Testpilot: Toshiba N300

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Toshiba N300

En mekanisk hårddisk från Toshiba inriktad på NAS-användning står redo att testas, där testpiloten "hunden" undersöker modellen N300 närmare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför är "Hög rotationshastighet (7 200 rpm)" en fördel när "Bra prestanda" redan är en fördel? Det finns väl inget egenvärde i rotationshastighet?

Permalänk
Medlem

Har ett antal Toshiba diskar, bra grejer!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

En mekanisk hårddisk från Toshiba inriktad på NAS-användning står redo att testas, där testpiloten "hunden" undersöker modellen N300 närmare.

Läs hela artikeln här

En del nasdiskar kan användas även som vanliga, är denna en sådan? Intressant med tanke på att ex Barracuda Pro är c.a 500kr dyrare, samma snabbhet men har högt ljud.

Permalänk
Avstängd

Hade varit roligare att se jämförelser med andra NAS diskar åtminstone. Om jag ska googla runt för det själv så försvinner väl poängen med artikeln lite grann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Varför är "Hög rotationshastighet (7 200 rpm)" en fördel när "Bra prestanda" redan är en fördel? Det finns väl inget egenvärde i rotationshastighet?

Gissar på att 'bra prestanda' gäller läs/skrivhastigheten och '7200rpm' ska ge låg accesstid.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Hade varit roligare att se jämförelser med andra NAS diskar åtminstone. Om jag ska googla runt för det själv så försvinner väl poängen med artikeln lite grann?

Tar man hänsyn att det är en testpilot så är testet i sig godkänt. Hade Sweclockers testat den hade det förmodligen varit betydligt utförligare och minst ett par stycken andra nasdiskar som jämförts. Bättre en hyfsad testpilotsrecension än ingen alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Tar man hänsyn att det är en testpilot så är testet i sig godkänt. Hade Sweclockers testat den hade det förmodligen varit betydligt utförligare och minst ett par stycken andra nasdiskar som jämförts. Bättre en hyfsad testpilotsrecension än ingen alls.

Självklart, men jag ser ju gärna att det jämförs med NÅGON annan disk öht.. Menar att testpiloten snackar om att han äger en server med diskar i..

Klagar inte, mer konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

En del nasdiskar kan användas även som vanliga, är denna en sådan? Intressant med tanke på att ex Barracuda Pro är c.a 500kr dyrare, samma snabbhet men har högt ljud.

Detta skulle jag vilja veta mer om då jag inte alls är insatt i vad det innebär med NAS-diskar. Vad är det som gör att alla inte fungerar som en vanlig disk? Antar att det kanske har att göra med nån sorts mjukvara + firmware eller så. Har tänkt att köpa en större disk nåt tag framöver. Och dessa NAS låter ju som ett bra köp, då de verkar vara gjorda för att vara pålitliga. Men då jag kommer stoppa in den i min befintliga icke NAS- dator. Så vill jag vara säker på vad det är som gäller.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aloysius:

Varför är "Hög rotationshastighet (7 200 rpm)" en fördel när "Bra prestanda" redan är en fördel? Det finns väl inget egenvärde i rotationshastighet?

"Bra prestanda" var egentligen menat överföringshastigheten, har bytt ut den första punkten. Hög rotationshastighet är kanske ingen jätteviktig egenskap men är vad jag vet oftast att föredra för lägre åtkomsttider.

Skrivet av Србо:

En del nasdiskar kan användas även som vanliga, är denna en sådan? Intressant med tanke på att ex Barracuda Pro är c.a 500kr dyrare, samma snabbhet men har högt ljud.

Ser inte varför den inte skulle gå att använda som "vanlig" hårddisk, ser ingen egenskap som skulle göra den till ett dåligt val för det. Eftersom den är gjord för att vara igång dygnet runt borde den vara bra som lagringshårddisk i en stationär dator som står på dygnet runt. Hur N300 är ljudmässigt mot Barracuda Pro vet jag dock inte.

Skrivet av Србо:

Tar man hänsyn att det är en testpilot så är testet i sig godkänt. Hade Sweclockers testat den hade det förmodligen varit betydligt utförligare och minst ett par stycken andra nasdiskar som jämförts. Bättre en hyfsad testpilotsrecension än ingen alls.

En testpilot är som du säger inte samma sak som ett "riktigt" Sweclockerstest, jag har bara fått tillgång till en enda hårddisk så vad som går att jämföra med är ganska begränsat.

Skrivet av cider123:

Självklart, men jag ser ju gärna att det jämförs med NÅGON annan disk öht.. Menar att testpiloten snackar om att han äger en server med diskar i..

Klagar inte, mer konstruktiv kritik.

Jag tänkte först att eftersom mina övriga hårddiskar var så gamla att det inte var intressant men självklart är en jämförelse även mot gamla hårddiskar bättre än ingen.

Jag har nu på kvällen gjort tester på mina tre övriga hårddiskar i servern och lagt till ett diagram med resultaten för att lätt kunna se skillnaden, det finns på sidan med Linux-testerna. Western Digital Green och Red är nog ganska vanliga hårddiskar även om just Green-diskarna fått en del kritik. Min håller än så länge iallfall

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

"Bra prestanda" var egentligen menat överföringshastigheten, har bytt ut den första punkten. Hög rotationshastighet är kanske ingen jätteviktig egenskap men är vad jag vet oftast att föredra för lägre åtkomsttider.
Ser inte varför den inte skulle gå att använda som "vanlig" hårddisk, ser ingen egenskap som skulle göra den till ett dåligt val för det. Eftersom den är gjord för att vara igång dygnet runt borde den vara bra som lagringshårddisk i en stationär dator som står på dygnet runt. Hur N300 är ljudmässigt mot Barracuda Pro vet jag dock inte.
En testpilot är som du säger inte samma sak som ett "riktigt" Sweclockerstest, jag har bara fått tillgång till en enda hårddisk så vad som går att jämföra med är ganska begränsat.
Jag tänkte först att eftersom mina övriga hårddiskar var så gamla att det inte var intressant men självklart är en jämförelse även mot gamla hårddiskar bättre än ingen.

Jag har nu på kvällen gjort tester på mina tre övriga hårddiskar i servern och lagt till ett diagram med resultaten för att lätt kunna se skillnaden, det finns på sidan med Linux-testerna. Western Digital Green och Red är nog ganska vanliga hårddiskar även om just Green-diskarna fått en del kritik. Min håller än så länge iallfall

Tack så mycket, uppskattar det! Trevlig recension förövrigt!

Och vilken skillnad, hah! Blir nästan sugen på att sätta några i min server.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Ser inte varför den inte skulle gå att använda som "vanlig" hårddisk, ser ingen egenskap som skulle göra den till ett dåligt val för det. Eftersom den är gjord för att vara igång dygnet runt borde den vara bra som lagringshårddisk i en stationär dator som står på dygnet runt.

Citat:

Well, according to WD ADVANCED Technical support, they do not guarantee the drive will work correctly in a desktop. I had one that would cause the HD activity light to stay on intermittently and I had to reboot the computer when it happened to clear the issue. Keep in mind I ran a WD 4TB Gold for 21 days without the LED activity light issue but encountered this problem with the NEW replacement drive. Needless to say I do not own a 4TB Gold drive any longer. I gave up after getting 3 drives with 3 different problems. Oh, my system has been running fine with a known good WD Black 1TB in it so no it was not my computer causing any of the issues.

Detta var från köpare av WD Gold och en ersättningsdisk, men sett tidigare att vissa klagar på att en del nas går in i ett läge som inte är bra om man vill ha till en vanlig stationär. Bra att ditt testex inte gav några sådana tecken.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cider123:

Tack så mycket, uppskattar det! Trevlig recension förövrigt!

Och vilken skillnad, hah! Blir nästan sugen på att sätta några i min server.

Ja det var nästan dumt att jag fick testa hårddisken, annars hade jag kanske inte kollat upp hur dåliga mina egna diskar var
WD Green har väl som sagt fått ganska mycket skit, främst för problemen med huvudparkeringen, men att den även var så mycket långsammare hade jag inte koll på.

Skrivet av Србо:

Detta var från köpare av WD Gold och en ersättningsdisk, men sett tidigare att vissa klagar på att en del nas går in i ett läge som inte är bra om man vill ha till en vanlig stationär. Bra att ditt testex inte gav några sådana tecken.

Jag är inte säker på vad detta läge du pratar om skulle kunna vara för något. Kanske skulle en NAS-hårddisk kunna vara gjort så att den inte går i viloläge över huvud taget, för att förhindra att läshuvudet parkeras i onödan hela tiden som var problemet med WD Green.

Jag testade inte N300 som en systemhårddisk med en Windowsinstallation på så jag kan ju inte garantera att den funkar bra till det men jag har svårt att se vad som egentligen skulle krångla. Jag hade den som extra hårddisk i min stationära dator nån vecka utan att jag utförde tester på den konstant eller så, den satt bara i, och jag kunde inte märka några konstigheter iallafall. Hade hårddiskaktiviteten varit konstant eller så som i det du citerat borde jag ha märkt det då en mekanisk hårddisk ju hörs när den läser och min systemdisk är en SSD.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Till ett lägre pris så får du en kortare garanti.
Vad man väljer sedan är upp till var en

Permalänk
Skrivet av Србо:

Detta var från köpare av WD Gold och en ersättningsdisk, men sett tidigare att vissa klagar på att en del nas går in i ett läge som inte är bra om man vill ha till en vanlig stationär. Bra att ditt testex inte gav några sådana tecken.

kan inte säga något om WD gold. Men red fungerar fint i desktop, kommer inte ihåg exakt vad för grej som kan strula i Windows.

Det har att göra med att disken kan sluta svara (enligt windows måste disken svara inom viss tid), när disken lagar fel (om jag inte har fel). kommer inte ihåg om det var aktiverat eller inte.

Skrivet av hunden:

Ja det var nästan dumt att jag fick testa hårddisken, annars hade jag kanske inte kollat upp hur dåliga mina egna diskar var
WD Green har väl som sagt fått ganska mycket skit, främst för problemen med huvudparkeringen, men att den även var så mycket långsammare hade jag inte koll på.

Jag är inte säker på vad detta läge du pratar om skulle kunna vara för något. Kanske skulle en NAS-hårddisk kunna vara gjort så att den inte går i viloläge över huvud taget, för att förhindra att läshuvudet parkeras i onödan hela tiden som var problemet med WD Green.

Jag testade inte N300 som en systemhårddisk med en Windowsinstallation på så jag kan ju inte garantera att den funkar bra till det men jag har svårt att se vad som egentligen skulle krångla. Jag hade den som extra hårddisk i min stationära dator nån vecka utan att jag utförde tester på den konstant eller så, den satt bara i, och jag kunde inte märka några konstigheter iallafall. Hade hårddiskaktiviteten varit konstant eller så som i det du citerat borde jag ha märkt det då en mekanisk hårddisk ju hörs när den läser och min systemdisk är en SSD.

Tror inte skillnaden är så stor mot vanlig HDD, troligen bättre balanserad/testad. Sen hur huvudet agerar, men har man tänkt det som os disk kanske inte fungerar optimalt (beroende på hur FW är skriven).

Personligen skulle jag kört på WD RED eller liknande för lagring, långsammare men mindre slitage (sen lägre ljud och värme). Tror att garantitiden är kortare på grund av hastigheten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Testpilot

Begreppet NAS-användnig är ju inte direkt jätteklart, har man den för ren lagring av stora filer som filmer och så och enbart läser de över nätverket är inte kraven så jättestora, det räcker väl egentligen med en hårddisk som kan leverera 125MB/s som är max för Gbit-nätverk.

Vissa har sen sina NAS-enheter för nedladdning av torrents, transkodning av filmer och annat som kanske inte räknas som vanlig lagring, det ställer andra krav än vid enbart förvaring av data.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@hunden: fick du någon uppfattning om ljudnivå? Jag funderar på vilken skillnad 7200 rpm gör mot 5400 subjektivt på en disk från i år. Jag vet att det är en svår fråga, men om du har något spontant omdöme baserat på hur du testade den och jämfört med andra diskar i liknande setting, från din erfarenhet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Testpilot

@Oegat: Vet inte om jag kan säga nått mer än att den inte gav ifrån sig något onormalt högt ljud, när jag hade den i stationära datorn lät den precis som andra mekaniska hårddiskar tycker jag.

I servern kan jag ännu mindre avgöra det då servern fläktar låter en del och det är svårt att avgöra vilken hårddisk som skapar ett ljud.

Personligen tycker jag inte mekaniska hårddiskar låter så mycket av själva skivrotationen så 7200 mot 5400 varv borde inte göra så stor skillnad. Det som låter tycker jag är när man läser från hårddisken och då är det läsarmen som skapar ljudet. Teoretiskt kanske en 7200-disk låter en kortare stund då den kan utföra armflyttandet under en kortare period men ljudet borde vara lika högt.

Får söka lite på nätet efter mer ingående tester, borde finnas nån som gjort tester med en i övrigt ljudlös dator.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@hunden: Du har nog rätt om ljudnivå, när jag tittar på WD:s olika modeller så har liknande 5400 och 7200rpm-modeller också liknande specificerad ljudnivå vid både idle och sökning. N300 ligger dock i databladet ganska högt jämfört med liknande modeller, 34-35 dB vid sökning mot 28 dB hos WD blue 7200 rpm. Men det är ju svårt att säga nåt från databladen då det kan vara uppmätt på rätt så olika sätt. Om du inte hörde den som speciellt högljudd i desktopmaskinen så tror jag inte att databladets siffra är något att hänga upp sig på. Tack för infon.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Sent svar, men jag hittade tråden då jag är på G att köa ny disk till min NAS-

Skrivet av rumplantation:

Detta skulle jag vilja veta mer om då jag inte alls är insatt i vad det innebär med NAS-diskar. Vad är det som gör att alla inte fungerar som en vanlig disk? Antar att det kanske har att göra med nån sorts mjukvara + firmware eller så. Har tänkt att köpa en större disk nåt tag framöver. Och dessa NAS låter ju som ett bra köp, då de verkar vara gjorda för att vara pålitliga. Men då jag kommer stoppa in den i min befintliga icke NAS- dator. Så vill jag vara säker på vad det är som gäller.

2 saker brukar utmärka NAS diskar:
1. Dom går inte ner i viloläge automatiskt när man inte läser från dom.
2. Dom har ingen fel-korrigering när saker går fel! Dom förväntar sig att det fixas av RAID-kontrollern. Det betyder också att dom inte försöker läsa om ett felaktigt block, vilket sliter mindre på disken. Om ni nån gång hört hackandet från en HDD som är på väg att gå sönder så är det något som INTE ska uppstå med NAS-diskar. Utan de rapporterar bara att ett fel uppstått till RAID-kontrollern (eller OS:et) och sen går de vidare och läser nästa block.

Visa signatur

You'll drive me Wild, I'll drive you crazy.

Permalänk
Medlem

Har haft N300 8Tb i ett par år nu snart och är nöjd.
Gör ca 229Mb/sek i hdparm under linux men vill minnas att jag sett högre.
Den matchar rätt bra mina 2st WD Green 3Tb i raid0 i linjär prestanda.

Ända nackdelen som jag ser är ljudnivån, allt annat än tyst så inget för stationära burken om man nu inte alls bryr sig om ljudnivå.

Kör min i servern, vanlig i3, WD Green och RED, Seagate och Toshiba diskar så bara mixade desktop delar i princop i en Tower låda.

Prestandan är som sagt riktigt bra så för Nasen eller Servern som står i ett eget rum är den perfekt om man flyttar lite större filer så har den ett ganska stort övertag på dom mer energisnåla och tysta 5400rpm diskarna där ute.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du får lägre hastighet med dd är förmodligen filsystemet. Vill du testa dd direkt till disk får du skriva till /dev/sdX istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

@hunden: fick du någon uppfattning om ljudnivå? Jag funderar på vilken skillnad 7200 rpm gör mot 5400 subjektivt på en disk från i år. Jag vet att det är en svår fråga, men om du har något spontant omdöme baserat på hur du testade den och jämfört med andra diskar i liknande setting, från din erfarenhet.

Jämfört med WD Red 4TB (ej pro) så låter N300 6TB påtagligt mer.

Jag har 5st i en DS1512+, bytte från WD till Toshiba och sistnämnda låter ganska mycket mer, tyvärr.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakko504:

2. Dom har ingen fel-korrigering när saker går fel! Dom förväntar sig att det fixas av RAID-kontrollern. Det betyder också att dom inte försöker läsa om ett felaktigt block, vilket sliter mindre på disken. Om ni nån gång hört hackandet från en HDD som är på väg att gå sönder så är det något som INTE ska uppstå med NAS-diskar. Utan de rapporterar bara att ett fel uppstått till RAID-kontrollern (eller OS:et) och sen går de vidare och läser nästa block.

Största anledningen till varför en NAS- eller enterprisedisk snabbt ska ge upp när de stöter på fel vid läs eller skriv är för att disken inte ska kastas ut ur en RAID-array av RAID-kontrollern, när kontrollern inte får någon respons från disken.

Samlingsnamnet på denna funktion är error recovery control, och har olika namn hos hårddisktillverkarna (t.ex. kallar WD det för TLER = time-limited error recovery).

"It is best for TLER to be "enabled" when in a RAID array to prevent the recovery time from a disk read or write error from exceeding the RAID implementation's timeout threshold. If a drive times out, the hard disk will need to be manually re-added to the array, requiring a re-build and re-synchronization of the hard disk. Enabling TLER seeks to prevent this by interrupting error correction before timeout, to report failures only for data segments. The result is increased reliability in a RAID array."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har 2st 4TB, till det negativa kan löggas att de låter (smattrar) betydligt mer än exempelvis WDs NAS-diskar. Sen så undrar jag om någon vet vad som egentligen skiljer dessa sk NAS-anpassade från "vanliga", är inte NAS-diskar att föredra generellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Har 2st 4TB, till det negativa kan löggas att de låter (smattrar) betydligt mer än exempelvis WDs NAS-diskar. Sen så undrar jag om någon vet vad som egentligen skiljer dessa sk NAS-anpassade från "vanliga", är inte NAS-diskar att föredra generellt?

Skickades från m.sweclockers.com

#18150646

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Så det är mao inte att rekommendera att använda dessa diskar som "vanliga" diskar (utan endast NAS/RAID), eller kan man få de att rapportera fel till OSet (Windows)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Så det är mao inte att rekommendera att använda dessa diskar som "vanliga" diskar (utan endast NAS/RAID), eller kan man få de att rapportera fel till OSet (Windows)?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en WD RED som gått många år efter garantitiden nu som singel drive, inget problem, samma med N300.
Regeln är att det TLER ska vara av MEN jag har inte haft nåt problem och personligen ser jag inte det som nåt att oroa sig över.
Men jag har som sagt inte ett datacenter med diskar för att få relevant data men jag är inte orolig direkt, hade det varit ett stort problem tycker jag inte WD RED hade blivit super poppis i allt möjligt som den var i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Så det är mao inte att rekommendera att använda dessa diskar som "vanliga" diskar (utan endast NAS/RAID), eller kan man få de att rapportera fel till OSet (Windows)?

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt sak på rätt plats. Det GÅR, jag har kört 4st WD Green i en större Synology 24/7/365 i många år utan problem, trots att dom egentligen är tänkta som långsamma desktopdiskar, men det är inte optimalt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt rättvist att jämföra Toshiba N300 med en gammal långsamsnurrande WD-green eller WD-red, snarare skall det jämföras med en WD-black och i det fallet så är N300 betydligt tystare än en WD-black från början av 2010-talet (den jag har vibrerar ganska mycket av rotorobalans vilket ger lätt mycket ljud i en odämpad kabinett med mycket plåtytor.)

Har man en WD-green och N300 i varsin diskdocka och kör parallellt massivare filflyttning så kommer man snart spy på WD-green - den är ju så trööööött att hälften hade varit nog - frusen sirap är också en tanke som dyker upp...

Snabb sökning under 12 ms ger också mer 'knackig' och mer diskant-rik ljud i jämförelse med WD-greens mer sävliga sökningar (och är över 20 ms i genomsnittlig tid) - accelerationen/retardationen i sökningen för en läs/skrivhuvud är uppemot 800 G i G-krafter på en snabbare snurrdisk, så nej, det är svårt att göra det helt ljudlöst om snurrdisken skall göras söksnabb

Dagens hårddiskar tack vare den högre datapacktätheten och därmed högre positionsskrav på servostyrningen gör att det är generellt bättre balanserade än tiden när största diskarna låg på 2-4 TB

---

"Personligen skulle jag kört på WD RED eller liknande för lagring, långsammare men mindre slitage (sen lägre ljud och värme). Tror att garantitiden är kortare på grund av hastigheten."

Spindelsnurrtiden är inte längre att anses som slitande för moderna diskar med moderna hydrauliska (glid)lager. Temperaturväxlingar däremot - och därmed antal stopp och start har betydligt större påverkan på en disk totala livstid och då är felen oftast först på diskens kontrollerkort... vibrationer är också ett problem när man har många diskar på ett ställe och det är inte bara vibrationer som skapas av diskarna som är problematiska utan också från mindre nogsamt balanserade fläktar och smuts som lagras på dess vingspetsar med tiden ger mer obalans samt lagerslitage gör att det slår mer och än mer vibrationer...

Diskar som nått över 70000 timmars drifttid utmärker sig oftast på att vara i maskiner som aldrig stängs av någonsin, ofta bortglömda burkar i kontor och produktions-miljö och ingen saknar - ja tills det havererar då..., och det är ofta vanliga desktop-diskar och - ja, det står också väldigt ofta Seagate barracuda på dem...

---

Scannar man urvalet hos dagens kvarvarande HD-tillverkare så verkar 5400/5900 RPM vara helt utgående och bara på idag rätt gamla modeller på 4 TB och lägre typ och specialmodeller för tex. kontinuerlig inspelning av video/övervakning

- standard på nykonstruerat verkar vara 7200 RPM hos alla och jag skulle nog säga att konsumentmarknaden nu är så liten del av HD-tillverkarnas totala volymer att fokus är nu diskar mot datacenter och molnlagringstjänster och där bulk-lagring samt backupmedia (tänk google och facebook samt amazon med behov av enorma lagringsmängder) och då är det inte så noga längre med tysta diskar för SOHO-applikationer och tyst NAS i en hembio - det som räknas är energiförbrukning/TB och hur många (delar av) % av diskpopulationen som havererar räknat per år och inte minst - hur många TB per 3.5" diskplats rymmer - dagens 16 TB diskar som rullar ut nu betyder dubbel lagring på samma volym som för 5 år sedan med 8TB diskar...