Permalänk
Medlem

Hur skarva Cat6 på bästa sätt?

Håller på att avsluta byggnation av en tvåplansvilla som är byggt i två etapper. Av konstruktionsmässiga skäl så är Cat6 kabeln till övervåningen tvungen att skarvas vilket kommer göras dolt i vägg åtkomligt via en inspektionslucka. Min fråga är hur jag gör detta för bästa möjliga funktion? Det finns ju lite olika alternativ, kontaktera kabeln och använda en vanlig skarvkontakt eller använda ett fast skarvdon. Totalt är det 16 kablar som ska skarvas.

https://beta.webhallen.com/se/product/94173-Deltaco-Skarvdon-...

https://beta.webhallen.com/se/product/260313-iiglo-Skarvdon-R...

Kanske något annat sätt att göra det på? Har inte hittat så många fasta skarvdon, tips på produkter? Att dra om allt är inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem

@zAjben: du ska dra 2 cat6 kablar till ovanvåningen eller vad menar du?

om du har lagt kabeln i rör så är det en lätt sak att dra en ny kabel som räcker hela vägen, annars skulle jag valt det första alternativet av dom du länkade. 2st då dvs.

Permalänk
Medlem

Den första länken är bättre eftersom man normalt använder installationskabel med solida ledare i väggarna och dessa är inte gjorda att sätta RJ45-kontakter på.

Edit: Ett annat alternativ är två patchpaneler och så kopplar du ihop dem med korta patchkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

@zAjben: du ska dra 2 cat6 kablar till ovanvåningen eller vad menar du?

om du har lagt kabeln i rör så är det en lätt sak att dra en ny kabel som räcker hela vägen, annars skulle jag valt det första alternativet av dom du länkade. 2st då dvs.

Skrivet av ronnylov:

Den första länken är bättre eftersom man normalt använder installationskabel med solida ledare i väggarna och dessa är inte gjorda att sätta RJ45-kontakter på.

Edit: Ett annat alternativ är två patchpaneler och så kopplar du ihop dem med korta patchkablar.

Tack för svaren! Då är inte kontraktering ett alternativ. Totalt är det 16 st kablar, och som jag skrev är det inte aktuellt att dra om dem.

I valet mellan kopplingsplinten eller patchpaneler med patchkabel mellan, vilket ger sannolikt bäst resultat dvs minst risk för störningar och lägst effektförlust?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Tack för svaren! Då är inte kontraktering ett alternativ. Totalt är det 16 st kablar, och som jag skrev är det inte aktuellt att dra om dem.

I valet mellan kopplingsplinten eller patchpaneler med patchkabel mellan, vilket ger sannolikt bäst resultat dvs minst risk för störningar och lägst effektförlust?

Skickades från m.sweclockers.com

Om prylarna är klassade som Cat6 så ska det inte spela så stor roll men jag tänker att det blir färre sammankopplingar om du kör på kopplingsplinten så risken för glappkontakt bör bli mindre. Tänk på att tvinna upp så lite som möjligt av trådparen när du ansluter till plint/patchpanel.

Kopplingsplint: Installationskabel - plint - installationskabel
Patchpaneler: Installationsabel - patchpanel - patchkabel- patchpanel - installationskabel

Tänker att med färre övergångar blir det mindre risk att något strular.

Edit: Men med patchpaneler skulle du kunna sätta en switch där och får då möjlighet att förgrena ut nätverket ytterligare alternativt slippa dra lika många kablar fram till switchen. Installationskabel - patchpanel1 - patchkabel - switch - patchkablar - patchpanel2 - installationskablar

Permalänk
Rekordmedlem

Har du satt dig i situationen att du måste skarva 16 kablar ? Hur har du gjort installtionen om det är svårt att dra om dem, ligger kabeln inte i rör och i så fall varför inte ? Varför har du dragit in kabelstumpar direkt i väggen ? du har väl använt installtionskabel så om du tvunget ska skarva så ska det göras i plint men dra hellre om kablaget så du undviker skarvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även jag skulle säga att skarvdonslösningen borde vara den bästa. Så fort du kontakterar så skapar du ytterligare felpunkter.

Om kablaget är skärmat måste du tänka på att även skarvdonet ska vara skärmat.
Exempel på skärmat skarvdon för cat6: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite halvgammal tråd men råkade hamma här och har den skarvdosan från Deltaco; notera att den är alldeles för stor för att passa en apparat-/kopplingsdosa infällt i väggen. Jag funderar på att knäcka bakstycket i dosan för att få in den alternativt mindre destruktivt sätta schneider lexcom och en kort patchkabel emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Antal patchpaneler?

@ronnylov: Jag är nu i liknande situation som trådskaparen och hittade till denna tråd. Du skriver om två patchpaneler, men går det inte att göra med hjälp av en runda via patchkabel tillbaka in i samma patchpanel?

Jag har inte bestämt mig för om det blir skarvdon eller patchpanel (det finns mer att väga in), men vill ändå ställa frågan, huruvida det skulle fungera enligt skiss med en enda patchpanel istället för två:

... där installationskabel kommer in i port 7 och går ut i port 8.

Jag använder genomgående B-standarden (T568B) när jag kontakterar eller fäster in nätverkskablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas1974:

@ronnylov: Jag är nu i liknande situation som trådskaparen och hittade till denna tråd. Du skriver om två patchpaneler, men går det inte att göra med hjälp av en runda via patchkabel tillbaka in i samma patchpanel?

Jag har inte bestämt mig för om det blir skarvdon eller patchpanel (det finns mer att väga in), men vill ändå ställa frågan, huruvida det skulle fungera enligt skiss med en enda patchpanel istället för två:
tärby.se/sol/patchbox_med_atergang.JPG
... där installationskabel kommer in i port 7 och går ut i port 8.

Jag använder genomgående B-standarden (T568B) när jag kontakterar eller fäster in nätverkskablar.

Ja det går bra. Minns inte varför jag tyckte man skulle ha två patchpaneler.