Permalänk
Medlem

Switch för Display Port

Sett till att GSync skärmar verkar begränsade till en Display Port (och en rätt meningslös HDMI), är det någon som har erfarenhet av att använda en switch för DisplayPort för att switcha mellan olika datorer? Kanske tom en KVM switch med inbyggt stöd för displayport? Rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Är det rimligt att anta att något sånt här kan fungera även för högre upplösning än 60 hz så länge upplösningen är lägre, dvs bandbredden någorlunda densamma? Eller snarare, att switchen helt enkelt klarar av det som DisplayPort 1.2 klarar av?

https://www.startech.com/Server-Management/KVM-Switches/2-por...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Är det rimligt att anta att något sånt här kan fungera även för högre upplösning än 60 hz så länge upplösningen är lägre, dvs bandbredden någorlunda densamma? Eller snarare, att switchen helt enkelt klarar av det som DisplayPort 1.2 klarar av?

https://www.startech.com/Server-Management/KVM-Switches/2-por...

En väldigt rimlig fråga som @Laxpudding bör besvara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En väldigt rimlig fråga som @Laxpudding bör besvara.

Eller iaf gärna får besvara, antar att han inte direkt får betalt för att hänga här och svara på våra frågor hela tiden Men guld värt att ha en så pass kunnig person på forumet helt klart.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: @Alling:

Detta är något jag ännu inte haft chansen att testa. Men väldigt gärna vill testa och har funderat över mer än en gång. Överlever G-Sync och höga frekvenser genom en KVM-switch? Skulle onekligen hjälpa en hel del för oss med flera datorer som inte vill köra på en mopedstrypt HDMI.

Någon KVM-switch jag bör titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: @Alling:

Detta är något jag ännu inte haft chansen att testa. Men väldigt gärna vill testa och har funderat över mer än en gång. Överlever G-Sync och höga frekvenser genom en KVM-switch? Skulle onekligen hjälpa en hel del för oss med flera datorer som inte vill köra på en mopedstrypt HDMI.

Någon KVM-switch jag bör titta på?

Detta är den jag funderade på då den iaf sägs klara 4K@60hz vilket inte alla gör, men mer research än så har jag inte gjort:

https://www.dustin.se/product/5010752205/2-port-dual-displayp...

Sett till priset känns det rimligt att kunna ställa lite krav på den och dess kvalité.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Specen och pdf:en är inte exakt om vilka bandbredder som fungerar. Men det står 2560x1600 (vid 60 Hz) och 3840x2400 med "reducerat tidsintervall". Troligtvis sitter det en krets om gränsar på 9 eller 10 Gbps, 300 MHz och därför inte kommer släppa igenom så mycket mer än så. Alltså inget för 2560x1440 och 144+ Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Specen och pdf:en är inte exakt om vilka bandbredder som fungerar. Men det står 2560x1600 (vid 60 Hz) och 3840x2400 med "reducerat tidsintervall". Troligtvis sitter det en krets om gränsar på 9 eller 10 Gbps, 300 MHz och därför inte kommer släppa igenom så mycket mer än så. Alltså inget för 2560x1440 och 144+ Hz.

Länkade nog till fel, verkar finnas flera med liknande fysiskt utseende:

https://www.startech.com/eu/Server-Management/KVM-Switches/mi...
https://www.startech.com/Server-Management/KVM-Switches/2-por...

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: De verkar båda klara bandbredden, men frågan är hur väl de klarar G-Sync och ifall höga frekvenser är problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: De verkar båda klara bandbredden, men frågan är hur väl de klarar G-Sync och ifall höga frekvenser är problem.

Ja, det är frågan, men vad är svaret?

Osäker på exakt vad det är GSync gör, dvs hur den "signalerar" med GPUn och i vilken mån GPUn tar hänsyn till GSyncen eller om det är något som är "internet i monitorn". Jag förmodar att "frekvens" i detta fall bara är en del av dataströmmen, dvs ingen faktiskt frekvens på signalerna som går i kabeln som jag utgår ifrån är helt digitala.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: G-Sync använder AUX-kanalen för att synka upp allt. AUX ska transporteras över en switch men det är inte självklart att alla switchar gör det. Det kan också finnas en tänkbar problematik med latens som eventuellt stör G-Sync. Det andra problemet jag ser är EDID. Skärmen måste ju kommunicera med grafikkortet att G-Sync fungerar. Beroende på hur switchen är uppbyggd kanske Switchen identifierar sig som något annat än skärmen. GPU:n kan därför anse att G-Sync är omöjligt och det går inte att aktivera.

Jämför med de enkla HDMI-switcharna och hemmabioförstärkarna som inte för vidare EDID utan identiferar sig som "Yamaha XYZ" och liknande. Det var ju sådant som i första hand hindrade 3D från att fungera.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kanske det finns någon passiv/fysisk switch som är mer av en fysisk switch men som inte själv påverkar signaleringen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Vad jag förstått, jag är inte ingenjör, är passiva switchar ganska besvärliga konstruktioner för den här typen av signalering som bygger på handskakningar och konstant tvåvägskommunikation i vad som är mycket höga frekvenser. Signalen degraderas alldeles för lätt. Det var lite andra förutsättningar förr i tiden med VGA och liknande.

För jag har letat och letat efter sådana till synes "enkla" passiva switchar och det är inte många träffar. Finns iofs säkert något på ebay man kan testa till låg kostnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Vad jag förstått, jag är inte ingenjör, är passiva switchar ganska besvärliga konstruktioner för den här typen av signalering som bygger på handskakningar och konstant tvåvägskommunikation i vad som är mycket höga frekvenser. Signalen degraderas alldeles för lätt. Det var lite andra förutsättningar förr i tiden med VGA och liknande.

För jag har letat och letat efter sådana till synes "enkla" passiva switchar och det är inte många träffar. Finns iofs säkert något på ebay man kan testa till låg kostnad.

Det borde gå att bygga en mekanisk (men inte passiv) switch om man verkligen vill men den skulle bli oerhört dyr för man behöver nog använda coaxreläer, det kanske kan vara nått för laboratoriebruk men troligen helt horribelt dyr för privatpersoner. Det finns reläer som utan problem klarar 1GHz och håller impedansen stabilt men de kostar typ 500 kr per pol så en hel switch skulle dra iväg många tusenlappar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mrqaffe: Ah, så rätt ord är kanske inte "besvärlig" utan "kostsam".

Permalänk
Medlem

Sett till att de flesta (alla?) GSync skärmar har en HDMI 1.4 ingång, ska man kunna utgå ifrån att man för kontorsbruk (i mitt fall en laptop) ska kunna köra en 60 hz HDMI signal? Och på så sätt låta DisplayPort-ingången vara ledig för gamingdator och slippa köra med en splitter? För mig är HDMI mest en "TV grej" men kanske kan vara good enough för kontorsbruk.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Du kan köra HDMI i 60 Hz på de flesta av dem utom 4K-modellerna som låser till 30 Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Jag har tagit kontakt med Startech och ställt de väsentliga frågorna. Där bekräftar de att SV231DPDDUA2 har testats med 2560x1440/165 Hz och att G-Sync ska fungera.

Men det vore förstås utmärkt att själv bekräfta detta då SV231DPDDUA2 kostar lite mer än en helkväll nere på pizzerian. Så jag jobbar på det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Jag har tagit kontakt med Startech och ställt de väsentliga frågorna. Där bekräftar de att SV231DPDDUA2 har testats med 2560x1440/165 Hz och att G-Sync ska fungera.

Men det vore förstås utmärkt att själv bekräfta detta då SV231DPDDUA2 kostar lite mer än en helkväll nere på pizzerian. Så jag jobbar på det med.

Respekt!

(Vet inte om de kola ungdomarna säger så längre, var rätt länge sen en själv tillhörde den skaran. Fett nice kanske?)

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Fick ytterligare svar från Startech. De har själv testat och kontrollerat att 2560x1440/165 Hz samt G-sync båda fungerar via följande KVM-switchar:

SV231MDPU2 (Mini Displayport, en skärm)
SV231DPDDUA2 (Displayport, 2 skärmar)

Startech:s tekniker betonade vikten av välgjorda och korta DP-kablar. Kostnaden för SV231MDPU2 är inte direkt hög så den är väl närmast till hands för den som endast kör en skärm.

Sedan finns det säkert mer att utforska än att "...det fungerar..." kring praktiskt handhavande och så med KVM-switch. Detta kommer jag förhoppningsvis kunna svara på i alla fall innan julledigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Fick ytterligare svar från Startech. De har själv testat och kontrollerat att 2560x1440/165 Hz samt G-sync båda fungerar via följande KVM-switchar:

SV231MDPU2 (Mini Displayport, en skärm)
SV231DPDDUA2 (Displayport, 2 skärmar)

Startech:s tekniker betonade vikten av välgjorda och korta DP-kablar. Kostnaden för SV231MDPU2 är inte direkt hög så den är väl närmast till hands för den som endast kör en skärm.

Sedan finns det säkert mer att utforska än att "...det fungerar..." kring praktiskt handhavande och så med KVM-switch. Detta kommer jag förhoppningsvis kunna svara på i alla fall innan julledigheterna.

Det ser jag fram emot med spänning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sedan finns det säkert mer att utforska än att "...det fungerar..." kring praktiskt handhavande och så med KVM-switch. Detta kommer jag förhoppningsvis kunna svara på i alla fall innan julledigheterna.

Börjar bli jobbigt att hålla andan nu

Permalänk
Medlem

Verkar fungera så där som KVm switch att döma av kommentarerna här:

https://www.amazon.com/StarTech-com-DisplayPort-Switch-Dual-D...

Själv DP switcningen verkar ju funka men men USB osv verkar lite 90-tal

Permalänk
Medlem

Dessa finns:
https://store.level1techs.com/products/kvm-switch-single-moni...
https://store.level1techs.com/products/kvm-switch-dual-monito...
De pratade om att GSync på någon L1News när de släppte den men jag kom inte ihåg om den lirade med det. Jag har ett svagt minne om att det gick bra men jag kan inte svära på det
De verkar se ut som de är StarTech tillverkade på designfronten
https://www.youtube.com/watch?v=Z0C_8zM4DmI
Men verkar ha sålt slut på en månad...sååå nvmd.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Det funkar, men likt alla andra KVM-switchar bryts kontakten. Det får en hel del program likt spel och liknande att sluta svara. Fungera för Windows och normalt bruk men ifall du sitter mitt uppe i spelet och vill växla över kommer mjukvaran/spelet ofta sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Det funkar, men likt alla andra KVM-switchar bryts kontakten. Det får en hel del program likt spel och liknande att sluta svara. Fungera för Windows och normalt bruk men ifall du sitter mitt uppe i spelet och vill växla över kommer mjukvaran/spelet ofta sluta fungera.

Att döma av kommentarerna verkar det vara besvär med många USB enheter osv, typ att Logitech Unifying enheten inte fungerar trots att det ur PCns synvinkel borde vara exakt samma som trådat osv. Känns överlag som att KVM switchar fortfarande verkar kvar i "servervärlden", typ trådad mus och tangentbord + VGA men blir det mer avancerat än så blir det problem. Det dock bara baserat på vad jag läst att andra skrivit.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Jag tror problemet är djupare än KVM-switchens egenskaper. Det är lite för ofta man råkar rycka ut fel usb-kabel till mus eller liknande och de inte vill fungera igen på nästa försök eller tillbehören ändrar beteenden, muspekaren går plötsligt på Valium eller liknande. Drivrutiner, OS och säkert också hårdvaran i produkterna förutsätter en dator, en kontakt hela tiden och hanterar inte att prylarna kommer och går.

Switchen är i alla fall en funktionell ersättare till att rycka Displaykablar fram och tillbaka vilket löser rätt mycket bara det. För mus och tangentbord kör jag dubbelt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Jag tror problemet är djupare än KVM-switchens egenskaper. Det är lite för ofta man råkar rycka ut fel usb-kabel till mus eller liknande och de inte vill fungera igen på nästa försök eller tillbehören ändrar beteenden, muspekaren går plötsligt på Valium eller liknande. Drivrutiner, OS och säkert också hårdvaran i produkterna förutsätter en dator, en kontakt hela tiden och hanterar inte att prylarna kommer och går.

Switchen är i alla fall en funktionell ersättare till att rycka Displaykablar fram och tillbaka vilket löser rätt mycket bara det. För mus och tangentbord kör jag dubbelt upp.

Måste erkänna att mina USB tillbehör inte brukar uppvisa de sympton som dina verkar göra men så har jag inget Valium hemma heller

StarTech har tom en video på YouTube där dom säger att saker som trådlösa tangentbord inte fungerar, vilket är märkligt iom att det borde vara "vanlig" USB utan speciella krav på strömmatning osv. Men jo, det lutar väl åt att man kör dubbla inputs för inmatningen då ochisf kör en rätt begränsad KVM switch.

Vad trodde du om chansern att du kommer testa någon GSync kompatibel KVM switch inom en nära framtid? Kan tänka mig att det finns en viss kö med produtker att testa och begränsat med tid

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Jag har den stora Startechen på skrivbordet. Fungerar precis som jag skrev tidigare. Gör en kortare artikel på det framöver. Har många skärmar att köra igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Jag har den stora Startechen på skrivbordet. Fungerar precis som jag skrev tidigare. Gör en kortare artikel på det framöver. Har många skärmar att köra igenom.

Så här en månad senare, känns Startechen som ett bra köp för att lösa problematiken med att GSync skärmarna bara har en DP ingång? Vilket väl borde innebära att den orkar med och att den inte skapar "kopplingsproblem". Vilken Startech är det du kör för att undvika missförstånd?