Konstigt ljud vid hög FPS, helt ny dator.

Permalänk

Konstigt ljud vid hög FPS, helt ny dator.

Hej,

Har nyligen köpt ny datorn och när jag spelar så är det något som låter. På videon jag postar nedan så startar jag Overwatch på slutet. När jag är i själva lobbyn i spelet så ligger fpsen på 150 och det är då det låter som det gör på videon. När jag trycker mig in på inställningar så går fpsen ned till 60, men det låter fortfarande. Dock inte lika mycket. Vad beror detta på? Så fort jag stänger av spelet så försvinner det ljudet helt, även när fläktarna är igång. Är det grafikkortet eller något annat? Kan jag reklamera? Köpte allt förra veckan.

https://www.youtube.com/watch?v=bpAF_bEGQ0g (Börjar vid 18 sek)
Intel Core i5-8400
Asrock Z370M-ITX/ac
Cooler Master Hyper 212X
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz
Corsair PowerSupply CS650M 650W
MSI GEFORCE GTX 1080 TI GAMING

Mvh

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag bara men är det inte det som är coilwhine?

Permalänk
Avstängd

Jepp, spoltjut, men jag tror inte det är tillräckligt högt för en RMA, så om du vill lämna tillbaka får det bli via öppet köp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Jepp, spoltjut, men jag tror inte det är tillräckligt högt för en RMA, så om du vill lämna tillbaka får det bli via öppet köp.

Okej. Och det blir högre ju högre fps man har?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Precis som det nämnts tidigare så är det där spoltjut och det är inte något som brukar gå på garanti eller liknande. Du kan alltid lämna tillbaka kortet och prova ett annat om det är mindre än 14 dagar sedan du köpte det och om det var på distans, annars bör du kolla med butiken.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Okej. Och det blir högre ju högre fps man har?

Precis så spoltjut fungerar

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Precis som det nämnts tidigare så är det där spoltjut och det är inte något som brukar gå på garanti eller liknande. Du kan alltid lämna tillbaka kortet och prova ett annat om det är mindre än 14 dagar sedan du köpte det och om det var på distans, annars bör du kolla med butiken.

Okej. Köpte det förra veckan på distans så går ju att lämna tillbaka det. Men så drygt.. Men spoltjut kan alltså uppstå fast fläktarna inte ens snurrar?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Du skulle kunna testa sätta en gräns på FPSen, CS GO är en spel som man få sjukt hög fps i, mer fps än din klarar av är en bra max gräns.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för alla svar! Det åker tillbaka på posten idag så provar jag ett nytt.

Visa signatur

Citera!