Spel till (små) barn - "konsollspel" på dator

Permalänk
Medlem

Spel till (små) barn - "konsollspel" på dator

Barnen, 3 och 5 år, spelar högt och lågt på surfplattorna, men för att träna deras finmotorik etc krävs såklart träning på andra spel.

Och då tänker jag på spel man spelar med joypad.

Någon konsoll har jag inte till dem, men satte ihop en Athlon x4 på 3GHz, SSD, 4GB minne, ett Nvidia 320 etc, saker jag hade liggande, kopplade in på TVn. Dvs, inget hett grafikkort, men CPU och minne borde klara en del spel från 2005-2010 tycker jag. Datorn kör Windows 10, men det kan ändras om så krävs.

Nu visar det sig hart när omöjligt att hitta vettiga spel dock. Spel som man bara startar från desktop, trycker på Fire, och spelar. Tänk enklare konsollspel som det finns mängder av till typ, nintendo etc.

Kollade in bilspel. Googlade recensioner och listor. Fick fram dussintals spel, det ena mer avancerat än det andra, krävde både tangentbord och ratt helst. Eller så var det spel som någon gjort i källaren och såg ut som blockgrafik på en Vic 20.

Någon som har tips på spel för barn som är enkla att starta, och ganska enkla/roliga att spela? Om ett par år klår de väl mig i alla spel, men än så länge är det inte kul med spel där de "dör" var tjugonde sekund.

Ska man behöva installera en Amigaemulator? (tanken har slagit mig, jag har inte spelat rejält på ca 15 år så har totalt nollkoll märker jag)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mina ungar (6, 3) spelar Rocket league, toybox turbos, burnout paradise, monster truck nitro, crash drive 2, need for speed hot pursuit men framförallt är det Minecraft som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Mina ungar (6, 3) spelar Rocket league, toybox turbos, burnout paradise, monster truck nitro, crash drive 2, need for speed hot pursuit men framförallt är det Minecraft som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Raymanspelen känns som ett givet kort.
Finns nog andra plattformare som funkar också.
Cave story kanske?
Kanske Dust, an Elysian tale? Kanske Ori and the blind forest?
Rogue Legacy är underskattat, men kanske för tidigt för dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Legospelen är toppen och det finns nog nåt för alla med tanke på hur många olika serier de har släppt. Harry Potter, Indiana Jones, Batman etc. etc.
De är väldigt populära bland barn men jag måste faktiskt erkänna att de kan vara ganska underhållande även för oss vuxna...Kanske lite avancerat för treåringen dock.

Trackmania Turbo är annars ett väldigt simpelt bilspel som kanske skulle passa om de gillar racing.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Finns ett paket till Linux som heter gcompris som jag har sett rekommenderas både här och där!
Mina egna ungar år lite för små än så länge och jag är osäker på joypad-kravet du har men det kan kanske va värt en titt ändå
http://gcompris.net/index-sv.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hos oss går lego-spelen på högvarv, streamar till tvn via moonlight på en raspberry pi.
Även Mario kart på Wii, går ju lösa med emulatorer om man är på det humöret.

Permalänk
Medlem

Legospelen var de första "riktiga" spelen vi började med hemma hos oss.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Även jag som har barn i samma åldrar kan lägga in en stark röst för LEGO -spelen.
Man ser hur de utvecklas, klarar pussel och kan styra gubben mycket bättre och mer noggrant allt eftersom tiden går!

Enda minuset är för "våldet" i spelen, de slåss och skjuter en del.
Nackdelen med barn i denna aspekt är att de tar med sig vad de ser och gör i spelets värld in i verkliga livet och lekarna med andra blir mer "pang pang, poff jag slår dig!"

... För man vill ju vara som superhjältarna i spelet.
Indiana Jones, Luke Skywalker eller Iron Man liksom.... Förstår det, men där måste man som förälder begränsa lite, annars är det riktigt bra spel!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Håller med övriga, Minecraft och Legospelen är det som gäller även här hemma. Vill man ha lite mer pedagogiskt och direkt lärande så finns Kalle Kunskap serien för olika åldrar men i jämförelse så är inte speciellt lockande och spännande. Kidsen är 5 & 7, skaffade Starwars The Clone Wars åt dem men det var tydligen från 11 så det får de vänta lite med, äldsta gillar dock att glo på serien på Netflix så han är sugen...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Mina ungar fattar inte alls vitsen med Minecraft, kanske beror det på att jag själv inte fattat vitsen med det Men just nu är det Trackmania och Superfrog som går. (Det senare är exakt den typen av plattformsspel mina barn tycker om, men det är eländigt ont om dem till PC verkar det som). Skulle gärna ha typ Outrun, där man max väljer musik och sen trycker fire för att börja köra. Kanske är Outrun 2006 det närmaste.

Har börjat kolla in Steam. De har Trackmania Nations Forever gratis exempelvis. Min burk verkar klara fler spel OK än jag trodde.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Min brorson älskade skylnder till ps3/wii och har nu gått över till pc där lego-spelen och minecraft är de "bästa"

Permalänk
Avstängd

Tips. Köp en begagnad 360 för en billig peng. Finns många bra barnspel gjorda på kända barnfilmer. Rango, Toy Story 3, Råttatoui, Det regnar köttbullar, Upp.. För att nämna några.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffade Minecraft till mina barn i lördags eftersom det regnade så förbannat och de frågat om att få det ett flertal gånger. Tjejerna är 4 och 6 och är ganska taggade och har sett gameplay en bunt gånger. Den äldre är helt frälst nu och den yngre gillar det också.

Tidigare har de mest spelat mario kart och en del infinity, samt en bunt enklare android spel.a

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden med Mickey Mouse Castle of Illusion HD , ett fantastiskt spel för min femåring. Spelar på TV i vad som verkar vara 50hz. Vår dator klarar 1280x720, men full HD laggar. Men det spelar ingen roll, 1280x720 ser kanonbra ut. I övrigt har vi i dagarna provat Toko Tori 2 men i längden tycks det bli lite enformigt kanske, och klurigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Rayman Legends var ju bra. Även Ducktales Remastered, Giana Sisters, även de nyare Twisted dreams, Rise of the Owlerlord och vad de heter, var rätt svåra. Fast kul en bra stund ändå. Steam hade bra deal på dessa i somras, kanske nu i höst igen på Black friday? Eller steam kanske inte har rea då.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat wii med mario och lite spel för en femhundring. Den blev poppis för sexåringen här hemma. Mario var bra för det kunde vi spela coop på.

Skrivet av denzelu:

Min brorson älskade skylnder till ps3/wii och har nu gått över till pc där lego-spelen och minecraft är de "bästa"

Hur fungerar skylanders, måste man ha den där plattan som man ställer gubbar på för att spela spelet eller räcker det att bara köpa dvdskivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Köpte ett begagnat wii med mario och lite spel för en femhundring. Den blev poppis för sexåringen här hemma. Mario var bra för det kunde vi spela coop på.

Hur fungerar skylanders, måste man ha den där plattan som man ställer gubbar på för att spela spelet eller räcker det att bara köpa dvdskivan?

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena. Lägger mig i här. Ja man måste ha portalen och gubbarna. Sen är det olika gubbar till olika spel så det gäller att ha koll.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Mina barn gillar Roblox. Massor av spel och det är åldersbegränsat ifall ditt barn är reggat som <13 år.
Vid fail / "död" på banorna ramlar spelfiguren isär som en legogubbe så det är blodsfritt. Ingen chatt mellan spelarna vad jag sett så det verkar fritt från peddos osv.
https://www.roblox.com/

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tjena. Lägger mig i här. Ja man måste ha portalen och gubbarna. Sen är det olika gubbar till olika spel så det gäller att ha koll.

Såg att det rea ut starter pack till skylander (tror det var cdon) för 99kr. Tyvärr ej till wii dock utan bara nyare konsoller. Kan dock va ett tips till er andra med barn.

Har ni hittat några roliga spel på rea? Jag kikar lite på pc spel som jag skulle kunna spela ihop med en 6åring. Jag har beställt en steam link också så kan vi lira ihop på tvn.

Det verkar finnas många Lego spel på rea på steam för 5euro, är det roliga spel och lira ihop med barn? Vilket av dom borde man välja isf?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Såg att det rea ut starter pack till skylander (tror det var cdon) för 99kr. Tyvärr ej till wii dock utan bara nyare konsoller. Kan dock va ett tips till er andra med barn.

Har ni hittat några roliga spel på rea? Jag kikar lite på pc spel som jag skulle kunna spela ihop med en 6åring. Jag har beställt en steam link också så kan vi lira ihop på tvn.

Det verkar finnas många Lego spel på rea på steam för 5euro, är det roliga spel och lira ihop med barn? Vilket av dom borde man välja isf?
Skickades från m.sweclockers.com

Lego Jurassic park är kul. Och star wars så klart. Sen finns chicken invaders som är kul för två. Hur gamla är dina ungar?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Lego Jurassic park är kul. Och star wars så klart. Sen finns chicken invaders som är kul för två. Hur gamla är dina ungar?

Hon är 6 år. Köpte lego Jurassic. Streamar till laptopen via steam som är i sin tur kopplad till tvn. Hon spelar nu. Hoppas att inte dinosaurierna skrämmer henne sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Såg att det rea ut starter pack till skylander (tror det var cdon) för 99kr. Tyvärr ej till wii dock utan bara nyare konsoller. Kan dock va ett tips till er andra med barn.

Har ni hittat några roliga spel på rea? Jag kikar lite på pc spel som jag skulle kunna spela ihop med en 6åring. Jag har beställt en steam link också så kan vi lira ihop på tvn.

Det verkar finnas många Lego spel på rea på steam för 5euro, är det roliga spel och lira ihop med barn? Vilket av dom borde man välja isf?
Skickades från m.sweclockers.com

Det roligaste LEGO-spelet är i min mening Lego Marvel Superheroes. Efter de första 4-5 banorna får du springa runt helt fritt och leka och låsa upp nya gubbar i New York.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hon är 6 år. Köpte lego Jurassic. Streamar till laptopen via steam som är i sin tur kopplad till tvn. Hon spelar nu. Hoppas att inte dinosaurierna skrämmer henne sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Minecraft är ju annars givet för en 6 åring. Offline då.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Minecraft har mina barn spelat länge nu, dock mest på android plattor. Lego spelen älskar dom, men mest gillar dom att gå runt och upptäcka, "freeplay". Har snart köpt varenda legospel till pc nu på olika reor, dom lirar med två xbox 360 dosor. Tråkigt nog har deras pc avlidit , höll några dagar så nu har dom lagt beslag på min igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det roligaste LEGO-spelet är i min mening Lego Marvel Superheroes. Efter de första 4-5 banorna får du springa runt helt fritt och leka och låsa upp nya gubbar i New York.

/hulle.

Ja vi fyller säkert på med fler legospel nästa rea. Nu håller vi på och spelar det vi köpte och det kommer nog räcka ett tag. Det var lättare för henne än super mario och lite mer förlåtande. Vi har inte lyckats få game over en enda gång, i mario blev vi game over hela tiden. Jag får dock vara med och hjälpa henne när dinosaurierna jagar henne för de partierna gillar hon inte att spela. Enda nackdelen är väl att jag inte kan bruka datorn medan hon spelar, det kanske är en bra anledning till att bygga en ny spelburk ^^.

Skickades från m.sweclockers.com