Vad för hårdvara för att fixa en FTP-server?

Permalänk
Medlem

Vad för hårdvara för att fixa en FTP-server?

Har i dagsläget en NAS som agerar FTP-server åt mina kunder, där de hämtar bilder och film. Har fungerat i snart 8 år, så kanske dumt att byta ut något som fungerar..?

Men har i alla fall funderingar kring att få upp prestanda, tillförlitlighet och möjligheten till utbyggnad av lagring.

Ska man plocka ihop något själv eller köpa en färdig lösning? Vilket OS? .....

Har tittat lite på HP Proliant ML150, men vet inte om det är det jag är ute efter..
https://www.dustinhome.se/product/5010958833/proliant-ml150-g...

Vill inte köpa det billigaste och sedan ligga på smärtgränsen vad det gäller prestanda och utbyggbarhet, utan lägger hellre gärna en extrapeng för att ha möjligheter framöver.
En viktig sak är att raid:en ska ha redundans, så om en disk failar, ska inte det påverka systemet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur ska vi kunna ge råd om hårdvara utan att veta något om kravspecifikationen? Hur många kunder? Hur stora filer? Hur mycket trafik?

Eftersom du nämner ”kunder”, ”bilder” och ”filmer” skulle jag säga att du bör kika på ZFS eller openZFS. Datakorruption är ingen höjdare när det är pengar inblandat.

Mina krav på lagrings OS är att man ska kunna backa upp konfigurationen och att den har stöd för just OpenZFS, så FreeNAS är det jag rekommenderar ifall man inte bygger SAN drivna datacenter.

Eftersom du verkar driva någon form av verksamhet skulle jag inte byggt något själv utan gått på något med garanti från en leverantör, av samma anledning som tidigare, för att snabbt kunna kommat illegala från ett haveri.

Och sen är det 2017, jag skulle inte fortsatt med FTP ifall det inte va en öppen resurssida. Bygg en hemsida med lite säkerhet kring sig ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har i dagsläget en NAS som agerar FTP-server åt mina kunder, där de hämtar bilder och film. Har fungerat i snart 8 år, så kanske dumt att byta ut något som fungerar..?

Men har i alla fall funderingar kring att få upp prestanda, tillförlitlighet och möjligheten till utbyggnad av lagring.

Ska man plocka ihop något själv eller köpa en färdig lösning? Vilket OS? .....

Har tittat lite på HP Proliant ML150, men vet inte om det är det jag är ute efter..
https://www.dustinhome.se/product/5010958833/proliant-ml150-g...

Vill inte köpa det billigaste och sedan ligga på smärtgränsen vad det gäller prestanda och utbyggbarhet, utan lägger hellre gärna en extrapeng för att ha möjligheter framöver.
En viktig sak är att raid:en ska ha redundans, så om en disk failar, ska inte det påverka systemet..

Ta det OS du kan. Jag kör widows. Om det är kudder skulle jag köra sql som databas. Eventuelt AD för kontohantering. På min hemma sever ligger strukturen på en ssd för att få ner responstid i mapp blädrandet. (fast jag kör en acesss databara. Inga kunder ca 4-12 olika ip som portscanna)

Är IO viktigare än bandbred eller tvärt om?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kan inte B140i Antar att du ska raid 1 alla fall. alt 5.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Garmzon du vet att man kan köra krypterad ftp trafik. Antar att det ät för att prata med gamla system. Finns vissa fördelar med begränsningarna i ftp protokollet. Men det tror jag du redan vet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Hur ska vi kunna ge råd om hårdvara utan att veta något om kravspecifikationen? Hur många kunder? Hur stora filer? Hur mycket trafik?

Eftersom du nämner ”kunder”, ”bilder” och ”filmer” skulle jag säga att du bör kika på ZFS eller openZFS. Datakorruption är ingen höjdare när det är pengar inblandat.

Mina krav på lagrings OS är att man ska kunna backa upp konfigurationen och att den har stöd för just OpenZFS, så FreeNAS är det jag rekommenderar ifall man inte bygger SAN drivna datacenter.

Eftersom du verkar driva någon form av verksamhet skulle jag inte byggt något själv utan gått på något med garanti från en leverantör, av samma anledning som tidigare, för att snabbt kunna kommat illegala från ett haveri.

Och sen är det 2017, jag skulle inte fortsatt med FTP ifall det inte va en öppen resurssida. Bygg en hemsida med lite säkerhet kring sig ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Har mellan 15-20 kunder idag och för det mesta handlar det om 1-2GB bildfiler. (Så behöver ha så många konton, där de kan logga in.) Men ett par kunder tar emellanåt emot filmfiler på upp mot 10GB.
Själv lägger jag upp mellan 4-16GB/dag.. ibland mer.
Trafiken går oftast från mig till servern - från servern till en kollega som redigerar - tillbaka till servern - sedan hämtar kunden därifrån.
Annars går den till servern från mig redigerat och kunden hämtar därifrån. Allt på daglig basis..

Överföringen är krypterad och kunderna är vana vid tillvägagångssättet, samt tycker det är lätt. Är bara ett par knapptryck med musen, så har de filerna på sitt skrivbord..
Själv sitter jag oftast i bilen och skickar filerna medans jag åker mellan projekten. Det mobila nätverket tappar ju mottagningen ibland, men FTP-programmet fortsätter där det var, när kontakten återupptas. Så behöver aldrig tänka på något sedan jag startat överföringen, vilket jag tycker är skönt.

Sen använder jag oftast FTP till andra kunder, som har egna FTP-lösningar. Där läggs bilderna in direkt i deras system, via FTP:n..
Det gör det smidigt för mig, med en enda lösning för att skicka mina projekt..

Ska kolla vidare på ZFS och FreeNAS, men vad finns det för färdigbyggda lösningar och var ska man lägga sig?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ta det OS du kan. Jag kör widows. Om det är kudder skulle jag köra sql som databas. Eventuelt AD för kontohantering. På min hemma sever ligger strukturen på en ssd för att få ner responstid i mapp blädrandet. (fast jag kör en acesss databara. Inga kunder ca 4-12 olika ip som portscanna)

Är IO viktigare än bandbred eller tvärt om?

Tackar! Ska kolla vidare på detta..

Har funderat kring detta med SSD, men funderat på hur mycket det gör.

På NAS:en jag använder i dagsläget, så tar det en stund innan man får upp mappstrukturen.. Blir detta avhjälpt eller ligger det i överföringen via internet så att säga..
Är inte så bra på nätverk och servrar, så behöver all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tackar! Ska kolla vidare på detta..

Har funderat kring detta med SSD, men funderat på hur mycket det gör.

På NAS:en jag använder i dagsläget, så tar det en stund innan man får upp mappstrukturen.. Blir detta avhjälpt eller ligger det i överföringen via internet så att säga..
Är inte så bra på nätverk och servrar, så behöver all hjälp jag kan få.

Tjena!

Kör med det OS'et som du är van vid, te.x Windows (eller windows servers) fungerar väl fint ifall du håller på med överförning utav data. Du kan också ta och kika in på linux och sätta upp en FTP/webserver där.

Som någon sa, så är det 2017.. Visst, FTP används fortfarande flitigt. Men det finns bättre alternativ att kolla på. Du kan tex använda dig utav Next/owncloud. Fungerar precis som en FTP fast du har den i browsern istället. Du kan lägga till användare och ställa in funktioner och rättigheter för dem användarna.

Till hårdvara nu då: eftersom du använder har det till företag så är ju redundancy viktigt. Satsa på en RAID lösning (Raid 5, eller 10), ECC minnen, och en eller två UPS för datorn ifall det skulle vara strömavbrott så datorn stängs ner säkert utan att förlora något. Du skulle kunna köra allt detta på en gammal dator, men eftersom du länkade en dator så fungerar den med (det är väl ändå företaget som betalar )

Bara hojta till ifall något fattades eller formulering, är ju ändå skrivet på bakis dagen

Go' höst!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjena!

Kör med det OS'et som du är van vid, te.x Windows (eller windows servers) fungerar väl fint ifall du håller på med överförning utav data. Du kan också ta och kika in på linux och sätta upp en FTP/webserver där.

Som någon sa, så är det 2017.. Visst, FTP används fortfarande flitigt. Men det finns bättre alternativ att kolla på. Du kan tex använda dig utav Next/owncloud. Fungerar precis som en FTP fast du har den i browsern istället. Du kan lägga till användare och ställa in funktioner och rättigheter för dem användarna.

Till hårdvara nu då: eftersom du använder har det till företag så är ju redundancy viktigt. Satsa på en RAID lösning (Raid 5, eller 10), ECC minnen, och en eller två UPS för datorn ifall det skulle vara strömavbrott så datorn stängs ner säkert utan att förlora något. Du skulle kunna köra allt detta på en gammal dator, men eftersom du länkade en dator så fungerar den med (det är väl ändå företaget som betalar )

Bara hojta till ifall något fattades eller formulering, är ju ändå skrivet på bakis dagen

Go' höst!

Nextcloud Basic (Enterprise)
Starting at 50 users for 1900€/year

Kändes lite dyrt..? Bara för en FTP-funktion.. vilket är det enda jag behöver.

Känns på något sett bättre att köpa en färdig produkt, där garanti och support finns. Bygger man själv kommer man säkert ner i kostnad och får istället hantera alla problem själv.

Vad jag fattat det som så behöver man typ en vanlig dator. Men med ett serverkort med ECC-minnen.
Sedan ett vettigt RAID-kort.. och lämpligt OS. Om vi håller oss till själva servern..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nextcloud Basic (Enterprise)
Starting at 50 users for 1900€/year

Kändes lite dyrt..? Bara för en FTP-funktion.. vilket är det enda jag behöver.

Känns på något sett bättre att köpa en färdig produkt, där garanti och support finns. Bygger man själv kommer man säkert ner i kostnad och får istället hantera alla problem själv.

Vad jag fattat det som så behöver man typ en vanlig dator. Men med ett serverkort med ECC-minnen.
Sedan ett vettigt RAID-kort.. och lämpligt OS. Om vi håller oss till själva servern..

Seafile CE är gratis och är väldigt enkelt att sätta upp.

Finns en hel del fördelar med Seafile.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nextcloud Basic (Enterprise)
Starting at 50 users for 1900€/year

Kändes lite dyrt..? Bara för en FTP-funktion.. vilket är det enda jag behöver.

Känns på något sett bättre att köpa en färdig produkt, där garanti och support finns. Bygger man själv kommer man säkert ner i kostnad och får istället hantera alla problem själv.

Vad jag fattat det som så behöver man typ en vanlig dator. Men med ett serverkort med ECC-minnen.
Sedan ett vettigt RAID-kort.. och lämpligt OS. Om vi håller oss till själva servern..

Är det inte kanske bättre ifall du kollar på en Off-site lösning då? Tex hyra en VPS / Webhotel som kan sköta all din hosting och driftsaker. Och sedan ha en backup på dem filerna till ditt nuvarande system?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nextcloud Basic (Enterprise)
Starting at 50 users for 1900€/year

Kändes lite dyrt..? Bara för en FTP-funktion.. vilket är det enda jag behöver.

Känns på något sett bättre att köpa en färdig produkt, där garanti och support finns. Bygger man själv kommer man säkert ner i kostnad och får istället hantera alla problem själv.

Vad jag fattat det som så behöver man typ en vanlig dator. Men med ett serverkort med ECC-minnen.
Sedan ett vettigt RAID-kort.. och lämpligt OS. Om vi håller oss till själva servern..

Nextcloud är open source, priserna du såg va ifall dom ska sköta hostingen. Att köra på egen hårdvara kostar inget.

Det finns många nackdelar med RAID som vägs upp i ett enterprise usd case. För hemanvändaren/små företag är det en belastning skulle jag säga. ZFS eller motsvarande teknologi är för mig en självklarhet dock.

Den användning du beskriver kommer inte ställa så höga krav på administration eller tekniken (givet inte alla använder tjänsten samtidigt).

Gigabit räcker nog gott å väl. Så även en instegserver typ Dell T30 eller Lenovo TS460.
Problemen dyker upp i antalet hdd platser, lägg fokus där. Beroende på hur många diskar du tänkt dig så ställer det krav på kontrollern. LSI har många begagnade kort på marknaden som är tillförlitliga å prisvärda. För ZFS skulle jag inte förlita mig på något annat.

Planera för tillväxt av data. Att sätta upp en stor array kostar mycket i inköp och sliter på disk som då blir dåligt utnyttjade.

ECC minnen är ett krav då avhjälpning av bitrot är meningslös ifall minnena kan skriva geggamoja utan att bli upptäckta, men det löser sig ifall du kika på servrarna nämnt (eller deras större syskon).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Seafile CE är gratis och är väldigt enkelt att sätta upp.

Finns en hel del fördelar med Seafile.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar bara vara gratis för 3st användare.. sen kostar det och för mig skulle det bli typ detta.

Examples of the price calucation: if you have 15 users, the price is $48 * 15 = $720/year.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Är det inte kanske bättre ifall du kollar på en Off-site lösning då? Tex hyra en VPS / Webhotel som kan sköta all din hosting och driftsaker. Och sedan ha en backup på dem filerna till ditt nuvarande system?

Vill helst ha allt hemma, där jag har koll på grejerna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Nextcloud är open source, priserna du såg va ifall dom ska sköta hostingen. Att köra på egen hårdvara kostar inget.

Det finns många nackdelar med RAID som vägs upp i ett enterprise usd case. För hemanvändaren/små företag är det en belastning skulle jag säga. ZFS eller motsvarande teknologi är för mig en självklarhet dock.

Den användning du beskriver kommer inte ställa så höga krav på administration eller tekniken (givet inte alla använder tjänsten samtidigt).

Gigabit räcker nog gott å väl. Så även en instegserver typ Dell T30 eller Lenovo TS460.
Problemen dyker upp i antalet hdd platser, lägg fokus där. Beroende på hur många diskar du tänkt dig så ställer det krav på kontrollern. LSI har många begagnade kort på marknaden som är tillförlitliga å prisvärda. För ZFS skulle jag inte förlita mig på något annat.

Planera för tillväxt av data. Att sätta upp en stor array kostar mycket i inköp och sliter på disk som då blir dåligt utnyttjade.

ECC minnen är ett krav då avhjälpning av bitrot är meningslös ifall minnena kan skriva geggamoja utan att bli upptäckta, men det löser sig ifall du kika på servrarna nämnt (eller deras större syskon).

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ska kolla upp det igen då.

ZFS ser ju också ut att vara värt att kolla upp. Googlade lite och det verkar ju populärt..

Tänker mig en server med minst 8st diskar (har en NAS med 4st idag), där det går att sätta i fler om det behövs. Så vill ha möjlighet att växa, då det blir mer och mer projekt med film framöver.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tackar! 50min.. Chips och dricka hämtad..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Verkar bara vara gratis för 3st användare.. sen kostar det och för mig skulle det bli typ detta.

Examples of the price calucation: if you have 15 users, the price is $48 * 15 = $720/year.

Ce är gratis.
Dvs community versionen.

Den du kollar på är Pro

Dina användare kan ladda upp och även kolla på filmerna direkt i webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ce är gratis.
Dvs community versionen.

Den du kollar på är Pro

Dina användare kan ladda upp och även kolla på filmerna direkt i webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, missade det. Samtidigt är jag van vid att det alltid finns någon klausul, att man inte får använda gratisversionen kommersiellt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.dustin.se/product/5010811665/disk-station-ds1515
Eller liknande sen kör du raid6 om det är stora diskar.
Du kan köpa 2 så har du en på kontoret och kör backup till eller typ usbdiskar.

Vi kör det på kontoret och det är super, behöver inte göra det krångligt med licenser och os eller meka själv. Det finns massa andra modeller så kolla runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

...Som någon sa, så är det 2017.. Visst, FTP används fortfarande flitigt. Men det finns bättre alternativ att kolla på. Du kan tex använda dig utav Next/owncloud. Fungerar precis som en FTP fast du har den i browsern istället. Du kan lägga till användare och ställa in funktioner och rättigheter för dem användarna.

Kollade precis "Stora Owncloud/Nextcloud tråden" och fattade att de har stora likheter med Dropbox. Dvs. att hela mappar synkas, så de tar upp lika stor plats på datorn, som på servern.. Det kan bli ett stort problem för mina kunder.

De sitter oftast på laptops som MacBook Air/Pro eller mindre Windows-laptops med minimalt med HD-utrymme, så de laddar oftast bara ner de aktuella filerna de använder för tillfället.
Jag har tidigare bildfiler och filmmaterial sparat på servern, ifall de skulle behöva gå tillbaka till något projekt eller bara behöver en bild från något tidigare tillfälle. Kan lugnt säga att de skulle få problem om hela mappen synkades.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

https://www.dustin.se/product/5010811665/disk-station-ds1515
Eller liknande sen kör du raid6 om det är stora diskar.
Du kan köpa 2 så har du en på kontoret och kör backup till eller typ usbdiskar.

Vi kör det på kontoret och det är super, behöver inte göra det krångligt med licenser och os eller meka själv. Det finns massa andra modeller så kolla runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör NAS just nu och vi har lite problem/buggar med mjukvaran.. så vill prova på något mer stabilt och lättskött.
Vill inte använda Sprend eller WeTransfer för att skicka filer, när NAS:en buggar ur.. av att man t.ex. lägger till en kund.
Blir något fel, så har man haft problem.... Men fungerar det och man inte gör några ändringar, så är det klockrent.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

I Nextcloud behöver du inte synca hela mappar, du kan låta filerna ligga på servern och enbart ladda ner det du vill jobba med för stunden. Dock bör du kolla upp ifall så stora filer du tänkt dig fungerar bra eller ej. All trafik sköts ju av HTTP.

Ett alternativ jag själv försöker få endel av mina ”användare” att använda är Resilio. Det fungrar precis som dropbox/OneDrive genom att allt du lägger i en viss mapp syncas mot motsvarande mappar på clienterna. Med Pro versionen kan man dock slå på selektive sync. Det är enligt min åsikt det mest ”native” och enklast för den ”datorvane” att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ok, missade det. Samtidigt är jag van vid att det alltid finns någon klausul, att man inte får använda gratisversionen kommersiellt..

Inga problem det, du får använda den.
Seafile är mycket mer stabilt när det kommer till filöverföring m.m (sync osv) än nextcloud pga att Seafile använder sig av en blockteknologi som inte Nextcloud gör.
Seafile syncar m.m snabbare med.

Jag tror att du kommer gilla Seafile, det är simpelt absolut inga onödia kruseduller osv.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Garmzon: I Seafile så kan du välja att installera "Drive clienten" då kommer du arbeta mot servern som du skulle göra mot en nätverksenhet/mapp på datorn.

Detta är något som Nextcloud saknar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@DaBone: Seafile så kan du lägga till din utdelning så det syns som en nätverksenhet/mapp då ser du filerna, kan arbeta med filerna m.m men dom ligger på servern och inte på datorn.
Detta är något som Nextcloud saknar och endast finns i Seafile.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@DaBone: Något du vill att jag ska prova och se om det buggar/inte buggar då vi har en.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tackar! Ska kolla vidare på detta..

Har funderat kring detta med SSD, men funderat på hur mycket det gör.

På NAS:en jag använder i dagsläget, så tar det en stund innan man får upp mappstrukturen.. Blir detta avhjälpt eller ligger det i överföringen via internet så att säga..
Är inte så bra på nätverk och servrar, så behöver all hjälp jag kan få.

Har din NAS strömsparfunktion på hårddiskarna? Det du beskriver att mappstrukturen tar en stund att visas upplever jag främst med hårddiskar som ska väckas upp från något strömsparläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har din NAS strömsparfunktion på hårddiskarna? Det du beskriver att mappstrukturen tar en stund att visas upplever jag främst med hårddiskar som ska väckas upp från något strömsparläge.

Japp, så är det.. Blir det bättre om man har en SSD eller kommer man inte ifrån det?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur stora och hur många filer handlar det om, tas gamla filer bort medans nya matas in eller blir det större och större lagringsbehov - SSD blir dyrt om man skall bulklagra flera TB, speciellt om man dessutom skall ha RAID1 eller RAID5/6

- nu är förvisso kommersiell användning mindre känslig för kostnader än privat-dito, men SSD är fortfarande en dyr lagringsform och det kommer inte ändra sig än på ett tag.

Ett mellansteg att prova med dagens lösning - låt diskarna snurra 24/7 - stäng inte av dem, och se om de upplevda fördröjningarna minskar/försvinner

Snurrdiskar tål att gå hela tiden kontinuerligt och finns det inte andra skäl som tex. av ljudnivåskäl som att burken bor i samma rum som man sover så bör man låta diskarna snurra kontinuerligt och planera och budgetera en bytesintervall av diskarna per ca 45000 timmar eller per ca 5 år (dvs. byte efter garantitidens slut om man har 5-års garanti-diskar) - den bytesintervallen bör man planera för SSD också för den delen. För övrigt börja även serverns inre delar (fläktar mm) vara lite tärda efter 5 års drift att i kommersiella sammanhang så pratar man om helt nya servrar efter den tiden.

Att stänga av disken, den kallnar, sätta på disken och värms upp under en halvtimme vid användning och filöverföring, stängs av igen och kallnar, sätta på... kan ge betydligt kortare livslängd på en snurrdisk än en som snurrar 24/7 - och förklaringen till denna egenskap heter stora temperaturväxlingar och det är styrkorten/elektroniken som tar mest stryk av det över tiden och den delen har inte ändrat sig sedan radio och TV-apparaterna fortfarande hade rör i sig...

I en NAS eller liknande med diskar snurrande 24/7, temperaturstyrda fläktar etc. så hålls snurrdiskarna på väldigt jämn temperatur både vid inaktivitet men med skivorna snurrar och under arbete och därmed små temperaturrörelser.