Windows 10 Fall Creators Update når användarna snabbare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Hela strategin är just att få folk betala för all denna bloatware och låsa in kunderna i deras tjänster.

Det finns dock en ljuspunkt i det hela och det är att vi är i ett generationsskifte, där personers datorer mer kan ses som en tunnklient med en webbläsare och man köra vilket operativsystem man vill. Detta är Microsoft rädda för och gör allt för att låsa in folket i deras tjänster.
Det känns så 1990 att var och en ska installera och underhålla alla program som den använder på sin egen dator. Visst finns det programvaror idag som kräver detta men de minskar, jag själv kör inte ens nu cad på min egen dator.
Inom företagsvärlden, oj vad pengar man sparar på att inget behöver installeras på deras anställda datorer. Blir de stulna, ja de innehåller ingen information.

De får säkert en hel del pengar från NSA för att övervaka så många. Och eftersom det är telemetri och molntjänster är det helt lagligt och fint. Idioter till och med betalar för att bli övervakade. Kan ju knappast bli bättre.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade i onsdags förmiddag och det gick hur bra som helst. Körde sedan CCleaner som vanligt medan jag var iväg och när jag kom tillbaka omstart som vanligt.

Då totalkraschade det. Gick inte att reparera eller återställa. Bara blå skärm. Usb-MediCreationTool med W10 ver 1703 funkade inte. Inte heller original-usb med W8 funkade. Så jag fick lämna in den för att ny installera W10 ver 1709 igen. De pengarna hade räckt till en god middag.

Men nu är den snabbare än någonsin. Tyckte ändå den var tillräckligt snabb efter jag bytt till SSD. Så det stämmer att man ska göra en totalt ren ny installation varje/vartannat år. Förutom tillverkarens skräpprogram försvann säkert också en hel massa annat skräp som blivit kvar och inte behövdes. Fick tillbaka närmare 20gb efter jag installerat igen de program som jag använder.
Som ny!

Permalänk
Medlem

Märkt att vissa 4G-stickor slutar fungera med 1709. Testade på en 1703 och då funka det utan problem med så fort man stoppar in stickan i en 1709 så får man nätverk men den vägrar ge internet. Typ enda buggiga jag stött på hittills.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pjb:

Uppdaterade i onsdags förmiddag och det gick hur bra som helst. Körde sedan CCleaner som vanligt medan jag var iväg och när jag kom tillbaka omstart som vanligt.

Då totalkraschade det. Gick inte att reparera eller återställa. Bara blå skärm. Usb-MediCreationTool med W10 ver 1703 funkade inte. Inte heller original-usb med W8 funkade. Så jag fick lämna in den för att ny installera W10 ver 1709 igen. De pengarna hade räckt till en god middag.

Men nu är den snabbare än någonsin. Tyckte ändå den var tillräckligt snabb efter jag bytt till SSD. Så det stämmer att man ska göra en totalt ren ny installation varje/vartannat år. Förutom tillverkarens skräpprogram försvann säkert också en hel massa annat skräp som blivit kvar och inte behövdes. Fick tillbaka närmare 20gb efter jag installerat igen de program som jag använder.
Som ny!

Program som CCleaner ska man använda med extrem försiktighet. Pitchen "rensa registret och få datorn ren och snabb" kan innebära "radera saker du inte kan något om". Vet inte var din kunskapsnivå ligger, men jag hade dragit mig för att köra programmet. Dagens datorer är så snabba att ett stökigt register inte längre är ett märkbart problem

Permalänk
Medlem

För mig så blev det faktiskt en förbättring. Tidigare så var jag tvungen att vänta ca 10 sekunder tills Windows inloggningsrutan laddade färdigt. Efter uppdateringen så går det mycket snabbare för mig att logga in. Kan dock vara så att jag hade "dåliga" filer innan och det avhjälptes med uppdateringen.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Så förbannat trött på allt bloatware som installeras. Xbox,Mixed reality,Onedrive osv osv... Har betalat för fullversion av windows 10 PRO och det går inte att bli av med skiten på vanligt sätt. Så förbannad så man kokar nästan!

Har du PRO kan du stäng av consumer experience i group policy. Det tar bort automatisk nedladdning av en del av grejerna (minecraft, candycrush etc)

Fluent design... undra när de ska fixa så att det känns som ett operativsystem, så mycket funktioner som är rakt tagna från w7 utan att designats om, typ som att gamla kontrollpanelen finns kvar samtidigt som det finns w10 settings. Damma gäller datum/tid inställningarna och massa andra där det finns en basic meny som är ny men går man till avancerat så hamnar man i w7 helt plötsligt. Dags att börja få det att börja kännas enhetligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försöker uppdatera manuellt med "Uppdateringsassistenten för Windows 10" och det funkar till en början men efter reboot så gör den någonting så startar den om igen och så står det "Återställer till den gamla versionen av Windows" eller något i den stilen. Provat två gånger nu. Är det bara att avvakta till jag får uppdateringen automatiskt eller finns det något att göra åt detta?

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat alla mina datorer. Den stationära körde redan Slow Ring så det vara bara att hoppa av tåget när det släpptes.
Min Bay Trail 2in1 uppdaterades utan problem, medan PCG03 Plus (Cherry Trail) failade installationen vid 99% (irriterande). Det gick dock bra att uppdatera via USB sticka skapad med Media Creation Tool, så krånglar det att uppdatera är det ett tips...

@sKRUVARN
Håller med, det känns väldigt fult och amatörmässigt när man kastas fram och tillbaka mellan Windows 7's färgglada och bubbliga ikoner och dialogrutor, och Windows 10:s minimalistiska monokroma dito. Microsoft måste ta ett helhetsgrepp kring användarupplevelsen. T.o.m. många Linux distros som ju annars brukar vara ganska spretiga designässigt känns mer enhetliga idag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

GPU-information i "Aktivitetshanteraren" har utökats va? Gillar väldigt mycket att det under fliken "Processer" framgår under "GPU-motor" vad som sker, och att under "Prestanda" se hur GPU beter sig när man grejar med redigering är guld.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Så det stämmer att man ska göra en totalt ren ny installation varje/vartannat år.

Inget personligt mot dig men måste säga att det övergår mitt förstånd hur man kan acceptera att "tvingas" installera om OS'et 1-2 gånger per år för att MS vill tvinga på en OS uppdatering för få saker och ting att fungera som tidigare?

Visst, kör man allt med default inställning och kanske kör 90% av tiden i webläsaren samt har ett gäng spel installerade via Steam eller dyligt så är en total ominstallation av OS'et kanske ingen stor grej men....

För mig som är beroende av åtskilliga program som kräver konfiguration/anpassning enligt konstens alla regler är en sådan här praxis dock ohållbart! En ominstallation av OS innebär - för mig - åtskilliga dagars arbete för att få tillbaks allt och konfigurerat som det en gång var (om man ens kommer ihåg allt man ändrat/tweakat under årens lopp!).

Eftersom min dator är mitt arbetsredskap så har jag personligen varken råd eller ens lust med detta extra arbete och många gånger så är det som tillförts i W10's "stora" uppdateringar knappast något banbrytande eller något som ökar min produktivitet jämfört med W7 där jag slipper dessa probem.

Nu kommer garanterat ett flertal säga att de aldrig behövt ominstallera W10 efter uppdatering men har läst otaliga trådar där det gemensamma rådet när någon får problem efter en uppdatering är "gör en total ominstallation och allt kommer att funka igen"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Inget personligt mot dig men måste säga att det övergår mitt förstånd hur man kan acceptera att "tvingas" installera om OS'et 1-2 gånger per år för att MS vill tvinga på en OS uppdatering för få saker och ting att fungera som tidigare?

Visst, kör man allt med default inställning och kanske kör 90% av tiden i webläsaren samt har ett gäng spel installerade via Steam eller dyligt så är en total ominstallation av OS'et kanske ingen stor grej men....

För mig som är beroende av åtskilliga program som kräver konfiguration/anpassning enligt konstens alla regler är en sådan här praxis dock ohållbart! En ominstallation av OS innebär - för mig - åtskilliga dagars arbete för att få tillbaks allt och konfigurerat som det en gång var (om man ens kommer ihåg allt man ändrat/tweakat under årens lopp!).

Eftersom min dator är mitt arbetsredskap så har jag personligen varken råd eller ens lust med detta extra arbete och många gånger så är det som tillförts i W10's "stora" uppdateringar knappast något banbrytande eller något som ökar min produktivitet jämfört med W7 där jag slipper dessa probem.

Nu kommer garanterat ett flertal säga att de aldrig behövt ominstallera W10 efter uppdatering men har läst otaliga trådar där det gemensamma rådet när någon får problem efter en uppdatering är "gör en total ominstallation och allt kommer att funka igen"!

Kan du inte ha OS på en disk och resten på en annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Inget personligt mot dig men måste säga att det övergår mitt förstånd hur man kan acceptera att "tvingas" installera om OS'et 1-2 gånger per år för att MS vill tvinga på en OS uppdatering för få saker och ting att fungera som tidigare?

Visst, kör man allt med default inställning och kanske kör 90% av tiden i webläsaren samt har ett gäng spel installerade via Steam eller dyligt så är en total ominstallation av OS'et kanske ingen stor grej men....

För mig som är beroende av åtskilliga program som kräver konfiguration/anpassning enligt konstens alla regler är en sådan här praxis dock ohållbart! En ominstallation av OS innebär - för mig - åtskilliga dagars arbete för att få tillbaks allt och konfigurerat som det en gång var (om man ens kommer ihåg allt man ändrat/tweakat under årens lopp!).

Eftersom min dator är mitt arbetsredskap så har jag personligen varken råd eller ens lust med detta extra arbete och många gånger så är det som tillförts i W10's "stora" uppdateringar knappast något banbrytande eller något som ökar min produktivitet jämfört med W7 där jag slipper dessa probem.

Nu kommer garanterat ett flertal säga att de aldrig behövt ominstallera W10 efter uppdatering men har läst otaliga trådar där det gemensamma rådet när någon får problem efter en uppdatering är "gör en total ominstallation och allt kommer att funka igen"!

Hoppas du använder windows 10 pro. Se till att ställa in "delay feature update" på 365dagar så har du 1 år efter att en större uppdatering kommer ut innan den installeras, säkerhetsuppdateringar intalleras fortfarande. Vill du ha än längre tid, får du införskaffa LTSC (Long-Term Servicing Channel). En feature update ska i teorin inte resetta saker så efter 1 år borde alla quirks vara fixade så update kan göras utan strul Ta en systemavbild med lämplig mjukvara, installera feature uppdateringen och kolla lite snabbt att allt funkar som det ska, annars gå tillbaka.

Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du inte ha OS på en disk och resten på en annan?
Skickades från m.sweclockers.com

Han syftar till att hans mjukvarukonfigurationer måste göras om ifall han gör en "ren" uppdatering (läs ominstallation). Hjälper föga att ha programmen på annan disk/partition då. Deras konfigurationsfiler ligger oftast i registret, är ett fåtal program som "överlever" utan att behöva installeras igen.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

"Resume app state vid boot"
Känns som om ytterligare en angreppsvektor för malware. Sedan när är det fel att ge användarna val om man vill använda en "feature" eller inte. Tom OSX, där MS antagligen såg detta, är det ju valbart helt eller vid shutdown.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort okonstruktiva och trollande inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...