclockers.

Annars tycker jag du ska försöka leta begagnat, för 3000 kronor för den där Asus VG248QE känns lite småtråkigt. Har varit med sen 2013 står det på Prisjakt, även om det egentligen inte spelar någon större roll, utvecklingen på skärmfronten är inte direkt stor.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad har du tänkt kring att gå upp till 27" och 2560-upplösning?
Laxpudding är jag rätt säker på brukar säga att de TN-panelerna är lite bättre än vad som finns bland 24-tumsskärmarna.

Den här AOCn finns för bara 3500 om du har en Elgiganten i närheten.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354
De flesta andra 27-tummare med hög uppdateringsfrekvens var dock klart dyrare, du kan se själv här
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s336674474

Hittade en annan ovanlig skärm, också AOC
AOC AG241QX
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3961266
24-tumsskärm och 2560-upplösning, kostar en tusenlapp mer än den här Asusskärmen som du är intresserad av.
Recenserad av Sweclockers.

Annars tycker jag du ska försöka leta begagnat, för 3000 kronor för den där Asus VG248QE känns lite småtråkigt. Har varit med sen 2013 står det på Prisjakt, även om det egentligen inte spelar någon större roll, utvecklingen på skärmfronten är inte direkt stor.

Alright, har ett gtx 1070 pallar det att köra i 1440p och 144hz? i så fall verkar ju det en grym uppgradering för bara 500kr.

Permalänk
Medlem

Köp inte den skärmen, den har många år på nacken och väldigt dåliga färger. Det krävs ett väldigt fifflande med inställningar för att få det ens godtyckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Helevete:

Köp inte den skärmen, den har många år på nacken och väldigt dåliga färger. Det krävs ett väldigt fifflande med inställningar för att få det ens godtyckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du säga en annan 144Hz skärm för under 3000 som klassar ut denna Asus? Är nyfiken då jag också är i köpsvängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Kan du säga en annan 144Hz skärm för under 3000 som klassar ut denna Asus? Är nyfiken då jag också är i köpsvängen.

Under 3000 kr så finns det inte så många bättre produkter men Samsung c24fg är bättre på alla punkter utom latens. Överlägsna färger, kontrastförhållande och svärta. Om du höjer budgeten lite, upp mot 4000 så blir urvalet genast mycket större.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Helevete:

Under 3000 kr så finns det inte så många bättre produkter men Samsung c24fg är bättre på alla punkter utom latens. Överlägsna färger, kontrastförhållande och svärta. Om du höjer budgeten lite, upp mot 4000 så blir urvalet genast mycket större.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle du rekommendera för skärm runt 4000?
Har ingen riktig gräns men vill inte lägga ut för mycket och ändå få bra vara för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag har den asus skärmen, den e skit. Spar pengarna och köp något bättre.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Jag har själv en annons uppe om det är intressant

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem
Skrivet av wellherewego:

Vad skulle du rekommendera för skärm runt 4000?
Har ingen riktig gräns men vill inte lägga ut för mycket och ändå få bra vara för pengarna.

Såg att du hade gtx 1070, så G-Sync kanske vore trevligt? Acer har en 24" skärm med 144Hz (kan överklockas till 165Hz), 2560*1440 upplösning och låg responstid som jag tror skulle kunna vara något för dig. Det är förvisso TN-panel men TN-panelerna har som sagt blivit betydligt bättre sedan 2013 då ASUS släppte VG248QE. Kika på den. Det känns tungt att lägga ut mycket pengar på en skärm men det är en otrolig skillnad på nedanstående skärm och skärmar på runt 3000 kr.

Kostar 4595kr på Power & Komplett Prisjaktslänk

Acer Predator XB241YU 24"

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk

Två månader? Black Friday den 24e Nov

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av Helevete:

Såg att du hade gtx 1070, så G-Sync kanske vore trevligt? Acer har en 24" skärm med 144Hz (kan överklockas till 165Hz), 2560*1440 upplösning och låg responstid som jag tror skulle kunna vara något för dig. Det är förvisso TN-panel men TN-panelerna har som sagt blivit betydligt bättre sedan 2013 då ASUS släppte VG248QE. Kika på den. Det känns tungt att lägga ut mycket pengar på en skärm men det är en otrolig skillnad på nedanstående skärm och skärmar på runt 3000 kr.

Kostar 4595kr på Power & Komplett Prisjaktslänk

Acer Predator XB241YU 24"

Såg att den var nedsatt med -16% så drog iväg en order. Kändes lite över min prisklass, men kan inte vänta att bli av med min nuvarande skärm. Denna skärm kommer jag nog ha i många år. Tack för tipset!

Skrivet av SE_Larsson:

Två månader? Black Friday den 24e Nov

Hade helt glömt bort black friday och tänkte på mellandagsrean XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wellherewego:

Såg att den var nedsatt med -16% så drog iväg en order. Kändes lite över min prisklass, men kan inte vänta att bli av med min nuvarande skärm. Denna skärm kommer jag nog ha i många år. Tack för tipset!

Hade helt glömt bort black friday och tänkte på mellandagsrean XD

Kul! Det blir nog klockrent ska du se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |